Is spelen met teugels goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:44

lailapri schreef:
Felien_Kyra schreef:
Als je je paard rondt wil laten lopen speel je vaak ook een beetje dus nee is niet verkeerd maar ja wat jij al zij. niet trekken maar egt spelen. dus ik vindt het niet verkeerd

Is dit zo of heb jij het zo geleerd en vind je dit zo?

nou dit hoor ik veel en nouja ik vindt dit ook zo[/quote]

Slechte instructies vind je overal Ja

Een instructie die zegt dat je moet spelen om een paard nageeflijk te krijgen, die heeft zijn of haar diploma bij de zegeltjes van de pakjes boter gespaard Knipoog

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:12

Ik ben niet zo "strak in de leer" als sommigen, ik ben dressuur/barok gericht met mijn Bonte Jaopie Tinker x Fries ruin van 4,5 of zo, maar ik krijg betere resultaten bij hem met een "westernteugeltje", d.w.z. op je zit en been rijden. Met "gespeel" om en om krijg ik hem wel afgebogen (of liever: meestal "achter de teugel gekropen",of het begint te lijken op een ROLLKUR) maar op die manier zit ik er niet op te wachten, natuurlijk. Meneer is niet zo van de hele vlotte (gezien raskrusing) fysiek, maar geestelijk is het een Arabische hengst, dsu je hebt dan weer wel wat, dan weer niks in je handen. Ik doe dus gewoon hel vaak met hem het spel "westernteugeltje". Gewoon, dubbelgebroken dressuurbit, dressuurzadel, alles gewoon dressuurmatig, maar dan af en toe gewoon helemaal (diepe zucht slaken) gaan ZITTEN, drijven, teugels aan paard overlaten.
Het zou toch een mooie mop zijn als je je paard alleen maar op de teugels en dat bit zou moeten rijden?
Mooie oefening voor je zelf ook: is-ie nou nog te sturen?
Daar moet je dan wel de tijd voor willen nemen, natuurlijk, als je alleen mar verwoed op die dressurproef zit te oefenen, heb je hier allemaal geen tijd voor en geen zin in. Toch is mijn paard beter en beter (op z'n eigen benen) gaan lopen door deze interval-tactiek. 't Heeft voor heel vel idioterie, die ik met hem had geholpen, trouwens, ook bij weg willen rennen, sterk maken, van alles. Je laat als het ware even een stukje verantwoordelijkheid aan je paard.
Daar reageerde hij in eerste instantie natuurlijk (ook gezien z'n leeftijd) redelijk chaotisch op. Maar dan ler je zelf ook weer beter: je ZIT je BENEN, en vergeet niet: je INTENTIE. KIJK waar je heen wilt, laat geen andere gedachte toe dan dat. Onbewust gaat je lichaam daar naar staan, je paard zal dat oppikken.
Maar hoe langer je paard gewend is "op het bit" gereden te worden, hoe moeilijker het zal zijn, hem de aandacht naar de ruiterzit en benen te doen verleggen.
Toch is het enorm de moeite waard.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:21

goed hoor, voor nageeflijkheid.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:39

femmefatale1 schreef:
Mee eens..
Spelen met de teugels doe je niet.
Wat je wel doet is eerst je paard voorwaarts rijden, en dit tempo vang je op door (halve) ophoudingen te maken waar nodig.. dat ga je vanzelf leren voelen.

Wellicht dat die ophoudingen 'spelen' wordt genoemd..
Het is dus niet dat je constant aan het friemelen bent met je teugels..

Als ik terug kijk op mijn rijjaren (bah alweer 30 jaar) is er veel veranderd. Als ik op dit moment Z ruiters zie trainen springen de tranen in mijn ogen. De anky manier doet gewoon pijn paard wordt dubbelgevouwen en als het met de handen niet lukt hangen we er een slof om. Benen eraf maar wel schoppen met sporen. Ik kan er niet bij en wil het ook niet begrijpen. En dit soort rijerij mag dan weer opgelost worden door een fysio en da. En uiteindelijk ligt het aan het paard noooit aan de ruiter.

