"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Drunksheep

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:15

Ook ik heb niet het hele topic gelezen, maar vind toch dat topicstartster een beetje kort door de bocht is. Mijn pony heb ik nog nóóit hard geslagen, alleen zachtjes aangetikt/gekietelt met de zweep, en toch moet ik niet proberen hem los te rijden met zweep want dan flipt ie totaal. Als ik nadat ik hem losgereden heb met zweep verder rijd, is er geen probleem. Waar dit aan ligt weten we niet, maar hij houd gewoon niet zo van de zweep als die nog veel energie heeft o.i.d. Huilen van het lachen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:16

libra schreef:
Waarom een paard aan de zweep laten wennen als je weet dat je de zweep toch niet nodig hebt? Je veroorzaakt alleen maar een hoop stress voor het dier.

Inderdaad, dat begrijp ik ook niet aan de discussie. Waarom zou je perse met zweep moeten rijden? Waarom moeten alle paarden maar tegen een zweep kunnen?
Ik heb de zweep niet nodig, dus vind ik het ook niet nodig om mijn paard er aan te laten wennen. Heeft er niks mee te maken dat ik iets uit de weg zou gaan ofzo, of dat ik die confrontatie niet aandurf. Maar ik zie er de noodzaak gewoon niet van in Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:19

ik gebruikte , voor dat er karrot en andere stiks ed
verkrijgbaar waren , mijn zweepje als verlenging van mijn arm
een aanwijs stokje dus ..

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:22

Ik rijd wel met zweep in het bos.
Dit is omdat mijn pony zich helemaal opgaat blazen om bijvoorbeel de beroemde brievenbus.
Ik wéét dat ze dat gewoon doet omdat ze daarna lekker een sprintje kan trekken, en dat komt er bij mij dus niet in. Bij mij krijgt ze gewoon een tikje, en als ze die gehad heeft loopt ze er langs zonder er nog naar te kijken.

Ik vind wél dat het nodig is dat alle pony's met een zweep om moeten kunnen gaan. Gewoon om het te accepteren zegmaar. Maar als je nou een heul eng reflecterend hesje hebt? of een hele enge regenjas? Laten jullie het dan ook zitten omdat je toch niet rijdt als het regent? Lachen
NIET aanvallend bedoelt, nieuwschierig Lachen

EDIT; bedoelde iets verkeerd
Laatst bijgewerkt door _BLOEMPOTJE op 10-01-09 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:22

waarom zegt en denkt iedereen dat een zweep alleen is om te straffen/slaan??!! Dat is absoluut niet het geval: een zweep wordt gebruikt als aanwijsstokje, op bijvoorbeeld de buiten/binnenschouder een piepklein tikje ( bijna een aai!!) zorgt ervoor dat het je helpt dat je paard niet over binnen/buiten schouder heen valt. Zeer fijne hulp bij jonge paarden.
De zweep wordt ook gebruikt om de achterhand te activeren/er meer onder te zetten. Je hoeft m er enkel tegenaan te leggen, of een klein tikje bij te geven.
Als je hem zachtjes bijtikt bijvoorbeeld op de schoduer, of ertegenaan legt bij een hulp, en je paard gehoorzaamt netjes aan die hulp dan beloon je hem, en dan kan de zweep dus eveneens als een beloning gebrukt worden.
Aan de longeerlijn met jonge paarden ga ik ook over het hele lichaam aanraken met die longeerzweep, gewoon dat lange touw overal over en langs laten gaan, daar maak je ze vertrouwd mee dat ze niet hoeven vluchten voor die zweep, dat een zweep niet altijd gebruikt wordt om te straffen maar ook om te belonen. Knipoog

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:23

Cassidy schreef:
sjaantje schreef:
Ik begrijp best dat zoiets niet in 1 sessie weg is, zo stom ben ik nou ook weer niet en ik neem aan de rest hier ook niet. Maar ik vraag me gewoon nog steeds af of dit bij een ouder paard, eentje die al 10 jaar dit gedrag vertoont, überhaupt wel af te leren is.

Neem maar van mij aan, het is af te leren.

