steeds eerder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: steeds eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:44

Huertecilla schreef:
Imago01 schreef:
Lichamelijk zijn ze nog niet uitgegroeid en vaststaand feit blijft dat 6e levensjaar en het is maar net hoe je daar als trainer van het paard mee omgaat!

Klopt, of je die rug wel of niet belast voor die tijd Pling

Dat je het óók op een correcte maníer moet doen is logisch. Dat moet OOK.

hc

Ik zie het anders...ik zou de zin maken: klopt op wat voor manier je die rug belast voor die tijd...

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:15

Het is een heel moeilijk onderwerp!

Er is naar mijn weten nog nooit een langlopend onderzoek geweest naar de gevolgen van het op 3 jaar zadelmak maken van een paard en dat kan ook niet!
Dan zou je een grote groep paarden onder de exact dezelfde omstandigheden opgroeien en dan op verschillende leeftijden beginnen met rijden en dan nog tot hun dood onder dezelfde omstandigheden blijven rijden verzorgen enz.

Het kan wel zo zijn dat de wervels, groeischijven enz. pas volgroeid zijn met zes jaar, maar zoals eerder in deze discussie gemeld word, kan er ook na deze leeftijd nog heel veel mis gaan!

Mijn vriendin heeft op jonge leeftijd een pony gekregen met de mededeling dat hij 3 jaar was (we waren pas twaalf, dus ja te jong en ja te weinig ervaring voor zo een jong paard, maar het was nou eenmaal niet anders) , we zijn hier dus meteen rustig aan mee aan de slag gegaan, na een medische keuring een aantal maanden later bleek hij op dat moment pas 2 te zijn...
Uiteraard meteen gestopt met rijden en een ruim jaar later weer verder gegaan!
Deze pony is 18 en en nog kerngezond, maar is dat het bewijs dat je er met twee jaar gerust op kan gaan zitten?
Nee natuurlijk niet!!!
Het is slechts een voorbeeld dat er meer dingen van invloed zijn op de levensduur van een paard!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:27

cleopetra schreef:

Nee hoor, glashelder:

1. je mag een paard pas belasten als het skelet daar tegen kan
2. je moet een paard op de minst schadelijke manier beleren en berijden

Een paard hebben/rijden is geen recht maar geeft een verantwoordelijkheid voor het welzijn van dat dier; PLICHTEN!
Onder andere de plicht uit te zoeken wat het dier aan eisen stelt Pling

Wie dit niet snapt hoort geen verantwoordelijkheid voor een paard te hebben.

hc

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:37

Okay, hard gesteld HC maar dan nog...hoeveel mensen zijn er niet die dénken dat ze het goed doen (en achteraf blijkt of leren ze een harde les dat ze het altijd verkeerd hebben gedaan?).

Wie vertelt mij dat wat er in de boeken of op diverse internetsites geschreven staat, dat het waar is?

Ik ga niet altijd op de mening van 1 persoon af hoor. Iemand kan mij zoveel vertellen, prima, ik neem het mee als nadenkstof en doe er uiteindelijk mijn eigen ding mee met mijn eigen gezonde verstand. Er zijn al vele mensen die klakkeloos op de mening van een ander zijn afgegaan (en 'verkeerde' instructrice bv.) en daardoor de fout zijn ingegaan en tja, ze dachten toch echt wel dat ze er goed aan deden.

Dus, hóeveel verstand MOET je dan hebben van paarden voordat je er volgens jou eentje mag aanschaffen?

Ik ben inmiddels 32 en werk met paarden sinds mijn 7e, heb er meerdere zadelmak gemaakt, meerdere getraind en meerdere uitgebracht maar ben nog steeds aan het leren...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:37

Imago01 schreef:
Wie vertelt mij dat wat er in de boeken of op diverse internetsites geschreven staat, dat het waar is?..

Wie zegt dat het internet de bron is?
Daar staat in de regel een simpele samenvatting van het meest acceptable resultaat, áls er al wat over wetenschappelijk onderzoek staat.

Als je werkelijk wat wil weten is het zoeken eigen verantwoordelijkheid. Wie zoekt zal vinden.
Voor wie een wegwijzer een prettige hulp vindt: Horse Behavior, 2nd Edition - George Waring.

