Dressuur onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Dressuur onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:57

tja, dat is wat mijn instructrice tegenkomt met haar (wat zwaardere en flegmatiekere) paarden in de lichte en zware tour. (al heb ik zelf natuurlijk niet die proeven gezien en haar protocollen gelezen, dus echt oordelen lukt niet)

Voor correct rijden krijg je een 6je en dan krijgt ze te horen dat ze nog expressiever moet rijden, nog meer power erin.
Maar waarom wordt correct niet hoger beloond dan een 6je? Goed uitgevoerd is toch goed uitgevoerd, en uitmuntend uitgevoerd heb je toch ook nog voor al die fantastische bewegingswonderen die soms zo opgespannen zijn dat ze zo alle kanten op zouden kunnen schieten? En de nare beelden die je soms ziet van het losrijden/trainen? (terwijl het er dan in de baan wel 100% vriendelijker uitziet ineens)

Denk wel dat het soort paarden verschil uitmaakt. rillerige, zeer sensitieve hete paarden zijn met meer gemak en veel lichtere hulpen elektrisch en lichtvoetig te maken dan zwaardere/flegmatiekere paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:19

JoyceB, moet je dat willen, dat "gewoon correct" NOG hoger wordt beloond dan een 6? Ik denk niet niet. Je mag dressuur niet vergelijken met een schoolrapport he... In dressuurland is een 5 voldoende!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:42

En dat is dan wel raar want je kan ook een 10 krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:48

Alleen als je een oefening compleet PERFECT uitvoert. Dus bij paard ALLES perfect, bij ruiter ALLES perfect.... Maw: onmogelijk.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:29

Ik vind dat ook een beetje een rare stelling. Ik heb ook een vrij beperkt paard in zwaardere klassen uitgebracht, en dan moet je gewoon foutloos rijden voor 60%. Hij ging nu eenmaal nooit voor een 9 draven en zijn wissels waren schoon en correct maar voor een 8 ging hij ze gewoon nooit springen. Ik heb nooit een moment gedacht dat dat onrechtvaardig zou zijn of zo Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:57

Anky heeft toch wel tienen gekregen?? Dacht ik zo. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:47

Equimotion schreef:
Ik vind dat ook een beetje een rare stelling. Ik heb ook een vrij beperkt paard in zwaardere klassen uitgebracht, en dan moet je gewoon foutloos rijden voor 60%. Hij ging nu eenmaal nooit voor een 9 draven en zijn wissels waren schoon en correct maar voor een 8 ging hij ze gewoon nooit springen. Ik heb nooit een moment gedacht dat dat onrechtvaardig zou zijn of zo Verward

Maar wat voor scores haalde je dan wel met dat beperkte paard in de zwaardere klassen?

Sonja, het is soms wel een beetje onduidelijk wat nu het verschil is tussen een 6 en een 7 of een 7 en een 8. Moet die 8 per sé naar het paard met spectaculaire gangen maar die misschien niet zo correct is? Voor sommige mensen bepaalt dit wel hoe de africhting van het paard aangepakt gaat worden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:21

Lovely schreef:
Maar wat voor scores haalde je dan wel met dat beperkte paard in de zwaardere klassen?

Rond de 60%, soms wat erboven, soms wat eronder Lachen Dat is dus wel voldoende, maar je moet niet verwachten dat je op kunt trekken naar veel meer. Voor het betreffende paard was het een super prestatie, maar je wordt nu eenmaal getoetst aan het ideaalbeeld en niet aan hoe hard je paard z'n best doet. Als je geen fouten maakt zit je overigens vrij snel aan 60%, maar met een wat aparter paard kun je je nu eenmaal meer veroorloven, en kom je als je geen fouten maakt gewoon hoger uit. Kwaliteit van bewegen zie je terug in de oefeningen, en dat mag dus ook in de cijfers tot uitdrukking komen. Naarmate je africhting vordert wordt de beweging als je het goed doet ook beter, maar je maakt van een fiatje nooit een ferrari.

