De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:50

Zoals beloofd een nieuw verslag!

Beginsituatie:Zoals jullie in de vorige posts konden lezen, kreeg ik na iedere les 'huiswerk' mee:
1) lichtrijden op het verkeerde been, m.n. rechtsom, zodat het zwakke been ook aan het werk werd gezet. Zo kan dat been aansterken en geleidelijk aan gewicht overnemen van het andere achterbeen. Resultaat: een rechter paard.
2) werken aan een gelijke aanleuning. Bij het nageven het contact niet volledig verbreken, maar steun blijven bieden.
3) ontspanning en balans. Mijn paard kan een echte stresser zijn. Het is erg belangrijk om het hoofd koel te houden en hem als het ware mee te nemen in het werk en te ondersteunen (hier komt die aanleuning ook weer kijken...)

Punten waaraan ik tijdens deze les aandacht wou schenken:
- sowieso het rechtrichten :j
- aanleuning... Sinds ik bitloos rijd, zijn de gevechten tegen de hand (bij overgangen draf - stap en stap - halthouden) drastisch afgenomen. Hij doet het af en toe nog wel als hij te moeilijk vindt. Dit ligt wsl aan mij, want dan is mijn voorbereiding gewoon niet goed. Nog even dit als extra info: paard is nagekeken door tandarts, fysio en DA. De problemen met een bit hebben geen medische oorzaak.
Een ander punt bij de aanleuning is dat ik altijd meer 'druk' heb op de linkerteugel. Is ook vrij logisch vermits Dakastan rechtsgebogen is.

Tips en werkpunten vd instr.:
Na het losrijden en het werken aan ontspanning, hebben we ons gefocussed op de aanleuning en het rechtrichten.
De instr. merkte op dat we goed geoefend hebben met lichtrijden (zie ook vorige posts). Mijn paard is al veel rechter! Dit vermoeden had ik zelf ook al, want voordien zakte mijn zadel weg naar links. Nu blijft het weer netjes op zijn plek liggen.
Op rechte lijnen en bij grote wendingen loopt Dakastan zo goed als recht. Zijn achterste hoeven plaatst hij netjes in de afdruk van zijn voorste hoeven.
In kortere wendingen gaat het nog wel eens mis. Hij valt over de schouder en ik voel weer meer druk op de linkerteugel.
We zijn dit gaan oplossen door veel te gaan 'schakelen' en tempowisselingen (binnen draf) te gaan rijden. De instr. stelde dat door de motor te activeren de buikspieren aangespannen worden en de rug gebruikt wordt het paard in staat gesteld wordt om meer gewicht op de achterhand te nemen en zo kan hij zijn hoofd laten zakken. Doordat hij goed op zijn achterhand zit, verkrijg je ook automatisch een gelijke aanleuning.
Oké, op papier klinkt het vrij simpel. De praktijk was wat anders... Passen verkorten op de korte zijde en goed vooruit op de lange zijde. Uiteraard hoef je hier niet aan te beginnen als je paard niet goed op je been reageert. Dakastan reageerde wel, maar het zou nog vlotter mogen. Dat is al nieuw huiswerk voor de volgende les! ;) De eerste tempowisselingen trokken op niet veel. Paardlief snapte nog niet waarom hij nu ineens moest 'gassen met de handrem' op. Na enkele keren werden we er handiger in en ging die achterhand goed aan het werk. Zijn hoofd begon ook al te zakken. Maar bij het verruimen maakte ik regelmatig een stomme fout: ik behield mijn contact niet waardoor de aanleuning (en de moeite...) weg was. Voor mijn gevoel - maar je gevoel kan je nu eenmaal bedriegen - moest ik bijna gaan trekken, maar volgens de instr. had ik nu nog maar een licht -maar wel het juiste!- contact.

