Dressuurpaarden echt slimmer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Re: Dressuurpaarden echt slimmer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:01

Snoevie schreef:
ik volg je laatste zin niet helemaal,bedoel je nou wel of niet dat dressuurpaarden slim zijn?

sorry nogal chaotisch neergezet Bloos
ik bedoel dat ze niet slim zijn
een goed geheugen heeft ook niets te maken met slim zijn..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:06

tja dan ben ik het toch niet met je eens,sorry..........wat zeg je dan van een paard als BMC Kigali of een paard dat in beide disciplines getraind word?
waarom is een dressuurpaard 'dommer' ?

Doerakje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:50

Het lijkt mij niet dat de discipline waarin het paard uitgebracht wordt uitmaakt of het dier slim is of niet Nagelbijten / Gniffelen
Het is ook maar net wat je zelf met het paard doet, geef je hem steeds nieuwe uitdagingen, of blijf je dag na dag elke keer hetzelfde rondje in die bak rijden? Hersenen moet geprikkeld worden, en naar mijn inziens wordt het paard daarvan ook echt 'slim'. Clown Intelligentie bij een paard lijkt mij te merken in hoe snel het paard nieuwe oefeningen oppikt, en dit steeds met een kleiner wordend signaal uitvoert, of het nou een dressuuroefening, een bocht in een springparcours of een circuskunstje is.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:54

Snoevie schreef:
tja dan ben ik het toch niet met je eens,sorry..........wat zeg je dan van een paard als BMC Kigali of een paard dat in beide disciplines getraind word?
waarom is een dressuurpaard 'dommer' ?

niet dommer
dat zeg ik ook nergens Knipoog ik heb nergens een vgl gemaakt met springpaarden Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:18

goed waarom vind je dressuurpaarden dan niet slim

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:21

Wat een onnozele discussie...! Clown

Een Chinees is toch ook niet slimmer dan een Hollander omdat hij anders gefokt wordt? Ligt allemaal aan erfelijke aanleg en de invloed van buitenaf...

Maar om een dressuurpaard nou slimmer te noemen omdat hij allelei truucjes moet leren....Pffffffff Huilen van het lachen

Alle paarden zijn gewoon slim (die met een verstandelijke beperking daargelaten...)
Laatst bijgewerkt door Adil op 28-10-08 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:34

idd,helemaal met je eens.
het slimmer of minder slim zijn heeft niets te maken met het feit of ze nou dressuren of springen

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:19

Ik denk niet dat het waar is eerlijk gezegd =P.
Maar wat ik wel eens heb gehoord is dat je wel kan zien hoe slim je paard is.
Dan moet je onder zijn voorpluk kijken, en dan kijken of je een omgekeerde driehoek
ziet zitten.
Hoe duidelijker het omgekeerde driehoekje, hoe slimmer je paard.

Ik weet alleen niet of het waar is Tong uitsteken

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:20

dat moet je ook gewoon niet geloven joh..
niet eens discussie mee aangaan, je weet toch zelf al dat afwisseling veel leuker is voor een paard ipv elke dag hetzelfde saaie dressuur, logisch dat hij het na 3x automatisch doet..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:20

dressuur hoeft helemaal niet saai te zijn,je moet het afwisselend maken voor je paard.
niet iedere dag hetzelfde uiteraard,geld ook voor springen en andere dingen

dat driehoekjes verhaal geloof ik echt niet in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:46

Tallie_Ho schreef:
Je paard is slim, of je paard is minder slim. Dat ligt niet aan het type, maar aan het dier zelf..

Zo heb ik een ontzettend slimme fjord. Niet bepaald een paard om mee te dressuren. Hij is wel heel slim en onthoud veel. Als ik een dressuuroeffingen met hem doe, dan weet hij na 3x doen ook wat ik wil en doet hij het uit zichzelf..

Nee, denk niet dat je het aan een bepaald type kan toeschrijven. Je hebt toch ook slimme en minder slimme mensen, dat is ook niet aan een bepaald ras of type toe te schrijven Tong uitsteken

aziaten zijn over het algemeen slimmer dan europeanen...

ik denk wel degelijk dat je intelligentie door kunt fokken, en dat intelligentie dus ook te maken met bv. de foklijnen...
Maar dat een dressuurpaard slimmer is omdat die z'n kunstjes moet onthouden Haha! Haha!

