3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:04

Die van mij loopt gelijk opgericht en loopt ook de piaffe en passage... Cool

Wij zijn net begonnen met het "herbeleren" van een 8-jarige fokmerrie. Mijn vriendin rijdt er nu op omdat ik niet zo'n hele grote held ben.
Deze grote merrie van 1.73 vind het erg moeilijk om op eigen benen te lopen dus zorgen wij ervoor dat ze voor wat steun heeft waardoor ze makkelijker haar rondjes kan lopen.
Dat wil niet zeggen dat ze loopt onder het motto; geen gelul, trek haar in de krul...
Ze begint netjes na te geven en dan bedoel ik dus dat ze mooi de hand opzoekt zonder dat ze in de mond getrokken wordt of op de hand gaat hangen. Daarnaast loopt ze ook wel eens met het hoofd omhoog, ook niets mis mee zolang dit maar niet te langd duurt.

Een andere merrie van ons loopt het liefst met het hoofd tussen de voorbenen. Ook zij wordt niet in deze houding getrokken maar zij moet daar dus ook gewoon weggereden worden net zoals het paard van iemand anders hier in het topic (weet zo even niet meer wie Bloos ) Das trouwens ook best een lastig uitdaging Clown

Net zoals Kiwiko zie ik geen ramp in het correct neerwaarts rijden van een jong paard. Zolang je dit op een goede manier doet, is er geen nood aan de man en zul je er later alleen maar profijt van hebben.

Ik vraag me wel af of hier alleen dressuurruiters antwoorden en ik denk niet dat het alleen dressuurruiters zijn die in paarden in de krul trekken. Want ja, ik weet (en zie) dat wel dat er mensen zijn die een keer links en rechts trekken en hupskee, daar loopt mijn paard mooi in de krul. Maar om daar nu weer alleen dressuurruiters daarvan te beschuldigen..

En het achter de loodlijn lopen is ook niet altijd slecht. Als je paard steeds het neusje eruit piept omdat het bij elke hoek een bakkabouter ziet (zoals onze ik-loop-graag-diep-merrie) dan is het alleen maar handig dat ze wat te diep lopen. Zoals mijn instructrice altijd zei: als je met je handen bij je oren moet zitten omdat je paard goed te laten lopen dan doe je dat. Maar doe dat wel alleen op de training Knipoog
Wat ik daar mee wil zeggen is, dat je je paard niet altijd volgens het vaste plaatje hoeft laten lopen omdat dit niet altijd goed in je training past. En dan heb ik het niet over trekken of rondscheuren.. maar over een rondje uit laten galloperen na een sessei in je training of om het even dieper laten lopen dan de loodlijn.. (begrijpen jullie me nog Clown )

Ik zie ook springruiters die hun paarden nagevelijk rijden. Mijn vriendin springt en ook zij rijdt haar paard nagevelijk. Haar paard kan ook gewoon haar hand volgen en ik denk dat de mensen die de TS tegengas geven ook hier op doelen. Daarnaast vraag ik me af hoe de TS kan zien dat de mensen die reageren niet correct rijden en hoe ze vanaf een foto kan zien dat een paard in de krul getrokken wordt (momentopname??)

Beetje lang verhaal maar ik hoop dat jullie mijn insteek begrijpen..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:08

Afbeelding
deze heeft serieus een half jaar lang met zijn kin op zijn borst rondgelopen. vanaf de eerste stap liep die daar zonder ruk en pluk werk. Clown
Heb daar helaas geen foto`s van. Maar na een jaartje oefenen loopt ie nu dus zo, is dit nou zo verpest en verschrikkelijk om aan te zien? Dacht het niet.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:10

idd een jong paard heeft soms die steun wel nodig van bakrand. Is toch ook helemaal niet erg! Wij als klein kind konden ook niet gelijk fietsen zonder zijwieltjes (misschien rare vergelijking, maar ga er maar bij na, een paard is toch ook uit balans met iemand op de rug?) Als een paard naar maanden zadelmak nou nog steeds niet zonder die bakrand kan is er een wel een probleem met op eigen benen lopen....

En idd als een paard voorwaarts, in tact en in balans loopt worden ze vanzelf nagevelijk en van daaruit kun je verder bouwen... Een paard loopt niet in balans als die met de kin op de borst gereden wordt....