Onwetendheid is een reden, nooit een excuus Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:43

Imago01 schreef:
Ik ben inmiddels 32 en werk met paarden sinds mijn 7e, heb er meerdere zadelmak gemaakt, meerdere getraind en meerdere uitgebracht maar ben nog steeds aan het leren...

ik heb 2 kruisjes meer en ben ethologisch/ecologoisch páárdgericht sinds begin jaren zeventig en heb voor deze winter een dozijn recent uitgekomen boeken besteld Knipoog

hc

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:57

En wat moet ik met die info? Sigaar

Ik bedoel, het gaat niet om het laten zien over hoeveel je wel of geen ervaring hebt (zo kan ik ook nog een reeks cursussen, workshops etc. opdreunen namelijk) maar het gaat erom dat je blíjft leren, hoe oud je ook bent.
En wat dat betreft worden stellingen toch altijd aangepast. Wat nu goed/slecht lijkt of blijkt, wordt door een ander 'wetenschappelijk' onderzoek over een paar jaar toch wel weer weerlegd.

Voor mij komt alles uiteindelijk op één ding neer: naar beste eer en geweten je paard zo gelukkig mogelijk maken en zo houden en iedereen maakt daarbij zo zijn fouten. Jammer, maar zo is en blijft het altijd. Grootste nadeel is dat het grote gevolgen voor het welzijn van het paard kan hebben maar zo zal het altijd blijven, zelfs al zou je een politieke partij oprichten of what ever...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:00

Citaat:
Als je werkelijk wat wil weten is het zoeken eigen verantwoordelijkheid. Wie zoekt zal vinden.

Vinden doe je genoeg, dat maakt niet uit. Zoeken is niet moeilijk, dat kan iedere persoon met een beetje gebruikmaking van de hersens. Dat is het probleem niet.
Het gaat erom dat je niet altijd klakkeloos hoeft aan te nemen wat met 'wetenschappelijk' onderzoek wordt beweerd. En of dat nou op internet te vinden is of niet en of je nou wel of niet duizend boeken erover in huis hebt, tegenstrijdigheden zul je altijd blijven ontdekken, net zoals de 'maar'-stellingen bij ieder wetenschappelijk onderzoek, zoals hierboven al door iemand is opgenoemd.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:06

Imago01 schreef:
Voor mij komt alles uiteindelijk op één ding neer: naar beste eer en geweten je paard zo gelukkig mogelijk maken en zo houden en iedereen maakt daarbij zo zijn fouten.

Daar ben ik het helemaal mee eens
(zo lang je maar wil leren van je fouten..)
enne wetenschappelijk onderzoek zegt inderdaad ook niet alles..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:50

Imago01 schreef:
En wat moet ik met die info? Sigaar ...

Waarom schrijf jij dat je 32 bent en vanaf je 7de paards als je die info van een ander niet wil Verward

Je weet niet wat je niet weet en er is altijd meer. Dat is het enige wat ik impliceer.

Hoe zwaar vind je de welzijnsrechten van een paard wegen? Dát is een mooi criterium over hoe zwaar het belang van bezint eer ge begint weegt.

hc

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:36

Wat een discussie..
Ik vind ook dat je steeds vaker ziet dat paarden al op 2/ 2,5 jaar worden ingereden! Ik ben zelf van mening dat je het beste kan beginnen rond jaartje of 3/4! Onderzoeken zeggen zeker niet alles, maar als je nou een paard neemt van 2 en 4 is het tog duidenlijk dat die van 4 en veel sterker gebouwd is b.v.s..

Denk dat iedereen hier zijn eigen mening tog wel over zou houden..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:44

Citaat:
Waarom schrijf jij dat je 32 bent en vanaf je 7de paards als je die info van een ander niet wil

Precies wat ik al een beetje dacht, het ging mij namelijk niet om hetgeen jij citeert...maar juist om dit stukje (en dan heb je het of verkeerd geinterpreteerd of niet goed de zin afgelezen, het ging namelijk juist hierom:

Citaat:
...meerdere getraind en meerdere uitgebracht maar ben nog steeds aan het leren...

Zo en dán moet je het nog in de context van de rest van mijn geschreven stukje zien, dus niet de zinnen an sich apart zien, want ik heb geprobeerd juist een samenhangend verhaal ervan te maken en dat lukt me nu eenmaal niet in één zin (vandaar dat mensen ook complete boeken schrijven...).

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:46

Citaat:
Je weet niet wat je niet weet en er is altijd meer. Dat is het enige wat ik impliceer.

Precíes, dan is het toch niets anders dan dat we het op dat gebied met elkaar eens zijn of zie ik het nu zo verkeerd?
BTW...ik weet wel wat ik wél weet en dat geldt voor iedereen. Zo kun je alles wel blijven omdraaien maar kun je beter een studie psychologie gaan volgen, toch?