Ik heb het boek van Heuschmann ook gelezen en ben het wel aardig eens met wat hier in dit topic al door sommigen gezegd is: het is wat mij betreft niet echt nieuws onder de zon. Of laat ik het anders zeggen: als dit boek een openbaring voor je is moet je eens goed over je referentiekader gaan nadenken.

Wat mij opvalt als je op bokt leest is dat mensen inmiddels wel aardig doordrongen raken dat instructie beter kan, maar wat dan betere instructie is.... Of het mag weer geen geld kosten. Ik heb de ORUN gedaan en ben nogal geschrokken van het beroerde niveau van de cursus. En dat zijn wel de mensen die bij de gemiddelde rijvereniging en de gemiddelde bokker in de baan staan. Ik denk dat als je structureel zaken wilt veranderen in de paardensport, dat je beter daar kunt beginnen dan met een vinger te wijzen naar de mensen die Olympische medailles nastreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:42

Nou ja, het is toch algemeen bekend dat Orun niet veel voorstelt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:52

joyce B schreef:
tja, dat is wat mijn instructrice tegenkomt met haar (wat zwaardere en flegmatiekere) paarden in de lichte en zware tour.

Mijn paard is ook van het wat zwaardere/flegmatieke ouderwetse type. En toch heb ik van veel juryleden complimenten gehad dat het zo'n goed paard is. Dus ik geloof niet dat het aan het type an sich ligt of je wel of niet mee kunt komen. Zoals gezegd moet je paard voor hogere dressuur wel gewoon over enige (bewegings)kwaliteiten beschikken. Als je paard die kwaliteiten niet (voldoende) heeft, moet je je afvragen wat je dan nog met zo'n paard in de ring doet.

Equimotion schreef:
Als je geen fouten maakt zit je overigens vrij snel aan 60%, maar met een wat aparter paard kun je je nu eenmaal meer veroorloven, en kom je als je geen fouten maakt gewoon hoger uit. Kwaliteit van bewegen zie je terug in de oefeningen, en dat mag dus ook in de cijfers tot uitdrukking komen. Naarmate je africhting vordert wordt de beweging als je het goed doet ook beter, maar je maakt van een fiatje nooit een ferrari.

Exact. Het is niet meer dan terecht dat bij twee gelijk even correct rijdende ruiters de ruiter met het kwalitatief betere paard wint. Die benaderd het ideaalbeeld gewoon meer.

joyce B schreef:
Denk wel dat het soort paarden verschil uitmaakt. rillerige, zeer sensitieve hete paarden zijn met meer gemak en veel lichtere hulpen elektrisch en lichtvoetig te maken dan zwaardere/flegmatiekere paarden...

Dat lijkt misschien zo. Mijn ervaring is dat sensibele, rillerige paarden juist moeilijker te rijden zijn. Mijn ene paard is een zwaardere/flegmatieke en de andere is een rillerige/sensibele. Ik kan je vertellen dat zij beide hun eigen moeilijkheden hebben. Als je bij mijn 'sensibele' niet helemaal stil zit in de galop springt hij zo over. Een ongecontroleerde beweging met je hand en hij kantelt/maakt een slinger. Hij snapt wel alles meteen. Maar hij weet de volgende dag ook hoe hij er onderuit kan. Bij mijn 'flegmatieke' moet je alles eerst 100x tot in de treuren herhalen tot het kwartje valt. Maar dan doet hij het ook nooit meer fout. Elk paard/type heeft zijn eigen karakter wat pluspunten heeft, maar ook moeilijkheden/uitdagingen met zich meebrengt. Dus dat jij stelt dat een sensibele makkelijker is? Nee. Dat lijkt maar zo. Het gras lijkt altijd groener bij de buren.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:59

uiteindelijk ligt de waarheid bij je paard. Knipoog
ik heb een keer een soort 'dierentolk' thuis gehad.
zo kon ik allemaal dingen aan mijn paard vragen, via die tolk en andersom. ze schrijven allemaal dingen op in een boek wat goed is en wat slecht, zonder dat het paard dat bepaald heeft. er is eigenlijk al voor ze gedacht. Boos!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:22

thoraklover schreef:
ik heb een keer een soort 'dierentolk' thuis gehad.
zo kon ik allemaal dingen aan mijn paard vragen, via die tolk en andersom.

