wanneer op je paard gaan zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wanneer op je paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:30

Ik heb nog wel een tip, haal er ten eerste iemand bij die het al heel vaak met succes heeft gedaan, en laat diegene het werk doen. Kijk ondertussen goed, hoe die het doet.
Vervolgens moet je donders uitkijken dat je paard het hoofd niet stoot aan stapels planken. Zelf mis je dus duidelijk het inzicht om al te kunnen bepalen welke omgeving wel of niet veilig is om een paard voor het eerst op te tomen. En vermijd toestanden zoals je vermeldde met die andere paarden. Ook daar ben je zelf bij, zoek een plek waar dat soort dingen niet kunnen plaatsvinden.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:37

Klooi niet te lang zelf aan, het wordt van kwaad tot erger, en wat velen al aanhaalden: professionele trainer! Diegene die jullie nu helpt, laat hem/haar longeren, en kijk hoe je paard het dan doet.. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je zou de eerste niet zijn, die een steigerend paard bovenop zich kreeg...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:40

AngeliqueB schreef:
Klooi niet te lang zelf aan, het wordt van kwaad tot erger, en wat velen al aanhaalden: professionele trainer! Diegene die jullie nu helpt, laat hem/haar longeren, en kijk hoe je paard het dan doet.. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je zou de eerste niet zijn, die een steigerend paard bovenop zich kreeg...

Wat ik begrijp uit het verhaal wordt het paard niet alleen door TS gelongeerd maar ook de diegene.
Diegene is imo niet proffesioneel genoeg omdat hij/zij geen rekening houd met de planken waar het paard zich aan stoot en de rondrennende paarden bij de longeerbak/weiland.
Mijn advies blijft dus om een ander te zoeken of diegene meer aan te sporen echt te helpen ipv toe te kijken.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:23

Ik heb zeker wel iets aan het commentaar van jullie allemaal.. Alleen ja ik voelde me erg aangevallen met sommige commentaren.. Mijn paard was trouwens die dag niet ziek .. eerder vervelend, en dan vind ik dat je hem juist moet pakken, anders krijgt hij zijn zin. Ook kan ik die galloperende paarden niet ontlopen.. Ik moet daar langs.. Het was niet tijdens het longeren. Dit ging gewoon goed. Alleen de ene kant gaat het beter dan de andere..

Diegene die ons helpt met het inrijden, ga ik wel aanspreken.. Ik vind dit eigenlijk ook niet kunnen. Hij laat veel aan ons over.. Terwijl hij er alles vanaf weet! En die stapel planken was een stal die ik niet kon... Daar lagen blijkbaar planken boven En ik dacht dat dat het plafond was!!

Vanavond gaan we rustig longeren.. Als de bak niet te nat is. En de ervaren persoon gaat gewoon mee;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:50

den_shir schreef:
Ik heb zeker wel iets aan het commentaar van jullie allemaal.. Alleen ja ik voelde me erg aangevallen met sommige commentaren.. Mijn paard was trouwens die dag niet ziek .. eerder vervelend, en dan vind ik dat je hem juist moet pakken, anders krijgt hij zijn zin. Ook kan ik die galloperende paarden niet ontlopen.. Ik moet daar langs.. Het was niet tijdens het longeren. Dit ging gewoon goed. Alleen de ene kant gaat het beter dan de andere..

Diegene die ons helpt met het inrijden, ga ik wel aanspreken.. Ik vind dit eigenlijk ook niet kunnen. Hij laat veel aan ons over.. Terwijl hij er alles vanaf weet! En die stapel planken was een stal die ik niet kon... Daar lagen blijkbaar planken boven En ik dacht dat dat het plafond was!!

Vanavond gaan we rustig longeren.. Als de bak niet te nat is. En de ervaren persoon gaat gewoon mee;)

Bij een jong paard kun je zo niet redeneren, als je nog niet eens begonnen bent met werken kun je hem best laten staan en zeker bij een jong paard moet je situatie's waarin het paard vervelend wordt voorkomen. Zorg dat ze altijd een positieve ervaring heeft met werken dan zal ze plezier krijgen in het werk.

