Wat als je paard een ander doel heeft dan jijzelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:50

En de volgende vraag dan.. Niet omdat ik er zelf iets mee van doen heb, maar gewoon omdat ik het interessant vindt:

Wat nu als jouw geweldige paard ineens niet meer geschikt is voor het doel dat jij voor ogen had?

_Jordy_

Re: Wat als je paard een ander doel heeft dan jijzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:02

als jij hoog dressuur of springen of wat dan ook wilt gaan rijden neem ik aan dat je daar ook een geschikt paard voor koopt en deze eerst een aantal keer gaat rijden..
enja als het je eigen gefokte paard is kan je met het fokken hier rekening mee houden, zodra er niet uitkomt wat jij had verwacht *is natuurlijk altijd maar afwachten* tjaa dan had ik hem denk ik toch of ingeruilt of verkocht of iets dergelijks..

Valkyrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:10

Puur mijn MENING dan:
Wat mij opvalt is dat hier vrij gemakkelijk gedacht wordt over het verkopen van paard.
Voor mij komt de vraagstelling ook wat vreemd over, is het doel van een paard, niet gewoon paard zijn?
Mijn 'hobby' of misschien nog wel meer mijn verplichting vind ik het vinden van het talent van het paard, en dat verder te ontplooien. Wanneer is een paard niet meer geschikt dan? geschikt voor het doel 'paard zijn'?
Conclusie voor mij is, een paard heeft altijd zijn 'doel' bij mij, 'paard zijn', en zolang hij dat nog kan, zal hij zijn leven bij mij slijten. Recreatie/spring/dressuur paard, het maakt mij niet uit, het blijft mijn paard. :)

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:15

Als ik een paard ga kopen kijk ik als eerste naar het papier, dat zegt voor mij al veel over de techniek en een stukje over het karakter ook wel. Dan kijk ik naar hoe het paard op de sprong is, voorzichtig, naar het hout toe willen enz. Als dat me bevalt koop ik het paard (mits goedgekeurd klinisch en rontgen).
En heb ik een paard gekocht wat me bij nader inzien niet bevalt, train ik hem nog een stukje door en verkoop ik hem weer. Nou moet ik ook zeggen dat als ik wel een paard heb wat me helemaal bevalt en ik krijg er een echt goed bod op ik hem ook weer verkoop. Alles is namelijk te koop.

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:16

nina88 schreef:
En de volgende vraag dan.. Niet omdat ik er zelf iets mee van doen heb, maar gewoon omdat ik het interessant vindt:

Wat nu als jouw geweldige paard ineens niet meer geschikt is voor het doel dat jij voor ogen had?

Op het moment dat mijn paard afgekeurd is voor de sport mag hij gewoon bij me blijven. Lekker om het bos mee in te gaan of als gezelschap op de wei. Maar natuurlijk wel met een medische reden. Niet als het paard gewoon niet goed genoeg blijkt te zijn voor mij.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:11

Valkyrie schreef:
Puur mijn MENING dan:
Wat mij opvalt is dat hier vrij gemakkelijk gedacht wordt over het verkopen van paard.

Het verkopen van een paard is niet gemakkelijk.
Maar is het niet verschrikkelijk oneerlijk t.o.v. een paard om hem 6 dagen in de week te laten dressuuren, terwijl hij dat verschrikkelijk vind. Waarom dan niet een baasje voor dit paard zoeken die wel doet wat hij leuk vind, 6 dagen in de week door het bos rijden en voor mijzelf een paard zoeken die dressuuren wel net zo leuk vind als ik.
Persoonlijk heb ik geen ha's weiland, dus een paard wat ongeschikt is voor de sport zal het bij mij verschrikkelijk vinden in een stal en alleen een kleine paddock. Zo een paard is dan toch veel beter af bij iemand waar hij dagen in de wei kan staan en op zondag een rondje door het bos wandelen?
Een paard kost me ook net even teveel geld in de maand om te zeggen; Agh, het maakt niet uit dat ik iedere dag weer ruzie met hem heb omdat onze karakters/doelen botsen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:13

Hangt ervanaf... Als je een paard koopt om het paard, dan maakt het niet uit imo. Ik heb mijn merrie gekocht om het paard dat ze is. Blijkt dat zij andere ideeën heeft dan ik, en we komen er niet uit, dan staat ze maar leuk op het land. Als dat haar gelukkig maakt...