Sorry hoor, maar dat vind ik echt zo'n nonsens... als je enig inzicht hebt in paardengedrag en ervaring hebt hoef je echt geen dierentolk in te huren om te kunnen zien wat je paard nodig heeft, wat nature en nurture is, hoe een paard zich voelt etc.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 09:57

Ik schrik nogal van veel reacties.
De reden dat ik dit topic heb geopend is dat ik blij was met een boek geschreven door iemand die wel degelijk verstand van zaken heeft.
Naar mijn idee veroordeelt hij niemand, maar maakt duidelijk dat geduld, en kennis van het paard meer vooruitgang boekt en een uiteindeijk op langere termijn een gezonder paard.
Je kan zeggen dat de klassieke opleiding ouderwets is, omdat de paarden ook veranderd zijn, maar ik denk juist dat het met het paard van nu, nog belangrijker is om veel tijd voor de basis uit te trekken.
Veel paarden van nu, staan zeer hoog in het bloed en hebben tijd nodig om in hun koppie alles te kunnen verwerken.
Ze zijn heel sensibel en accepteren nog meer dan vroeger.
Alleen een heel sterk karakter paard die heel hoog in het bloed staat gaat in het verweer. Wat vaak eindigt in een groot gevecht.
Ik hoor op wedstrijden b.v. vaak dat een Orame erg lastig is. En hoe meer druk en verwachting hoe gevaarlijker het wordt. (vaak ook stokgebruik)
Uiteindeijk is er niets meer mee te beginnen.
Ja, de paarden zijn anders, en hebben juist meer tijd en geduld nodig.
Ik vergelijk een opleiding van een paard vaak met body buiding.
Een bodybuilder doet er jaren over om spieren te ontwikkelen voor het zware werk.
Een paard moet in deze tijden het liefst op 4 jarige leeftijd M lopen.
Als je weet hoe het lichaam in elkaar zit, moet je weten dat het niet mogelijk is om spieren banden en gewrichten, in een half jaar zo sterk kan krijgen om dit zware werk te kunnen doen. En dan nog maar niet te spreken over de psyche van een paard.
Veel sportpaarden mogen niet in een kudde staan, in de wei, omdat men bang is voor blessures. Ze mogen per gratie een uurtje op de wei, terwijl juist de weidegang zo goed is om spieren etc te trainen.
Buitenritten zijn vaak uit den boze, veel paarden kunnen niet meer relaxed in het bos of langs de weg stappen.
Ook wordt gewezen naar onze topsport.
Een topruiter gebruikt trainingen vind ik, die voor een gemiddelde ruiter uit den boze zijn.
Een Anky kan misschien haar paard zeer diep en rond over de rug rijden, wat ik zelf niets vind, maar weet wel hoe daarna alles los te houden. Zij heeft de ervaring, gevoel en kennis om te stoppen wanneer het nodig is. Zij kan daarna wel aanvoelen wat het heeft gedaan en hoe het te kunnen gebruiken.
Het voordeel is ook nog dat zij de middelen heeft om het paard optimaal in conditie te houden. Denk aan therapeuten, fysio's etc.
Wij als doorsnee ruiter hebben dit alles niet. Wij hebben bijna allemaal niet dit talent en of middelen.
Maar sommigen gebruiken wel de methodes, die ze niet weten te en kunnen hanteren.
Juist hierdoor denk ik dat veel paarden blessures oplopen. Niet voor niets zijn de dierenartsen, en andere therapeuten zo onwijs druk.
Helaas zijn er ook veel instructeurs, trainers en ouders die geen rekening houden met het vermogen en of talent van het paard. De leerling leert ervan en geeft het weer door.
Zelf kom ik zo vaak tegen dat er met zo weing gevoel gereden wordt. Macht, prestatie en dwang staat voorop. Een half jaar uittrekken om even terug te gaan naar de basis is niet mogelijk, want de jury wil oprichting, impuls en verzameling zien. Ik kom maar weinig juryleden tegen die losgelatenheid takt en regelmaat kunnen waarderen.
Ook dit zorgt ervoor dat iedereen haast heeft. Het liefst zo snel mogelijk een aantal klasses hoger, met zoveel mogelijk prijzen. Paardrijden kost tenslotte handen vol geld, dus er moet gepresteerd worden.
Ik denk dat als je mee tijd neemt voor de ontwikkeling van je paard, meer aandacht geeft aan de basis, je uiteindelijk meer eruit kan halen en zowiezo meer plezier kan hebben in het paardrijden.

