indymo schreef:Het gaat erom wanneer je een paard het beste in kan gaan rijden, ................. bla bla bla........................Wees blij als je met het grondwerk een paard dingen kan laten doen,, JIJ bent dan diegene die het hem heeft geleerd je bouwt zo een band op.
Voor jou ook de vraag: hoe kom jij aan die wijsheid? Wat maakt jou deskundig om te kunnen oordelen over wat een ander niet goed doet met zijn/haar jonge paard? Op wie doel je nu precies in je relaas? Wat is nu je punt? Wat is jouw ervaring met jonge paarden? Hoeveel heb jij er al opgeleid? En hoe oud zijn die nu? Welke prestaties hebben die paarden geleverd/niveau behaald? Leven ze nog? Lopen ze nog?
Imago01 schreef:Het paard dat nu in mijn bezig nog is, is met zijn 3e ingereden, heeft nog nooit rugproblemen gehad. Wordt getraind op ZZ-Z niveau, meer dan 120 wp's in de Z2 en ZZ-l +4. Hij leeft nog, is inmiddels 18 en voor de fun tuf ik op eigen manege in de Z2 mee.
Kennelijk telt jouw ervaring volgens sommige hier dus niet, want jij bent geen wetenschapper
Voor mij telt eigen praktijkervaring dus wel hoor
Dat moge duidelijk zijn
cleopetra schreef:Er is naar mijn weten nog nooit een langlopend onderzoek geweest naar de gevolgen van het op 3 jaar zadelmak maken van een paard en dat kan ook niet!
Dan zou je een grote groep paarden onder de exact dezelfde omstandigheden opgroeien en dan op verschillende leeftijden beginnen met rijden en dan nog tot hun dood onder dezelfde omstandigheden blijven rijden verzorgen enz.
Precies. Dus er is NOOIT wetenschappelijk vastgesteld dat met 3 jaar beleren PER DEFINITIE schadelijk is. Natuurlijk kun je uit het gegeven dat een paard pas met 6 jaar volgroeid is opmaken dat er een risico is voor overbelasting als je er met 3 jaar mee aan de gang gaat. Maar de praktijk wijst dus uit dat dat risico minimaal is als het paard door een ervaren ruiter op jonge leeftijd gedoseerd wordt belast...
Imago01 schreef:Dus, hóeveel verstand MOET je dan hebben van paarden voordat je er volgens jou eentje mag aanschaffen?
Pas als je alle boeken en onderzoeken hebt gelezen waarnaar HC verwijst en exact dezelfde mening als hem deelt
Dat houdt dus ook in dat je deze consequent in de praktijk moet brengen: dus naar Spanje moet verhuizen (want Nederland is ongeschikt voor het houden van paarden), je paard op de poeste moet gooien, en met een halsring door het dorp moet hobbelen. Doe je dit al niet? Dan ben je volgens HC niet verstandig bezig
Imago01 schreef:naar beste eer en geweten je paard zo gelukkig mogelijk maken en zo houden en iedereen maakt daarbij zo zijn fouten.
HC maakt geen fouten hoor
Die doet alles sinds de jaren zeventig al perfect