Als je eenmaal begonnen bent met werk en je paard is vervelend dan moet je idd goed afsluiten maar als je ziet dat je paard zijn dag niet heeft kun je zo'n situatie beter vermijden en gewoon een dag over slaan of iets anders gaan doen. In elk geval niet iets nieuws introduceren want dan vraag je natuurlijk om dwars gedrag. Net als jij heeft je paard ook weleens een bui, jij hebt ook niet altijd even veel zin om naar je werk/paarden/huiswerk te gaan.

Ik vind het goed dat je je begeleider hierop aanspreekt, hopelijk snapt hij wat je bedoelt en wil hij zich meer inzetten.

En opnieuw over die rondrennende paarden; kan zijn dat je geen andere plek hebt om te longeren en dat je er dus wel langs moet maar neem dan je paard even aan het halster tot de paarden zijn gekalmeerd. Op die manier voorkom je toch zoveel mogelijk stress bij je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:29

Ik ben het volledig met je eens, Anneliesdj.
TS heeft niet het vermogen om te anticiperen op het nog onvoorspelbare gedrag van een jong onervaren paard.
Om te beginnen moet je ten alle tijde zorgen voor een obstakelvrije omgeving. Eén verkeerde beweging, paard stoot zich, schrikt die keer toevallig wel, breekt los, zet het op een rennen en verwondt zich, of nog erger.
En inderdaad, dat incident met die rondrennende paarden had niet hoeven gebeuren. Anticipeer, het is net autorijden, je moet aan alle kanten ogen hebben. Heb je dat instinct nog niet ontwikkeld, laat het dan liever aan ervarener mensen over die dat al wel hebben ontwikkeld door middel van ervaring, ervaring, en nog eens ervaring.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:57

En daarbij; plaats je paard niet teveel op je eigen niveau. Ga er niet vanuit dat hij het snapt als je het hem 3 keer hebt uitgelegd, ookal heeft hij het al eerder goed gedaan, dat kan evengoed toeval zijn.

Een paard is net een kind van 3, daar moet je ook tot vervelens aan toe tegen zeggen dat hij niet aan de koekjestrommel mag zitten en als ze het dan eindelijk weten zitten ze er nog aan maar zeggen tegelijkertijd; mama nee, mama nee.
Paarden zijn net zo, je moet ervan uitgaan dat ze je niet snappen, ook al heb je iets al 50 keer geoefend en deed hij het de vorige keer wel goed. Ga ervan uit dat hij je niet snapt, krijg je wel een goede reactie dan kun je des te blijer zijn en uitgebreid belonen.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 10:06

Bedankt ..

Gisteren om 6 uur met een ingereden paard en anna dan een stukje buiten gewandeld. En stilstaan, draf en achterwaarts geoefend. Dit ging kei goed. Met instructeur erbij zijn we erop gaan hangen en heel even zitten, hij vond het wel wat vreemd, maar reageerde er goed op en al gauw zakte haar hoofd en was ze ontspannen. Daarna hebben we haar beloond met snoepjes en hebben haar nog een flink gepoetst... Happen doet ze nu bijna niet meer... Elke x als ze probeert te bijten straffen we haar gewoon.. Ik moet zeggen gisteren was het ook echt rustig buiten.. Het zonnetje, windstil.. Dat was de vorige x anders... Maar na al dat goed gedrag, rustig in de wei gezet... En toen zijn we op 2 andere paardjes gaan rijden ( die wel ingereden zijn);)...

Groetjes, Denise

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:49

Waarom gaan jullie niet gewoon met het peerd in een bak aan het werk? Het komt wederom over als hopeloos tuttelen, zoals jullie nu bezig zijn geweest i.m.o.

Majbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:54

Op de manege was er ook een pony die gelongeerd was, maar dat deed ze voor geen meter meer ze had er gewoon geen zin meer in en ze was ook al gewend aan het hoofdstel dus hebben ze bedacht ja het gaat echt niet goed met longeren en ze is gewoon zo eigenwijs we gaan er gewoon is op en dat deed ze echt perfect! ze doet echt helemaal niks en nu nog steeds loopt ze echt heel leuk en ze heeft er harstikke veel plezier in dus het hoeft niet perse super goed te gaan eerst bij longeren dat komt heus wel eenkeer. Als je gewoon vertrouwen in je paard heb en je denkt dat je paard het aankan zou ik het gewoon proberen desnoods er even opzitten.

Groetjes(K)!

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:45

dank je britt.. We gaan het zeker binnenkort een keer proberen!!!

xxxxxxxxxxxxxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:12

Ja, vooral doen.........
Weet je, je kunt een paard, als je het goed doet, voor bijna 100% beleren aan de longe. Goed aan de hulpen krijgen, commando's leren, overgangen, nageeflijkheid vragen. De enige stap die je dan nog moet doen is de stap óp het paard en dan rij je zo weg.
Ik heb het altijd zo gedaan, op één paard na, die mocht wegens een blessure geen voltes lopen. Ik kan je wel verzekeren dat het heel wat meer tijd vergde om hem onder het zadel alles bij te brengen.
Bovendien, ik heb begrepen dat het paard waar het om gaat, een tuiger is. Die hebben nogal de neiging de kop de lucht in te steken en de rug weg te drukken. Dit zijn allemaal dingen die je met correct longeren al kunt oplossen, alvorens je er op stapt.
Maar ik geloof eerlijk gezegd niet dat goede raad hier nog wordt gelezen.........

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:25

Majbritt schreef:
Op de manege was er ook een pony die gelongeerd was, maar dat deed ze voor geen meter meer ze had er gewoon geen zin meer in en ze was ook al gewend aan het hoofdstel dus hebben ze bedacht ja het gaat echt niet goed met longeren en ze is gewoon zo eigenwijs we gaan er gewoon is op en dat deed ze echt perfect! ze doet echt helemaal niks en nu nog steeds loopt ze echt heel leuk en ze heeft er harstikke veel plezier in dus het hoeft niet perse super goed te gaan eerst bij longeren dat komt heus wel eenkeer. Als je gewoon vertrouwen in je paard heb en je denkt dat je paard het aankan zou ik het gewoon proberen desnoods er even opzitten.

Groetjes(K)!

Wat een heerlijk onzin verhaal! Ze had er geen zin meer in en was eigenwijs? Ik denk dat het longeren al niet door een ervaren mens is gedaan,en toen iemand erop ging zitten het paard overbluft is geweest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:42

aerdenhout1 schreef:
Majbritt schreef:

Groetjes(K)!

Wat een heerlijk onzin verhaal! Ze had er geen zin meer in en was eigenwijs? Ik denk dat het longeren al niet door een ervaren mens is gedaan,en toen iemand erop ging zitten het paard overbluft is geweest.

Klinkt als een paard wat te lang werd gelongeerd en veel te weinig afwisseling kreeg.

Bij een jong dier is het zaak het intressant te houden en dus niet te lang bezig te zijn, goed belonen en waar mogelijk variatie in de training aanbrengen.
Als je paard bij het longeren al niet gehoorzaam is zal ze dat onder het zadel ook niet zijn. Dus houd het intressant, wees duidelijk en consequent, beloon veel en vaak en verwacht vooral niet teveel, dan kan er weinig mis gaan Knipoog

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:44

ja, het is erg vervelend.. We kunnen Anna nu lastig longeren.. De bak is zeiknat!! Dus vandaag hebben we met hoofdstel om gewandeld en met het hoofdstel gestuurd.. Ze reageerde erg goed en ze was erg rustig vandaag... Ik merk dat ze steeds meer vertrouwen in ons krijgt!!... Ook geeft ze voortaan haar voet als we haar hoeven uit willen krabben.. wat heel zwaar was met haar flinke voeten..

