Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:13

Bojangles schreef:
Misschien moet ze zelf eens een flinke tik met de zweep op d'r hoofd krijgen..

Ja helemaal mijn idee, zulke mensen zouden niet eens aan een paard mogen komen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:15

zie een paard is als jezelf:

als jij een klap bovenop je hoofd krijgt, buk je toch naar beneden?

en als jij een trap krijgt, schiet je toch juist naar vore/omhoog?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:16

midgie schreef:
Bojangles schreef:

en op hoeveel paarden die echt steigerde heb jij gezeten?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:44

Ik ga helemaal met Kiwiko en pharagirkle mee Ja

Tuurlijk, bij een steigerend paard kijk je eerst of dit niet word veroorzaakt door pijn o.i.d. Maar als je dit allemaal kunt uitsluiten, geef ik zo'n paard ook echt op z'n donder Lachen Kun je zo hard gillen dat je 't dierenmishandeling vind, maar ik ga niet het risico nemen dat ik straks met 500 of meer kg bovenop me op de grond lig, of nog erger. Als een paard steigert uit ondeugd, dient dit gewoon gecorrigeerd te worden. Zoals Kiwiko ook al zei; doe het 1 keer goed, en dan is het gelijk voor altijd opgelost Lachen En daar word je paard echt niet kopschuw van. Die beesten zijn vreselijk slim, en hebben echt wel door dat je ze op dat moment corrigeert voor het steigeren.
Ik snap eigenlijk niet dat mensen hier zo "soft" zijn! Bedoel, ben het er echt mee eens hoor dat er eerst naar eventuele pijn oorzaken of ondeskundigheid vd ruiter gekeken moet worden, maar als dit uitgesloten kan worden heb je toch geen andere optie! Wat wil je dan? Een paard wat bij het eerste het beste geintje meteen steil overeind komt? Reken maar dat dat snel fout gaat Ja Heb het al zo vaak zien gebeuren, met groepsbuitenritten e.d. Was er bv een meisje met een pony, en dat beest was gewoon zo ongeduldig, kon het niet opbrengen om eventjes een paar seconden stil te staan. Dus dan ging ie gelijk op de achterbenen. En het meisje maar "Rustig, komt goed. Braaf, jut jezelf niet zo op, kooomt goed" Verward Tuurlijk lief paardje, steiger jij maar als je het er niet mee eens bent Nagelbijten / Gniffelen Nee, sorry, maar dan vraag je er in mijn ogen gewoon om dat je paard uiteindelijk de baas over jou word, en laat het nou net ff andersom moeten zijn Lachen

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:56

Elliebelle schreef:
JaMyGuCcI schreef:
het paard associeert de klap als het stoten van zijn hoofd maar als dit meerdere keren per het rijden gebeuird heeft het geen nut
ik heb weleens gehoord dat iemand een rauw ei op het hoofd van het paard heeft stuk geslagen hierdoor dacht ie dat ie zijn hoofd heeft gestoten en zich heeft verwond schijnt te helpen

Ik heb zelfs gehoord om met een fles water tussen zijn oren te slaan zodat het water erruit loopt, en het paard denkt dat hij zich gestoten heeft en er bloed over zijn hoofd loopt. Het moest wel geholpen hebben, maar nee dat is absoluut niet mijn manier.

Ik hoorde van een plastic zak met lauw water op het hoofd kapot slaan, moet je allemaal maar net op het goede moment bij je hebben!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 01:01

en je moet er het evenwicht maar voor hebben, een paard dat steigert doet dat meestal niet heel rustig, vaak gaat daar toch wel wat aan vooraf, dan kan je best beide handen gebruiken zonder dat je rekening moet houden met een zak met lauw water. Snap die trukjes sowieso niet zo. Als je dat beest een knal voor zn kop geeft laat ie het ook wel uit zijn hoofd voor de rest dat je hem rijd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 03:15

Voor iedereen die tegen een mep is bij steigeren: Wacht maar tot je op zo'n beest zit dat recht overeind komt! Of erger nog, omklapt omdat je het sielugh vindt hem een mep te geven... Steigeren is levensgevaarlijk gedrag, voor zowel jezelf als voor je paard, dus mag gerust afgestraft worden met harde hand/ zweep.

Dat geldt trouwens wel alleen als er inderdaad geen medische reden is te vinden voor het gedrag, en er zijn meer paarden dan je denkt die steigeren een leuk spelletje vinden.

