Friezen mogen niet springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Friezen mogen niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:16

Het zijn ook geen springpaarden maar ondanks dat kunnen ze wel een sprongetje maken. Wie hogerop wil in de springsport moet gewoon een ander ras kiezen Knipoog
En inderdaad, ga dieren als Onne en Beart en die van mijzelf vetmesten, en je ziet de pootjes al steeds korter worden Knipoog
Als je foto's ziet van dekhengsten van tijden her, lijkt het ook of het een ander type is dan het hedendaagse, maar er werd toendertijd niks met die dieren gedaan en ze waren zo vet als modder.

Afbeelding
Klaas 228, geboren in 1963, voor onze begrippen veel en veel te vet... denk de buik weg en je hebt een totaal ander paard.

Afbeelding
Mark 232, wel een mooie type maar je ziet ook hier de vetrimpels in de schouder- en nekpartij.

Afbeelding

Wessel 237, uit 1968, kan ook wel 100 kg. vanaf.

Het is dus echt een misvatting dat de paarden van heden ten dage zoveel ieler zouden zijn, dat is niet zo, de bouw is grotendeels hetzelfde, alleen hebben ze een veel betere conditie Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:19

Ongeveer 1 keer per maand, soms om de 2 maanden maakt mn Fries wel eens een sprongetje.

Ze vindt het erg leuk om te doen en trekt ook echt naar de hindernis toe..

Toen ik dit haar fokker vertelde werdt deze woest om me de reactie was " nooit springen, dit is niet goed voor de knieen en gewrichtsbanden, wil je je paard binnen 5 jaar naar de kl*te hebben dan moet ze vooral blijven springen...)

Wat voor een type vinden jullie haar, barok of Luxe?
Ze heeft wel en vrij lang voorbeen voor een Fries..
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:26

Luxe ding, maar wel op en top Fries!!! Beetje overbouwd nog, en verder zie ik graag ook lengte in het voorbeen.
Maar als je deze 100 kilo vetter zou mesten krijg je ook een heel barok typ, kijk maar naar de foto's van die hengsten.
Leuk dier heb je, zonder meer!

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:32

mijn vriendin heeft ook een fries , en die maakt soms ook gewoon een sprongetje , alleen meneer springt niet maar weigert (niet gemeen ofzo) nee hij stopt gewoon op zijn dooie gemakkie en loopt er omheen of hij stapt eroverheen haha Tong uitsteken
maar hij is het al een beetje door aan het krijgen de laatste tijd (ze springt altijd met mij samen) Haha!
maar ik hoor nooit van haar dat hij er last van krijgt of iets dus ik zou het niet weten Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:33

Maar zien jullie het verschil tussen de Friezen van veertig jaar geleden en van nu? (ooooo we gaan wel hopeloos off-topic)

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:45

suleilitha@ Zeker is er een groot verschil met 40 jaar geleden, heel vroeger 17e 18e eeuw waren de Friezen heel luxe, snel en wendbaar ( werden gebruikt als oorlogspaarden) In de jaren 1920 /30 werden werden ze meer en meer gebruikt op het land, toen zijn ze weer zwaarder gefokt, en nu op dit moment willen ze weer terug naar de luxe ( originele) uitvoering..

Thanks voor het compliment over mijn dame Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:48

Nou Siena, wat ik eigenlijk bedoel is dat iedereen kan zien dat de hengsten op de getoonde zwart wit foto's allemaal in veel te rijke conditie zijn en er daardoor heel anders uitzien dan heden ten dage wanneer ze op een keuring verschijnen Knipoog Zouden deze paarden 100 kg lichter zijn en meer bespierd dan kreeg je een heel ander beeld...

Je hebt een mooie dame, wat zit erachter?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:20

ik vind die mark helemaal niet te dik....niet vergeten dat hengsten(ook mijn paard)zo wie zo meer spek op de nek hebben
.....hormoontjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:27

Mark is inderdaad minder dik maar ook die vind ik over het geheel nog aardig in zijn vet zitten Knipoog

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:41

suleilitha@ Ben net terug van paardje knuffen Haha!
Ik zie dat je 2 van odi's voorvaders erij heb gezet ( ik kon de foto'sniet zo snnel vinden
Odi is een Teunis x Oepke

papa Teunis 332
Afbeelding

Naam: Teunis 332
Geboortedatum: 8 maart 1990
Kleur: zwart
Stokmaat: 1.67 m
Fokker: C. Reuvers, Dreumel
Eigenaar: G. Toonen, Marel-Kessel
Goedgekeurd in: 1994
Goedgekeurd op afstammelingen: 1998
Stam: 28

http://www.hhtoonen.nl/

Hier staat veel info van teunis, kan het helaas niet kopieren

Papa van mama

Oepke 266

Oepke 266 ( Wessel Pref x Hindrik)

Oepke 266 is een van de goedgekeurde zonen van Wessel 237 Pref.
Hij gaf vooral rastype en bouw door aan zijn nakomelingen.
Bij zijn nakomelingenonderzoek gaf de jury de volgende opmerking:
Een goede groep paarden met mooie hoofden en halzen.
Over het algemeen voldoende maat. Schoft en schouders sluiten goed aan.
Bij enkele paarden kan de achterhand sterker, vooral bij de veulens.
Gezien de moeders van de getoonde veulens, kan worden vastgesteld dat
de hengst een positieve invloed heeft op de fokkerij ....... enz.

Van zijn dochters zijn er 24 merries preferent en 4 merries zijn model.

