Snoevie schreef:ik volg je laatste zin niet helemaal,bedoel je nou wel of niet dat dressuurpaarden slim zijn?
sorry nogal chaotisch neergezet

ik bedoel dat ze niet slim zijn
een goed geheugen heeft ook niets te maken met slim zijn..
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Snoevie schreef:ik volg je laatste zin niet helemaal,bedoel je nou wel of niet dat dressuurpaarden slim zijn?

Intelligentie bij een paard lijkt mij te merken in hoe snel het paard nieuwe oefeningen oppikt, en dit steeds met een kleiner wordend signaal uitvoert, of het nou een dressuuroefening, een bocht in een springparcours of een circuskunstje is. Snoevie schreef:tja dan ben ik het toch niet met je eens,sorry..........wat zeg je dan van een paard als BMC Kigali of een paard dat in beide disciplines getraind word?
waarom is een dressuurpaard 'dommer' ?
ik heb nergens een vgl gemaakt met springpaarden

Tallie_Ho schreef:Je paard is slim, of je paard is minder slim. Dat ligt niet aan het type, maar aan het dier zelf..
Zo heb ik een ontzettend slimme fjord. Niet bepaald een paard om mee te dressuren. Hij is wel heel slim en onthoud veel. Als ik een dressuuroeffingen met hem doe, dan weet hij na 3x doen ook wat ik wil en doet hij het uit zichzelf..
Nee, denk niet dat je het aan een bepaald type kan toeschrijven. Je hebt toch ook slimme en minder slimme mensen, dat is ook niet aan een bepaald ras of type toe te schrijven

ook zo een nonsens! 
Paradox schreef:Je hebt ook mensen die wat dommer zijn, dus het ene paard zal ook slimmer zijn dan het andere. Daarbij is springen en dressuur vergelijken zoiets als appels met peren vergelijken. Bij dressuur moet een paard reageren op de hulpen voor de oefeningen en bij springen moet het paard de juiste sprong in kunnen schatten. Trouwens, springpaarden worden toch ook dressuurmatig gereden; die wissels komen niet uit de lucht vallen!
Hoewel ik mijn paard altijd de combinaties voor ma laat zien zodat hij kan kijken wanneer ie moet wisselen.
dus dressuur gefokt. ze kon ook geweldig dressuur lopen maar mijn broer had een Karlstad x caritas merrie (springgefokt) en mijne had nog betere manieren op de sprong ook nog.