En dit is waar het boek over gaat.
p.s. ik heb geen aandelen in de verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:59

komt bij mij een beetje over als een boek wat een PERSOON aanprijst die het allemaal zo goed weet ipv dat het over de manier waarop gaat..

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 10:05

VivaLaVida schreef:
komt bij mij een beetje over als een boek wat een PERSOON aanprijst die het allemaal zo goed weet ipv dat het over de manier waarop gaat..

De manier waarop is in alle boeken te lezen die over paardrijden gaan.
Elk opleidingsboek beschrijft hoe je een paard zou moeten opleiden.
Helaas brengen veel mensen het niet in de praktijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:37

Gerner schreef:
Naar mijn idee veroordeelt hij niemand, maar maakt duidelijk dat geduld, en kennis van het paard meer vooruitgang boekt en een uiteindeijk op langere termijn een gezonder paard.

Dat is een goed uitgangspunt, maar het is echter niets nieuws onder de zon...

Gerner schreef:

Dat is niet mijn ervaring... Het zijn juist de sensibele types die niet erg vergevingsgezind zijn m.b.t. ruiterfouten...

Verder is een goede basis voor ieder paard van belang, ongeacht wat voor type het is... Maar ik heb ook het idee dat er veel verschillende ideeen bestaan over wat nu een goede basis is. Voor de een is dat tot het paard 8 jaar oud is er een beetje mee koetelen, een beetje aan een lange teugel door de bak liften. En voor de ander is de basis B tm Z-niveau wat een paard tegen de tijd dat hij een jaar of 6/7 is bijgebracht is... (ik bedoel hier geen wedstrijden mee, maar de aspecten die in in de basis-wedstrijdsport getoetst worden, dus het tonen van onstpanning, aanleuning, impuls, takt in simpele figuren (B tm L) en later in de zijgangen (M-Z), het rijden van correcte overgangen, tempowisselingen etc.)

Gerner schreef:
Ik hoor op wedstrijden b.v. vaak dat een Orame erg lastig is. En hoe meer druk en verwachting hoe gevaarlijker het wordt. (vaak ook stokgebruik)

Ik vind dat geklets over karakters van bepaalde bloedlijnen/hengsten altijd een beetje bull-sh*t... Bij ons op stal stonden twee orame's (daar gefokt) en beide zijn ontzettend brave en nuchtere paarden. De een kwam uit een merrie met een fijn/lief karakter en de ander uit een hittepetit-merrie. En de orame uit de hittepetitmerrie is nog het allerbraafst. Ik heb zelf een nakomeling van Junior (die ook niet al te positief qua karakter bekend staat) en het is echt een schat van een beest. Ik heb hem al 6 jaar en nooit last mee gehad. Het is 9 van de 10 keer echt maar net hoe je er mee om gaat. Sommige mensen krijgen gewoon ieder paard gek, ongeacht afstamming.

Gerner schreef:

Ik denk dat de paarden helemaal niet zoveel anders zijn... De paarden zijn nu wat moderner en soms wat sensibeler. Maar ik denk dat er nu gewoon meer onkunde is omdat de paardensport in populairiteit zo is gegroeid. Mensen nemen niet meer de tijd om (het liefst op een leerpaard) eerst eens goed te leren rijden. Met alleen manege-ervaring kopen ze meteen een jong paard (want als je geen jong paard hebt hoor je er niet bij, leren op een leerpaard is voor prijsjesrijders en mietjes). En dan ontstaan problemen.

Gerner schreef:
Een bodybuilder doet er jaren over om spieren te ontwikkelen voor het zware werk.