Dát bedoel ik dus...je bent en blijft altijd aan het leren...en dat geldt trouwens niet alleen op het gebied van paarden!

Dan zijn we er toch? Tenminste...wat dat stukje betreft!

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:07

Huertecilla schreef:
cleopetra schreef:

Nee hoor, glashelder:

1. je mag een paard pas belasten als het skelet daar tegen kan
2. je moet een paard op de minst schadelijke manier beleren en berijden

hc

Minst schadelijke manier?
Daar maak ik uit op dat het zowiezo ALTIJD schadelijk is!(zoals ik al eerder zei)
Dus ook als je het paard belast als het skelet daar volgens jou tegen kan is het als nog schadelijk!

hmmm... ?

Dus dan denk ik: na 6 jaar kan het skelet er nog steeds niet tegen!
Er beter tegen misschien, maar als het paard helemaal niet voorbereid is door longeren enz, dan ga je zomaar op een ongetraint paard zitten dat is net zo belangrijk lijkt mij!

Zoals ik al zei een paard is helemaal niet gemaakt om erop te gaan zitten!
Dus als je er toch voor kiest erop te gaan zitten, doe het dan met gezond verstand!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:28

cleopetra schreef:
Dus ook als je het paard belast als het skelet daar volgens jou tegen kan is het als nog schadelijk!

Klopt.
Het blijft een zware belasting en met name de ruggengraat wordt op een mechanisch zeer ongunstige manier belast.
Er zijn verschillende factoren die bijdragen om de schade te beperken.
Het niet te vroeg belasten is er één van.

Als je er objectief over nadenkt is het niet te beargumenteren waarom er wel een TrekhondenBesluit is en geen RijpaardenBesluit.
Er óók nog op te gaan zitten voor de groeischijven gesloten zijn terwijl het een wetenschappelijk feit is wanneer dat is, is mijns inziens dierenmishandeling.
Onwetendheid is een reden, geen excuus.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:31

indymo schreef:
Het gaat erom wanneer je een paard het beste in kan gaan rijden, ................. bla bla bla........................Wees blij als je met het grondwerk een paard dingen kan laten doen,, JIJ bent dan diegene die het hem heeft geleerd je bouwt zo een band op.

Voor jou ook de vraag: hoe kom jij aan die wijsheid? Wat maakt jou deskundig om te kunnen oordelen over wat een ander niet goed doet met zijn/haar jonge paard? Op wie doel je nu precies in je relaas? Wat is nu je punt? Wat is jouw ervaring met jonge paarden? Hoeveel heb jij er al opgeleid? En hoe oud zijn die nu? Welke prestaties hebben die paarden geleverd/niveau behaald? Leven ze nog? Lopen ze nog?

Imago01 schreef:
Het paard dat nu in mijn bezig nog is, is met zijn 3e ingereden, heeft nog nooit rugproblemen gehad. Wordt getraind op ZZ-Z niveau, meer dan 120 wp's in de Z2 en ZZ-l +4. Hij leeft nog, is inmiddels 18 en voor de fun tuf ik op eigen manege in de Z2 mee.

Kennelijk telt jouw ervaring volgens sommige hier dus niet, want jij bent geen wetenschapper Clown Voor mij telt eigen praktijkervaring dus wel hoor Vork Dat moge duidelijk zijn Haha!

cleopetra schreef:
Er is naar mijn weten nog nooit een langlopend onderzoek geweest naar de gevolgen van het op 3 jaar zadelmak maken van een paard en dat kan ook niet!
Dan zou je een grote groep paarden onder de exact dezelfde omstandigheden opgroeien en dan op verschillende leeftijden beginnen met rijden en dan nog tot hun dood onder dezelfde omstandigheden blijven rijden verzorgen enz.

Precies. Dus er is NOOIT wetenschappelijk vastgesteld dat met 3 jaar beleren PER DEFINITIE schadelijk is. Natuurlijk kun je uit het gegeven dat een paard pas met 6 jaar volgroeid is opmaken dat er een risico is voor overbelasting als je er met 3 jaar mee aan de gang gaat. Maar de praktijk wijst dus uit dat dat risico minimaal is als het paard door een ervaren ruiter op jonge leeftijd gedoseerd wordt belast...

Imago01 schreef:
Dus, hóeveel verstand MOET je dan hebben van paarden voordat je er volgens jou eentje mag aanschaffen?

