ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:10

Het is in ieder geval een goede ontwikkeling dat hier over nagedacht wordt. Persoonlijk vind ik alles onder de 3 jaar taboe en 4 jaar een veel fijnere leeftijd om er echt mee aan de slag te gaan.

Een 3-jarige kan je natuurlijk wel alvast aan de longe hebben, grondwerken en rechtrichten vanaf de grond. Allemaal goede, voorbereidende oefeningen die het inrijden zelf alleen maar makkelijker maken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:13

Jaimyliefje schreef:
jep, op de drafbaan worden de dieren al heel gauw ingespannen bijvoorbeeld, daardoor krijgen ze vaak op latere leeftijd gewrichts en bot problemen, of hebben ze zich niet goed genoeg kunnen ontwikkelen waardoor ze uit de sport gehaald worden en afgedankt..

Jij komt regelmatig op de koers en je houdt dit bij van dravers? Ik dnek het niet he Drafsport is topsport en niet elk paard is een topdraver, de talentloze vallen af. Als je 500 euro in de maand moet neerleggen om te koersen, moet er ook wat binnenkomen. Dus als een paard alleen maar achter in het veld binnenkomt houdt het een keer op. Ik ontken echt niet dat er blessures zijn in de drafsport, maar bovenstaande vind ik onzin.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:18

Dat zie je bij alle topsporten, zowel bij mensen als dieren. Topsport is niet voor iedereen weggelegd. Bij mensen zijn wel gevolgen bekend, van kinderen die op jonge leeftijd intensief sporten, daaruit zou je de conclusie kunnen trekken, dat belasten en sporten geen probleem is mits het met mate gedaan wordt.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:05

hmm, interessant topic.

Mijn nu 19 jarige bwp ruin is met 5 jaar gecastreert en met 5.5 jaar pas ingereden.
Hij begon te kwakkelen met 12 en met 14 jaar is hij, na een jaar aan de hand te hebben gewandeld officieel met pensioen gegaan.
Problemen? kissing spines, spat, artrose en chronische mok.

Nu heeft iemand van de dravers vereniging een draver die 25 is en nog steeds vrolijk rondrijdt!

Ik heb nog twee dravers waarvan er ééntje tot zijn vijfde gekoerst heeft (hij is nu 7, dus we kijken wel hoe dat loopt Clown ) en ééntje 3.5 jaar oud.
Op die van 3.5 heb ik een paar x gezeten en hij is één keertje ingespannen geweest.
Wanneer hij 4 is gaan we het allemaal wat meer oppakken.

Deze draver van 3.5 is wel getrained, maar nooit uitgebracht..reden? niet snel genoeg.
Wat wendy al zei; Dravers die niet snel genoeg zijn zullen niet zo 1.2.3 uitgebracht worden, véééls te duur!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:15

[quote="nobel1"]hmm, interessant topic.

Mijn nu 19 jarige bwp ruin is met 5 jaar gecastreert en met 5.5 jaar pas ingereden.
Hij begon te kwakkelen met 12 en met 14 jaar is hij, na een jaar aan de hand te hebben gewandeld officieel met pensioen gegaan.
Problemen? kissing spines, spat, artrose en chronische mok.

kijk, ik ben dus iemand die vind dat je wel met een 3 jarige kan beginnen. dan lees ik dit en dan denk ik zie je nu wel, met 5jr ingereden en toch zoveel problemen later. dus het hoeft niet dat als een paard volgens velen hier te vroeg word ingereden later problemen krijgt.

ik ben pas overtuigd dat je niet met een 3 jarige kan beginnen, als ik zwart op wit bewijzen kan zien wat de gevolgen zijn van een 3jarige inrijden.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:14

Ik heb een Draver, nu 7.5 jaar oud. Hij is beleerd toen hij 1 was en hij koerste op 2-jarige leeftijd. Daar ben ik het niet mee eens, maarja toen hij bij mij kwam (ruim 4 jaar oud) was het kwaad al geschied.

Ik ben het helemaal eens met het artikel trouwens. Als ik een jong paard zou hebben, zou ik zeker wachten met rijden tot hij 6 was. Daarvoor zou ik wel alle dingen doen die beschreven zijn in de beginpost. Misschien af en toe wat rechte stukken stappen buiten in het bos, maar echt rijden; nee.

