Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Equimotion schreef:Ik vind dat ook een beetje een rare stelling. Ik heb ook een vrij beperkt paard in zwaardere klassen uitgebracht, en dan moet je gewoon foutloos rijden voor 60%. Hij ging nu eenmaal nooit voor een 9 draven en zijn wissels waren schoon en correct maar voor een 8 ging hij ze gewoon nooit springen. Ik heb nooit een moment gedacht dat dat onrechtvaardig zou zijn of zo
Lovely schreef:Maar wat voor scores haalde je dan wel met dat beperkte paard in de zwaardere klassen?
Dat is dus wel voldoende, maar je moet niet verwachten dat je op kunt trekken naar veel meer. Voor het betreffende paard was het een super prestatie, maar je wordt nu eenmaal getoetst aan het ideaalbeeld en niet aan hoe hard je paard z'n best doet. Als je geen fouten maakt zit je overigens vrij snel aan 60%, maar met een wat aparter paard kun je je nu eenmaal meer veroorloven, en kom je als je geen fouten maakt gewoon hoger uit. Kwaliteit van bewegen zie je terug in de oefeningen, en dat mag dus ook in de cijfers tot uitdrukking komen. Naarmate je africhting vordert wordt de beweging als je het goed doet ook beter, maar je maakt van een fiatje nooit een ferrari.joyce B schreef:tja, dat is wat mijn instructrice tegenkomt met haar (wat zwaardere en flegmatiekere) paarden in de lichte en zware tour.
Equimotion schreef:Als je geen fouten maakt zit je overigens vrij snel aan 60%, maar met een wat aparter paard kun je je nu eenmaal meer veroorloven, en kom je als je geen fouten maakt gewoon hoger uit. Kwaliteit van bewegen zie je terug in de oefeningen, en dat mag dus ook in de cijfers tot uitdrukking komen. Naarmate je africhting vordert wordt de beweging als je het goed doet ook beter, maar je maakt van een fiatje nooit een ferrari.
joyce B schreef:Denk wel dat het soort paarden verschil uitmaakt. rillerige, zeer sensitieve hete paarden zijn met meer gemak en veel lichtere hulpen elektrisch en lichtvoetig te maken dan zwaardere/flegmatiekere paarden...
thoraklover schreef:ik heb een keer een soort 'dierentolk' thuis gehad.
zo kon ik allemaal dingen aan mijn paard vragen, via die tolk en andersom.
VivaLaVida schreef:komt bij mij een beetje over als een boek wat een PERSOON aanprijst die het allemaal zo goed weet ipv dat het over de manier waarop gaat..
Gerner schreef:Naar mijn idee veroordeelt hij niemand, maar maakt duidelijk dat geduld, en kennis van het paard meer vooruitgang boekt en een uiteindeijk op langere termijn een gezonder paard.
Gerner schreef:Ze zijn heel sensibel en accepteren nog meer dan vroeger.
Gerner schreef:Ik hoor op wedstrijden b.v. vaak dat een Orame erg lastig is. En hoe meer druk en verwachting hoe gevaarlijker het wordt. (vaak ook stokgebruik)
Gerner schreef:Ja, de paarden zijn anders, en hebben juist meer tijd en geduld nodig.
Gerner schreef:Ik vergelijk een opleiding van een paard vaak met body buiding.
Een bodybuilder doet er jaren over om spieren te ontwikkelen voor het zware werk.
Gerner schreef:Als je weet hoe het lichaam in elkaar zit, moet je weten dat het niet mogelijk is om spieren banden en gewrichten, in een half jaar zo sterk kan krijgen om dit zware werk te kunnen doen.
Gerner schreef:Een paard moet in deze tijden het liefst op 4 jarige leeftijd M lopen.
Gerner schreef:Helaas brengen veel mensen het niet in de praktijk.
jasmijn78 schreef:Gerner schreef:Naar mijn idee veroordeelt hij niemand, maar maakt duidelijk dat geduld, en kennis van het paard meer vooruitgang boekt en een uiteindeijk op langere termijn een gezonder paard.
Dat is een goed uitgangspunt, maar het is echter niets nieuws onder de zon...