Wat dat betreft heb ik de ouderwetse school gehad en daar hou ik me nog aan. Paard moet aan het been zijn (dus been geen hak of spoor of ander hulpmiddel). Dt veroorzaakt voorwaartse druk voornamelijk in je hand dit vang je op met ophoudingen in je handen. Dan zal het paard aan de teugel gaan lopen. Dit werd vroeger vertaald in spelen met je handen. Want hoe leg je een kind uit wat ophoudingen zijn?. Met spelen met je handen heb je ook niet de kans dat je je hand vastzet en je hand hard maakt dus ook de mond van je paard. Dat hardmaken is iets wat je nu veel ziet omdat iedereen zijn handen maar stil moet houden dus zie je ook vele onbewust terugtrekken/hardmaken.
Je moet wel lucht kunnen geven met je hand en als je paard dreigt vast te pakken wat spelen.

Vele mensen kunnen op dit moment niet wegrijden met mijn paard want hij gooit zijn kop in de lucht. Dan gaan ze hangen en trekken en steken de benen af. Mensen die dus wel met been rijden kunnen zo met hem wegrijden. Ik heb sinds kort een andere bijrijdster en loopt tegen al dit soort problemen aan.

Is er echt nu zoveel veranderd in de rijerij?.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:18

Naar mijn idee moet je paar nagefelijk lopen, over de rug met zn hoofd ontspannen naar beneden en lekker verzameld.
Daar heb je helemaal geen kneepjes bij nodig, want een paard gaat niet ontspannen lopen van naar beneden vragen door te 'spelen'. Als je speelt irriteer je je paard blijkbaar dusdanig dat hij het wil ontlopen door zijn hoofd naar beneden te laten.
Dit is niet mijn beeld van je paard mooi rond en ontspannen laten lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:22

Prisca schreef:
Dat hardmaken is iets wat je nu veel ziet omdat iedereen zijn handen maar stil moet houden dus zie je ook vele onbewust terugtrekken/hardmaken.

Wat ik juist zie is geen stille hand maar een vaste hand op het zadel of bovenbeen en nog 'spelend' (zagend) ook.
Dát wordt er niet verteld Knipoog
Echter mis je vaak een hoop begeleiding bij die mensen. ze denken het zelf wel te kunnen óf de manege is gewoon slecht.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:48

Shyla25 schreef:
Ik zou het ook zeker niet de hele tijd doen
Het is wel een manier die vroeger aangeleerd werd om "nagevelijk" te bevorderen maar het is niet iets om te blijven doen.

Zelf doe ik het om aandacht te vragen als mevrouw weer eens naar iets anders aan het kijken enz is tijdens het rijden.
Dan wel met alleen de binnenhand, buitenhand blijft stil.

Tja, wat ik uit de discussies vooral opmaak dat het heel moeilijk is om op papier uit te leggen wat je bedoeld. Volgens mij willen we uiteindelijk allemaal wel hetzelfde en zijn de uitgangspunten ook wel hetzelfde.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:12

Ik denk niet dat het 'spelen' goed is.
Ik maak me er zelf nog ook wel eens schuldig aan, maar dat laat mijn paard snel genoeg merken. Als je te veel druk op de teugels zet, onrustig bent met je hand of te veel wiebelt in z'n mond gaat ze als een gestorode met dr hoofd gooien Haha!

Ik vind, dat voordat je met 'aan de teugel' kan beginnen, dat je paard goed aan het been moet zijn. Zodat je fijn van achter naar voren kunt rijden. Dat merk ik ook aan nes, zodra die aan het been is en de achterhand erbij is, gaat ze naar beneden, anders gaat ze echt duiken of juist met de neus in de lucht. Nu is het ook wel gemakkelijk dat zij erg licht in de mond is, en gevoelig voor gewichtshulpen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:54

Shyla25 schreef:
Ik zou het ook zeker niet de hele tijd doen
Het is wel een manier die vroeger aangeleerd werd om "nagevelijk" te bevorderen maar het is niet iets om te blijven doen.

Zelf doe ik het om aandacht te vragen als mevrouw weer eens naar iets anders aan het kijken enz is tijdens het rijden.
Dan wel met alleen de binnenhand, buitenhand blijft stil.

Shyla ik heb het dus andersom ik krijg tranen in mijn ogen als ik de anky technieken zie.

Zoals ik heb leren rijden is actief aan het been en zacht met de hand. Het spelen heeft voor mijn gevoel geen negatieve inwerking vooral als het paard meer van achteren gaat lopen komt er toch wat meer druk van voren door zachtjes te "spelen"hou je paard los.

Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Ieder paard reageerd weer anders.
Als iemand zijn handen 100% stil heeft dus geen beweging ook niet in samenwerking met lichtrijden zit die hand voor mijn idee MUURVAST. Die persoon kan geen lucht geven is niet flexibel als het paard toch even verzet geeft of wat dan ook.
Een hand moet kunnen bewegen en kunnen reageren op de reacties van het paard of het nu positief is of negatief.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:02

Prisca schreef:
Shyla ik heb het dus andersom ik krijg tranen in mijn ogen als ik de anky technieken zie.

