Zonder zadel rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:44

mvs schreef:
@ Kuggur
Je hebt zeker een punt hoor, maar toch ben ik zeker van mening dat je zit wel degelijk een stuk onafhankelijker word zonder zadel. Vaak genoeg blijkt wel weer dat mensen klemmen waardoor je dus zonder een zadel genadeloos van je paard afkukelt. Het zonder zadel en hoofdstel rijden heeft mij persoonlijk geleerd dat een paard veel gevoeliger reageert op verdraaiingen van je lichaam dan je zou denken, t is inderdaad verstandiger om het met zadel te leren. Maar eer dat dat gebeurt zijnw e al jaren verder, wil ej in een klap je houding verbeteren( wara het paard ook zeker profijt van heeft) dan is zonder zadel toch egt een super goede oplossing

Maar t is natuurlijk wel zo dat wanneer je bonkt en hobbelt op het paard zonder zadel niet egt goed is voor het paard.

En zadels hebben ook zo hun druk punten ;)

+:)+ hier ben ik het helemaal mee eens! niks meer aan toe te voegen.
al vind ik het zelf prettiger rijden met zadel :+

liljebo

Re: Zonder zadel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:23

Eigenlijk bemoei ik mij tegenwoordig liever niet meer met discussies... maar gezien dit een punt is waar ik graag bij stil staan/mee experimenteer....

Het verbaasd mij een beetje dat zowel voor als tegenstanders praten over het zitten op zitknobbels tijdens het rijden.
Hoewel nog steeds heel veel lesgeefmensen pleiten voor zitten op zitknobbels is dat voor het paard, met en zonder zadel, minder prettig, gezien je dan idd een vervelende druk krijgt (vergelijk idd maar met naaldhakken) Tegenwoordig is toch steeds meer bekend dat het punt tussen zitknobbels en staartje in een groter en stabieler vlak biedt, wat mits getraind, voor een optimalere balans zorgt. Lijkt me vooral voor mensen die zonder zadel rijden erg belangrijk om in de gaten te houden.
Probeer het maar uit: Vraag iemand om op handen en knieen te zitten en ga op zijn/haar rug zittten. Eerst op de zitknobbels en dan op het balanspunt, vlak daarachter. (overigens niet als een zoutzak gaan zitten, maar bovenlichaam recht houden en bekken/heupen als vering gebruiken.... vergt uiteraard wel training en goede spieren) Het verschil is zeer duidelijk voelbaar.
Met die kleine wijziging in de zit en lichaamstraining waarbij je bekken/heupen als vering dienen en de bewegingen van het paard goed worden gevolgd, is het zonder zadel rijden voor het paard een heel andere ervaring dan wanneer daar geen rekening mee wordt gehouden.
Ook dat kan met paard worden uitgeprobeerd (natuurlijk maar heel ff en letten op zijn uitdrukking)

Verder is het heel erg paardafhankelijk. Er zijn paarden die zonder zadel rijden niet prettig vinden en dan moet je het niet doen. Maar er zijn ook paarden die het beklemmende gevoel van zadel en singel niet prettig vinden.
Zelf had ik een paard wat zelfs de op maat gemaakte zadel niet zag zitten. Het liet opzadelen wel toe, maar was bepaald niet enthousiast. Zonder zadel liet hij me keurig opstappen en had veel meer lol in het werk

Dus denk ik dat je niet kunt stellen Met zadel is goed/slecht...zonder zadel is goed/slecht.

Het hangt af van de manier van rijden/training ruiter en het paard met zijn voorkeur.

Verder denk ik dat er in de sport heel wat meer kapot wordt gereden door de hoge eisen dan door het rijden zonder zadel.

Nou ja... denken... het is wel een feit dat in de sport, door de hoge eisen, vaak slecht afgestemd op de werkelijke mogelijkheden van het paard, veel dieren tot gort worden gereden

Maar niet alleen in de sport. Ik heb de laatste tijd helaas in de recreatie ook heel wat kapotgereden paarden gezien, die dat feit te danken hadden aan hun karakter: nl lief en betrouwbaar.
Dit zijn namelijk de paarden die vooral voor beginners worden ingezet en waar iedereen die nog niet zo ver is ook steeds op wil rijden. Je ziet dit ook bij de stallen waar toeristen rondritten maken en de brave paarden door de beginners/angstige ruiters en houten klazen worden gereden. En het gebrek aan balans en begeleiding zorgt ervoor dat deze paarden vaak voortijdig versleten gewrichtenen rugproblemen hebben. Dit betreft overigens paarden die met zadel werden gereden en ik zie het tegenwoordig helaas heel erg veel.

Eindconclusie.... balans, zitten op het goede punt en een getraind lichaam voor ruiter en paard, beweging/eisen die aangepast is aan de mogelijkheden van het paard en heel veel afwisseling -dus niet alleen rijden, maar grondwerk, lange teugelwerk, misschien zelfs inspannen of wat dan ook- is van veel groter belang.

