Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jaimyliefje schreef:jep, op de drafbaan worden de dieren al heel gauw ingespannen bijvoorbeeld, daardoor krijgen ze vaak op latere leeftijd gewrichts en bot problemen, of hebben ze zich niet goed genoeg kunnen ontwikkelen waardoor ze uit de sport gehaald worden en afgedankt..
anneve schreef:Dus dan moeten we kinderen ook verbieden om te sporten tot ze uitgegroeid zijn? Niet voetballen voor je 18de.
Grote kans dat we dan nog vetter worden en dat is pas slecht voor je gewrichten.
Beweging is goed voor opgroeiende kinderen, daar zijn we het vast over eens. Maar OK die (topsport)turnsterjes uit China zullen wel iets te snel versleten zijn.
Het is beslist niet zo dat je beter niet zou moeten rijden op een niet uitgegroeid dier, sterker nog, arbeid bevorderd juist de gezondheid van het bewegingsapparaat van het paard. Net als bij mensenkinderen is sporten goed voor de gezondheid van het paard.
Alles met mate natuurlijk, maar het feit dat paarden pas uitgegroeid zijn op hun 6de jaar betekend absoluut niet dat erop rijden voor die leeftijd vervroegde slijtage zou geven.
Integendeel.
Airiin schreef:Dat er niet zo 1,2,3 wetenschappelijk onderzoek te vinden is betekend namelijk inderdaad niet dat wij gelijk hebben..
LDRD schreef:Ik heb nergens gezegd hoe oud ik mijn paarden inrijdt, ik zeg alleen wat ik vind dat kan.
LDRD schreef:Oké, ik ben geen liefhebber,
WendyBZ schreef:Indrukwekkend dat je met twee posts een topic kan verpesten.
Pasterza schreef:Verpesten?? Integendeel, het geeft hopelijk meer mensen inzicht