Haha! Eerst zien, dan geloven.. Niet direct dus..[/quote]

Mijn merrie is toch echt een voorbeeld hiervan.
Toen ik mijn merrie kocht kon je die echt niet met zweep rijden, pakte je er een zweep bij ging ze rennen en steigeren. ( haar favo truukje, je steigert dan krijg je extra ruimte aan de teugel, duikt bij het landen omlaag met je hoofd en begint dan weer te rennen ).
Ook wanneer iemand anders longeerd in de bak en zwiept met de zweep meende mw er tussenuit te moeten gaan.
Geoefend met een kleine springzweep, had deze altijd bij me of we nou gingen rijden of longeren of wandelen. Hoefde hem niet te gebruiken, toen ze eraan gewend was ben ik hem af en toe gaan gebruiken om de hulpen iets sneller te maken. Ik gaf dus been en wanneer ik niet direct reactie kreeg legde ik de zweep even tegen haar hals aan, in begin vloog ik dan weer 5 meter vooruit maar ook die reactie werd steeds minder fel. Ze reageert wel op de zweep nog steeds en ook direct maar springt niet meer weg. Ben toen een dressuurzweepje gaan gebruiken zodat ik hem ook als extra aanwijzing kan gebruiken. Ik kan rijden zonder zweep en ook longeren met zweep maar heb hem bijna altijd wel in de handen, gewoon voor net even een extra hulp te kunnen geven. Ook buiten heb ik bijna altijd me zweep bij me, aangezien mijn merrie weleens wil omdraaien als we iets engs tegen komen, ik begrens haar dan altijd met 1 teugel en me been, maar soms wil ze er dan toch doorheen en dan leg ik de zweep tegen haar aan. Ik sla haar er zeker niet langs, maar we hoeven ook niet om te draaien en aan de kletter te gaan.
Op momenten dat mijn merrie echt bang is, krijg je haar door de zweep aan te leggen weer even terug in de werkelijkheid en is ze iets meer controleerbaar.
In de rijbak wanneer iemand anders longeerd is ze nog steeds wakker maar we vliegen niet meer door de bak heen. Wanneer ik de zweep in de handen heb kan ik met elke zweep lang of kort oven haar lichaam wrijven.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:25

Charlotte, nee hoor, regent het heel hard ga ik namelijk niet buiten rijden, daarvoor heb ik een binnenbak.. Clown Maar als ik bijvoorbeeld een reflecterend hesje aan heb wat hij eng vind laat ik hem er eerst even aan wennen, op een rustige manier. Dat zou ik ook doen met die enge brievenbussen, rustig laten wennen en niet met de zweep er langs gaan. Lachen

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:26

nickyu schreef:

Je blijft de zweep wel gewoon gebruiken, wel dan gewoon als hulpmiddel.
Maar als je dat niet doet en na dat hij aan de zweep gewent de zweep alleen nog maar in de kast laat staan, dan heb je je paard de stress eigenlijk voor niks aan gedaan.
Teminste dat lijkt mij.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:27

Bloempotje, mijn paard is nergens bang voor, ik kan overal langs rijden. Ze vindt eigenlijk niks eng, ik denk dat haar voorpluk te dik is Clown

Het is puur dat ze wat zenuwachtig wordt van de zweep en wat opgefokt. En ze loopt dat veel te hard. Dus daarom laat ik hem weg. Maar ze zal er nooit naar slaan of ineens vol wegrennen ofzo, daar hoef ik niet bang voor te zijn. Het is puur dat ik het niet nodig vindt dat ze zich zo druk maakt Lachen

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:30

Marloes; als je ernaast staat, vindt ze het dan ook eng? Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:34

Cassidy schreef:
Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?

Uhm.... nee?

Mijn paard is bang voor de zweep, gewoon omdat het een hete is Clown Maar daarom heb ik heel die zweep ook niet nodig, ik rij altijd zonder zweep en zonder sporen. Ook buiten en ook langs die enge brievenbus. Dan draaien we maar een keer een rondje, geloof niet dat dat met die zweep nou zoveel uitmaakt.