Verder hebben we ook nog aan mijn eigen houding gewerkt. Hoog tijd blijkbaar! :Y) De instr. stelde me de vraag of ik denk dat ik mijn handen netjes gelijk houd. 'Ja', antwoord ik. Waarop zij zegt dat ik dan maar eens goed naar mijn rechterhand moest kijken. En ja, inderdaad, die hand leidt haar eigen leven. Links, rechts, hoger, lager,... Ze doet vanalles en ik had het niet door. Volgens de instr. is dat normaal. Als je voelt dat je op 1 teugel geen contact hebt, dan ga je automatisch beginnen 'foefelen' om toch maar dat contact te verkrijgen. Uiteraard is dit niet de juiste manier...
Een handige tip die ik kreeg, was: zweepje erbij pakken, dwars over je handen leggen en met de duimen vastpakken. Zo staan je handen mooi gelijk en zijn ze tevens ook op gelijke hoogte. Foefelen wordt nu erg moeilijk, omdat je dat onmiddellijk voelt. Het is trws ook een erg handige manier om te testen of je wel voldoende op zit en been rijdt. Met die zweep in je handen is sturen niet onmogelijk maar wel erg moeilijk. Een extra pluspunt is dat het goed is voor je houding. Nu moet je wel netjes meekijken in de richting en goed vanuit je navel meedraaien in de bochten; anders loopt je paard gewoon lekker rechtdoor!

Zo, ik heb alles gezegd/getypt :) Heb je nog vragen of opmerkingen? Brand maar los![/quote]

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:00

Veel dingen die bij jou in je lessen zitten zie ik ook terug in mijn lessen. Alleen op het verkeerde been lichtrijden, paard zelf tempo laten bepalen niet.
Paard dat ik rijd is ook rechtsgebogen, en ging toen ik net begon te rijden met geen mogelijkheid rond door de bak. Maar écht de bak rond (vierkant) :)).
Ik moet op links mijn elleboog langs mijn lichaam houden (ik steek mijn hand graag naar voren :j) en mijn linker zo goed als loslaten (ik foetsel véél te veel). Ook moet ik mijn buitenbeen zelf meer aan het werk zetten, liet die nog wel eens hangen (vergat regelmatig dat die er ook was :+) en niet met mijn binnenbeen klemmen (waardoor ik weer een halve centimeter in mijn zadel ging staan..

En ook wij zijn vanaf de basis begonnen. Hebben pas 1x gegallopeerd na ong. 15 lessen. Dit hebben we wel meteen gestopt aangezien ik meteen weer in mijn oude fouten viel. :=

muiszje

Re: De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:47

over dat bitloos he.. echt super dat je het bitloos probeerd, maar je geeft zelf al aan dat je wél ook gewoon met bit wil rijden (later). ZOu het niet een idee zijn om je teugels aan de neusriem vast te maken (of een speciale neusriem te halen) maar dat het paard wél het bit inheeft? zodat het leert dat een bit ook smakelijk kan zijn en er voorlopig nog geen druk is..?

Het is maar een idee

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 09:20

MissBambi schreef:
paard zelf tempo laten bepalen niet.
....
Hebben pas 1x gegallopeerd na ong. 15 lessen. Dit hebben we wel meteen gestopt aangezien ik meteen weer in mijn oude fouten viel. :=

Het paard bepaalt niet zelf het tempo, dat doet de ruiter nog altijd. Het is wel zo dat ik hem tijdens het losrijden 'gewoon' laat lopen in zijn tempo. Ik kom met mijn benen niet aan hem totdat hij dreigt stil te vallen. Zo gaat mijn paard ontspannen en van daaruit gaan we aan het werk. En vanaf dan kies ik ook zelf het tempo. Ik hoop dat dit nu een beetje opgehelderd is. :)

Over dat galopperen... Dat doen wij ook niet! :+ We hebben dat 1 keer geprobeerd en ik verval ook onmiddellijk in mijn oude fouten. Dus eerst daar maar eens aan verder werken in stap en draf voordat ik er nog eens een galopje bij pak.

@ Muiszje: ik hoef niet perse later terug met bit te rijden hoor. Maar, ik rijd idd -zoals jij al aangeeft- soms ook met bit in zijn mond (en een paar extra teugels eraan bevestigd) terwijl ik op zijn neus stuur. Ik doe dit als we in het veld gaan rijden, gewoon omdat ik het idee van het bit wel prettig vind.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:32

Van zo-iemand zou ik graag priveles willen hebben :) Die gewoon met simpel verstand en logische oefeningen 't paard kan verbeteren.

