Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:30

Ik probeer haar op te pikken inderdaad. En zo veel mogelijk instinctief te reageren. Niet te rationeel en nadenkend bedoel ik dan. Op gevoel...
Die scheidingslijn tussen corrigerende hengst of drijvende merrie is lastig ja.
Vanmiddag ook. Wilde oversteken om de oprit op te lopen, komt er net een rij auto's aan. Dat wachten was net teveel.... ze ging uit der plaat. Dan ben je toch weer mens iov hengst of merrie hihi. Je bent verantwoordelijk voor jezelf, je paard, de andere weggebruikers. Meteen voor mij ook mentale training in rustig blijven. Gelukkig lukte het mij wel. Paard bleef wel bij me maar zag er imposant uit ;-) heb haar toen inderdaad ook achterwaarts laten gaan.
Pffff wandelen met je paard haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:39

Niet zo'n ongecompliceert beestje dus :D
Dat groot maken en blazen vind ik nooit zo erg zolang ze maar niet sterk worden en niet te dicht in mijn persoonlijke ruimte komen, want dan wordt ik wel streng.

Ik ben niet zo blij vandaag. Dallas was enorm slecht vandaag, liep zelfs wijdbeens. Vond het echt zielig.
Friet was ik net begonnen met rijden toen mijn kinderdagverblijf belde dat dochter ziek geworden was.
Kon dus meteen weer stoppen
-O-

Wat ik wel merk is dat die sta-reflex op mijn been nu echt uit begint te doven. Soms krijg ik nog wel een staartzwiep maar ik kan nu gewoon naar voren. In september was ik soms nog ruim 20 minuten bezig voordat ze durfde aan te draven.
Heel blij mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:42

Heb jij een dochter Sizzle? Ik wist niet dat je moeder was.
En wat balen van Dallas. Is het te verklaren waarom het vandaag ineens slechter was?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:46

Yep, bijna 2 jaar. Is nog een klein guppie die graag putjes graaft in de bak :D

Ik zag dat ze volume om de schouder verloren had dus waarschijnlijk is ze gewoon verder aan het degenereren.
Is dat de komende dagen nog zo dan maak ik volgende week alsnog een afspraak om in te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:54

Leuk, een meisje. :D
En wat naar van Dallas
Maar ik snap helemaal dat wanneer er geen verbetering bij je paard optreed je het meest moeilijke besluit moet nemen.
Kun je nog in Zwitserland blijven? Of kom je terug naar NL?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:58

Ik wil niet terug :D
We zitten er alweer bijna 8 jaar geloof ik.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:01

Sizzle schreef:
Niet zo'n ongecompliceert beestje dus :D
Dat groot maken en blazen vind ik nooit zo erg zolang ze maar niet sterk worden en niet te dicht in mijn persoonlijke ruimte komen, want dan wordt ik wel streng.

Ik ben niet zo blij vandaag. Dallas was enorm slecht vandaag, liep zelfs wijdbeens. Vond het echt zielig.
Friet was ik net begonnen met rijden toen mijn kinderdagverblijf belde dat dochter ziek geworden was.
Kon dus meteen weer stoppen
-O-

Wat ik wel merk is dat die sta-reflex op mijn been nu echt uit begint te doven. Soms krijg ik nog wel een staartzwiep maar ik kan nu gewoon naar voren. In september was ik soms nog ruim 20 minuten bezig voordat ze durfde aan te draven.
Heel blij mee :j

Van de ene kant is ze heel ongecompliceerd. Ze is heel mensgericht en volgzaam. Ze leek eerder het type dat je kan overbluffen EN overvragen. Dan het type dat het wel meldt als het niet bevalt. Met inrijden en doorrijden totaaaal geen problemen. Nog geen bok of dwarse bui.... Ik heb haar toen wel zoveel mogelijk ruimte gegeven en gestimuleerd om my feedback te geven. Ze mag zichzelf zijn, en ik wil graag communicatie. Ze liet het allemaal nogal gedwee over zich heen komen vond ik. Dus hebben we het ook erg rustig aan opgebouwd. Inmiddels is ze ruim 6. En is ze nog steeds een relaxte knuffelkont. Maar aan de andere kant is ze van elastiek en durft ze zich wel te uiten hahahahah. Ben nog nooit zo vaak van een paard gevallen. En dan bedoel ik niet dat ze uit stoutheid of dwarsheid bokt. Nee, het is meestal joligheid in combinatie met het rijtechnisch niet goed opletten van de ruiter. Ahum.

