Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Was na een paar keer ook over
sokje87 schreef:Als ik mijn paard zo knullig voor een sprong plaats dat ze bijna niet anders kan als stoppen, krijgt ze een klopje op de hals en rij ik opnieuw aan.
Als ze uit dwarsigheid zou stoppen krijgt ze idd goed op d'r lazer en dan rij ik ook opnieuw aan. Dit is gelukkig nog nooit gebeurt. Met mijn pony in het begin wel, maar als je maar consequent genoeg bent los je dat snel genoeg op.
noviceh schreef:Elke week heb ik springles met mijn onzekere merrie. Ze heeft heel veel aanmoediging nodig, omdat ze de hindernissen eng vind.
Wat ik doe bij een weigering?
* verbaal aanmoedigen en proberen haar met mn houding vooruit te 'duwen'
* paard bij de hindernis laten kijken
* achteruit lopen tot 10 meter voor de hindernis en opnieuw proberen
* aankomen in stap, aantal meter voor de hindernis overgang naar draf
* instructeur 'mee' laten lopen en springen
* aantal keer opnieuw op de hindernis laten aandraven
* en als aller-aller-aller-laatste een zweepje ter ondersteuning
Van een zweepje ben ik sowieso geen voorstander. Ik gebruik m ook liever niet, omdat ik bij weigering enkel meer gefrustreerd raak als mijn paard er dan ook nog niet overheen wilt. Ik merk ook aan mijn paard dat ze er juist angstiger van wordt wanneer ik onterecht de zweep gebruik. Soms staat haar hoofd er gewoon echt niet naar en vind ze hindernis doodeng. Maar net zolang doormeppen tot je paard over de hindernis gaat, gaat mij te ver. Springen moet leuk blijven voor ruiter en paard. Ik rij dan ook geen springwedstrijden, daar doe ik mijn paard geen plezier mee. Mijn paard kan ook prima aangeven wat ze wel of niet wilt, zonder mij voor de gek te houden. Scheelt ook wel dat ik zelf geen held ben met springen. Dus als ik merk aan mijn paard dat ze echt niet wilt springen, stop ik er al vrij snel mee. Maar zo zijn er ook lessen dat ze de sterren van de hemel springt, want springen dat kan ze!
Rosa_ schreef:Waarom niet slaan bij een weigering? Als het niet jou fout is, dan moet hij daar toch voor gestraft worden? Dan mag hij toch best even een schop mee krijgen, of in dit geval de zweep even voelen?