Lijkt me erg sterk...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:30

Wat een onzin zeg.
Mijn paard is springgefokt, maar ik rij ook gewoon dressuur met haar. Ze heeft alle oefeningen e.d. snel genoeg door om zich er dan weer een manier op te verzinnen om er onder uit te komen Haha!

Ik vraag me af of zij wel zo slim is Clown

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:24

waar hebben we het over?

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:05

haha dit is nog ns een grapig forum..
oke een dresuurpaard doet verschillende oefeningen, maar of ze daarom nu echt slimmer zijn!
ik denk dat alle paarden even slim zijn.. ligt er maar net aan wat hun baasjes uit hun halen..

Just_Tasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:58

Laat maar lekker banketstaaf... hetzelfde als een man is slimmer dan een vrouw Slapen ook zo een nonsens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:40

Wat een onzin ROFL
Ik heb een NRPS pony, die hoog in t bloed gefokt is. Die zouden toch ook zo intelligent zijn? Leg dat maar eens aan hem uit Huilen van het lachen

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:21

Paradox schreef:
Je hebt ook mensen die wat dommer zijn, dus het ene paard zal ook slimmer zijn dan het andere. Daarbij is springen en dressuur vergelijken zoiets als appels met peren vergelijken. Bij dressuur moet een paard reageren op de hulpen voor de oefeningen en bij springen moet het paard de juiste sprong in kunnen schatten. Trouwens, springpaarden worden toch ook dressuurmatig gereden; die wissels komen niet uit de lucht vallen! Tong uitsteken

Aaaah
Daarom lukken ze nooit als ik op concours ben KnipoogHoewel ik mijn paard altijd de combinaties voor ma laat zien zodat hij kan kijken wanneer ie moet wisselen.

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:08

ok let op hier komt het:P DE OPLOSSING

Ik las hier en daar dat het niet ging om de discipline maar om het paard om zich, ik ben het hier helemaal mee eens.

Want mensen kunnen zeggen een d-paard is slimmer of een s-paard is slimmer. Maar is het niet zo dat de meeste dressuur toppers springgefokt zijn omdat ze dan nuchterde zijn??

Daarbij heb ik een gribaldi x jazz merrie gehad (98 Ziek dus dressuur gefokt. ze kon ook geweldig dressuur lopen maar mijn broer had een Karlstad x caritas merrie (springgefokt) en mijne had nog betere manieren op de sprong ook nog.

Ik denk niet dat een paard slimmer is omdat hij de naam spring of dressuur draagt. maar ik denk dat dit aan een paard zelf licht want ik denk dat een veulen zich in de weide niet aan het voorbereiden is op zijn latere spring of dressuur toekomst.

Ik denk dat het paard dat is waar hij het meest mee geconfronteerd wordt.

En inderdaad de meeste springpaarden moeten dressuur matig ook correct lopen anders hoef je daar echt de springring niet mee in te gaan want dan krijg je van die "sterrenkijkers".

Een een paard werkelijk zo slim te "fokken" kun je niet. een paard is denk ik slimmer als hij bewust wordt van zijn lijf en weet wat hij daar mee kan behalen.

Als ik nou op een spring of op een dressuur paard zit, als ik met beide 3 x dezelfde oefening doe zullen ze bij de 4e keer allebij al bijna de oefening zelf doen.

Ik geloof niet dat er domme paarden zijn, want de meesten zijn wel zo slim dat ze weten als ze luisteren ze ook zeker zijn van hun natje en hun droogje want dit is voor de meeste paarden ook nog niet vanzelf sprekend.

Maar ik heb dus een springgefokt paard (Lancelot x Wallstreet) en ik had haar dressuurmatig M klaar (geen wedstrijden gestart ivm veulen) nou ben ik haar weer rustig aan het op pakken om daad werkelijk wedstrijden te kunnen starten.

Ik denk niet dat je naar de slimheid van een paard moet kijken maar naar de werkwilligheid, want een paard wat fit en werkwillig is zal eerder een oefening door hebben dan een paard wat lui is en niet wil werken want die zal eerder obstenaat worden.

Wat vinden jullie hiervan:P