Naar van Dallas... Maar als het niet verbeterd blijft er uiteindelijk maar 1 goede keuze over....
Waar woon je in Zwitserland als ik vragen mag? Gewoon interesse hoor, ik ben er maar 1x geweest. Maar dat heeft indruk gemaakt :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:03

Dat klinkt als een paard dat ik ook zou uitzoeken :j
Komt vast goed met jullie.

Ik woon niet ver van Basel in een klein dorpje.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:07

En waarom woon je daar? (ook nieuwsgierig :-) ) Komen je paarden ook daar vandaan?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:10

Anoniem schreef:
Fijn dat het werkte.
En nu volhouden. +:)+

Zeker weten..Dat ik niet in de verleiding kom om weer te "lang" te gaan stappen..Misschien dat dat ooit nog kan..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:11

Peetstap schreef:
In 1 a 2 seconde slaat ie ineens totaal om bij tegemoet komende voorlader met zwart vierkant hooipak voorop en draait zich om, trekt mij de longeerlijn door de handen (auw) en mij voorover omver de modder in en spurt weg in galop.
Gelukkig zit lijn nergens om mij heen, en kan ik em nakijken, maar hopend dat de lijn niet om zijn benen heen slaat...
Gelukkig ?, is ie dus bekend hier, het is lang recht fietspad en hij schiet niet de weg op, maar stopt honderden meters verderop vlakbij stal en duikt gras in.
Daar vangt boer en voorbijganger hem op gelukkig.

Gelukkig Peetstap is het goed afgelopen, met jou en met je paard. Die dingen gebeuren en je hebt gewoon pech gehad.

Ik loop elke dag met twee paarden van en naar de wei. Hier is het rustig maar als er iets rijdt, dan rijdt het vaak erg hard (tja die Fransen kunnen er wat van) en is het groot tractor verkeer. De weg is erg smal dus passeren wordt lastig en niet overal is een brede berm.
Gelukkig zijn de boeren hier in de omgeving erg voorzichtig met ons. Ik loop dus met halstertouw eentje links en eentje rechts en veel gaat op stem en erg relaxed. De halstertouwen hangen altijd in een boogje.
De "witte oortjes" zijn altijd voorop }> , en dat moet ik af en toe wel eventjes opnieuw benadrukken want het gras trekt wel erg hard. Maar dat is wel de regel, want 2 x 500 kg dat mag gewoon nooit trekken, daar houd ik niet van.
Ik ben een strenge moeder geloof ik voor die twee zwarte "varkens" <3 van me, maar wel rechtvaardig. Gras eten onderweg, daar doen we ook niet aan. Mag niet, dat doen ze maar op de wei.
Meningsverschillen mogen nooit uitgevochten worden als ik in de buurt ben of onderweg en een streng "Polie lief zijn" volstaat meestal (Polie wil nog wel eens tegen Hercule piepen, oortjes plat doen of bijten, want als mams erbij is dan is ze altijd wat dapperder tegen die zwarte dominante adonis van haar).
De touwen liggen losjes in mijn hand, want als ze gaan dan gaan ze toch en dan wens ik ze veel sterkte :Y) en zie ik ze wel ergens waar het gras groen is terug, hopend zonder brokken gemaakt te hebben.
Maar het is vooral erg gezellig als we met zijn drieën zijn en meestal erg relaxed. Soms komen ze zo klote hard aan gegaloppeerd om weer mee naar huis te gaan, (is niet omdat ze zoveel van me houden maar omdat ze eten krijgen }> ) dat ik eventjes achter het muurtje ga staan en ze pas mee neem als de "varkens" uit gebokt zijn en klaar zijn met het speels (alsof) trappen naar elkaar. Pas als ze rustig naar me toekomen, stuur ze soms ook even een eindje verderop zo van ga daar maar spelen, dan vertrekken we.
Misschien ben ik te voorzichtig, maar ik heb een erg kwetsbaar lijf dat gewoon niet veel kan hebben door mijn kwetsbare rug en zo gaat het al jaren fantastisch, iets dat ik af klop op het hout.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:12