Zoals ik heb leren rijden is actief aan het been en zacht met de hand. Het spelen heeft voor mijn gevoel geen negatieve inwerking vooral als het paard meer van achteren gaat lopen komt er toch wat meer druk van voren door zachtjes te "spelen"hou je paard los.

Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Ieder paard reageerd weer anders.
Als iemand zijn handen 100% stil heeft dus geen beweging ook niet in samenwerking met lichtrijden zit die hand voor mijn idee MUURVAST. Die persoon kan geen lucht geven is niet flexibel als het paard toch even verzet geeft of wat dan ook.
Een hand moet kunnen bewegen en kunnen reageren op de reacties van het paard of het nu positief is of negatief.

Ik vind dat maar raar. Waarom zou je paard niet los blijven dan?
Mijn paarden hoef ik iig niet constant los te maken in de mond.
Imo als het paard niet los laat in z'n mond zit hij in z'n lijf vast.

Daarbij is een stille hand idd niet letterlijk stil. Als dat wel het geval is, spreken 'we' over een vaste hand en dat is idd negatief.
De hand (en arm) moet mee gaan met de beweging,waardoor de aanleuning stil is.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:16

Prisca schreef:
Met spelen met je handen heb je ook niet de kans dat je je hand vastzet en je hand hard maakt dus ook de mond van je paard. Dat hardmaken is iets wat je nu veel ziet omdat iedereen zijn handen maar stil moet houden dus zie je ook vele onbewust terugtrekken/hardmaken.
Je moet wel lucht kunnen geven met je hand en als je paard dreigt vast te pakken wat spelen.

Vele mensen kunnen op dit moment niet wegrijden met mijn paard want hij gooit zijn kop in de lucht. Dan gaan ze hangen en trekken en steken de benen af. Mensen die dus wel met been rijden kunnen zo met hem wegrijden. Ik heb sinds kort een andere bijrijdster en loopt tegen al dit soort problemen aan.

Is er echt nu zoveel veranderd in de rijerij?.

Jij zegt wat ik nou precies bedoelde blz terug en waar ik veel commentaar op kreeg. Ben zelf wat minder in het uitleggen, maar idd..ik sluit me hier precies bij aan!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:55

superwoman schreef:
Prisca schreef:

Ik vind dat maar raar. Waarom zou je paard niet los blijven dan?
Mijn paarden hoef ik iig niet constant los te maken in de mond.
Imo als het paard niet los laat in z'n mond zit hij in z'n lijf vast.

Je moet dan dus wel de HELE ZIN vet maken en niet alleen dat stukje want dan is de redenatie totaal anders dan wat jij nu naar voren brengt. Het gaat dus om het eerste deel wat als gevolg vaak het 2de deel heeft.

Goed quoten blijft moeilijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:43

Ja, maar dat is jouw gevoel! Sorry, maar dat heeft voor mij geen enkele waarde. Ik leer ook steeds nieuwe dingen,waardoor je steeds meer leert wat en hoe alles moet voelen.
Hoe meer niveau je gaat rijden, hoe meer je voelt dat kleine hulpen of gewichtveranderingen van groot belang zijn. Dus wat je nu als niet negatief ervaart, kan veranderen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:33

Prima dat mag toch. Alleen attendeer ik je erop dat als je wat quote je de hele zin moet doen nemen omdat het 2de deel met 1ste te maken had.
Nu quote je het verkeerde. Zeg dan in een ander verhaal dat je het goed of slecht vind zonder quote.

Als mijn paard los is ga ik natuurlijk niet "spelen". Denk dat ieder paard wel een een keer vastpakt vooral bij nieuwe lastige oefeningen. Kan mij niet vertellen dat je dan niets doet want ik praktijk zie je hele andere beelden. En ook mijn reactie op dat moment is niet altijd hetzelfde en daarom heb je ook les om met iedere spanning of vastpakking om te gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:39

Ik vond dat het er niets toe deed en het laatste deel mijn mond deed open vallen Knipoog
Daarbij heb ik het laten staan, dus kon en kan iedereen dat gewoon lezen...