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:28

mirkip schreef:
mvs schreef:
@ Kuggur
Je hebt zeker een punt hoor, maar toch ben ik zeker van mening dat je zit wel degelijk een stuk onafhankelijker word zonder zadel. Vaak genoeg blijkt wel weer dat mensen klemmen waardoor je dus zonder een zadel genadeloos van je paard afkukelt. Het zonder zadel en hoofdstel rijden heeft mij persoonlijk geleerd dat een paard veel gevoeliger reageert op verdraaiingen van je lichaam dan je zou denken, t is inderdaad verstandiger om het met zadel te leren. Maar eer dat dat gebeurt zijnw e al jaren verder, wil ej in een klap je houding verbeteren( wara het paard ook zeker profijt van heeft) dan is zonder zadel toch egt een super goede oplossing

Maar t is natuurlijk wel zo dat wanneer je bonkt en hobbelt op het paard zonder zadel niet egt goed is voor het paard.

En zadels hebben ook zo hun druk punten ;)

+:)+ hier ben ik het helemaal mee eens! niks meer aan toe te voegen.
al vind ik het zelf prettiger rijden met zadel :+

ja ben ik het ook wel mee eens! zonder zadel leer je ten eerste evenwicht natuurlijk veel beter te bewaren, maar zo kan je ook meer met je zit doen om hulpen door te geven!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:37

Connie_ schreef:
ja ben ik het ook wel mee eens! zonder zadel leer je ten eerste evenwicht natuurlijk veel beter te bewaren, maar zo kan je ook meer met je zit doen om hulpen door te geven!

Als je zonder beugels (en bij voorkeur dan ook zonder teugels) rijdt, leer je ook evenwicht bewaren. Voordeel is dat je houding daarbij beter kan zijn dan zonder zadel (=stoelzit).
En met een correct passend zadel kun je heel goed zit- en gewichtshulpen geven, paarden zijn heel wat subtieler dan veel mensen denken en zonder zadel komt er heel veel meer door bij een paard dan alleen maar je hulpen. Mijn paard reageert direct op aanspannen of ontspannen van mijn bekkenspieren en dat zijn hulpen die je aan de buitenkant niet ziet (inderdaad MET zadel).

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:17

Rijdt gewoon met zadel, hoef je niet te butsen, fijner voor je paard en veiliger :+

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:28

ik rijd of en toe ook zonder zadel. De paarden lopen ontspannen en lijken totaal geen last van de ruiter te hebben

Maar het klopt hobbelen en stuiteren is niet erg bevordelijk voor de paardenrug. Maar dat doen beginners toch ook in het zadel net of dat zo goed is. Als je te ver naar achteren gaat drukt het zadel ook op de rug

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:40

Waratje schreef:
Connie_ schreef:

Als je zonder beugels (en bij voorkeur dan ook zonder teugels) rijdt, leer je ook evenwicht bewaren. Voordeel is dat je houding daarbij beter kan zijn dan zonder zadel (=stoelzit).
En met een correct passend zadel kun je heel goed zit- en gewichtshulpen geven, paarden zijn heel wat subtieler dan veel mensen denken en zonder zadel komt er heel veel meer door bij een paard dan alleen maar je hulpen. Mijn paard reageert direct op aanspannen of ontspannen van mijn bekkenspieren en dat zijn hulpen die je aan de buitenkant niet ziet (inderdaad MET zadel).

Ligt eraan wat voor paard je hebt ;)
Mijn vzpoonie is na een tijd flink oefenen goed aan het been, maar nog steeds is ze liever lui dan moe. Op een andere pony kan idd ook wegrijden door alleen maar me bekken, bovenbenen een ietsiepietsie aan te drukken :)

Ire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:23

door zonder zadel te rijden heb ik me evenwicht beter gekregen. Ik vind de discussie wel erg intressant

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:09

Ik heb pas geleden de juiste houding aangeleerd gekregen om zonder zadel te rijden.
Als je juist zit word de druk over 4 plekken verdeeld, en niet alleen in het midden op de zitbeen knobbels.
Men zit vaak echt op hun kont zonder zadel, terwijl met zadel (dressuur zadel) men benen lang maakt in de beugels, waardoor de hak, heupen en schouders mooi 1 lijn vormen.

Ik heb geleerd dat je zonder zadel ook die lijn moet krijgen, je boven benen liggen voor je gevoel ver naar achter, maar daardoor zit je zeg maar al vast geplakt aangezien je in die positie ook steun heb bij je bovenbenen, waardoor de druk op de zitbeen knobbels veel minder word.
Jet hebt zowel links als rechts 2 plekken waar de druk over verdeeld word, 4 in totaal dus.
Voor je gevoel zit je in heel rare houding, maar het is gewoon het zelfde als een dressuur zadel, alleen zijn zadels zo lekker voorgevormd en de buik van het paard niet, kwestie van oefenen en wennen.
Maar geloof me je zit echt muurvast en dat in ontspannen houding.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:09

this goed voor je evenwicht heb ik altijd geleerd en natuurlijk lekker makkelijk.

collie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:53

Ik rij Z dressuur maar rij ook regelmatig nog zonder zadel. Is gewoon lekker ontspannen. En je kan goed op je zit rijden dat merk je aan je paard die van mij gaat er altijd goed van lopen

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:16

Ik rijd met mijn pony ook regelmatig zonder zadel. Ik merk ook aan hem dat hij dat wel lekker vind.

