Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anoeska schreef:Hij is gewoon heel duidelijk over wat wel en niet kan.
Anoeska schreef:Maar als ik op een van zijn paarden rij, en langs hem probeer te stappen, dan moet dat paard toch echt even bij DE baas kijken. Even snuffelen, even aandacht. Paarden weten heel duidelijk wie de baas is, en wat ze aan hem hebben.
)
) Geloof het of niet, maar ik heb al heel wat paarden heel erg bij ons op zien knappen. 
jasmijn78 schreef:Mijn ervaring is dat paarden dan ook heel snel doorhebben wat je van ze verwacht. Ik snap niet dan mensen wekenlang moeten grondwerken voordat ze hun paard kunnen longeren, of er op kunnen zitten. Bij ons gebeurd dat in enkele dagen. En ik heb niet het idee dat mijn (en de andere paarden bij ons op stal) daar getraumatiseerd van raken.
Anoeska schreef:Ik ben ook opgeleid door een echte paardenman. Ik blijf een beetje een watje, dus als hij soms een van z'n paarden corrigeerd, dan kijk ik even de andere kant uit. Hij is gewoon heel duidelijk over wat wel en niet kan.
Maar als ik op een van zijn paarden rij, en langs hem probeer te stappen, dan moet dat paard toch echt even bij DE baas kijken. Even snuffelen, even aandacht. Paarden weten heel duidelijk wie de baas is, en wat ze aan hem hebben.
Lovely schreef:dorientjuh schreef:De traditionele methode heb ik niet zo meegekregen. Met de traditionele methode bedoel ik ‘’als-hij-niet-luistert-moet-hij-maar-voelen’’ terwijl het paard wel luistert, maar de africhter verkeerde signalen geeft.
Als dat volgens jou de traditionele methode is, dan heb je daarover nog heel erg veel te leren. Verder staat je verhaal vol met voorbeelden waarin 'andere mensen' de hoofdrol spelen, maar je punt is niet helemaal duidelijk geworden, behalve dan dat jij het helemaal te gek goed doet.

randalinpony schreef:Maar daarom blijf ik het ook een zwaktebod vinden om volkomen ongefundeerd je methode af te zetten tegen 'de traditionele methode': omdat dat eigenlijk altijd gaat over de uitwassen. Over al die duizenden paarden die in allerlei 'traditionele' methodes afgericht worden tot probleemloze partners die vol vertrouwen in hun baas hun werk doen, daar hoor je de goeroes niet over.
Ik geloof dat best, maar ik heb dan kennelijk het verkeerde boek gelezen.![]()
De technieken die in het rijgedeelte van dat boek staan, beginnen al met een hoop dingen die ik niet zo gauw zou overnemen: zijn al betere bewezen manieren voor. In heel veel tradities.
Hij zou die klassieke principes dan wel iets eerder mogen integreren in opleiding van ruiter en paard.
Citaat:Dat er aan de traditionele manier van (in)rijden ook goede kanten zitten wil ik best geloven, maar die heb ik zelf niet meegekregen, dus kan ik daar niet over oordelen en dus zeg ik daar ook niets over.
Citaat:De goede traditionele manier lijkt volgens mij het meeste op de Klassieke Dressuur die ik ken. En daar vind ik niets mis mee. Afgezien dat het, lijkt mij, wel eens saai voor een paard kan worden wanneer er alleen maar dressuur mee wordt gereden. Maar dat geldt voor alles.
.
. Lovely schreef:Zwerte, het lijkt soms wel of 'men' wil doen geloven dat de traditionele manier niet paardvriendelijk zou zijn. Maar als ik dan zie wat ik in het kastje vind van het paard dat zogenaamd paardvriendelijk opgevoed is, dan vind ik dat die vlieger dus ook niet op gaat. Wat ik onder traditioneel versta (noodgedwongen voor op bokt hoor, ik heb er in mijn hart een ander woord voor) is de no-nonsense, gezond verstand methode die hier o.a. door Anoeska en Jasmijn78 ook al uitgelegd is. Een manier van omgaan met paarden die vooral voor de paarden erg duidelijk, helder en begrijpelijk is.
dorientjuh schreef:Nee, ik zeg niet dat alle traditionele methodes slecht zijn, ik zeg alleen dat de traditionele methode die ik ken en heb meegekregen, niet mijn methode is.
dorientjuh schreef:Ik heb namelijk geleerd dat een fjord die ineens links gaat als jij duidelijk hebt aangegeven dat jij rechts wil, gewoon ondeugend is en dat je die eens flink op zijn plaats moet zetten. Nu denk ik: die (manege)Fjord was het saaie rondjes lopen vast beu, was scheef, en had waarschijnlijk rugpijn.
Lovely schreef:Eens met Anouska, maar misschien kan Dorientjuh een keertje op stage op de stal van Jasmijn78??? .
Bij ons zijn alleen wel al heel wat meiden (die dachten dat ze heel wat konden omdat ze wel op de lastigste fjord of haf van de manege reden) huilend weggegaan. Want tegenover mensen maakt onze paardenman ook heel snel duidelijk wat hij wel en niet van je verwacht en wat je fout doet. En dat doet hij nog een fractie minder subtiel naar mensen als naar paarden
Geen koeteldekoet als je er naast ligt hoor
Krijg je meteen de wind van voren
Hij bekommert zich dan niet om jou, maar over de slechte ervaring die het (jonge) paard dan heeft opgedaan
Zwerte schreef:Voordat het hier een halve ruzie wordt, wil ik eventjes zeggen dat ik de posts van dorientjuh best wel nuttig vind. Niet om een goed beeld van "traditioneel" te krijgen maar ze geeft wel duidelijk aan welke punten haar tegenstaan. Of dit nou traditioneel, boerenwijsheid, lomp gedrag of wat dan ook is, zij geeft aan dat als traditioneel te zien en daar is ze het niet mee eens.