Nee natuurlijk is hety niets nieuws, maar wel belangrijk om weer eens onder de aandacht te brengenGerner schreef:Ze zijn heel sensibel en accepteren nog meer dan vroeger.
Dat is niet mijn ervaring... Het zijn juist de sensibele types die niet erg vergevingsgezind zijn m.b.t. ruiterfouten...
Ja, mee eens, maar als dan doorgevraagd wordt, en in verzet komen, komt maar al te vaak dwang om de hoek kijken van de ruiter
Verder is een goede basis voor ieder paard van belang, ongeacht wat voor type het is... Maar ik heb ook het idee dat er veel verschillende ideeen bestaan over wat nu een goede basis is. Voor de een is dat tot het paard 8 jaar oud is er een beetje mee koetelen, een beetje aan een lange teugel door de bak liften. En voor de ander is de basis B tm Z-niveau wat een paard tegen de tijd dat hij een jaar of 6/7 is bijgebracht is... (ik bedoel hier geen wedstrijden mee, maar de aspecten die in in de basis-wedstrijdsport getoetst worden, dus het tonen van onstpanning, aanleuning, impuls, takt in simpele figuren (B tm L) en later in de zijgangen (M-Z), het rijden van correcte overgangen, tempowisselingen etc.)
mee eens, vooral de ontspanning, en aanleunig, maar dit wordt vaak vergeten.Gerner schreef:Ik hoor op wedstrijden b.v. vaak dat een Orame erg lastig is. En hoe meer druk en verwachting hoe gevaarlijker het wordt. (vaak ook stokgebruik)
Ik vind dat geklets over karakters van bepaalde bloedlijnen/hengsten altijd een beetje bull-sh*t... Bij ons op stal stonden twee orame's (daar gefokt) en beide zijn ontzettend brave en nuchtere paarden. De een kwam uit een merrie met een fijn/lief karakter en de ander uit een hittepetit-merrie. En de orame uit de hittepetitmerrie is nog het allerbraafst. Ik heb zelf een nakomeling van Junior (die ook niet al te positief qua karakter bekend staat) en het is echt een schat van een beest. Ik heb hem al 6 jaar en nooit last mee gehad. Het is 9 van de 10 keer echt maar net hoe je er mee om gaat. Sommige mensen krijgen gewoon ieder paard gek, ongeacht afstamming.
Dit is wat ik juist wil aangeven, ook wij hebben twee orame's op stal, waarvan 1 met gebruiksaanwijzing, maar doet het erg goed, juist door geduld.Gerner schreef:Ja, de paarden zijn anders, en hebben juist meer tijd en geduld nodig.
Ik denk dat de paarden helemaal niet zoveel anders zijn... De paarden zijn nu wat moderner en soms wat sensibeler. Maar ik denk dat er nu gewoon meer onkunde is omdat de paardensport in populairiteit zo is gegroeid. Mensen nemen niet meer de tijd om (het liefst op een leerpaard) eerst eens goed te leren rijden. Met alleen manege-ervaring kopen ze meteen een jong paard (want als je geen jong paard hebt hoor je er niet bij, leren op een leerpaard is voor prijsjesrijders en mietjes). En dan ontstaan problemen.Gerner schreef:Ik vergelijk een opleiding van een paard vaak met body buiding.
Een bodybuilder doet er jaren over om spieren te ontwikkelen voor het zware werk.
Veel ruiters doen naast paardensport aan geen enkele andere sport, of doen moeite om hun eigen lichaam in goede conditie te houden. Dus de meeste ruiters weten helemaal niets over spieropbouw, spierpijn, ontwikkeling van conditie etc. Dus dan is het toch logisch dat zij dan ook niet in staat zijn om hun paard op de juiste manier in conditie te brengen en te ontwikkelen?
preciesGerner schreef:Als je weet hoe het lichaam in elkaar zit, moet je weten dat het niet mogelijk is om spieren banden en gewrichten, in een half jaar zo sterk kan krijgen om dit zware werk te kunnen doen.
