Paard zadelmak "Laten" maken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Re: Paard zadelmak "Laten" maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:11

KiWiKo schreef:
ach tja, de (ik schat zo een 2000 paarden in de afgelopen 25 jaar) dieren die ik zadelmak gemaakt heb, hebben nooit gewonden af gevoerd zien worden......... misschien heb ik het ergens best leuk gedaan Lachen

Wie zegt van niet?

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:58

ik denk dat het niks uit maakt als je nu Z dressuur rijdt of B dressuur rijdt.
want mensen die B rijden kunnen soms net zo goed rijden als mense die Z rijden alleen mensen die Z rijden hebben misschien een wat beter zit en zo maja dat hoeft nog allemoaal niet als je een pony of paard gaat inrijden.
denk ook dat het je eigen wil moet zijn om het kunnen en te durven want het is niet niks om een jong paard of pony zelf in te rijden

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:10

en met begeleiding bij het inrijden, hoe zien jullie dat dan? iemand die je 1x per week helpt? iedere dag? of de eerste maand oid meerdere dagen per week?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:13

ik begeleide mensen ook met het zadelmak maken en dat was altijd 3 keer in de week Lachen en dan afbouwend Lachen wanneer kon

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:52

met zadelmak maken zou ik er iedere keer begeleiding bij doen. Het hoeft maar een keer mis te gaan of vertrouwen ruiter is weg, of paard heeft gewonnen en doet het een aantal keer weer... als je samen wat verder bent kun je best een keer zonder begeleiding, maar eerste keren best belangrijk dat het goed gebeurd....
Daarnaast vind ik als ze zadelmak zijn dat je ze niet tevaak per week moet rijden. zelf rijd ik dan ongeveer maximaal 3 keer per week en niet langer dan 20 a 30 minuten, als ze het goed doen dan ook klaar....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:09

Roos_s schreef:
met zadelmak maken zou ik er iedere keer begeleiding bij doen. Het hoeft maar een keer mis te gaan of vertrouwen ruiter is weg, of paard heeft gewonnen en doet het een aantal keer weer... als je samen wat verder bent kun je best een keer zonder begeleiding, maar eerste keren best belangrijk dat het goed gebeurd....
Daarnaast vind ik als ze zadelmak zijn dat je ze niet tevaak per week moet rijden. zelf rijd ik dan ongeveer maximaal 3 keer per week en niet langer dan 20 a 30 minuten, als ze het goed doen dan ook klaar....

Dat vind ik dus zo'n ontstellend foute uitdrukking, zeker als het gaat om jonge paarden. Het paard heeft niet "gewonnen", het paard heeft een ervaring opgedaan die het voordeel leek op te leveren. Uiteraard zal het paard dan proberen datzelfde resultaat (voordeel dus) weer te bereiken.
Het paard heeft de gelegenheid gekregen van de ruiter (of begeleider) om fout gedrag te vertonen en daar een positief effect van te ervaren. De kunst van het inrijden is om ervoor te zorgen dat die gelegenheid zich dus NIET voordoet.
En besef eerst eens dat je niet in gevecht bent met het jonge paard, maar dat je samen iets opbouwt. Daarbij is er geen sprake van "winnen" en "verliezen", maar van samen bouwen aan de kennis en kunde van het jonge paard zodat het graag voor jou wil en kan doen wat jij aan hem vraagt.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:49

Ik ben lichtjes begonnen met het beleren van mijn haflinger Ninthe, ze kent nu het hoofdstel en de singel. Longeren moet nog gebeuren.

Ik hoop dat alles voorspoedig zal gaan zodat ik haar zelf kan blijven beleren. Maar mocht ik op een gegeven moment op een punt komen waarop ik haar niet meer aankan dan zou ik haar laten beleren. Dan zou ik het laten doen door iemand die veel ervaring heeft met beleren, en iemand die de tijd ervoor neemt. Het liefst ook in de buurt zodat ik alles mee kan volgen Ja