Ik snap wel dat sommige mensen niet kunnen wachten, rijden is voor sommige mensen heel belangrijk. Voor mij is het dat niet, ik heb een heel braaf en fijn te rijden paard maar doe liever andere dingen met hem zoals grondwerk, wandelen, in de wei zitten bij hem enz...
Ik heb sinds oktober 2007 tot nu maximaal 10 keer gereden, waarvan 2 keer intensief (draf & galop) . Andere 8 keer waren gewoon rustige stapritjes. Gewoon geen behoefte om te rijden.
Merk nu nog niks aan hem, qua slijtage oid. Als dat nog komt, zien we dan wel weer verder. Maakt mij niets uit, hij blijft de rest van zijn leven bij mij. Lachen

Op mijn vorige stalling was nog een andere Draver, 17 jaar oud. Die had artrose in zijn voorbenen maar werd nog 5 keer in de week gereden, zonder problemen. Als je hem in de wei ziet, zou je denken dat het een 3-jarig paard is, zo wild en vrolijk is hij. En zo ken ik nog wel wat andere Dravers die al in de 20 zijn en nog zonder problemen worden bereden e.d.

Dus wat de 'houdbaarheidsdatum' van Dravers ga ik met WendyBZ mee. Niet wat betreft het jonge beleren.

warrebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:24

Ik ben nu ook begonnen met rusitg eens opstappen en paar,pasjes stappen en dan is het genoeg en Zaaz is nu bijna 5. Hij vind het ook leuk zo af en toe en doet echt zijn best!
Krijg ook vaak genoeg commentaar dat ik zo lang wacht, maar ik volg mijn gevoel en kijk hoe Zazou zich ontwikkeld. De meeste jonge paarden zijn op hun 3e ingereden, maar daar kunnen ze niet mee naar buiten terwijl die van mij echt verkeersmak is door veel te wandelen aan halster.
Nu zie je de meeste mensen bij ons met de 2,5 jarige lopen met een hengstenketting die dan onder hethlaster wordt doorgebracht ondat ze hem anders niet aan kunnen. Belachelijk vind ik dat.
Bij mij lukt he ttoch ook en is een kwestie van vertrouwen en tijd!
Ben blij dat er toch mensen zijn die er zo over denken als ik. Met geduld en vertrouwen en afwisseling en spelletjes kom je een heel eind zonder dat je al wil rijden op je paard vanaf hun derde jaar.
Als Zaaz het naar zijn zin heeft heb ik het ook!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:07

anneve schreef:
Dus dan moeten we kinderen ook verbieden om te sporten tot ze uitgegroeid zijn? Niet voetballen voor je 18de.

Grote kans dat we dan nog vetter worden en dat is pas slecht voor je gewrichten.

Beweging is goed voor opgroeiende kinderen, daar zijn we het vast over eens. Maar OK die (topsport)turnsterjes uit China zullen wel iets te snel versleten zijn.

Het is beslist niet zo dat je beter niet zou moeten rijden op een niet uitgegroeid dier, sterker nog, arbeid bevorderd juist de gezondheid van het bewegingsapparaat van het paard. Net als bij mensenkinderen is sporten goed voor de gezondheid van het paard.

Alles met mate natuurlijk, maar het feit dat paarden pas uitgegroeid zijn op hun 6de jaar betekend absoluut niet dat erop rijden voor die leeftijd vervroegde slijtage zou geven.
Integendeel.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Er wordt nogal eens vergeten dat een paard niet alleen uit botten bestaat maar uit een complex geheel van botten, spieren, pezen enz. Een paard is geen suikerklontje en kan best wat hebben, ook jong. Daarbij maak ik wel de kanttekening dat een ruiter van 100kg botsend en stotend op een 2 jarige natuurlijk niet wenselijk is.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 01:19

Leuk om te zien hoe de mensen reageren die hun 3-jarigen aan het inrijden zijn. Vragen naar bewijzen van de andere kant is wel een erg makkelijke reactie. Waarom bewijzen jullie niet dat jullie gelijk hebben? Ik heb hier al 1 artikel geplaatst, misschien kunnen jullie een artikel plaatsen dat jullie gelijk 'bewijst'?

