Hoe groter een paard, hoe beter hij kan springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:53

Ik ken een paard van tussen de 1,75 en 1,80 en die kan niet echt super springen. Is verder wel een schat hoor!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:38

nee, mijn fries kan slechter springen dan de welsh A bij ons op stal, die makkelijk de 1 meter haalt ! Dat dier vliegt gewoon! en die fries van mij vind 60 cm bijna al te hoog... Er zijn vast ook wel meer paarden die niet van springen houden. Ik neem in ieder geval aan dat die van mij neit de enige is (A).. overigens, springt die welsh ook nog graag hoog. De nrps die eerst bij ons stond had liever een laag sprongetje

Marij

Re: Hoe groter een paard, hoe beter hij kan springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:53

Vermogen van een paard hangt vaak af van kracht en lenigheid. Kleinere paarden zijn van nature wat leniger en hoef je de lenigheid minder te trainen als bij een grote.
Als hier ook nog kracht en techniek bij komt kijken en dat zit allemaal goed, zal een klein paard simpeler en makkelijker hoog kunnen springen als een grote, die nog heel erg getraind moet worden op techniek en lenigheid en coordinatie...

Vermogen + kracht + lenigheid + techniek zijn eerder verantwoordelijk voor de springprestaties als de hoogte/ grootte/ stokmaat van je paard...

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:55

*ervan uit gaande dat de hindernis een beetje in verhouding is met het paard, een A pony zal geen 1.50 kunnen/ willen springen....*

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:57

Ben ik het absoluut niet mee eens.
Een groter paard zou misschien toch een kleine voorsprong kunnen hebben als hij groter is in z'n categorie,
maar het licht ook aan de techniek en of de ruiter het paard wel helpt.
Ooit een Belg zien springen? :+

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:01

Laat Teddy het maar niet horen :D

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:03

gaat vooral om de wil om erover te willen
jappeloup was maar rond 1.53 bijvoorbeeld
ET maar 1.57 enzovoort
is heel klein voor een springpaard maar pak nu jappeloup heeft alle wedstrijden gelopen op hoog niveau dat een springpaard maar kan

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:50

sommige grote paarden zijn echte stuntels :=

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:53

Wat een meningen allemaal seg!
Het maakt absoluut niet uit hoe groot of klein je paard is. Het gaat om techniek, vermogen en de ruiter die erop zit.
Niemand gaat me vertellen dat alle grote paarden stuntels zijn en alle kleintjes beter kunnen springen, maar ook niet dat alle kleintjes te slap zijn en de grote alle vermogen hebben.
Cumano is een reus en die springt fenomenaal, maar Ratina Z is maar een kleintje en was ook super.
Sommige springen nu eenmaal beter dan andere, grote of kleine, das allemaal eender.
Als alleen de grote of alleen de kleintjes goed sprongen, dan zouden we nog een eenzijdig fokprogramma in de rassen krijgen seg!
Een paard heeft het springen in zich of niet, eender hoe hij eruit ziet of hoe groot hij is.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:58

Zei ik eerder ook al .....

Dus ben het helemaal met je eens Cassano1 ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:00

Idd, we zitten op dezelfde lijn! :-)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:21

ik heb het topic even luchtig doorgelezen en ben blij dat er genoeg mensen zijn die er het zelfde over denken als ik, grootte maakt niets uit gezien het springen.

Ik zelf heb een 5 jarig springpaard van 1.62m, hij is net pas onder het zadel - los springen doet hij super :P zeer goede techniek, basculeerd goed enz... als je zijn papier ziet ga je kwijlen...
Nu heb ik dus als van meerdere mensen te horen gekregen, "tja als je die straks een keer wil gaan verkopen heb je wel een probleem want hij is veel te klein gebleven voor de sport..."

en dan denk ik bij mezelf, wat maakt dat nou uit dat ie geen 1.70 is als hij straks toch super springt, dan kijken potentiele kopers toch naar het talent en niet naar hoogte of zie ik dat nu verkeerd.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:37

No way!
Mensen denken vaak hoe groter een paard is hoe hoger die kan springen omdat hij hoger op ze benen staat en dan waarschijnlijk minder moeite hoeft tedoen dan een paardje van 1,60.

Ik ken zat paarden van 1,80 die komen niet een over een sprong van 70cm en een paard van 1,60 die met gemak over een sprong komt van 1,30m
Bewijze van dus antwoord is nee. :')

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:49

'te klein gebleven voor de sport' is ook vaak in de zin van --> grote mensen kleine paarden...
Ik heb ook liever een grotere omdat ik zelf ook lang ben, maar dat is ook persoonlijk wat je fijn vind.
Genoeg kleine ruiters die wel een fjin, kleiner paard zoeken.