Groetjes,
Denise

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:50

Wandelen is goed voor je band. Als je toch niets kunt doen omdat de bak te nat is probeer dan ook eens een soort schriktraining, dat leert je paard op jou te vertrouwen in een enge situatie.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:12

suleilitha schreef:
Ja, vooral doen.........
Weet je, je kunt een paard, als je het goed doet, voor bijna 100% beleren aan de longe. Goed aan de hulpen krijgen, commando's leren, overgangen, nageeflijkheid vragen. De enige stap die je dan nog moet doen is de stap óp het paard en dan rij je zo weg.

Hier ben ik het 100% mee eens, je kan ze bijna alles leren vanaf de grond.
Als je paard zo goed aan de hulpen staat, kan je vaak zo opstappen (lees: uiteraard zeer rustig, met beleid en toch zekerheid en vertrouwen..). Maar het belangrijkste is respect!
Zelf ga ik al op een paard hangen en daarna zitten als het nog nieteens een hoofdstel en zadel kent (dus alleen nog maar weet wat poetsen is).
Gewoon spelenderwijs. En ook overal aanraken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:33

Dat doe ik idd ook, ik leer ze ook spelenderwijs aan dingen op de rug en aan het hoofd. Keer een oor vasthouden, deken erop, dekensingel erom. Als ze helemaal rondom mak zijn scheelt je dat al zoveel, dan springen ze ook niet weg als je voor het eerst een zadel erop legt en raken ze ook niet in paniek als je erop zit en een keer je hand achter het zadel legt.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:03

Klopt.. We doen het ook spelenderwijs... En proberen het zo goed mogelijk te doen en het gaat nu echt goed ben trots op der..!! Alleen ik ga er nog niet op rijden... Het is namelijk te nat in de bak.. En heb geen binnenbak ter beschikking.

Groetjes,
Denise

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 20:07

Hallo allemaal,

Vandaag op Anna gereden met zadel voor het eerst! ze reageerd erg goed.... Ook zonder zadel op haar gezeten en naar de wei gebracht.. .ging super... ben echt zo trots op der.... Had eigenlijk iets anders verwachts.. ze groeit echt met de dag in positieve zin!

Groetjes,
Denise

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:49

hee leuk joh Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:34

als je paard het lichamelijk en geestelijk aankan en kwa training zover is dat hij al redelijk wat spieren heeft om jou makkelijker te dragen.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:16

ja, ben blij dat het goed gaat.. Alleen we hebben 1 probleempje.. En dat is het hoofdstel.. We zijn vandaag net zo lang door blijven gaan tot het lukte en het lukte uiteindelijk ook wel.. maar met moeite... Anna doet namelijk haar hoofd zo ver omhoog dat we er niet meer bij kunnen... een slimme actie van der want dan kunnen we er inderdaad niet meer bij... na een paar tikken gaf ze zich over en ging het wel weer... maar in de wei kreeg ik de halster ook weer niet om ... hoofd omhoog enz. wat kan je hier nou het beste mee doen... ??

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:33

Haar hoofd omlaag lokken d.m.v. een snoepje wil vaak nog wel helpen. Dat kan je dan wel het beste met z'n 2-en doen.

Nou is niet iedereen gecharmeerd van snoepjes. Dan kan je bijvoorbeeld op een krukje gaan staan zodat je er wel bij kunt als ze omhoog gaat. Al vind ik dat niet DE oplossing omdat je het paard daarmee niet leert zijn/haar hoofd naar beneden te houden.
Ik ben zelf niet zo groot dus gebruik ook regelmatig een krukje Tong uitsteken Zeker als ik met de trekpaarden bezig ben.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:23

Nee inderdaad, ik weet het nu ook even niet... Ik weet wel van manegepaarden hebben het ook aangeleerd hun hoofd omhoog te doen en alleen met grof geweld krijg je zon ding om.. Maar ik wil het niet zover krijgen met mijn paardje... Er moet toch wel een oplossing voor zijn???