Goed voorwaarts houden KAN helpen, maar is zeker niet altijd de oplossing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 03:35

Voorwaarts rijden werkt IMO enkel voor paarden die het doen uit jolligheid, paarden die het doen om onder het werk uit te komen (verzet dus) houd je niet voorwaarts als ze willen steigeren. Iig niet met de "normale hulpen" (en als je dat monster niet wil slaan als die steigert, ga ik er ook vanuit dat je hem niet slaat als hij niet voorwaarts wil anders ben je nogal hypocriet naar mijn mening) . Mensen vergeten dat een paard enkel voorwaarts gaat omdat het voorwaarts wíl gaan, omdat het wíl meewerken. Een paard dat zich systematisch verzet omdat het ontdekt heeft dat het daar toch niet voor gestraft wordt, krijg je niet voorwaarts. Wij mensen zijn afhankelijk van vragen naar respons en de goede wil van het dier, dan valt het inderdaad "zacht" op te lossen. Maar als de goede wil op houd, moet je soms naar alternatieven zoeken. En die houden in dat je ten eerste jezelf en je paard veiligsteld: kortom: als die om hoog komt krijgt die een degelijke "pedagogische tik" waardoor die het hoofd wil weg trekken en weer op vier benen komt. Door de hoofdbeweging haal je hem immers uit balans nog voor hij recht overeind staat. Pas als een paard volledig overeind staat kan die "achterover" klappen en dat is iets wat je kost wat het kost wil voorkomen. Als die weer op vier benen staat kan je weer nadenken over hoe je dat kreng nu in zijn vooruit zet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:27

ook als er een medische reden is voor het steigeren krijgt ie een mep. hij moet gewoon niet steigeren! neemt niet weg dat ik daarna laat controleren of er wat aan de hand is als het vaker dan 1x voor komt....

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:46

Tuurlijk moet je er wat aan doen als je paard steigert.. Maar waarom moet je hem met een zweep op z'n hoofd slaan?
Lekkere paardenliefhebber. Dit zijn echt weer mensen die tijdens het rijden alleen aan hunzelf denken..

Je moet zelf weten wat je bij je eigen paard doet, maar ik vind het gewoon echt belachelijk
Tuurlijk geef je je paard wel eens een corrigeerende tik, maar niet met de zweep op zn hoofd!!!!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:48

ik heb laats een paard moeten rijden omdat anderen haar niet aan konden. hun kreeg zij eraf met bokken en scherp draaien en er vandoor gaan. maar dat werkte helaas niet bij mij( paard is laatst nog helemaal nagekeken en heeft net een nieuw passend zadel( dus er is niks mis met haar))dus toen heeft ze het maar geprobeert met steigeren ik reed haar zowieso goed voorwaarts zodat ze niks anders kon doen.toch stond ze een 1 keer stil en recht in de lucht ! op het randje van achteroverklappen: handen naar voren gedaan en vooruit getrapt. de 2de keer werd ik gewoon boos het is gewoon te gevaarlijk als je bijna achteroverklapt! dus toen heb ik har met m'n handvat van de zweep tussen de oren geslagen (ooooooooh zielig weetje wat pas zielig is als je straks in het ziekenhuis ligt met weet ik veel wat!) en ze heeft het daarna nooit meer gedaan en het is nu een hartstikke fijn beestje en helemaal niet kopschuw. ik vind dat als paarden gewoon kl*ten ze een flinke pak rammel moeten hebben en als de iets aan de hand is ( medisch) zorgen dat dat weer goed komt. ik neem aan dat iedereen die het zielig, dierenmishandeling, respectloos. vind nooit echt recht op gestaan heeft met een steigerend paard!. en ojaa ookal krijg ik heel bokt over me geen ( mensen die dat doen je verspilt je tijd ik doe er niks mee Knipoog)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:48

Jaimy: Jij aait hem eens en vraagt of hij astjeblieft weer op 4 voetjes wil gaan staan? Kappen nou hoor, onder het rijden ben ik ook de baas. En ja, ik ben ook dikke vriendjes met mijn paard. Wacht maar tot je echt op draken zit, die alles doen om de lucht in te kunnen.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:49

midgie schreef:
Bojangles schreef:

Helemaal mee eens

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:50

Utixo: Tuurlijk mag je je paard op z'n donder geven.. Mij gaat het er alleen om de manier waarop, niet met een zweep op zn hoofd dat vind ik gewoon niet kunnen Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:53

Hoe straf jij een steigerend paard dan? Denk, zoals al honderd keer gezegd is, aan de reactie van het paard. Op de kont springen ze naar voren en worden ze nog gevaarlijker, op de hals schieten ze opzij, en tussen de oren landen ze waar ik wil, beneden. En nee, het gaat mij niet om de tak tussen de oren, het idee van water is bloed. Het gaat mij er gewoon om dat een zweep een zweep is, en die verteld die knol waar hij heen moet. Naar beneden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:57

Kuggur schreef:
Het is inderdaad weinig effectief om een paard in geval van steigeren met een zweep op het hoofd te slaan. Ik raad een hamer aan, doen ze het gegarandeerd nooit weer.