Veel ruiters doen naast paardensport aan geen enkele andere sport, of doen moeite om hun eigen lichaam in goede conditie te houden. Dus de meeste ruiters weten helemaal niets over spieropbouw, spierpijn, ontwikkeling van conditie etc. Dus dan is het toch logisch dat zij dan ook niet in staat zijn om hun paard op de juiste manier in conditie te brengen en te ontwikkelen?

Gerner schreef:
Als je weet hoe het lichaam in elkaar zit, moet je weten dat het niet mogelijk is om spieren banden en gewrichten, in een half jaar zo sterk kan krijgen om dit zware werk te kunnen doen.

Dan krijg je weer de vraag: WAT is zwaar werk? De oefeningetjes die in de basissport (B tm Z) worden gevraagd zijn in feite helemaal niet zwaar. Wat tempowisselingen, een keer in de achteruit, wat opzij, thats it! In de basissport wordt nog helemaal geen zware verzameling gevraagd. Een wissel springen? An-sich kost dat echt niet veel meer inspanning dan een gewone galopsprong. Het wordt pas zwaar voor een paard als het door de ruiter niet goed voorbereid wordt op het gevraagde omdat de ruiter het zelf nog moet leren. Het paard het niet begrijpt en het 1000x opnieuw moet doen, met alle frustratie van dien.

Gerner schreef:

Ten eerste MAG een 4-jarige niet eens in de M starten. Ten tweede: bekijk de huidige M1 proeven eens: Dat stelt toch niets voor? Er wordt geen verzameling gevraagd, contragalop op slechts hele flauwe lijnen, een beetje schouderbinnenwaarts en verder wat figuren en tempowisselingen. Voor een enigzins normaal sportpaard is zo'n proefje qua belasting appeltje-eitje. Het is de ruiter die het verschil maakt.

Gerner schreef:

Heb jij het wel al in de praktijk gebracht dan? Knipoog

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 11:52

jasmijn78 schreef:
Gerner schreef:

Dat is een goed uitgangspunt, maar het is echter niets nieuws onder de zon...

Nee natuurlijk is hety niets nieuws, maar wel belangrijk om weer eens onder de aandacht te brengen
Gerner schreef:

Dat is niet mijn ervaring... Het zijn juist de sensibele types die niet erg vergevingsgezind zijn m.b.t. ruiterfouten...
Ja, mee eens, maar als dan doorgevraagd wordt, en in verzet komen, komt maar al te vaak dwang om de hoek kijken van de ruiter

Verder is een goede basis voor ieder paard van belang, ongeacht wat voor type het is... Maar ik heb ook het idee dat er veel verschillende ideeen bestaan over wat nu een goede basis is. Voor de een is dat tot het paard 8 jaar oud is er een beetje mee koetelen, een beetje aan een lange teugel door de bak liften. En voor de ander is de basis B tm Z-niveau wat een paard tegen de tijd dat hij een jaar of 6/7 is bijgebracht is... (ik bedoel hier geen wedstrijden mee, maar de aspecten die in in de basis-wedstrijdsport getoetst worden, dus het tonen van onstpanning, aanleuning, impuls, takt in simpele figuren (B tm L) en later in de zijgangen (M-Z), het rijden van correcte overgangen, tempowisselingen etc.)

mee eens, vooral de ontspanning, en aanleunig, maar dit wordt vaak vergeten.
Gerner schreef:

Ik vind dat geklets over karakters van bepaalde bloedlijnen/hengsten altijd een beetje bull-sh*t... Bij ons op stal stonden twee orame's (daar gefokt) en beide zijn ontzettend brave en nuchtere paarden. De een kwam uit een merrie met een fijn/lief karakter en de ander uit een hittepetit-merrie. En de orame uit de hittepetitmerrie is nog het allerbraafst. Ik heb zelf een nakomeling van Junior (die ook niet al te positief qua karakter bekend staat) en het is echt een schat van een beest. Ik heb hem al 6 jaar en nooit last mee gehad. Het is 9 van de 10 keer echt maar net hoe je er mee om gaat. Sommige mensen krijgen gewoon ieder paard gek, ongeacht afstamming.