Edit:
Cassidy schreef:
Zucht. Die brievenbus was een voorbeeld voor het uit de weg gaan van problemen. Het ontwijken van dingen. En geen voorbeeld dat ik een dergelijke situatie met de zweep zou oplossen.

Maar geeft niet hoor, ik kan begrijpen dat jullie tussen de regels door dingen lezen die er niet staan. Ik gebruik wel vaker voorbeelden waar een ander me niet bij kan volgen. Maar goed dat is mijn probleem..

Beetje denigrerende opmerking, als je zelf iets vreemd omschreven hebt Knipoog

Maar om dan even het verhaal aan te vullen: ik ga geen problemen uit de weg met mijn paard dus, binnen en zeker buiten niet. Ik doe het alleen wel op mijn manier en wanneer IK denk dat mijn paard er klaar voor is. We MOETEN namelijk niks Knipoog
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 10-01-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:39

_BLOEMPOTJE schreef:
Marloes; als je ernaast staat, vindt ze het dan ook eng? Lachen

Nee, dan eigenlijk niet. Ook aan de longe niet, ik kan hem er dan gewoon bijpakken. Ik weet eigenlijk niet waar het aan ligt...
Ik denk dat het wel een beetje komt omdat ze dressuur sowieso moeilijk vindt. Dan is ze al wat gestressd en is het lastig om haar lekker ontspannen te houden. Dan is een zweep erbij net de trigger.

Als ik haar iets aktiever wil maken, pak ik hem er in stap even bij. En dan voordat ik aandraaf, leg ik hem weg. Dat werkt al voldoende Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:53

Jammer dat veel goed bedoelde dingen van b.v. cassedy zo aanvallend worden opgevat

Mijn merrie was in begin ook bang voor zwepen en nog wel meer dingen. Tja dan kan je dingen vermijden of juist opzoeken. Ik kan nu de zweep langs haar zwiepen, boven haar hoofd zwiepen etc etc, ze weet dat ik haar geen pijn doe. Feitelijk kan ik alles doen vanaf de grond of uit het zadel ook b.v. zwaaien met de string, hem tussen haar oren laten vallen etc etc. Als je friendly game speelt met je paard, waarbij je de string over het paard heen "slaat" doe je paard geen pijn, het is n.l. bedoelt als een vriendelijk iets, meeste paarden gaan dan ook heel ontspannen staan, soms half dutten.

En geloof mij paarden zijn slimmer dan je denkt en onthouden wat voor reacties wij geven op bepaald gedrag. Feitelijk zijn zij betere mensen trainers dan wij paarden trainers

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:56

Maar waarom zou ik mijn paard aan iets laten wennen wat ik niet nodig heb? Verward
Mocht dat punt komen dan zie ik dan wel weer verder Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:00

omdat wennen aan "iets" engs hersengymnastiek is voor je paard, zoals Cassedy ook al probeerde uit te leggen. Hoe meer je je paard leert nadenken hoe beter/leuker/safer

Daarbij, rijd ik buiten met zweep voor mijn omgeving, fietsers/brommers moeten ruimer passeren, heb altijd iets bij me om evt lastige honden weg te jagen, kan dazen overal van haar lijf jagen etc etc

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:12

Je hebt een punt met je redenen waarom je buiten een zweep bij hebt Knipoog

Voor mijn gevoel krijgt mijn paard voldoende input betreffende hersengymnastiek. Ik ben al blij dat we in een dressuurles niet meer 5 tempo's te hard rond vliegen. Elke les leren we weer bij en raken we beter op elkaar ingespeeld. Zonder zweep, zonder sporen. Wie weet komt het moment nog dat ik hem erbij pak, maar het is nu gewoon nog niet nodig.
En ik vind het jammer dat er dan mensen zeggen dat dat wel MOET. Want dat is GOED.
Nee: mijn paard, mijn tijd, mijn moment Knipoog
Anky of Cassidy of jij (maakt het uit Haha! ) doen het vast beter en sneller op mijn paard, maar he, hij is van mij Haha!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 23:14

Natuurlijk ben ik een beetje kort door de bocht hier. Met gematigdheid krijg je geen discussie want dan kan iedereen zich er wel in vinden Clown

