wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:15

Of het wordt overvraagd. Ook paarden die neit goed kunnen springen en inschatten kunnen daarin verbeteren en lol erin krijgen.

btw de pony op het filmpje heeft dus spat in beide achterbenen en is in haar leven overal al om geslagen maar ze bokt nog altijd iedereen eraf en valt mensen aan in de wei. Als je valt is ze niet meer te vangen etc.Tenminste als ik voor slaan zou gaan, maar meestal lach ik haar uit en wil ik met haar samenwerken. Nu kunnen de kleinste beginners erop. Ze heeft in geen tijden meer gebokt onder zadel en valt alleen nog vreemde aan die ze niet vertrouwd. Slaan helpt dus niet bij ieder paard en altijd...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:28

Als ik mijn paard zo knullig voor een sprong plaats dat ze bijna niet anders kan als stoppen, krijgt ze een klopje op de hals en rij ik opnieuw aan.

Als ze uit dwarsigheid zou stoppen krijgt ze idd goed op d'r lazer en dan rij ik ook opnieuw aan. Dit is gelukkig nog nooit gebeurt. Met mijn pony in het begin wel, maar als je maar consequent genoeg bent los je dat snel genoeg op.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:16

Ik heb nog nooit een pony gehad die uit dwarsigheid niet sprong. Er was altijd wel iets

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:43

Met mijn pony was dat gewoon uitproberen. Lachen Was na een paar keer ook over Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:44

Als het mijn fout is beloon ik het paard en rijd ik opnieuw aan. Als het paard niet springt terwijl hij prima had kunnen springen dan krijgt ie op zn donder.

HetLamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:49

het licht inderdaad aan de ruiter zelf en toch vind ik dat het bij de concoursen gaat om de punten dat is in wijze ook wel zo. dus zorgen ze ervoor dat het paard er hoe dan ook overheen komt, dat is mijn ervaring. maar je ehbt ook ruiters die gewoon doorgaan hoor. ik denk dat je gewoon goed moet sturen en een keer extra aansporen voor de hindernis.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:28

Is geweld niet een teken van onmacht?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:28

Alleen als ik echt zeker weet dat het mijn fout niet is zal ik haar aanpakken...
Maar volgens mij is het meestal de fout van de ruiter die de verkeerde hulpen geeft...

Aardbijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:23

Vooral hem niet er lang laten staan, en als ie weigert dan gewoon stil moet staan !

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:52

Ik zag het gister maar weer, allemaal springruiters met gigantische sporen, zwepen, scherpe bitten, schreeuwen.
Vriendin van mij op haar paard, zonder sporen, dubbel gebroken bitje, geen hulpteugels, geen zweep, en alleen maar aanmoedigen. paard twijfeld als een malle maar hij sprong alles, zelfs vanuit bijna stilstand. Kwestie van vertrouwen en karakter.
Sommige mensen moeten koste wat kost gaan springen met een paard die het niet kan, niet snapt of niet wil. Als het karakter niet meezit, ga dan niet in gevecht.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:57

Ik vind het ook een beetje afhangenn van het soort paard.. Als je een paard hebt wat om het minste of geringste stopt, dan kan die ook een beste tik verwachten. Mijn paardje gaat echter eigenlijk altijd af, als die dan wel stopt, ligt het eigenlijk altijd aan mij.. Dan ga ik mijn paard daar niet voor straffen, maar verdien ik zelf een beste tik.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:38

pff,hang er bij mij allemaal van af.
Op jumpings staan vaak enge sprongen,zoals waterbakken,muurtjes enz.
Voor de startbel gaat ,krijg je 30sec in de piste,in die 30sec laat ik hem altijd eens snuffelen aan de waterbak of iets dat hij niet kent.
Stel nu dat hij op die sprong zou weigeren,begrijp ik dat wel.
Ik weet meestal ook wel wanneer ik hem een tik mag verkopen of niet.
Kom je niet uit ,en het paard stopt is dat natuurlijk de ruiter zijn schuld,dus dan moet je je paard niet liggen doodslaan!
wat dus vaak gebeurt.
Een jong paard dat voor eerst op jumping gaat,kan je je soms wel aan een stop verwachten.
Dan rij ik gewoon rustig opnieuw naar mijn sprong en als hij erover is beloon ik hem.
En ook als ik weet dat hij wel eens zou durven stoppen op een bepaalde sprong,geef ik wel eens tikje ervoor.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:51

Ik zou gewoon terugrijden en opnieuw proberen met eventueel een tikje erbij, maar ik zou het in ieder geval niet opgeven.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:44

Als mijn paard stopt, omdat ik hem niet goed rij dan rijd ik een volte en rijd ik opnieuw aan. Als hij echter stopt, omdat hij óf niet reageerd op mijn been, óf gewoon omdat hij loopt te kloten dan is hij wel de banketstaaf haha. Maar in mijn ogen moet dat soms ook gewoon, ik zie mezelf al op concour met een paard wat overal stopt, daar houd ik niet van, ben ik ook héél consequent in en misschien is dat in andermans ogen te streng, maar zo ben ik altijd geweest en ik heb er erg fijne paarden voor terug gekregen.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:13

Dat filmpje van lailapri is nou de reden dat ik ben gestopt met mijn eigen pony te springen. (Heel af en toe over iets van 30 cm maar echt niet hoger) Mijn pony vind het denk ik ook niet zo super

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:16

sokje87 schreef:
Als ik mijn paard zo knullig voor een sprong plaats dat ze bijna niet anders kan als stoppen, krijgt ze een klopje op de hals en rij ik opnieuw aan.