Anderzijds, als je een paard aanschaft voor de sport oid, en het blijkt niet in orde, zou ik het zeker verkopen. Tenslotte kan je niet met 5 miskopen in weide staan als je ooit nog eens wilt rijden ;-) en heeft het paard er ook niets aan als het zijn hele leven tegen z'n zin moet werken.

Als het paard niet meer geschikt is na verloop van tijd, vind ik het je "plicht" als eigenaar ervoor te blijven zorgen. Dat is een verantwoordelijkheid die je neemt. Maar daar denkt ook weer iedereen anders over. Een wat ouder sportpaard kan nog een goed leerpaard worden voor een ander bijvoorbeeld... dat is ook een vorm van 'zorgen voor je paard'.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:27

Ik zei vroeger ook; ik snap niet waarom mensen zo snel hun paard weg kunnen doen als het paard niet 'naar de zin is.'
Dit omdat ik nog steeds helemaal verliefd ben op mijn luie, verwende, koppige Haflinger die ik af en toe kan wurge en net zo vaak kan knuffelen.
Ik kom uit een familie waar je een dier koopt, en die tot de dood verzorgd. Je houd van dat dier, hoe hij of zij ook is. Dit is er ook ingehamerd toen ik een paard kreeg. Niet zomaar 'een' paard, maar het paard waar ik verliefd op was geworden.

Ik rij hem inmiddels acht jaar, ik ben zelf nu twintig. We zijn samen begonnen als pubers, ik als mnegeruitertje die natuurlijk wel rijden kon, maar niet ríjden, en hij als Haflinger met slechte tot niet bestaande basis.
Hij is inmiddels veertien, en het is gewoon overduidelijk dat er iets schort aan zijn opvoeing. Hij is niet gemeen, integendeel, hij is heel koel en betrouwbaar. Maar hij zal zich nooit voor de volle 100% geven, is liever lui dan moe, want echte discipline die elk paard nodig heeft om een beetje goed paard te worden, heeft hij nooit gehad.
Maar dat is Bart, en zo zal Bart blijven tot hij doodgaat, naar wie ik hem ook stuur voor training, hoe goed ik ook word.

Maarja, ik ben inmiddels ook al weer een paar jaar ouder en een paar jaar verder met paardrijden. Ik kom net om de hoek kijken, en nu merk ik met rijden dat hij toch niet altijd aan mijn 'eisen' voldoet. We groeien een beetje uit elkaar, omdat ik meer wil dan hij kan.

Moet ik hem nu wegdoen, ookal ben ik nog steeds gek op hem, omdat ik 'meer' wil? Omdat mijn ambities in acht jaar veranderd zijn?

Ik ben er achter gekomen dat alles niet zo zwart wit is, dat je niet zomaar een paard wegdoet, maar dat alles ook niet koek en ei is als je voor eeuwig van hem houd.

Tja, en wat moet je dan? ;) zo simpel is het niet.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:34

Ik heb dsu een egen fokprodukt, die niet zo getalenteerd is, als ik zou willen.
Ik Ben dus op zoek gegaan naar datgene wat wij leuk vinden.
Dus sinds vorig seizoen zijn we aan de endurence begonnen en dat vinden we samen heerlijk.
Het dresuren gaat nu, als we het doen ook beter, want hij is nu veel beter in balans gaan lopen.
Springen laten we nu even voor wat het is, misschien later weer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 12:34

Wat ik vooral niet snap is dat mensen zeggen dat een paard op de proef logisch is. Het is geen stofzuiger. Als ik mijn paard verkoop gaat ze nooit en te nimmer op de proef. Het is een dier waar je echt mee om moet kunnen gaan, van wie je niet hoeft te verwachten dat ze de eerste maand op vreemd terrein zichzelf zal zijn, die verschikkelijk koppig is. Als ik dat allemaal optel, plus de kans dat iemand die haar op proef krijgt wel eens een ander idee van luisteren zou kunnen hebben, dan denk ik dat ik een compleet verpest paard terug krijg...

Valkyrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:32

Het is ook mijn mening, ik zou het niet zomaar kunnen. Natuurlijk is het niet altijd koek en ei.
Mijn voordeel is wel: Ik zeg van mezelf dat ik all-round ruiter ben, voor mij is de hobby niet beperkt tot dressuur of springen. :) Als mijn paard een talent aan de dag zou leggen tot koeien bijeendrijven.... dan deden we dat. }:0

Mijn wedstrijdcarriere is niet bijzonder lang geweest, maar het plezier daarin heb ik allang verloren. De mentaliteit staat mij allang niet meer aan, maar train mijn paarden thuis nog wel. Weet zeker dat ik geen flater zou slaan in een parcours of een dressuurring... Maar echt gericht voor en wedstrijd rijden doe ik niet meer. Misschien dat daar voor mij het verschil ligt.
Ik ben geen echte recreatie ruiter,maar evenmin een wedstrijdruiter: ik meet me simpelweg niet meer op een wedstrijdterrein.

Een dier blijft voor zijn leven bij mij, dat geld voor mij katten, maar ook van mijn paarden. De katten hebben geen talenten verder dan slapen overigens ;) De paarden hebben hun eigen talenten en die vind ik wel... dan hebben we beiden plezier.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:23

ik snap wel dat mensen een dier op proef nemen! soms kunnen paarden als een weekje bij iemand staan heel anders zijn dan in hun vertrouwde opgeving waar ze bv nog nooit weg geweest zijn. Ik snap wel dat mensen hun paard of pony op proef willen nemen wat dat betreft. Echter zou ik het zelf niet doen. Je krijgt er een hoop gezeur soms mee en je kan een verkloot paard terug krijgen. Dus ik zou het zelf nooit doen, mijn paard op proef wegdoen...

Ik zou mijn paard wel wegdoen als die niet geschikt is voor het doel wat ik wil met een paard. Bij mij moet een paard zo allround mogelijk zijn, iig kunnen springen. Ook moet een paard braaf zijn. Als ik een paard zou hebben wat ongelovelijk goed kon lopen en springen, maar een karakter zou hebben waar je altijd voor op moet passen qua gevaarlijkheid zou dit paard linea recta de deur uitgaan. Als een paard niet zou kunnen springen gaat die de deur ook uit. Zowel het paard als ik zouden dan geen plezier aan elkaar kunnen hebben. Is niet meer dan reeel om dan het paard weg te doen aan iemand die er juist veel plezier mee zou hebben....
Bij mij is een paard niet meer dan een paard. Als ik plezier met het paard beleeft en het paard het ook naar zijn zin heeft vind ik het goed. Als een van beide het niet naar het zin heeft dan is wat mij betreft de beste oplossing het paard te verkopen. Een paard kost meer dan genoeg om te onderhouden en qua tijd, is jammer dat je dat uitgeeft aan iets waar je geen plezier aan beleeft...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 15:25

Roos_s schreef:
ik snap wel dat mensen een dier op proef nemen! soms kunnen paarden als een weekje bij iemand staan heel anders zijn dan in hun vertrouwde opgeving waar ze bv nog nooit weg geweest zijn. Ik snap wel dat mensen hun paard of pony op proef willen nemen wat dat betreft. Echter zou ik het zelf niet doen. Je krijgt er een hoop gezeur soms mee en je kan een verkloot paard terug krijgen. Dus ik zou het zelf nooit doen, mijn paard op proef wegdoen...

Ik snap best dat mensen een paard op de proef willen hebben. Maar als ik mijn merrie (bijvoorbeeld) mee zou geven dan zou ze idd op vreemd terrein minder presteren, omdat ze gewoon moet wennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:22

Dan gaat er een mooie strik omheen voor een nieuwe eigenaar.

Ik had een leuke aparte merrie met een heel knap papier. Op de keuring deed ze het niet zoals gehoopt en toen bleken haar nakomelingen ook niet goed te zijn. Het is een fantastische kinderpony en wint nu bijna alle Bixies hier in de buurt. Ik heb er geen moment spijt van gehad, die mensen zijn er zo verschrikkelijk bij mee.

Ik heb heel verschillende pony's staan. Harde werker Roos, sloom sulletje Dennis, prinsesje Whitney maar alle 3 (mijn meest extreme karakters) voldoen voor wat ik met ze wil. Roos loopt Z, Whitney is nog jong, maar doet het leuk op de keuring en super voor de wagen (en springt als een tijger) en Dennis is mijn grote vriend om lekker mee te rommelen (beetje buiten rijden, naast de fiets, beetje vrijheids dressuur).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:26

Ik was op zoek naar een goede springpony en dacht dat gevonden te hebben in Ex... Bleek dat de mooie heer een hindernisje van tien cm nog wel haalde, maar na eentje was het goed geweest, een parcourse kreeg je hem dus ook niet door... :')

Dan ben ik maar dressuur gaan rijden :+