Fijn dat er zoveel vooruitgang bij je te zien is w.b.t de rechtheid van het paard.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:02

Wauw, ik heb echt alles! doorgelezen, wat een fijne uitleg zeg :j
Ik ga dit zeker blijven volgen, en hoop nog veel updates te krijgen van je :j Dank je wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:59

Dat van dat zweepje heb ik ook zo vaak moeten doen!! Zo moeilijk maar zo belonend!!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:15

Wat een leuk topic. 1 ding snap ik alleen niet. Ik heb altijd geleerd dat als je een rechtsgebogen paard hebt, de spieren aan de rechterkant de korte, sterke spieren zijn, en de spieren aan zijn linkerkant de slappe, lange spieren zijn en dat daardoor juist het LINKER achterbeen het slappe achterbeen is.
heb dit ook juist zelf ondervonden met mijn paardje.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:40

ik vind dit wel gaaf.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:22

elibeest schreef:
Wat een leuk topic. 1 ding snap ik alleen niet. Ik heb altijd geleerd dat als je een rechtsgebogen paard hebt, de spieren aan de rechterkant de korte, sterke spieren zijn, en de spieren aan zijn linkerkant de slappe, lange spieren zijn en dat daardoor juist het LINKER achterbeen het slappe achterbeen is.

Ja, zo heb ik het ook altijd geleerd... Maar als je bovenstaande theorie verder doortrekt (ook na te lezen op bijv. www.hoefkatrol.be) dan lees je ook dat het zogen. sterke rechterachterbeen het stuwende been is. Dat moet je net niet hebben! Je wil dat het achterbeen gaat drágen.
Mijn instructrice gaf daar ook nog een hele uitleg bij, maar die kan ik jammer genoeg niet meer navertellen. Ik wil het event. wel aan haar vragen?
Hoe dan ook, bij het lichtrijden op het verkeerde been kwam er heel duidelijk uit dat mijn paard moeite had met zijn rechterachterbeen goed te gebruiken. Vandaar dat wij daar de focus op hebben gelegd en daar verder op zijn gaan werken. Mss is in dit geval de benaming 'slappe achterbeen' niet ideaal geweest, maar dat was de meest simpele manier om het uit te leggen. :)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:51

Precious20 schreef:
elibeest schreef:

Ja, zo heb ik het ook altijd geleerd... Maar als je bovenstaande theorie verder doortrekt (ook na te lezen op bijv. http://www.hoefkatrol.be) dan lees je ook dat het zogen. sterke rechterachterbeen het stuwende been is. Dat moet je net niet hebben! Je wil dat het achterbeen gaat drágen.
Mijn instructrice gaf daar ook nog een hele uitleg bij, maar die kan ik jammer genoeg niet meer navertellen. Ik wil het event. wel aan haar vragen?
Hoe dan ook, bij het lichtrijden op het verkeerde been kwam er heel duidelijk uit dat mijn paard moeite had met zijn rechterachterbeen goed te gebruiken. Vandaar dat wij daar de focus op hebben gelegd en daar verder op zijn gaan werken. Mss is in dit geval de benaming 'slappe achterbeen' niet ideaal geweest, maar dat was de meest simpele manier om het uit te leggen. :)

inderdaad.. ga het maar eens na bij jezelf.
Ga je kracht zetten/stuwen met je eigen benen dan 'ren' je, ga je heel sloom lopen (dus dragen) met je eigen benen dan ga je langzaam. Eigenlijk heel simpel, voor rennen heb je een andere kracht nodig dan voor langzaam lopen, want dan komt er langer iets meer en ander gewicht op een been. Voor een dragend been heb je meer spierkracht nodig. Dat verklaart ook waarom paarden die rechtsom soepel zijn vaak linksom beter galoperen en andersom. Heb ik eens gelezen... Als je een rechtsgebogen paard hebt is het goed om op rechts te galoperen, zodat het dragende binnenachterbeen sterker wordt en het linkerachterbeen juist gaat stuwen. Dus wordt het paard beter in draf op links in zijn acherhand.
toch?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:35

Klopt Mirkip! :j
Ik merk dat ook heel goed bij mijn paard. Hij is wel rechtsgebogen maar zijn rechtergalop is momenteel echt waardeloos. De 3-takt is 4-takt geworden en voltes hebben meer weg van vierkanten. Zijn linkergalop daarentegen is fantastisch! Netjes 3-takt met een mooie ruime galopsprong.
Mss is even 'handig' om te vermelden wat ik nu doe in galop. Eigenlijk niet veel... :Y) Op beide zijden heel licht contact met de mond, verlichte zit en maar galopperen (in een stevig tempo). Mijn paard moet ZELF zijn balans terugvinden (in het verleden heb ik hem daar te veel mee willen helpen, fout!). Het stevig doorgalopperen draagt ertoe bij dat mijn paard terug in 3-takt gaat galopperen. Naarmate hij beter gaat galopperen, kan ik ook weer netjes gaan zitten en beginnen te sturen. Hij loopt dan nog wel in de verkeerde stelling, maar dat probleem pakken we later aan. Eerst moet de balans terug hersteld zijn!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:50

Hmm, ik wil toch enkele kanttekeningetjes plaatsen.. Misschien kan je er uitleg over geven, ik vind dit namelijk een beetje wazig.. Heb even twee quotes erbij gehaald.

