Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
libra schreef:Waarom een paard aan de zweep laten wennen als je weet dat je de zweep toch niet nodig hebt? Je veroorzaakt alleen maar een hoop stress voor het dier.
Cassidy schreef:sjaantje schreef:Ik begrijp best dat zoiets niet in 1 sessie weg is, zo stom ben ik nou ook weer niet en ik neem aan de rest hier ook niet. Maar ik vraag me gewoon nog steeds af of dit bij een ouder paard, eentje die al 10 jaar dit gedrag vertoont, überhaupt wel af te leren is.
Neem maar van mij aan, het is af te leren.
nickyu schreef:ik gebruikte , voor dat er karrot en andere stiks ed
verkrijgbaar waren , mijn zweepje als verlenging van mijn arm
een aanwijs stokje dus ..
Cassidy schreef:Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?
Cassidy schreef:Zucht. Die brievenbus was een voorbeeld voor het uit de weg gaan van problemen. Het ontwijken van dingen. En geen voorbeeld dat ik een dergelijke situatie met de zweep zou oplossen.
Maar geeft niet hoor, ik kan begrijpen dat jullie tussen de regels door dingen lezen die er niet staan. Ik gebruik wel vaker voorbeelden waar een ander me niet bij kan volgen. Maar goed dat is mijn probleem..
_BLOEMPOTJE schreef:Marloes; als je ernaast staat, vindt ze het dan ook eng?
libra schreef:nickyu schreef:ik gebruikte , voor dat er karrot en andere stiks ed
verkrijgbaar waren , mijn zweepje als verlenging van mijn arm
een aanwijs stokje dus ..
Je blijft de zweep wel gewoon gebruiken, wel dan gewoon als hulpmiddel.
Maar als je dat niet doet en na dat hij aan de zweep gewent de zweep alleen nog maar in de kast laat staan, dan heb je je paard de stress eigenlijk voor niks aan gedaan.
Teminste dat lijkt mij.
trustHim schreef:ikbenellen, ik en (cassedy ook niet)zeg nergens dat ik het beter kan dan jou. Zowieso zou ik minimaal een week de tijd nemen om iets met een paard te leren. Ik leer nog elke dag VAN mijn paard. Zoals ook gezegd wordt, jij rijd misschien niet met zweep maar hoe reageert jou paard als een ander paard eens een flinke zwiep krijgt?