Daarnaast een springruiter heeft de dressuur ook nodig om netjes rond te sturen... Wat dat betreft toch ook geen verschil? Alleen bij dressuurruiters worden ze erop beoordeelt... Daarnaast hou ik er niet van als een paard achter de loodlijn loopt. Ik ben juist bezig bij mn onervaren paard dit eruit te rijden wat echt lastig is soms....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:10

Lijkt mij, vanaf de foto, een correcte aanleuning.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:11

asjemenou schreef:
Afbeelding
deze heeft serieus een half jaar lang met zijn kin op zijn borst rondgelopen. vanaf de eerste stap liep die daar zonder ruk en pluk werk. Clown
Heb daar helaas geen foto`s van. Maar na een jaartje oefenen loopt ie nu dus zo, is dit nou zo verpest en verschrikkelijk om aan te zien? Dacht het niet.

als je daar ook niet bewust rijdt is dat toch ook heel wat anders dan dat je je paard dwingt met de kin op de borst te lopen????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:11

vind het een superfijn beeld asjemenou!!! Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:12

Vreselijk verpest paard, Asjemenou.
Ik hoop wel dat je het paard nu beter rijdt Knipoog

Als ik het moet beoordelen vanaf de foto (wat ik net heb geroepen dat ik dat dus niet kan) dan vind ik dit een plezierig beeld.
Wat voor paard is dit (offtopic, ik weet het maar ik vind dat altijd wel interessant)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:13

Maar hier denk iedereen dat als een drie-jarige met zijn kin op de
borst loopt dat hij daar gedwongen wordt!
Maar dat is nu dus het probleem, veel jonge paarden gaan daar vanzelf lopen. En dat snappen de meeste mensen niet die nooit (of misschien 1 keer) paard ingereden hebben.

Dank u Kiwiko!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:14

veel jonkies bieden het zelf aan............. als ruiter zijnde hoef je het alleen maar te accepteren Lachen

maar dan moet je wel begrijpen wat je jonkie zegt Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 28-12-08 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Ibalia schreef:
Vreselijk verpest paard, Asjemenou.
Ik hoop wel dat je het paard nu beter rijdt Knipoog

Sorry, heb de allerbeste natuurlijk uitgezocht, en dit was de minst erge.. Clown

beantsje

Even voor de goede orde: ik ben helemaal geen dressuurruiter! Ben een echte recreatieruiter, als je het zo wilt noemen. Maar een klein beetje basisdressuur (en dan heb ik het niet over verzameling) vind ik wel belangrijk voor een prettig te rijden, veilig en lang gezond blijvend paard. Ik ben geen talent maar heb me wel terdege verdiept in de theorie dus ik weet wel waar ik (op mijn beperkte niveau) mee bezig ben en vooral waarom ik doe, wat ik doe.

Neerwaarts rijden is weer een nieuwe kreet in dit verhaal. Ik associeer dat meteen met voorwaarts-neerwaarts en ik denk dat dat de basis is voor elk paard. Eerst lekker met het neusje over de grond, aanleuning verkrijgen en dan pas verder.
Ik ben het dan ook hartgrondig oneens met jouw instructrice. Het gaat niet om het plaatje maar om een correcte basis.
Bovendien is gehoorzaamheid een randvoorwaarde voor aan de teugel zijn en niet het gevolg (nl. zijn gezichtsveld inperken).
Achter de loodlijn hoeft niet fout te zijn, sommige paarden hebben nou een keer die bouw dat ze dat logischerwijs doen. Criterium is of ze dan wel aanleuning hebben of stiekem toch achter de teugel gekropen zijn. Met andere woorden; krijg je het neusje over de grond als jij dat wilt? Is je paard aan de hulpen, voorwaarts en gehoorzaam?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:15

Roos_s schreef:
idd een jong paard heeft soms die steun wel nodig van bakrand. Is toch ook helemaal niet erg! Wij als klein kind konden ook niet gelijk fietsen zonder zijwieltjes (misschien rare vergelijking, maar ga er maar bij na, een paard is toch ook uit balans met iemand op de rug?) Als een paard naar maanden zadelmak nou nog steeds niet zonder die bakrand kan is er een wel een probleem met op eigen benen lopen....

En idd als een paard voorwaarts, in tact en in balans loopt worden ze vanzelf nagevelijk en van daaruit kun je verder bouwen... Een paard loopt niet in balans als die met de kin op de borst gereden wordt....

Daarnaast een springruiter heeft de dressuur ook nodig om netjes rond te sturen... Wat dat betreft toch ook geen verschil? Alleen bij dressuurruiters worden ze erop beoordeelt... Daarnaast hou ik er niet van als een paard achter de loodlijn loopt. Ik ben juist bezig bij mn onervaren paard dit eruit te rijden wat echt lastig is soms....

