Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Waratje schreef:Waarom zou je een machtig interessant en leerzaam aspect in het leven volledig uitschakelen vanwege de misconceptie dat gevoel boven alles gaat?
En ieder mens kijkt op een andere manier naar dieren, dat is een individuele beleving. De één vindt een paard een prachtig en magisch wezen, een ander vindt het een griezelig groot dier dat gevaarlijk is en stinkt. Beide belevingen zijn realiteit, het is maar net hoe je er naar kijkt
leeftijdstopic maar.modie schreef:Maar wetenschap zegt mij te weinig, bij gevoelens van het paard zelf.
Dat wordt onder het mom van wetenschap onder tafel geveegd.
Shadow0 schreef:modie schreef:Maar wetenschap zegt mij te weinig, bij gevoelens van het paard zelf.
Dat wordt onder het mom van wetenschap onder tafel geveegd.
Waarop baseer je dat dit door de wetenschap onder tafel geveegd wordt? Volgens mij is dat namelijk niet zo.
Huertecilla schreef:Zeer zeker níet uiteraard. Gedragswetenschappers zijn juist degenen die de grenzen van wat emoties zíjn verkennen. Die definieëren wat gevoel eigenlijk ís.
Wanneer wel/niet- en dus óf dieren een perceptie van zélf hebben.
Juist daar wordt vaagheid concreet gemaakt. Dat emoties de 'motor' van dieren zijn. Het mooie ervan is dat juist wetenschap het 'gevoel' concreet maakt.
Lees de publicaties er maar over.
, deze interpretatie ook niet. Het steeds op de man spelen vind ik een beetje jammer, en (ver)storend. Ik neig naar meedoen en neem de ander langzaam dan steeds minder serieus
) Paardentango schreef:Gevoel is niet te definieren omdat ieder wezen iets 'anders' voelt,
) Citaat:denk gewoon eens aan je eigen pijngrens. De ene vakt flauw bij een prikje, en de ander helemaal niet.
In het algemeen is wel te zeggen dat een prikje niet aangenaam voelt, maar wat bij de ene pijn heet is voor een ander hinderlijk.
Citaat:In de wetenschap wordt een algeheel gemiddelde genomen, om een zo objectief mogelijk standpunt te krijgen.
Citaat:Het gevoel echter is datgene wat ons, en in elk geval zeker paarden met elkaar en met ons bindt.
Citaat:Ander voorbeeld: Je paard staat met zijn hoofd naar beneden, krabbelt met zijn benen over de grnd en kijkt steeds om naar zijn buik... resultaat ALARM, dierenarts bellen en temperaturen want ... er is 'iets' met zijn buik 'zegt' je paard. Is dat vaag?
Citaat:Charles Darwin publiceerde (al) in 1859 zijn eerste werken, The origin of spicesdaar sprak hij over de aanwezighed van gevoelens bij dieren. Sterker nog, hij pretendeerde dat gedrag door gevoel tot stand kwam en dat binnen de evolutie dieren waren uitgestorven of juist verder leefden.
Als voorbeeld de dolfijn, die door vaker in het water te zijn vinnetjes ontwikkelde. Een verandering die door gedrag werd gestuurd.
Huertecilla schreef:Lees het topic over de leeftijd van het inrijden eens.
Daar zijn wetenschappelijk heldere aspecten aan. Toch wordt ´op gevoel´ gedaan zoals het de eigenaars uitkomt.
jasmijn78 schreef:Huertecilla schreef:Lees het topic over de leeftijd van het inrijden eens.
Daar zijn wetenschappelijk heldere aspecten aan. Toch wordt ´op gevoel´ gedaan zoals het de eigenaars uitkomt.
Nu stel je het wel heel zwart-wit. Om die discussie aan te halen: de wetenschap zegt dat de groeischijven pas met 6 jaar gesloten zijn. De wetenschap zegt NIET dat er met 3 jaar op gaan zitten PER DEFINITIE schadelijk is.
Paardentango schreef:Kwestie van gevoel of resoluut gelijk willen hebben?
Citaat:Vraagje: Als de vraag is, die ik suggestief lees of ik persoonlijk de wetenschap als zodanig verkeerd vindt je bezig houdt, vraag het me gerust. Dan kan ik zèlf antwoord geven.
Huertecilla schreef:Het is ALTIJD schadelijker de botten te belasten voor de groeischijven gesloten zijn dan erna.
Het IS zo zwart/wit
Paardentango schreef:brrr... de reactie die gegeven wordt is zo steriel dat er geen enkele ruimte is voor het gevoel. Dat is wat dit antwoord oproept, en ik merk irritatie.![]()
Waar komt die enorme boosheid die leidt tot bijna sarcastische uitingen toch vandaan als het gaat om gevoelens ? Is het omdat iets of iemand steeds eerst echt moet bewijzen dat er ook gevoelens zijn ?
Paardentango schreef:Om de discussie leuk te houden even wat 'vereenvoudigen' zodat iedereen mee kan denken.
Paardentango schreef:De 'boosheid' bedoel ik in het algemeen genomen, het gebeurt vaker als je zegt dat je gevoelens toekent aan paarden dat er niet uitnodigend, maar juist afwijzend wordt gereageerd.
Shadow0 schreef:En wat mij verder nogal eens stoort, en dat geldt niet zozeer jouw posts maar veel algemener een groot deel van de paardenwereld, is de manier waarop men zich nogal eens beroept op 'gevoel' om vrijelijk en niet gehinderd door enige (zelf)kritiek hun gang te gaan.
Paardentango schreef:Waar komt die enorme boosheid die leidt tot bijna sarcastische uitingen toch vandaan als het gaat om gevoelens ? Is het omdat iets of iemand steeds eerst echt moet bewijzen dat er ook gevoelens zijn ?
Citaat:Wat is gedrag volgens jouw beredeneringen eigenlijk? Is het geleid door zuiver biologische reacties? Is dat nooit op basis van gevoelens of andere, in jouw ogen, niet meetbare zaken?
Bandida schreef:Hier idem. Ja, en dan vervalt je tweede vraag. Het is één, 'gevoelens' bestaan niet naast biologische reacties, het gaat over hetzelfde.