Dat er niet zo 1,2,3 wetenschappelijk onderzoek te vinden is betekend namelijk inderdaad niet dat wij gelijk hebben.. maar ook niet dat jullie gelijk hebben! Vandaar deze discussie ook Lachen Hierbij een oproep tot zinvolle toevoegingen! (En ja, ik beschuldig jullie nu van verschuiven van de bewijslast en doe dat vervolgens zelf ook, maar ik zou graag een artikel willen lezen Knipoog )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:29

Dat ergens een artikel over geschreven wordt maakt het nog niet tot waarheid.

Jemig, als dat eens waar was Clown .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:40

Airiin schreef:
Dat er niet zo 1,2,3 wetenschappelijk onderzoek te vinden is betekend namelijk inderdaad niet dat wij gelijk hebben..

Schrijf Dr.Bennett een brief en je hebt zó haar brononderzoek.
De leeftijd waarop de groeischijven sluiten is een wetenschappelijk vastgesteld medisch feit.
Dat de meeste ruiters daar geen respect voor heben is een illustratie van het gewicht van hun egoïstische belang.
Blijkbaar is hun 'liefde' voor het paard ver ondergeschikt aan hun eigen lol in ríjden.

Nogmaals, medisch bewijs is zó opgevraagd. Er is dus geen enkele onzekerheid nodig.

Wat me verder opvalt is dat ruiters keihard bewijs nódig hebben. Het lijkt mij dat een líefhebber het paard het voordeel van de twijfel geeft: als iets mógelijk schadelijk is, dan doe je dat niet tenzij je keihard bewijs hebt dat het níet schadelijk is. Toch?!
Rest de conclusie dat de meest ruiters blijkbaar geen liefhebbers van paarden maar van ríjden zijn....

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-10-08 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:42

Ik heb nergens gezegd hoe oud ik mijn paarden inrijdt, ik zeg alleen wat ik vind dat kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:50

LDRD schreef:
Ik heb nergens gezegd hoe oud ik mijn paarden inrijdt, ik zeg alleen wat ik vind dat kan.

Ik heb geen idee waarom je op mijn heldere waarneming reageert. Geen idee welke schoen jij waarom aantrekt.

Onder de streep is het erg eenvoudig:
Een páárdliefhebber geeft het paard het voordeel van de twijfel; doet iets potentieel schadelijks NIET tenzij er bewijs is dat het niet schadelijk is.

Trek je eigen páárdliefhebber- of paardríjliefhebber-schoenen maar aan Cool

hc

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:53

Oké, ik ben geen liefhebber, jij je zin hoor, jouw feestje Rolleyes .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:03

LDRD schreef:
Oké, ik ben geen liefhebber,

Indrukwekkend zeg; kan ik wederom níets mee. Liefhebber waarvan?? Paarden of rijden?

Hoéf ik gelukkig ook niet mee te kunnen; het zijn joúw schoenen Pling

hc

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:05

Indrukwekkend dat je met twee posts een topic kan verpesten.

Doei, doei

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:06

Goddank ja.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:20

WendyBZ schreef:
Indrukwekkend dat je met twee posts een topic kan verpesten.

Doei, doei

Verpesten?? Integendeel, het geeft hopelijk meer mensen inzicht Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:39

Ik heb in februari dit jaar een bijna 4 jarige ruin gekocht. Was reeds ingereden en 2x uitgebracht in de B-dressuur. Volgens de eigenaar met 3.5 jaar ingereden.
Ik wilde 'm 3 tot 4x per week een half uur rijden. Daar is weinig van gekomen. Paard is in een korte tijd heel erg veel gaan groeien en wist zich werkelijk geen raad meer met zichzelf. Was onzettend slap en onzuiver. Verder had hij heel veel last van z'n spieren.

Op de kliniek niets te vinden. De paardenarts gaf aan dat hij erg veel jonge paarden zag die 't tempo niet bij konden benen en gewoon hun rust nodig hebben om te groeien. Hij zag regelmatig jonge paarden met vage klachten. Zijn advies was om 'm de tijd te geven om te laten groeien en vooral niet te veel te belasten.
Hij is de afgelopen zomer niet gereden. Wel 2x per week even gelongeerd om 'm braaf en los te houden en hij is van juni tot september 3x behandeld door een (erkend) ostheopaat.