Dit is wat ik juist wil aangeven, ook wij hebben twee orame's op stal, waarvan 1 met gebruiksaanwijzing, maar doet het erg goed, juist door geduld.
Gerner schreef:

Ik denk dat de paarden helemaal niet zoveel anders zijn... De paarden zijn nu wat moderner en soms wat sensibeler. Maar ik denk dat er nu gewoon meer onkunde is omdat de paardensport in populairiteit zo is gegroeid. Mensen nemen niet meer de tijd om (het liefst op een leerpaard) eerst eens goed te leren rijden. Met alleen manege-ervaring kopen ze meteen een jong paard (want als je geen jong paard hebt hoor je er niet bij, leren op een leerpaard is voor prijsjesrijders en mietjes). En dan ontstaan problemen.

Gerner schreef:

Veel ruiters doen naast paardensport aan geen enkele andere sport, of doen moeite om hun eigen lichaam in goede conditie te houden. Dus de meeste ruiters weten helemaal niets over spieropbouw, spierpijn, ontwikkeling van conditie etc. Dus dan is het toch logisch dat zij dan ook niet in staat zijn om hun paard op de juiste manier in conditie te brengen en te ontwikkelen?

precies
Gerner schreef:
Als je weet hoe het lichaam in elkaar zit, moet je weten dat het niet mogelijk is om spieren banden en gewrichten, in een half jaar zo sterk kan krijgen om dit zware werk te kunnen doen.

Dan krijg je weer de vraag: WAT is zwaar werk? De oefeningetjes die in de basissport (B tm Z) worden gevraagd zijn in feite helemaal niet zwaar. Wat tempowisselingen, een keer in de achteruit, wat opzij, thats it! In de basissport wordt nog helemaal geen zware verzameling gevraagd. Een wissel springen? An-sich kost dat echt niet veel meer inspanning dan een gewone galopsprong. Het wordt pas zwaar voor een paard als het door de ruiter niet goed voorbereid wordt op het gevraagde omdat de ruiter het zelf nog moet leren. Het paard het niet begrijpt en het 1000x opnieuw moet doen, met alle frustratie van dien.

Zwaar werk versta ik onder doorgaan terwijl het paard voor die dag genoeg gedaan heeft. Doorgaan terwijl het paard aangeeft, dit nog niet te kunnen
Gerner schreef:

Ten eerste MAG een 4-jarige niet eens in de M starten. Ten tweede: bekijk de huidige M1 proeven eens: Dat stelt toch niets voor? Er wordt geen verzameling gevraagd, contragalop op slechts hele flauwe lijnen, een beetje schouderbinnenwaarts en verder wat figuren en tempowisselingen. Voor een enigzins normaal sportpaard is zo'n proefje qua belasting appeltje-eitje. Het is de ruiter die het verschil maakt.
niet mee eens, ik vind dit voor een vierjarige teveel, ik vind dat deze nog moeten leren op eigen beentjes te staan, kunnen ontspannen in het bos.
Gerner schreef:

Heb jij het wel al in de praktijk gebracht dan? Knipoog

Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:14

Diit gaat toch over "dressuur onder vuur? niet over doorgaan als het paard aangeeft dit niet te kunnen? Dat dat fout is weet iedereen, ongeacht of het in de spring,dressuur, western of andere sport is...

Het lijkt mij echt zo'n typisch aanprijs-boek, om 1 persoon in een goed daglicht te zetten door dingen aan te halen die allang bekend zijn..........

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:28

VivaLaVida schreef:
Diit gaat toch over "dressuur onder vuur? niet over doorgaan als het paard aangeeft dit niet te kunnen? Dat dat fout is weet iedereen, ongeacht of het in de spring,dressuur, western of andere sport is...

Het lijkt mij echt zo'n typisch aanprijs-boek, om 1 persoon in een goed daglicht te zetten door dingen aan te halen die allang bekend zijn..........