Pas als je alle boeken en onderzoeken hebt gelezen waarnaar HC verwijst en exact dezelfde mening als hem deelt Clown Dat houdt dus ook in dat je deze consequent in de praktijk moet brengen: dus naar Spanje moet verhuizen (want Nederland is ongeschikt voor het houden van paarden), je paard op de poeste moet gooien, en met een halsring door het dorp moet hobbelen. Doe je dit al niet? Dan ben je volgens HC niet verstandig bezig Haha! Clown

Imago01 schreef:
naar beste eer en geweten je paard zo gelukkig mogelijk maken en zo houden en iedereen maakt daarbij zo zijn fouten.

HC maakt geen fouten hoor Knipoog Die doet alles sinds de jaren zeventig al perfect Clown

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:46

Afgod

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:05

jasmijn78 schreef:
HC maakt geen fouten hoor Knipoog Die doet alles sinds de jaren zeventig al perfect Clown

..en als je geen inhoudelijke argumenten hebt, word je gewoon persoonlijk. Bokt-regel #3.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:32

Huertecilla schreef:
..en als je geen inhoudelijke argumenten hebt, word je gewoon persoonlijk. Bokt-regel #3.

Bokt regel # 4: Bij alles wat andere bokkers stellen en waar je het niet mee eens bent stel je gewoon dat ze het bij het verkeerde eind hebben omdat ze onderzoek A of B niet hebben gelezen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:17

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:

Bokt regel # 4: Bij alles wat andere bokkers stellen en waar je het niet mee eens bent stel je gewoon dat ze het bij het verkeerde eind hebben omdat ze onderzoek A of B niet hebben gelezen...

Wat is daar mis mee als goed wetenschappelijk onderzoek beschikbaar is en de meningroepers er geen kennis van hebben Verward
Dat de meningroepers gekwetste tenen kunnen menen te hebben? Welnu, trek veiligheidsschoenen aan. Zijn hele mooie te koop als setje bij de cap Ach gut

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:19

Huertecilla schreef:
Wat is daar mis mee als goed wetenschappelijk onderzoek beschikbaar is en de meningroepers er geen kennis van hebben

Jij gebruikt te pas en te onpas wetenschappelijk onderzoek om bokkers die jouw mening niet delen de mond te snoeren, DAT is er mis mee. Gelukkig zijn er nog wel enkelen hier die wel op de hoogte zijn van verschillende wetenschappelijke wetenswaardigheden en daarnaast beschikken zij ook nog eens over flink wat praktijkervaring. Zodra hun (vanuit die kennis en ervaring onderbouwde) mening niet in jouw straatje past, sla je ze direct met een of ander onderzoek om de oren... 'Ja, maar jij hebt dit of dat niet gelezen, dusssss....'

Zo maak je dat elke discussie doodslaat met jouw on-liners over ethiek, onderzoek etc...

Het is helaas op bokt of het een of het ander;

Of men kwakt 'meningen' neer die NERGENS op gestoelt zijn, niet op theorie EN niet op praktijkervaring (neem Twiggy of Indymo)

OF

Men kwaakt enkel theorie en wetenschappelijk geneuzel na en interpreteert alles in zijn/haar voordeel...

Een middenweg weten maar weinigen te vinden... Jammer.

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 18:57

Tuurlijk bouw je bij het werken/borstelen of wat dan ook een band op met je paard, je bent bezig met hem en zo leren jullie elkaar te vertrouwen. Dit is wat ik vind.... het zal nog niet allemaal goed zijn wat ik doe, maar ik ben nog in de leer.
Maar wat maakt jou dan zo deskundig? Je denkt dat je hier alles als de beste weet andere mensen mogen ook hun mening geven.
Zij weten het misschien ook niet allemaal,, maar dat weet niemand
je kan wel allemaal onderzoeken gaan doen, het zal misschien ook wel waar zijn. En als je boeken gaat lezen, het ene boek zegt dit het andere boek zegt dat. Die meneer vind dat je met 2,5 al moet inrijden* voorbeeld ik zeg niet dat het zo is* want dan kan je het paard nog makkelijk aan, maar je kan toch ook ver komen als je op de grond werkt, daarmee belast je de rug lijkt mij ook minder. Het paard kent dan alleen nog geen ruiter op de rug, maar je kan wel al alle/veel 'knopjes' erop zetten.
Ik heb op de maneges * tijdje geleden* vaak op jonge pony's moeten rijden, en ja die lopen nog en sommige doen nou wedstrijden. Heb zelf een pony van 3 jaar verder ingereden. L springen kan naar L dressuur, alleen op dit moment geen ruiter omdat ik te groot ben. Alleen dat ging niet helemaal zoals ik het wou, de pony was niet van mij dus ik had er verder ook weinig op in te brengen. Nou heb ik mijn eigen paard hij is nu 3 jaar, heb met hem de basiscursus gedaan van emiel en dat beviel ons goed, op die manier gaan wou nou door. En zo kan ik het met nog aantal paarden doen bij ons op stal. Samen met een mevrouw delen wij onze meningen over aantal dingen en zo hebben wij met het grondwerk al dingen opgelost die ook van toepassing kan zijn voor ohz. hierbij wou ik het ff laten