Als ze uit dwarsigheid zou stoppen krijgt ze idd goed op d'r lazer en dan rij ik ook opnieuw aan. Dit is gelukkig nog nooit gebeurt. Met mijn pony in het begin wel, maar als je maar consequent genoeg bent los je dat snel genoeg op.

dat doe ik dus ook,mijn paardweigerde ook een keer,en dat was mijn schuld dus heb ik hem een klopje gegeven waren de mensen mij stom aan het bekijken,

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:17

ik zag laatst iemand die zijn paard begon te slaan na een weigering dit lijkt mij juist niet de oplossing, ik zou wel anders een zweepje erbij nemen en eventueel een tikje geven voordat je gaat.

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:53

tikkie met zweep op hals

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:15

Waarom niet slaan bij een weigering? Als het niet jou fout is, dan moet hij daar toch voor gestraft worden? Dan mag hij toch best even een schop mee krijgen, of in dit geval de zweep even voelen?

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:26

Als het paard de sprong makkelijk had kunnen springen (dus niet mijn fout) dan geef k hem een tikje, en dan een klein rondje rijden om nog een keer te proberen.
Als het wel mijn fout is geef ik natuurlijk geen tikje, of word ik niet boos!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:34

Ik spring alleen onder begeleiding. In 5 jaar tijd is er maar 1x (nouja een paar keer dezelfde hindernis) geweest dat mijn instructeur zei dat hij een flinke tik moest hebben. Verder heeft hij dus ook nooit een tik gehad met springen, ondanks hij een tijd heeft gehad dat we regelmatig een stop hadden door het missen van vertrouwen in elkaar.

Wel moeten we de paarden altijd goed voor de hindernis houden. Opnieuw aanrijden. Is het in een lijntje, de hindernis los springen. Als het dan nog niet gaat, eerst lager springen. En vervolgens het lijntje weer helemaal opnieuw.

Het gebeurt vaker dat hij mij redt, dan ik hem. Lief paard.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:36

ik neem me de weigering zelf kwalijk en rij opnieuw aan. Als een paard gewoon zit te kloten kan die wel een harde aansporing/ tik ontvangen.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:37

noviceh schreef:
Elke week heb ik springles met mijn onzekere merrie. Ze heeft heel veel aanmoediging nodig, omdat ze de hindernissen eng vind.

Wat ik doe bij een weigering?
* verbaal aanmoedigen en proberen haar met mn houding vooruit te 'duwen'
* paard bij de hindernis laten kijken
* achteruit lopen tot 10 meter voor de hindernis en opnieuw proberen
* aankomen in stap, aantal meter voor de hindernis overgang naar draf
* instructeur 'mee' laten lopen en springen
* aantal keer opnieuw op de hindernis laten aandraven
* en als aller-aller-aller-laatste een zweepje ter ondersteuning

Van een zweepje ben ik sowieso geen voorstander. Ik gebruik m ook liever niet, omdat ik bij weigering enkel meer gefrustreerd raak als mijn paard er dan ook nog niet overheen wilt. Ik merk ook aan mijn paard dat ze er juist angstiger van wordt wanneer ik onterecht de zweep gebruik. Soms staat haar hoofd er gewoon echt niet naar en vind ze hindernis doodeng. Maar net zolang doormeppen tot je paard over de hindernis gaat, gaat mij te ver. Springen moet leuk blijven voor ruiter en paard. Ik rij dan ook geen springwedstrijden, daar doe ik mijn paard geen plezier mee. Mijn paard kan ook prima aangeven wat ze wel of niet wilt, zonder mij voor de gek te houden. Scheelt ook wel dat ik zelf geen held ben met springen. Dus als ik merk aan mijn paard dat ze echt niet wilt springen, stop ik er al vrij snel mee. Maar zo zijn er ook lessen dat ze de sterren van de hemel springt, want springen dat kan ze!

Hier ben ik het wel mee eens, maar de zweep gebruik ik nooit Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:58

Rosa_ schreef:
Waarom niet slaan bij een weigering? Als het niet jou fout is, dan moet hij daar toch voor gestraft worden? Dan mag hij toch best even een schop mee krijgen, of in dit geval de zweep even voelen?

Hoe weet jij zo zeker dat het niet jouw fout is? Dat grijpen naar die zweep is zo verdomde makkelijk! Als ie al gestopt is heeft het weinig zin om hem nog een slag na te geven.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:21

Ligt aan de situatie, maar als het gewoon een 'vieze' weigering is; dan krijgt 'ie een klap voor z'n reet en dan rij ik er weer naartoe met wat extra "druk". Vork