Wat zal jij een gelukkig, gezond paard hebben.
Ik zou zo graag zien, dat meer mensen dit ook allemaal normaal vinden, en zien wat er fout kan gaan.
Dingen die allang bekend zijn, maar willen dan veel ruiters het niet zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:32

Het gaat over het boek nu toch?
dat veel ruiters het niet willen zien staat los van dat het niks nieuws is wat je aangeeft..Het is algemeen bekend dat het fout is door te gaan over de grens van het paard. Een leek snapt dat ook. Dat veel ruiters zich daar niet aan houden, zit in de aard van de mens denk ik.
Bij mij komt dit boek meer over als van iemand die zichzelf nogal ophemelt (de schrijver)...

oja: was dat spottend bedoeld?
Want ja, ik denk inderdaad dat mijn paard gelukkig is en gezond ook zeker. Terwijl ze op haar 3e al wel wedstrijden liep hoor...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:34

Gerner schreef:
Nee natuurlijk is hety niets nieuws, maar wel belangrijk om weer eens onder de aandacht te brengen

Maar zoals eerder gezegd: als dit nu ineens een openbaring is voor mensen kun je je afvragen waar zij al die tijd mee bezig zijn geweest...

Gerner schreef:
mee eens, vooral de ontspanning, en aanleunig, maar dit wordt vaak vergeten.

Nu is mij nog niet duidelijk wat jij dan onder een basis verstaat? Is dat tot 8 jaar oud met een lange teugel door de bak koetelen? Of de opbouw zoals die in de basis-sport gehanteerd wordt? En ontspanning is dan ook weer zo'n kreet... WAT versta jij/anderen onder ontspanning? Voor sommige is dat zonder enige impuls/actie door de bak tuffen... Voor de ander betekent dat meer 'losgelatenheid' of zonder 'stress'. Je vraagt tenslotte wel van een paard enige INspanning, dus hij kan daarbij nooit volledig ONTspannen zijn. Dat is hij alleen als hij slaapt. Je verwacht toch van je paard dat hij attent is op je (lichte) hulpen? Dan moet hij wel alert zijn, en dat kan dan weer niet in volledige staat van ontspanning.

Waar het mij om gaat is dat ontspanning zo'n veel gehoorde kreet is, maar dat ik mij afvraag hoe mensen dat ene basis-aspect dan in relatie zien tot alle anderen (dus tact, impuls, aanleuning, rechtgerichtheid etc) Je kunt het een namelijk nooit los zien van het ander.

Gerner schreef:
Zwaar werk versta ik onder doorgaan terwijl het paard voor die dag genoeg gedaan heeft. Doorgaan terwijl het paard aangeeft, dit nog niet te kunnen

Dat is wel erg weinig concreet.... Aanvoelen of een paard genoeg gedaan heeft vraagt veel gevoel en ervaring. Dat moet je ontwikkelen als ruiter. Verder is gewoon enige kennis van anatomie erg handig.

Ik denk dat de meeste ruiters 'zwaar werk' nog teveel op zichzelf projecteren. Pas als zij zelf moe zijn of geen zin meer hebben heeft het paard meestal wel genoeg gedaan.... Als we uitgaan van een kundige ruiter en een normaal sportpaard kun je pas van zwaar werk spreken als we het over 'gevorderd' niveau hebben. Dus van zz-licht tm GP. Pas daar worden zaken gevraagd die echt een flinke lichamelijke inspanning van een paard vragen. Denk bijvoorbeeld aan de mate van verzameling die gevraagd wordt in pirouettes, passage, piaffe, en in alle 3 de gangen.

De meeste ruiters komen echter niet tot het 'gevorderde' niveau en hebben dan dus ook weinig vergelijkingsmateriaal. Omdat zij het zelf al een hele opgave vinden om een paar passen te wijken of een correcte travers te rijden projecteren ze dat op hun paard.

Gerner schreef:
niet mee eens, ik vind dit voor een vierjarige teveel, ik vind dat deze nog moeten leren op eigen beentjes te staan, kunnen ontspannen in het bos.

Het een sluit het ander toch niet uit? En nogmaals een 4 jarige mag volgens de KNHS geen M starten. Dat mogen ze pas vanaf 5. Dus waar maak je je druk om?

Gerner schreef:
Heb jij het wel al in de praktijk gebracht dan?

Ja.

Dus jij kan alles volledig volgens het boekje en jij maakt nooit fouten? Nou ik heb nog nooit een paard volledig volgens het opleidingsboekje opgeleid hoor. En ik heb heel wat dergelijke boeken in de kast staan. Ten eerste ben ik niet perfect en maak ik nog elke dag fouten (en leer ik ook nog iedere dag) en ten tweede is opleiden volgens mij altijd maatwerk.