Vooral het laatste is precies wat ik bedoel. Je hoort niemand roepen over de wijze waarop springpaarden soms rond getrokken worden.
Ik moet wel even eerlijk vertellen dat mijn rij ervaringen van 10 jaar geleden zijn Bloos
Ik hoop volgende week weer voor het eerst op paard te stappen.
Dat paard loopt nu trouwens ook het liefst tegen het schot/muur/bakrand aan omdat het eigenlijk nog zijwieltjes nodig heeft Knipoog

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:15

Als een 3 jarig paard ontspannen is, en goed aan je been is, gaat het vanzelf wel nageeflijk lopen. Vind het ook echt áchterlijk dat 3jarigen gelijk hun rondjes in de bak moeten lopen en in de krul getrokken worden!

Ga er gewoon lekker mee naar buiten, laat hem lekker aan alles wennen. De bak is niet het enige wat hij hoeft te zien.
[Maar dat is mijn mening.] Gelukkig zijn er ook mensen die er gewoon mee naar buiten gaan en het paard 'paard' laten zijn

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:17

Nou, ik heb toch liever dat een 3-jarige eerst een beetje naar mijn hulpen luistert voordat ik em gezellig paard laat zijn!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:20

MyHorseGirl schreef:
Als een 3 jarig paard ontspannen is, en goed aan je been is, gaat het vanzelf wel nageeflijk lopen. Vind het ook echt áchterlijk dat 3jarigen gelijk hun rondjes in de bak moeten lopen en in de krul getrokken worden!

Ga er gewoon lekker mee naar buiten, laat hem lekker aan alles wennen. De bak is niet het enige wat hij hoeft te zien.
[Maar dat is mijn mening.] Gelukkig zijn er ook mensen die er gewoon mee naar buiten gaan en het paard 'paard' laten zijn

Beaux schreef:
Nou, ik heb toch liever dat een 3-jarige eerst een beetje naar mijn hulpen luistert voordat ik em gezellig paard laat zijn!

ja maar Beaux, dat zegt MyHorseGirl toch ook? Goed aan het been, ontspannen en nageeflijk. Vind je dat dan niet genoeg? Denk je dat een paard alleen naar je hulpen luistert als hij strak in een bepaalde houding wordt gedwongen?
Of denk je dat je paard braver is als hij door een bepaalde houding gewoon minder kan zien? Wie houd je dan voor de gek?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:24

Ik had het eerste gedeelte van de post van MyHorseGirl niet goed gelezen dus idd goed aan het been en nageeflijk is prima. kennelijk begreep ik het verkeerd. Ik dacht dat bedoeld werd dat je er maar meteen de weg mee op koest en em lalalala moet laten lopen.
In het 2e gedeelte van jouw post verbind je een conclusie aan mij, dat ik een paard strak in de houding zou willen hebben zodat hij niks kan zien etc. Vind ik niet juist.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:30

Klopt, ik zeg ook niet dat dat zo is hoor, maar het leek me voor de hand liggend als je gehoorzaamheid niet associeert met de eerste zaken uit de pos van MyHorseGirl. Dan is gauw mijn conclusie dat het dan blijkbaar een ander soort gehoorzaamheid moet zijn en daardoor dacht ik het.
Ik refereer ook een beetje aan de post van Ibalia, die zegt dat ze haar paard liever wat dieper laat lopen omdat hij dan minder bakkabouters ziet.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:54

beantsje schreef:
Klopt, ik zeg ook niet dat dat zo is hoor, maar het leek me voor de hand liggend als je gehoorzaamheid niet associeert met de eerste zaken uit de pos van MyHorseGirl. Dan is gauw mijn conclusie dat het dan blijkbaar een ander soort gehoorzaamheid moet zijn en daardoor dacht ik het.
Ik refereer ook een beetje aan de post van Ibalia, die zegt dat ze haar paard liever wat dieper laat lopen omdat hij dan minder bakkabouters ziet.

Niet dat hij dan minder ziet maar op deze manier heb je net iets meer te vertellen.
Dat is bij ons een goed helpende oplossing gebleken. Als ze maar met de kop in de lucht lopen te rennen dan heb je niet zoveel te vertellen.
Zo heb ik voor mijn gevoel meer controle..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:20

Maar dat is nou net wat ik hier steeds lees...alsof het óf flink diep óf met de kop in de lucht moet zijn...
Als dat de enige opties is, dan klopt er echt iets niet. Dan is het paard zeker niet aan de teugel, ook niet als hij 'lekker' diep loopt.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:29

beantsje schreef:
Maar dat is nou net wat ik hier steeds lees...alsof het óf flink diep óf met de kop in de lucht moet zijn...
Als dat de enige opties is, dan klopt er echt iets niet. Dan is het paard zeker niet aan de teugel, ook niet als hij 'lekker' diep loopt.

