Wij zijn net begonnen met het "herbeleren" van een 8-jarige fokmerrie. Mijn vriendin rijdt er nu op omdat ik niet zo'n hele grote held ben.
Deze grote merrie van 1.73 vind het erg moeilijk om op eigen benen te lopen dus zorgen wij ervoor dat ze voor wat steun heeft waardoor ze makkelijker haar rondjes kan lopen.
Dat wil niet zeggen dat ze loopt onder het motto; geen gelul, trek haar in de krul...
Ze begint netjes na te geven en dan bedoel ik dus dat ze mooi de hand opzoekt zonder dat ze in de mond getrokken wordt of op de hand gaat hangen. Daarnaast loopt ze ook wel eens met het hoofd omhoog, ook niets mis mee zolang dit maar niet te langd duurt.
Een andere merrie van ons loopt het liefst met het hoofd tussen de voorbenen. Ook zij wordt niet in deze houding getrokken maar zij moet daar dus ook gewoon weggereden worden net zoals het paard van iemand anders hier in het topic (weet zo even niet meer wie
) Das trouwens ook best een lastig uitdaging
Net zoals Kiwiko zie ik geen ramp in het correct neerwaarts rijden van een jong paard. Zolang je dit op een goede manier doet, is er geen nood aan de man en zul je er later alleen maar profijt van hebben.
Ik vraag me wel af of hier alleen dressuurruiters antwoorden en ik denk niet dat het alleen dressuurruiters zijn die in paarden in de krul trekken. Want ja, ik weet (en zie) dat wel dat er mensen zijn die een keer links en rechts trekken en hupskee, daar loopt mijn paard mooi in de krul. Maar om daar nu weer alleen dressuurruiters daarvan te beschuldigen..
En het achter de loodlijn lopen is ook niet altijd slecht. Als je paard steeds het neusje eruit piept omdat het bij elke hoek een bakkabouter ziet (zoals onze ik-loop-graag-diep-merrie) dan is het alleen maar handig dat ze wat te diep lopen. Zoals mijn instructrice altijd zei: als je met je handen bij je oren moet zitten omdat je paard goed te laten lopen dan doe je dat. Maar doe dat wel alleen op de training
Wat ik daar mee wil zeggen is, dat je je paard niet altijd volgens het vaste plaatje hoeft laten lopen omdat dit niet altijd goed in je training past. En dan heb ik het niet over trekken of rondscheuren.. maar over een rondje uit laten galloperen na een sessei in je training of om het even dieper laten lopen dan de loodlijn.. (begrijpen jullie me nog
)Ik zie ook springruiters die hun paarden nagevelijk rijden. Mijn vriendin springt en ook zij rijdt haar paard nagevelijk. Haar paard kan ook gewoon haar hand volgen en ik denk dat de mensen die de TS tegengas geven ook hier op doelen. Daarnaast vraag ik me af hoe de TS kan zien dat de mensen die reageren niet correct rijden en hoe ze vanaf een foto kan zien dat een paard in de krul getrokken wordt (momentopname??)
Beetje lang verhaal maar ik hoop dat jullie mijn insteek begrijpen..