HC maakt geen fouten hoor Knipoog Die doet alles sinds de jaren zeventig al perfect Clown[/quote]
zal wel.. IEDEREEN maakt fouten, hoeveel je ook hebt gelezen of wat dan ook allemaal..

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:03

Ik heb mijn paard niet bereden voordat ze 4 werd. Waarom die haast? What you do today is all about tomorrow. Ik heb mijn paard gekocht met de intentie haar zolang mogelijk en goed gezond te kunnen houden. Mocht het meezitten dan kan je paard je een generatie lang vergezellen. (Een deel van) die tijd wens ik niet door te brengen met allerlei revalidatie programma's, en al helemaal niet mocht ik daar zelf de schuld van zijn.

Voor het inrijden heb ik de tijd genomen. Langzaam een schema opgebouwd waarbij ik dubbele longeerlijnen gebruikte om de spieren van m'n paard op te bouwen en te versterken voor dat uberhaupt het zadel erop ging. Je paard leert daarmee al een aantal vaardigheden (zoals netjes rechtuitlopen en van hand veranderen, overgangen maken) zonder daarbij de belemmeringen en het gewicht van een ruiter te hoeven dragen. Zonder haast werken met je paard betekent meestal ook veel relaxter werken, voor beide wel zo prettig. Begrijpt mijn paard me niet, nou jammer dan, mijn schuld. Morgen is er weer een dag hoor ... Haha!

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:05

jasmijn78 @

ben het hellemaal met je eens, ik ben nu bezig met een 2 jarige , die volgend jaar 3 word, ze heeft nu zo nu en dan een bit in, en ik longeer met bit in en dan halster erover heen en longeerlijn aan het halster vast, en als we over de weg gaan wandelen dan doen we ook het bit en het halster, maar dan alleen aan halster vast houden en als ze em echt flipt even de teugels vast pakken. en inrijden, ik vind wel dat als het paard 3 is je kunt gaan beginnen met inrijden en het is ook maar net hoe je paard inmekaar zit als hij er voor instemd dat i het aan kan nou dan rij je tog, als je merkt dat i er nog niet klaar voor is, dan gewoon nog wat rustig aan doen! zo heb ik ook nog een nu 3 jarige gedaan op 2 jarige leeftijd longeren met bit enzo en zonu en dan zadeltje der op en die is nu asl 4 jarige ook niet egt verprutst ofzo, zij waser wel wel ecgt klaar voor en heeft nu veel plezier in het rijden.

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:23

Rani007 schreef:
Ik heb mijn paard niet bereden voordat ze 4 werd. Waarom die haast? What you do today is all about tomorrow. Ik heb mijn paard gekocht met de intentie haar zolang mogelijk en goed gezond te kunnen houden. Mocht het meezitten dan kan je paard je een generatie lang vergezellen. (Een deel van) die tijd wens ik niet door te brengen met allerlei revalidatie programma's, en al helemaal niet mocht ik daar zelf de schuld van zijn.

Voor het inrijden heb ik de tijd genomen. Langzaam een schema opgebouwd waarbij ik dubbele longeerlijnen gebruikte om de spieren van m'n paard op te bouwen en te versterken voor dat uberhaupt het zadel erop ging. Je paard leert daarmee al een aantal vaardigheden (zoals netjes rechtuitlopen en van hand veranderen, overgangen maken) zonder daarbij de belemmeringen en het gewicht van een ruiter te hoeven dragen. Zonder haast werken met je paard betekent meestal ook veel relaxter werken, voor beide wel zo prettig. Begrijpt mijn paard me niet, nou jammer dan, mijn schuld. Morgen is er weer een dag hoor ... Haha!

Idd. ik ben het met je eens, neem gewoon alle tijd.
Zelfde had ik met het grondwerk en hem dan op de cirkel zetten. 1e keer ging echt super. thuis.. helemaal bagger...
heb het nou binnen 2 weken op kunnen lossen hoe ik het wou. Daardoor kan ik nou weer doorgaan met volgende oefeningen:D