Daar moet ik je gelijk aan geven..
Maar wat ik bedoel is dat ik mijn paarden graag wat dieper instel ( dus niet flink diep Knipoog )als ze kijkerig zijn en ik dat ook wel doe in de training.
Zolang ze daar ook maar weer uit willen. DUs ook lekker de hand willen volgen of op de juiste manier (hoogte) aanleuning willen nemen..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:42

Ik probeer mijn 4 jarige (die nu net 2 maanden onder het zadel is) ook in de nageving te rijden. Echter zocht zij nog zo haar balans en haar aanleuning dat ze achter de teugel ging lopen.. Je kan een jong paard wel lengte geven maar dan moeten ze al wel je hand kunnen volgen.. Op den duur lukt dat.. maar dat heeft tijd nodig. Wat belangrijk is is dat je een lichte verbinding hebt..
Dus om nou je teugels los te gooien om te zorgen dat ie zogenaamd langer wordt in de hals wil niet.

Soms lijkt het in de krul getrokken maar dat is vaak bij paarden die net onder het zadel zijn niet het geval.

Ik zie trouwens niet het verschil qua ernst of er nou een 3 jarige of een 13 jarige in de krul wordt getrokken.
Het is beide even erg!!
Nagevelijkheid kan bij een 3 jarige absoluut geen kwaad en zorgt alleen voor meer ontspanning.
Ik hoop dat de TS verschil kan zien tussen de krul er in trekken of er in rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:22

MyHorseGirl schreef:

Leuk natuurlijk en zeker niet verkeerd, mits...je niet zoals hier aan een hele drukke weg zit. Ik ga toch echt niet met de net afgerichte of heropgevoede paarden zomaar even de straat op.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:53

Ik vind in de krul 'trekken' ook een hele verkeerde uitdrukking!

Ik heb ook een 4 jarige die net 4 maanden ohz is. Daar blijf ik net aan op zitten in de bak; laat staan als ik de straat op ga zoals hier gezegt word. Ook heb ik een acht jarige, die ik zo diep kan stellen als ik wil en ook meteen zover eruit kan rijden. Trekken gebeurt niet. Het is meer een kwestie van een lichte ophouding geven op beide handen en dan zoekt hij het lager en dieper en rolt hij zich meer op. Als ik drijf en veel impuls vanuit achter vraag gaat zn hoofd verder eruit. Het is gewoon een kwestie van weten waar je mee bezig bent.

En tuurlijk ben ik wel eens op een manege geweest met allemaal kinderen die zogenaamd denken dat ze hun paard aan te teugel hebben; maar eigenlijk helemaal naar voren gedoken zitten en hun handen wijd zodat het paard een knikje in zijn hoofd maakt (en de houding van het paard&ruiter dus belabberd zijn!) en niet zijn hele hals buigt en niet lekker over de rug loopt. Dat is een ander verhaal. Maar niet iedereen die een jong paard lekker ontspannen aan de teugel heeft en nagevelijk heeft; trekt hem meteen zo!!!...

Oke nu zal ik wel heel mensen tegen me krijgen; maar zo denk ik er nou eenmaal over Knipoog

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:56

asjemenou schreef:
Ik heb weer eens rare paarden, zoals gewoonlijk.
De mijne snappen niet meteen dat ze netjes nageeflijk met hun neus voor de loodlijn moeten lopen en dan voorwaards neerwaards moeten lopen. Inplaats daarvan kruipen ze lekker achter de teugel. Dat moet ik er dan weer uit rijden.
Baal er zelf ook wel van dat ik altijd van die dombo`s heb, heb ook liever een superslim paard die meteen zodra ik aanleuning vraag en been erbij geef in de perfecte jonge paarden houding gaat lopen, maar ja, heb weer eens pech..

*raapt zich op van de stoel* Herken het van mijn jonge paard Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:09

In dit topic wordt hier en daar wat langs elkaar heen gepost, alle goede bedoelingen ten spijt Lachen. Wat ts volgens mij bedoelt is dat er veel ruiters zijn die coute que coute maar dat krulletje willen hebben (anders sta je voor joker natuurlijk) en dat daardoor erg veel heel jonge paarden in een valse knik lopen of iets te makkelijk achter de loodlijn worden gereden (of getrokken). Eigenlijk ben ik het wel met TS eens, wat is er gebeurd met over de schouder voorwaarts neerwaarts naar de hand toe met de neus op of voor de loodlijn? Wat is gebeurd met nageven als vervolg op contact en aanleuning? Waarom bewust te diep rijden en waarom merkt niemand dan op dat ze een valse knik gecreeerd hebben als zich dat aandoet? Dus: wat is er tof aan een driejarige achter de loodlijn èn het bit? En waarom is de reactie zo vaak: fijn plaatje, ga zo door?