Ik heb 'm nu sinds een maand weer onder 't zadel. Hij is niet meer onzuiver, loopt heel goed aan de longe, loopt heel goed onder het zadel op buitenrit, maar vind het bakwerk en daarmee het bochtenwerk nog ontzettend moeilijk.
Op de dinsdag longeer ik 'm ca. 25 minuten, op de donderdag 10 minuten longeren en 20 minuten stapwerk onder het zadel en de zaterdag en zondag ca. 30 minuten onder 't zadel. Het liefst zou ik 'm nu nog iets minder laten doen, maar dan is hij niet braaf.

Ik doe deze winter lekker rustig aan. Volgende week krijgt hij 3x sportmassage en misschien later nog fysiotherapie. Ben nu gewoon blij als hij braaf is en ontspannen en recht loopt. De rest komt wel als hij er klaar voor is.
Of het artikel 100% klopt kan ik niet zeggen. Wel weet ik dat m'n jonkie het tempo inderdaad niet aankon en daar erg slecht van geworden is. Ik ben er dus liever zuinig op en hoop dat ik er straks nog jaren een fijn rijpaard aan heb.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:47

Pasterza schreef:
Verpesten?? Integendeel, het geeft hopelijk meer mensen inzicht Lachen

Ik schrijf ook níets persoonlijks en feitelijk niet eens een waardeoordeel.
Ik schrijf:

'Onder de streep is het erg eenvoudig:
Een páárdliefhebber geeft het paard het voordeel van de twijfel; doet iets potentieel schadelijks NIET tenzij er bewijs is dat het niet schadelijk is.'

Elke ruiter kan diens eígen schoen aantrekken en als dat diens humeur verpest is er maar één persoon die daar wat aan kan doen; die ruiter zelf.

hc

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:52

Airiin: Ik heb je stuk gelezen, heel interessant. Het klinkt heel logisch allemaal en een Pling om het eens goed te bestuderen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:53

Het lijkt mij dat een líefhebber het paard het voordeel van de twijfel geeft: als iets mógelijk schadelijk is, dan doe je dat niet tenzij je keihard bewijs hebt dat het níet schadelijk is.

hc[/quote]

dit vind een aparte zin. als iets mogelijk schadelijk is.... weet je wel hoeveel dingen er in het leven mogelijk schadelijk zijn?? nou dan kom jij je huis niet meer uit. ik ga met mijn paard het bos in, oei zou ik dat wel doen, als er een trekker aankomt en die rijd mij als een idioot voorbij dan kan mijn paard schrikken en kan ik in die diepe sloot belanden, dan kan mogelijk schadelijk zijn.dus ga ik maar niet het bos in?? heb paarden meegemaakt die op ouder leeftijd ingereden zijn en al kapot waren binnen in een paar jaar, en jonge paarden meegemaakt en op hun 25 ste nog vrolijk meeliepen.dus nogmaals: HET IS MAAR NET HOE ER MEE OMGAAT. rijden kan vanaf 3jr, maar heeeel rustig aan, en dat is voor de meeste mensen moeilijk, dat is een feit.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:58

Weet je wat ik me nu dan zit af te vragen hoe zit dat dan als je ze voor de kar wilt zetten, geldt dan het zelfde of is het anders om dat je er niet op zit? Ik heb zelf een shetlander van 2,5 dus ga er niet op rijden van ruitersperpectief kan ik er ook niks van zeggen geen ervaring met jonge paarden inrijden. Maar qwa mennen denk ik zelf dat als je rustig aan begint op 3,5 dat het niet echt belastend is voor de pony.Maar ben benieuwd of daar al een keer onderzoek na gedaan is dat zal ongetwijfeld wel en artikelen zijn welkom ook per pb.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:17

Er wordt vaak gezegd, dat te vroeg (3 jaar) inrijden kan zorgen voor beenproblemen, rugproblemen enz. Natuurlijk zit daar wel degelijk een grote kern van waarheid in.

Het is alleen niet zo zwart - wit. Het gaat er ten eerste natuurlijk om hoe je de "training" opbouwt en ik vind ook erfelijkheid een belangrijk punt van aandacht. Ik spreek uit eigen ervaring (en meerdere met mij waarschijnlijk), dat bijv. de hedendaagse KWPN-er qua erfelijkheid van bijv. beenproblemen niet bepaald het gezondste "ras" is.

Als zo'n paard dan beenproblemen krijgt, komt dit dan doordat't te vroeg is ingereden? Soms wel, vaak niet.
Ik vind persoonlijk 3,5/4 jaar een mooie leeftijd om rustig te gaan beginnen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:19

tobila, heel mooi verwoord.