Dan krijg je weer de vraag: WAT is zwaar werk? De oefeningetjes die in de basissport (B tm Z) worden gevraagd zijn in feite helemaal niet zwaar. Wat tempowisselingen, een keer in de achteruit, wat opzij, thats it! In de basissport wordt nog helemaal geen zware verzameling gevraagd. Een wissel springen? An-sich kost dat echt niet veel meer inspanning dan een gewone galopsprong. Het wordt pas zwaar voor een paard als het door de ruiter niet goed voorbereid wordt op het gevraagde omdat de ruiter het zelf nog moet leren. Het paard het niet begrijpt en het 1000x opnieuw moet doen, met alle frustratie van dien.
Zwaar werk versta ik onder doorgaan terwijl het paard voor die dag genoeg gedaan heeft. Doorgaan terwijl het paard aangeeft, dit nog niet te kunnenGerner schreef:Een paard moet in deze tijden het liefst op 4 jarige leeftijd M lopen.
Ten eerste MAG een 4-jarige niet eens in de M starten. Ten tweede: bekijk de huidige M1 proeven eens: Dat stelt toch niets voor? Er wordt geen verzameling gevraagd, contragalop op slechts hele flauwe lijnen, een beetje schouderbinnenwaarts en verder wat figuren en tempowisselingen. Voor een enigzins normaal sportpaard is zo'n proefje qua belasting appeltje-eitje. Het is de ruiter die het verschil maakt.
niet mee eens, ik vind dit voor een vierjarige teveel, ik vind dat deze nog moeten leren op eigen beentjes te staan, kunnen ontspannen in het bos.Gerner schreef:Helaas brengen veel mensen het niet in de praktijk.
Heb jij het wel al in de praktijk gebracht dan?
VivaLaVida schreef:Diit gaat toch over "dressuur onder vuur? niet over doorgaan als het paard aangeeft dit niet te kunnen? Dat dat fout is weet iedereen, ongeacht of het in de spring,dressuur, western of andere sport is...
Het lijkt mij echt zo'n typisch aanprijs-boek, om 1 persoon in een goed daglicht te zetten door dingen aan te halen die allang bekend zijn..........
Gerner schreef:Nee natuurlijk is hety niets nieuws, maar wel belangrijk om weer eens onder de aandacht te brengen
Gerner schreef:mee eens, vooral de ontspanning, en aanleunig, maar dit wordt vaak vergeten.
Gerner schreef:Zwaar werk versta ik onder doorgaan terwijl het paard voor die dag genoeg gedaan heeft. Doorgaan terwijl het paard aangeeft, dit nog niet te kunnen
Gerner schreef:niet mee eens, ik vind dit voor een vierjarige teveel, ik vind dat deze nog moeten leren op eigen beentjes te staan, kunnen ontspannen in het bos.
Gerner schreef:Heb jij het wel al in de praktijk gebracht dan?
Ja.
VivaLaVida schreef:Het gaat over het boek nu toch?
dat veel ruiters het niet willen zien staat los van dat het niks nieuws is wat je aangeeft..Het is algemeen bekend dat het fout is door te gaan over de grens van het paard. Een leek snapt dat ook. Dat veel ruiters zich daar niet aan houden, zit in de aard van de mens denk ik.
Bij mij komt dit boek meer over als van iemand die zichzelf nogal ophemelt (de schrijver)...
oja: was dat spottend bedoeld?
Want ja, ik denk inderdaad dat mijn paard gelukkig is en gezond ook zeker. Terwijl ze op haar 3e al wel wedstrijden liep hoor...
jasmijn78 schreef:Als ik een recept gebruik om een taart te bakken mag ik daar ook graag wat mee variëren en experimenteren... Als er staat dat hij 20 minuten in de oven moet en hij ziet er na 20 minuten nog niet goudbruin en knapperig uit, dan doe ik hem gewoon wat langer in de oven![]()
Dus als ik denk dat het beter is ga ik lekker buiten mijn boekje ;)
Dinopino schreef:Hij kraakt ook niet ankya af maar ook de eigen duitse ruiters. Hij maakt de gezichten onherkenbaar en laat het verschil zien van een goede passage en een slechte.