Bij een moeilijke oefening wil ik het ook wel eens doen, maar vind dat zelf niet erg netjes, Het geeft aan dat het paard zich vast houd in z'n lijf en dus iets meer voorbereiding nodig heeft voor hij die oefening netjes kan maken.Door de 'mond' los te maken, maak je het lijf nog niet los namelijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:43

maar kun je het dan spelen noemen of is het hier en daar een ophouding.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:58

lailapri schreef:
maar kun je het dan spelen noemen of is het hier en daar een ophouding.

lichtjes vaak achter elkaar is imo spelen.
1 lichte ophouding wil ook vaak genoeg zijn Ja

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:02

ik rij soms een jonge pony die heel onrustig is met ze hoofd, als ik lichte op houdingen maken (spelen dus) met me ringvinger word die wat rustiger. Is dit volgens jullie dan wel of niet goed?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:49

Een ophouding geef je niet met je hand maar met je zit. Zie een paar pagina's terug.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:57

romy_b schreef:
ik rij soms een jonge pony die heel onrustig is met ze hoofd, als ik lichte op houdingen maken (spelen dus) met me ringvinger word die wat rustiger. Is dit volgens jullie dan wel of niet goed?

Niet goed

Alicia2u schreef:
Een ophouding geef je niet met je hand maar met je zit. Zie een paar pagina's terug.

Liefst wel met je zit ja, maar dat is niet altijd genoeg. Hoe hoger het paard in z'n africhting is, hoe beter dat gaat.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:56

Maar je moet altijd met de zit beginnen, anders leer het paard het nooit! Iedere keer consequent met de lichtste hulp beginnen, zomaar aan de teugels gaan zitten omdat je verwacht dat hij niet op de zit reageerd, daar schiet je echt niets mee op. Toch zie je mensen vaak als eerste plukken, drijven etc. voordat er wat met de zit gebeurd. En als ik dan (als hun instructrice) zeg 'eerst vriendelijk vragen', dan zeggen de meesten 'maar dan doet hij het niet!'. NOG niet!

Spelen: NEE!
ophoudingen: Als EERSTE met de ZIT, en pas stap 3 is een ophouding in de teugels!

Stap 1: aantrekken van het kruis (staat wat uitgebreider een paar pagina's terug).
Stap 2: bekken iets kantelen en wat meer gewicht in knieën en tenen leggen (zonder dat de zit lichter wordt).
Stap 3: Kleine ophouding in één teugel (disengagement)
Stap 4: wees effectief!

Uiteindelijk wil je dat een paard op stap 1 reageerd, dus zul je altijd daar moeten beginnen en het paard ook de tijd geven om op deze hulp te reageren. Zeker in de aanleerfase tel dan rustig tot 3 voordat je naar de volgende stap gaat! Als de hulp bevestigd is, dan pas kun je sneller naar de volgende stap en sneller effectiever zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:12

Ik probeer juist de mensen te leren die handen stil te houden, leer je mensen die minder gevoel hebben of nog veel moeten leren, dat ze met de teugels mogen rommelen, dan uit zich dat al heel gauw in een onrustige hand.

Vooral kinderen verbied ik met de teugels te "spelen"

Kan me ook dood aan ergeren als een van mijn klantjes op de ponyclub heeft geleerd dat ze moest "kneden"

Dan ben ik in staat zo'n instructie.. of nou ja die naam mag zo'n iemand niet dragen, eens een opfriscursus te geven.
Kneden word bij kinderen 99 van de 100 keer zagen of een onrustige hand.

Leer toch de beginners en kids dat ze die hand stilhouden, dat is al moeilijk genoeg !

En leer ze op de zit en benen te rijden, verreweg de meeste paarden zullen hierop zodanig reageren dat ze zelf de ontspanning opzoeken.

En dan pas heb je echte nageeflijkheid. Want nageeflijkheid KUN je niet afdwingen met de hand.
Dan zal een paard alleen maar in een nepkrul gaan lopen om onder de druk vandaan te komen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:11

crossmonster-> goed bezig! Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:13

Sommige mensen die ik lesgeef vinden mij in het begin een trut, omdat ik boos word als ze aan de teugels zitten Haha!

Maar na een aantal lessen krabbelen ze allemaal terug als ze voelen dat paard dan naar hun toe komt in de hand Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:15

crossmonster schreef:
Sommige mensen die ik lesgeef vinden mij in het begin een trut, omdat ik boos word als ze aan de teugels zitten Haha!

Maar na een aantal lessen krabbelen ze allemaal terug als ze voelen dat paard dan naar hun toe komt in de hand Haha!

het is ook moeilijk om zo iets af te leren.
Vaak geeft het toch een gevoel van een soort van (valse) controle.