Als ik een recept gebruik om een taart te bakken mag ik daar ook graag wat mee variëren en experimenteren... Als er staat dat hij 20 minuten in de oven moet en hij ziet er na 20 minuten nog niet goudbruin en knapperig uit, dan doe ik hem gewoon wat langer in de oven Haha!

Dus als ik denk dat het beter is ga ik lekker buiten mijn boekje Knipoog

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:37

VivaLaVida schreef:
Het gaat over het boek nu toch?
dat veel ruiters het niet willen zien staat los van dat het niks nieuws is wat je aangeeft..Het is algemeen bekend dat het fout is door te gaan over de grens van het paard. Een leek snapt dat ook. Dat veel ruiters zich daar niet aan houden, zit in de aard van de mens denk ik.
Bij mij komt dit boek meer over als van iemand die zichzelf nogal ophemelt (de schrijver)...

oja: was dat spottend bedoeld?
Want ja, ik denk inderdaad dat mijn paard gelukkig is en gezond ook zeker. Terwijl ze op haar 3e al wel wedstrijden liep hoor...

Nee hoor was niet spottend bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:38

jasmijn78 schreef:
Als ik een recept gebruik om een taart te bakken mag ik daar ook graag wat mee variëren en experimenteren... Als er staat dat hij 20 minuten in de oven moet en hij ziet er na 20 minuten nog niet goudbruin en knapperig uit, dan doe ik hem gewoon wat langer in de oven Haha!

Dus als ik denk dat het beter is ga ik lekker buiten mijn boekje ;)

he-le-maal mee eens. Ik denk ook dat er per paard aangepast moet worden hoe je er mee omgaat..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:40

He wat leuk dat hij in nederland ook steeds meer bekendheid krijgt.
Vorig jaar ben ik naar een lezing van hem geweest hier in duitsland. Wat mij juist positief is bij gebleven is dat hij zich helemaal niet gedraagt als een goeroe. Ook niet van die andere doen het allemaal fout ik weet hoe het moet. Je houd na de lezing niet zo'n euforische indruk over van ik heb nu de goede dressuur ontdekt. Hij zegt ook niet dat hij iets nieuws heeft, maar dat er op een bepaald moment men van de oude goede dressuur is afgestapt. En dat die ontwikkeling dus niet goed is gegaan. Hij is in Warendorf tegen de gesettelde orde gegaan en dat verdient veel respect.
Hij kraakt ook niet ankya af maar ook de eigen duitse ruiters. Hij maakt de gezichten onherkenbaar en laat het verschil zien van een goede passage en een slechte.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:52

Dinopino schreef:
Hij kraakt ook niet ankya af maar ook de eigen duitse ruiters. Hij maakt de gezichten onherkenbaar en laat het verschil zien van een goede passage en een slechte.

Het is natuurlijk altijd leuk om de bekendere top-ruiters ter discussie te stellen. Want als je aan kunt wijzen wat hun fout doen, kun je de aandacht afleiden van wat ze jelf fout doet. Maar WAT heeft de gemiddelde ruiter in vredesnaam nu aan informatie over hoe je nu een correcte piaffe rijdt? De gemiddelde ruiter komt NOOIT van zijn leven aan het rijden van een piaffe toe!!!! (uitgaande van de klassieke dressuur/het skala) Volgens mij zou het voor de totale paardensport beter zijn om foute praktijkvoorbeelden van basis-ruiters ter discussie te stellen. Film eens wat B/L proeven op een gemiddelde basissport wedstrijd en stel het rijden van een correcte overgang eens ter discussie! Of een correcte uitvoering van het halsstrekken, het rijden van een middendraf etc. Minder spectaculair misschien. Maar het levert wellicht meer informatie op die voor de gemiddelde ruiter in de praktijk bruikbaar is.

Volgens mij zou dat meer inzicht geven en een bijdrage leveren aan de kwaliteit, kennis en kunde van de totale dressuursport, ipv de focus alleen maar te leggen op top-ruiters.