Dit vind ik echt nergens op slaan. Straks sla je het paard een gat in het hoofd!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:59

als iemand weet waar die mee bezig is mag die van mij op het hoofd slaan.
Ik heb het zelf nooit met een zweep gedaan maar gewoon met de hand.
Het ergste wat mij is overkomen is met een vreselijke heette/dominante indoctro merrie. Die kwam wel vaker tijdens verzet omhoog en meestal negeerde ik dat omdat ze daar beter op reageerde als op straffen. maar toen ze tijdens het stijgeren haar hoofd naar achter sloeg en mij een flinke kop stoot gaf heb ik haar een beste klap terug verkocht en ja tegen het hoofd en flink hard ook.

Als een paard echt gevaarlijk gaat doen dan kan die flinke klappen verwachten.

Voor de mensen die het zielig vinden. Bij ons op stal kon er een jongen afgevoerd worden met de ambulance nadat het paard omhoog kwam en achterover sloeg tegen de bakrand aan (jongen lag dus tussen bakrand en paard)

In dit geval kies ik toch voor mijn eigen veiligheid.

Maar ik ben wel van mening dat mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn dit soort dingen niet moeten doen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:03

Het gaat niet op het hoofd slaan. Ik vind dat als hij het expres doet om de ruiter eraf te gooien hij echt wel een tik daar op zijn hoofd klrijgt. Maar een hamer vind ik TE ver gaan.

Ik zou het gewoon eerst oplossen door flink te drijven, maar als dat niet lukt dat kan hij ook echt een tik krijgen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:06

Ga je nou expres tegen die sarcasme in? Het ligt er duimendik bovenop dat de hamer van Kuggur sarcastisch bedoelt was. Kom op zeg.

_Nathalie_: Probleem is enkel een beetje dat iedereen meent te weten waar ze mee bezig zijn.
Overigens, ik ben wel van mening dat het enige wat je dient te weten is dat je na het stijgeren verder onderzoek moet verrichten. Veel mer valt er niet aan te weten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:09

[quote="Utixo"]Ga je nou expres tegen die sarcasme in? Het ligt er duimendik bovenop dat de hamer van Kuggur sarcastisch bedoelt was. Kom op zeg.

Clown

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:10

Althans, ik mag het toch hopen Haha!. Ik vind niet snel iets te ver gaan, maar mocht Kuggar het niet sarcastisch bedoelen, dan vind iuk he ttoch wel een ietsie sneu.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:14

Ik reed op een pony die ook veel steigerde, en dat werd steeds hoger. Ik heb hem 1x een tik tussen z'n oren gegeven en daarna heeft hij het nog 1x geprobeerd, weer een tik en toen was het probleem eruit. Ik dacht wel; beter 2x goed dan 10x slecht.
Toen heeft ze het ong. een jaar niet meer gedaan, inmiddels rijd ik haar niet meer dus ik weet niet hoe het nu gaat.
Maar bij die pony heeft het wél geholpen! En 't was ook een knuffelkont, en ze werd er niet kopschuw oid van..
Het enige effect was dat het steigeren eruit was, en dat was nou net wat we moesten hebben Haha!.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:17

ik vind dat de mensen hier mogen kiezen
1 het paard slaan en gewoon veilig met de voeten op de grond
2 het paard een "aai" geven en achteroverslaan > ziekenhuis.
ik weet wel in elk geval kies ik voor 1.
tuurlijk als er echt iets is met een paard dan zou ik daar veel dieper op in gaan, maar als ze gevoom klieren dan kunnen ze van mij een knal verwachter.
@ juangi beetje blonde actie met die hamer Blond

nadeche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:24

ik vind het ook niet kunnen,
het kan ook aan jezelf liggen of het paard stijgerd of niet.
denk aan te lang stil staan, zenuwachtig worden, aan de teugels trekken.
een paard stijgerd niet voor niets.
en sterker nog, als die dat doet.
wat heeft dan de rede om hem tussen zn oren te slaan?
niks toch?

je kan m ook een flinke tik geven op zn achterwerk.
en als dat niet helpt stap je af, en geef je gewoon een schop.

een paard hoort namelijk ook niet te stijgeren!
want als ik ergens een bloed hekel aan heb,
dan is het een paard die stijgerd!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:25

Wanneer mensen zeker weten waar ze mee bezig zijn, vind ik het niet zo'n drama.
Ik hou er eigenlijk ook niet van, maar indien nodig doe ik het ook. Heb er recentelijk eentje gehad die het uit ongeduldigheid deed en zeker niet bang was. Een paar keer een flinke tik met het handvat tussen de oren deed wonderen; gedrag is genezen. Paard is nu braaf en verkocht.