Huertecilla schreef:Ik heb geen paard ´getroffen´ maar heel bewust uitgezocht. Het houden van de groep, opvoeden en beleren zijn een integraal onderdeel van een duurzame kwalitijdsinvestering. Ik heb alles van het eerste begin opgezet met de bedoéling dat de paarden hier oud zullen worden.
Ik heb een duurzaam commitment naar mijn paarden en krijg dat in veelvoud terug. Dat dit voor menig ruiter anders is, maakt oppervlakkigheid nog geen werkelijkheid voor hoe páárden zijn. Dat maakt het alleen begrijpelijk, logisch dat paarden niet in díe, als schepen in de nacht passerende, ruiters geïnteresseerd zijn![]()
Paarden die niet van mij zijn ga ik anders mee om. Daar maak ik keurig kennis mee; speek ik de paaltjes en hekjes mee af.
Omdat ik geen band met die paarden heb vraag/verwacht ik niets van hen waar een band voor nodig is.
Ook dan echter is míjn lichaamstaal de bepalende factor: zij zíjn namelijk al profi paard met het evolutonaire programma paard in een paardenlichaam.
Ik heb het echter niet over die paarden, maar net als jijmet jouw ´ja, maar als...´ over míjn paarden.
Daar heb ik wel een betekenisvolle relatie mee waar we wederzijds op bouwen. Geen wat als noch ja maar, ´gewoon´ dagelijkse kwalitijd.
hc
Alsof je de enige bent
Beetje minder uit de hoogte mag ook wel.En ik weet niet hoe jij je paard kiest of fokt maar je kunt van tevoren nooit voorspellen hoe hij op bepaalde dingen zal reageren.
detour schreef:Buiten het elke dag "verweiden"en hapjes geven, wat doe je verder nog qua relatie met je paarden?
Die vraag komt bij mij nu ook bovendrijven...

maar het werkt bij mijn paard wel heel goed. het is echt kudde gedrag wat ik op hem toepas en dat is toch het enige wat hij van mij ECHT kan begrijpen. en doe het elke dag nu, en het gaat met de dag steeds beter en beter, hij begint z'n eigen er ook echt bij neer te leggen dat hij niet kan doen wat hij zelf wil. hij is al een ongelovelijk eind gekalmeerd en kan er al veel meer mee dan een paar dagen geleden, hij probeerd me neit meer te domineren, zeker doet hij nog steeds proberen om een streek uit te halen, maar weet dan ook weer snel genoeg dat hij er neit mee weg kan komen. het is ieder voor zich, maar bij mijn hengst werkt deze manier heeeel erg goed.