Een voorwaarts paard heeft niets te maken met geen zweep nodig hebben, zoals gezegd kan dit ook dienen ter verfijning van de hulpen. Geen (volledige) reden dus. Maar ook als jij zelf geen zweepje nodig hebt. Prima, houden zo! Maar wat ik eerder ook al zei: stel dat jouw paard dus doodsbang is voor die dingen, en jij denkt "nou, ik heb 'm niet nodig dus het geeft niet." Wat ga jij dan doen als jij rijdt en iemand anders is aan het longeren met zweep? Of iemand rijdt samen met jou, en diegene gebruikt wel regelmatig een zweepje? Als jouw paard dan steeds schrikt lijkt me dat redelijk onpraktisch. En als je deze situaties bewust vermijdt, is er dus toch een probleempje.

En als het paard daar niét van schrikt, dan lijkt mij dat ze ook niet écht doodsbang zijn voor een zweep.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:15

IkbenEllen, zoals jij het beschrijft, geldt het voor mij ook!
Helemaal mee eens! Ja

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:19

De mijne is dus niet doodsbang, want met genoemde situaties heeft ie geen problemen. Of het moet zijn dat er iemand gigantisch met de zweep aan het zwiepen is, maar ken er eerlijk gezegd maar weinig die daar niet op reageren Knipoog

Verfijning van de hulpen heb ik nog niet nodig, gewoonweg omdat we op dat punt nog niet zijn. Mijns insziens praat je dan over minimaal M niveau. Dat komt later wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:26

Ik snap werkelijk niet waarom mensen hebben gedacht dat Cassidy haar paard langs een brievenbus slaat. Het is overduidelijk dat ze het als voorbeeld noemt van problemen uit de weg gaan. En dat probleem kan een enge zweep zijn, of een enge brievenbus.

Waarom zou je je paard willen laten wennen aan een zweep? Omdat je niet als enige op de wereld bent, en andere mensen wel met zweep rijden. Mss niet op jouw paard maar wel in jouw omgeving, bv bij een buitenrit of met losrijden.

Voor mij hoort een zweep erbij, maar veel belangrijker nog (en dat was IMO ook het punt van Cassidy), ik zal juist als een paard iets eng vindt zorgen dat hij eraan went en het normaal gaat vinden. Toevallig vrijdag meegemaakt dat mijn paard zich ongelukkig schrok van een uitstapdeken die op de hoefslag was gevallen en die hij ineens zag toen we de lange zijde op kwamen. Dat was oprechte angst en hij was er ook niet in de buurt te krijgen (hij kan soms ook lopen zeiken over 'nep' enge dingen). En dan stap ik dus af, en gaan we het met rust en belonen doen, net zo lang tot hij er wel bij durfde te komen. Vandaag nog een keer bevestigd door overal dekens op de grond te leggen, en nu was er niets engs meer aan.

Dus het zou mij niet eens zo zeer gaan over het feit dat een paard een zweep eng vindt, maar gewoon dat hij iets eng vindt. En dat wil ik graag zo snel mogelijk oplossen, want zo bevestig je het vertrouwen. Zeker bij een paard dat sowieso al snel bang
is.
Sjaantje, ik ben er - net als Cassidy - van overtuigd dat het op te lossen valt, maar dat is wel iets dat heel veel tijd en geduld kost. En soms is de toegevoegde waarde ervan (en daar ben ik ervan overtuigd dat leeftijd wel heel uitmaakt, omdat ze dan vastgeroest zijn in gewoontes) niet zo groot, en levert het dus uiteindelijk weining extra's op.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-01-09 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:28

libra schreef:
nickyu schreef:

Je blijft de zweep wel gewoon gebruiken, wel dan gewoon als hulpmiddel.
Maar als je dat niet doet en na dat hij aan de zweep gewent de zweep alleen nog maar in de kast laat staan, dan heb je je paard de stress eigenlijk voor niks aan gedaan.
Teminste dat lijkt mij.