Een van zijn model en preferente dochters is Pyrrha fan Synaeda ( Oepke x Tsjalling)
zij is de de moeder van onze Thyra.

Klik hier voor de fokwaarden en meer informatie:Oepke 266 (pdf-file)

Oepke 266 is nauwverwant aan de Preferente Oege.
Beide stammen af van Wessel en komen uit een Hendrik merrie.
Helaas heeft Oepke in zijn zonen geen hengsten nagelaten maar in de merrielijnen zien we graag het bloed van Oepke terug. Oepke geeft luxe in de paarden en ook weer de gewenste werkwilligheid.
Ook het gewenste Ritske zowel van vaders en moederskant is sterk verankerd in Oepke.
Let maar op! een veulen uit een Oepke merrie wordt altijd een mooi paard.
Oepke is een ondergewaardeerde hengst maar we zien in de huidige fokkerij dat hij zijn tijd ver vooruit was.

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:46

wat leuk...oepke is de vader van de moeder van mijn fries...
heb je geen foto van tamme?
dat is de vader van mijn fries.....ik vind nooit iets over tamme

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:50

Ik heb Tamme jarenlang in levende lijve meegemaakt, ik ga even een foto voor je zoeken!

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:52

Odi vorig jaar mei
Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de keuring in september dit jaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeeldingen tuurlijk haar hoofdje niet vergeten

Afbeelding

Waa stamt jou Fries vanaf?

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:53

Geerke@ Wat leuk, hebben we allebei een kind van Oepke via de moeder Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:54

Afbeelding

Afbeelding
En Tamme in zijn jonge jaren onder Jolanda Schreuder.

Tamme zit ook weer achter die van mij, de grootvader daarvan, Leffert, is een Tamme-zoon.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:56

wat leuk!!bedankt!!
hij lijkt wel op geerke,mijn friso!!!

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:00

suleilitha schreef:
Nou Siena, wat ik eigenlijk bedoel is dat iedereen kan zien dat de hengsten op de getoonde zwart wit foto's allemaal in veel te rijke conditie zijn en er daardoor heel anders uitzien dan heden ten dage wanneer ze op een keuring verschijnen Knipoog Zouden deze paarden 100 kg lichter zijn en meer bespierd dan kreeg je een heel ander beeld...

Je hebt een mooie dame, wat zit erachter?

Ja Klopt helemaal, daar moet ik je gelijk ingeven!

Odi was ook veels te zwar toen ik haar kocht, ze had 2 jaar lekker op de wei mogen staan en werd amper bereden, ze had een echt luizenleventje. Nu is zij ook ruim 100 kg kwijt, helaas een foto heb ik op mn werk op de PC staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:01

Wat voor premie heeft Odi? Ik vind het een geweldig ding en ze lijkt lekker los in dr lijf op de foto's!

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:08

suleilitha schreef:
Wat voor premie heeft Odi? Ik vind het een geweldig ding en ze lijkt lekker los in dr lijf op de foto's!

Odi heeft een 3e premie, nou ja, eigenlijk heeft ze niets we gingen voor ster, maar helaas we kwamen met niets terug..

Ikzelf snap het niet, volgens mij had ze minimaal een 2e premie moeten krijgen, of haar 3e moeten "behouden"...

Bloos Ik heb ff in je profiel gespiekt, grappig we zijn van dezelfde leeftijd ongeveer, ik las dat je er 3 had! wau Haha!

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:11

Moet er wel voor alle eerlijkheid bij vermelden dat Odi een gal heeft aan de zijkant van haar rechterknie, dit zo de rede zijn dat ze geen Premie meer heef gekregen, zelf vindt ik het een beetje een wazig verhaal..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:53

het gaat niet meer over het springen he!?

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:57

ik weet de reden van vele friezen mischien wel? een vriendin van mij verzorgt bij een stal van een man die met zijn friezen ment.. en zij rijd er op... ze zeggen dan dat het slecht is om de paarden te laten springen ivm. het mennen.. ik weet niet meer precies welke reden er achter zat.. maar wat me bij stond is iets van dat ze mischien gaan lopen springen over elk ding en het nietmeer ontwijken maar het gewoon als hindernis zien ( die je natuurlijk niet met kar en al kan nemen ) of iets in die richting.. de reden weet ik nietmeer.. maar iider geval.. dat was zoiets in die richting.. maar ik weet nou niet of het hier over een fries gaat die ook voor de kar is.. maar het kan ook een fabel zijn over het ras de friezen, ik weet het niet..

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:11

Daar heeft mijn fries juist last van gehad. Met mennen sprong ze inderdaad een tijdje over witte strepen heen en alles wat op een lage hindernis leek. Maar dat hebben we haar afgeleerd met buitenritten rijden, en voor de kar. Maar Namke (mijn fries) vindt springen dus echt helemaal geweldig, ik spring daarom ook standaart 1x per week. Ons record is rond de 1.20! Ik heb hieronder een aantal springfotos geplaatst van mijn friesje *D .

Afbeelding
Dit is mijn record zelf met springen.

Afbeelding
Dit is haar record! Ik weet precies niet hoe hoog het is.

Afbeelding
Nog even een mooie dressuurfoto erbij! Let a.u.b niet op mijn hoofd haha!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:22

ik vind springen zelf doodeng, dus helaas voor angelique...,maar die maakt het zelf wel goed en springt zo nu en dan uit haar stal :+ vanuit stilstand dus, toch zo'n 1.20 m gok ik ;)

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:33

ik heb geen idee. een fries zit toch niet heel anders in elkaar ofzo?!