StalOJE schreef:Zelf heb ik een trainings stal waar ik paarden nog op de "traditionele" wijze inrij.
StalOJE schreef:het belonen en bestraffen idee is leuk maar werkt beter bij honden.
een paard moet je ook niet met een snoepje belonen tijdens het werk. maar met je stem en een klopje op de hals.
)
) jasmijn78 schreef:Zwerte schreef:Voordat het hier een halve ruzie wordt, wil ik eventjes zeggen dat ik de posts van dorientjuh best wel nuttig vind. Niet om een goed beeld van "traditioneel" te krijgen maar ze geeft wel duidelijk aan welke punten haar tegenstaan. Of dit nou traditioneel, boerenwijsheid, lomp gedrag of wat dan ook is, zij geeft aan dat als traditioneel te zien en daar is ze het niet mee eens.
Dr. M. van Dierendock gaf ook een hele plausibele verklaring voor mensen die een mening als Dorientje hebben in het artikel in de hoefslag: Mensen die van oudsher niet met paarden zijn opgegroeid vermenselijken paarden te veel (doet zij ook: 'hij heeft vast ergens pijn' en 'hij vind het vast niet leuk meer'). Daardoor vinden zij vaak de 'traditionele' wijze vaak 'te hard' en slaan de alternatieve methoden, waarin paarden ogenschijnlijk niet worden gestraft, ook zo gigantisch aan.
Zwerte schreef:Ik ben het niet met je eens dat "hij heeft vast ergens pijn" een vermenselijking is.
Zwerte schreef:Alle dieren kunnen pijn hebben en hierop reageren.
Zwerte schreef:Ik heb zelf wel bezwaren tegen de redenatie dat het al jaren zo goed gaat en de paarden hoog in de sport lopen dus is het goed...
Zwerte schreef:Nr 1, kijk naar C.wells. Paarden hoog in de sport, ja maar op welke manier?
Ik loop liever op een stageplek waarbij ik me goed voel en misschien niet zoveel leer, dan andersom.dorientjuh schreef:Hm ik geloof dat mijn mening gewoon in zijn geheel aansluit bij Zwerte, maar dat zij het iets beter weet te verwoorden.![]()
Traditioneel: het te vroeg inrijden, het wie-niet-luisteren-wil-moet-maar-voelen, terwijl het paard best wil luisteren maar de gegeven commando's verkeerd begrijpt enzovoorts. Ik zie een heel duidelijk onderscheid in klassieke dressuur en de traditionele manier van (in) rijden.
Inderdaad; ik zou eerst verder kijken voordat ik het beest op zijn donder geef. Als ik zeker weet dat het beest niks mankeert krijgt hij natuurlijk meteen op zijn donder bij een dergelijke actie. Maar ik zou een groot schuldgevoel krijgen als blijkt dat mijn paard een (langere) tijd wel heeft geprobeerd om het gevraagde uit te voeren maar dat achteraf blijkt dat het paard dit niet kon doen.
Nou is dit bij manegepaarden natuurlijk wel anders, want die worden over het algemeen slecht gereden en hebben vaak slecht passende zadels.
Ik geef eerlijk toe dat dit ook mijn beeld van "traditioneel" was. Nou doe ik dus niet echt aan hokjes en zou nooit zomaar me afkeren van een zogenaamde methode, kijk altijd verder dan mn neus lang is. Ik zou me dus ook nooit afzetten tegen alles wat "traditioneel" is, ik haal uit alle stromingen de dingen die mij bevallen, waar ik het nut van in zie. jasmijn78 schreef:Zwerte schreef:Ik ben het niet met je eens dat "hij heeft vast ergens pijn" een vermenselijking is.
Denken dat hij pijn heeft is dat op zich niet. Wel als je dat denkt in de situatie die zij schetste.Zwerte schreef:Alle dieren kunnen pijn hebben en hierop reageren.
Als een paard echt pijn in de rug heeft dan uit dat anders. Een paard dat gewoon de verkeerde kant op gaat is wat mij betreft geen indicatie dat hij pijn in zijn rug heeft. Verder zie mijn eerdere post: wij gaan al niet eens aan de slag met een paard dat niet in orde is. Rug problemen kun je vooraf heel eenvoudig constateren.
Bedenk ik me nu pas. Zwerte schreef:Ik vind gewoon de redenatie dat hoog in de sport wel goed zal zijn niet op gaan.
Zwerte schreef:En vanwaar de "mensen met paarden" vergelijking? Slaat dat op iemand hier? Je uitleg van de mentaliteit van deze mensen klopt vast wel maar ik mis het nut van deze toevoeging? Slaat het op een van ons? Wees dan eerlijk en zeg dat gewoon.
dorientjuh schreef:Inderdaad; ik zou eerst verder kijken voordat ik het beest op zijn donder geef. Als ik zeker weet dat het beest niks mankeert krijgt hij natuurlijk meteen op zijn donder bij een dergelijke actie.
dorientjuh schreef:Ik loop liever op een stageplek waarbij ik me goed voel en misschien niet zoveel leer, dan andersom.
dorientjuh schreef:tja ik geloof dat ik toch over het algemeen erg uitkijk met antropomorfismes. Een dier kan net zo goed pijn hebben en op iets uitgekeken raken als de mens.
dorientjuh schreef:Bovendien denk ik dat ik qua opvoeding niet te soft ben, ik vind ook dat je nogal snel oordeelt over mij, zonder verdere info.