nou nee , is hengst en soms is blokkeren ( in de bak andere kant op laten gaan bv )met alleen mijn arm niet genoeg
met verleng stukje ben ik net iets langer Haha!
heb reuma en kom nihil vd plaats
ga iig niet lopen rennen oid
moet met alleen wijzen alles kunen doen Vork
en ik met mijn korte armpjes in een servival jas
is een klein propje met een vingertje ..
en mijn arm opzij doen lukt niet altijd
met mijn hand een stokje op zij zwaaien lukt meestal nog wel

het stokje is dus mijn arm Haha!
verder geen extra gevaarlijk ding of mep artikel of wat ever

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:36

ikbenellen, ik en (cassedy ook niet)zeg nergens dat ik het beter kan dan jou. Zowieso zou ik minimaal een week de tijd nemen om iets met een paard te leren. Ik leer nog elke dag VAN mijn paard. Zoals ook gezegd wordt, jij rijd misschien niet met zweep maar hoe reageert jou paard als een ander paard eens een flinke zwiep krijgt?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:39

Lielle: Ik vind dus dat je wel een duidelijk verschil moet maken tussen wennen aan zwepen of ZELF RIJDEN met een zweep. In mijn geval is mijn paard dus niet bang van andermans zwepen, en ook niet van de longeerzweep (daar raak ik hem in principe ook niet mee aan).

Het is ook niet zo dat mijn paard van alles bang is wat er boven hem gebeurt, ik trek bv wel een jas aan of uit, en die raakt hem dan ook. No problema.

Als mijn paard ergens bang van is (zoals jij die deken noemt had ik van de week een nieuwe vlek op de bakrand) laat ik hem er met lichte beendruk passeren, maar stap ik dus zeker niet af. Ieder zijn manier.
Hij draait wel een paar keer en rondje, maar is ie er langs dan is het ook meteen klaar. Mijn vorige paard BLEEF in zo'n geval op die vlek kijken, ook na 10x passeren, deze niet, eenmaal gepasseerd is het klaar.

Ik geloof gewoon niet dat in mijn situatie het gebruik van een zweep NU iets verbetert. Er zijn nog zoveel dingen die eerst moeten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:42

trustHim schreef:
ikbenellen, ik en (cassedy ook niet)zeg nergens dat ik het beter kan dan jou. Zowieso zou ik minimaal een week de tijd nemen om iets met een paard te leren. Ik leer nog elke dag VAN mijn paard. Zoals ook gezegd wordt, jij rijd misschien niet met zweep maar hoe reageert jou paard als een ander paard eens een flinke zwiep krijgt?

Ik bedoelde het niet denigrerend hoor, bedoel gewoon dat ik zelf geen Anky ben Knipoog

Zei net ook al, mijn paard geeft niets om zweep van een ander (ook niet als ie tikt, rij ook in groepslessen mee), maar ik ken weinig paarden die er niet op reageren als iemand flink loopt te zwiepen met een zweep (wat ik overigens altijd onnodig vindt, maar dat terzijde Knipoog )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:46

Normaal gesproken stap ik ook niet af, maar dat was nu geen oplossing meer geworden. Ik ken dit paard goed genoeg om te weten wanneer het een beetje eng is en ik met wat praten en been het wel oplos, wanneer hij gewoon een figuurlijke draai om zijn oren moet hebben (dat is meestal het geval), en wanneer hij oprecht bang is. En dat laatste was hier het geval, hij was enorm geconcentreerd aan het werk, en zag ineens een deken vlak voor hem liggen, waarvoor hij echt vol in de ankers ging en met grote ogen en neusgaten bleef staan. Dat mag, maar we gaan er wel langs en uiteindelijk zelfs overheen Knipoog

Wb je eerste opmerking, voor mij is rijden met een zweep een onderdeel van wennen aan een zweep. Maar je laatste opmerking nuanceert het wel wat, en daar kan ik me best iets bij voorstellen. Wat ik wsl zou doen was rijden met een kort springzweepje, en dat verder uitbouwen. Mn omdat ik een zweep een heel fijn hulpmiddel vind in zijgangen en met overgangen, om het achterbeen wat meer te activeren.