Ik spring ook graag zonder zadel, zo'n 80 cm op z'n hoogst (pony van 1,46). Heb het van een echte indiaan geleerd, dus je moet dan natuurlijk wel weten hoe je dat moet doen zonder je paard te veel te belasten.. Maar zowel ik als mijn pony vind het heerlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:02

Wow van een een echte indiaan geleerd....vertel dáár eens wat meer over.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:09

Haha, oké. Een jaar of 4 geleden toen ik nog op Manege Thielen in Hulten reed kwam daar heel gezellig een keer een indiaan langs om les te komen geven voor een poosje, een show te geven en weer verder rond te trekken door Nederland en de rest van de wereld.

Hij had blijkbaar besloten van zijn rijden zijn werk te maken op een leuke manier, dus les gaan geven overal rond de wereld. Hij sprak ook geen woord Nederlands, wel engels.

Was wel even schrikken, hij was onbekend, kwam naar ons toe en het ging meteen zo van: laat dat zadel maar zitten, een hoofdstel is genoeg.. UUhhhhh... ok!

Ik vond het prachtig, hebben ook altijd leuke dingen gedaan in de lessen, petjes doorgeven in galop naast elkaar, in galop ook petje op n staander hangen .. eraf halen en op de andere hange.. Dat soort dingen. En dus ook springen.. allemaal zonder zadel. Nou, daar leer je wel van rijden/zitten. Was ook niet voor iedereen weggelegd moet ik zeggen, maar ik vond het helemaal geweldig! Heb ook van hem geleerd zonder hulp op mn paard te komen zonder zadel.

Hij sprong ook zo op zn paard, touwtje in de mond en rijden maar, en de fratsen die hij zo uithaalde! Prachtig echt een leuke ervaring.

edit: Ik moet zeggen kuggur, ik ben wel overtuigd van je drukpunten verhaal. De druk wordt over een groter oppervlak nu eenmaal beter verdeeld, dat is algemeen bekend. Echter ben ik wel van mening dat zo nu en dan zonder zadel rijden moet kunnen wanneer je merkt dat het voor je paardje ook even een lekkere afwisseling is, geen singel of iets. Mijn pony ontspant zich ook meer als ik zonder zadel rijd, maar waar ik dan over na ga denken.. Ligt het niet aan het zadel. Vandaar dat ik ook voor een dressuur zadel aan het kijken ben, heb nu namelijk een veelzijdigheidszadel en daarmee ligt de druk toch iets verder achter op de rug en hij is al niet zo lang. Maar dat is een andere discussie..

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:01

ik rijd altijd met zadel.
soms rijd ik met mijn verzorgpaard in de zomer even zonder zadel, maar eigenlijk altijd met zadel.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:04

ik vind dat fijn rijden...
ik vind dat fijner voor mijn zit als in een western zadel. (zo rijd ik die pony dan) maar ik kan hem dan ook beter losrijden...
het zit fijner

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:12

ik rij meestal met zadel maar soms ook zonder zodat me paard zich wat meer kan ontspannen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:43

Ik ben door het zonder zadel rijden veel beter gaan voelen en rijden, mede omdat mijn zadel niet paste en mij en me paard dus alleen maar in de weg zat. Wel heb ik een fjord met een flink gespierde rug. Vroeger leren blijven zitten met mijn oudje zonder zadel. vond het geweldig. zitten en racen en dan bij het hek tja dan stond je stil of je ging recht onee en op het laats toch maar links en daar lag je dan voor de zoveelste keer naast je paard. Zo dacht ik ook een keer met mijn kerstkleren aan mijn paard even in de bak te zetten maar moet over een greppel en blubberstukje dus dacht ik ga er even opzitten, wat doet ze crossen, in de modder dansen etc etc. nou was ik dus evengoed helemaal zwart. Heb hier veel van geleerd maar idd of het goed is??? Ik merk nu wel dat ik zonder zadel veel beter de zijgangen kan rijden en kan voelen of alles goed is. Mijn pony vind het ook leuk, lekker ff lol en even wat anders, maar toch dressuurmatig trainen tussendoor.
Ik ben het wel eens met de stelling van de ts. En laat zelf sommige kinderen de eerste lessen zonder zadel en met voltige singel rijden, dan heb je een hoop gehots en gebots minder, maar voor sommige werkt het wel super, alleen maar zitten en voelen aan de longe. een ander gaat beter met. Daarna wordt er meestal met zadel gereden. helemaal op de paardje die het moeilijk vinden rug te gebruiken ed.