Precious20 schreef:
ik rijd dus ook op de linkerhand op het verkeerde been zodat ook het linkerachterbeen eens meer moet werken. Maar het accent ligt dus wel op het rechterachterbeen! ;)

Precious20 schreef:
Op de volte - linksom - valt hij ook steevast naar binnen. Ik voel zijn buik drukken tegen mijn binnenbeen. Om dit te corrigeren moest ik lichte stelling vragen en met mijn binnenbeen zijn buik weer 'naar buiten duwen'. (Zie ook vorige posts)

Bij mijn weten loopt het achterbeen van een paard áltijd goed. Als ik hoor dat jouw paard door het binnenbeen valt kun je dus stellen dat zijn achterhand iets naar binnen gesteld is. Je paard is rechstgebogen: Het AB gaat dus voor de voorhand?
Mij is altijd geleerd dat het AB áltijd goed loopt, en als de achterhand voor de voorhand komt, je dit moet gaan corrigeren door de voorhand weer voor de achterhand te gaan zetten. Niet simpelweg terug naar buiten duwen, ook al heeft iedereen (of in ieder geval de meesten) die neiging wel.
Kan jij dit verhelderen? Imo is dit nogal tegenstrijdig, het meeste kan ik wel rijmen (hoewel het niet helemaal mijn manier is, maar goed, er leiden meerdere wegen naar Rome), maar dit is een tikje vreemd.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 16:07

Goh... Begrijp me niet verkeerd, ik wil je dit heel graag uitleggen maar je hebt net 2 stukjes gekozen die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.

Over de 1ste quote: lees mijn posten en de lange post van mirkip op de 1ste blz nog eens opnieuw. Daar vind je alle info in die je nodig hebt. :) Ik ga die hele teksten niet overtypen want dan ruk ik ze uit de context en het is gewoon ook nog eens heel veel werk! ;)
Mijn paard is rechtsgebogen. Zijn rechterachterbeen stuwt wel maar draagt niet. Dit been moet dus sterker gemaakt worden. Hoe doe ik dit? Lichtrijden op het verkeerde been.
Stel: je rijdt - in draf - op de rechterhand. Als het buitenvoorbeen naar voren grijpt, gaan wij staan. Waarom? Om de naar voren grijpende benen (in dit geval linksvoor en rechtsachter want dit is een diagonaal paar) de ruimte te geven om te kunnen bewegen. Als wij in de beweging gaan tegenzitten (dus op het verkeerde been gaan lichtrijden) dan gaan wij zitten als die benen naar voren grijpen. Het achterbeen krijgt zo meer gewicht te verduren. Je zal ook merken aan je paard dat hij moeilijker 'vooruit komt', hij beweegt moeilijker. Als je deze oefening geleidelijk aan opbouwt en uitbreidt, dan zal dat achterbeen aansterken. Dat achterbeen kan meer gaan dragen en kan uiteindelijk ook gewicht overnemen van het andere achterbeen. Zo doende krijg je een recht(er) paard.

M.a.w.: op het verkeerde been lichtrijden (op de 'Engelse' manier lichtrijden -> zie ook tekst van Mirkip op 1ste blz) is niets meer en niets minder dan een eenvoudige manier om je paard recht te richten.

Echter, ik doe deze oefening ook op de andere hand; wat ook te lezen is in de quote.

Over quote 2 dan:
Ik snap jouw uitleg... Dat is idd een manier die veel gebruikt wordt!
De manier die ik gebruik is simpelweg een andere... :) Ik weet niet direct hoe ik het anders kan uitleggen... Mijn paard zijn achterhand valt niet naar binnen maar hij valt eigenlijk over de schouder naar binnen. Ik voel mijn paards buik tegen mijn linkerbeen drukken en dus 'duw' ik zijn buik weer naar buiten. Hierbij wordt idd zijn voorhand weer voor zijn achterhand geplaatst. In wezen is deze manier dus niet zo gek anders dan 'de jouwe'. Het doel wordt alleen op een andere wijze bereikt.