Sizzle schreef:

Mijn schoonzus woont in Günten..Wij komen er regelmatig..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:14

Sizzle schreef:

We zijn dit jaar naar Toscane geweest. Nog nooit geweest, maar ook niet in Zwitserland. Dus daar wilden we niet doorheen crossen. Hebben paar dagen in Goschenen gezeten. Bergen in, Luzern bezocht... Erg mooi land en fijne mensen vonden wij....
Maar goed, emigreren zal wel een droom blijven (ik zou het denk ik wel willen. Maar mijn man niet...).

Ik had een paard in bruikleen, daar heb ik heel veel van geleerd. Dat was me een sensibele dame! Poeh, uiteindelijk bij een sportpsych beland. Eerst ik alleen, later samen met les hihi. Maar goed, zij raakte geblesseerd en ik besloot een paard voor mezelf te zoeken. Kwam in de wei bij deze merrie terecht, keek haar aan en wist het meteen.... ze was zo groen als gras, maar ze deed iets met me. En nog steeds :D
Nu probeer ik ook het moderne en bekende achter me te laten. Vandaar een (verder) stille meelezer van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:15

Sterkte Sizzle! Moeilijk dit soort dingen... bah...
En Zwitserland; mooooooooooooooooi! Al ken ik het eerlijk gezegd alleen maar van tussenstation op weg naar bella Italia. :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:30

Sizzle schreef:

Sterkte met je paard Sizzle. Rot dat ze nu toch zo hard achteruit lijkt te gaan.
Ik had een aantal jaar een vriendje in Muttenz. Dat ken je vast wel! Veel achterop de scooter rondgescheurd daar en Basel ken ik ook goed. En ik kan het verstaan :D

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:39

Fransje_70 inderdaad daar zeg je wat! Zwitsers is echt lastig te verstaan. En ze gebruiken leuke woorden. Funfi (5), duutsland ipv duitsland. Keken we het weerbericht op tv, zonder plaatjes was er geen touw aan vast te knopen haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:46

Hoe kom je aan een vriendje in Muttenz :o?

Ik denk dat veel mensen ooit wel in Zwitserland geweest zijn. De taal is wel grappig en ook verschillend in elke streek.
Zo spreken ze in enkele regio's de L vaak niet uit. Dan heet Keller dus Kèwer :+
Biscaya, familie in een vakantieland is altijd handig :D

De paardensport loopt hier nog behoorlijk achter. Het is ook echt wel een elite sport en veel paarden die basissport wedstrijden lopen zijn niet van de ruiter zelf. Het is ook takke duur.

Wat een vragen ineens, haha
We zijn gewoon hier terecht gekomen toen we beide een nieuwe baan zochten en het in Nederland wel gezien hadden.
Beide paarden zijn in NL geboren.
Dallas heb ik gekocht als veulen en Friet is eigen fok uit mijn eerste merrie die door omstandigheden (geblesseerd) in NL gebleven is.

Kamy, liefde op het eerste gezicht dus. Dat zijn de beste!

Ik weet inderdaad niet waar ik het beste aan doe, maar ik wil geen paard dat ongelukkig is. Ik vind het erg moeilijk.
Juist door het enorm uitgesproken karakter kan ze het ene moment nog half kreupel lopen en zich dan ineens opblazen en showen omdat er een man op een bankje zit te zonnen.
Dat maakt het gewoon moeilijk.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:52

Dat vriendje had ik dan weer in de zomer opgeduikeld op een strandvakantie aan de Costa Brava waar de Zwitserse vriendengroep dan ook was. De vriendengroep had alleen maar bijnamen die eindigden op -i. Stefi, Chrigi, Mösti, Pepsi, Pauli etc etc Hahah. Brings back memories! Lekker off topic maar goed, al bijna 30 jaar geleden :P

Jong paard moeten laten gaan en moment kiezen is het moeilijkste wat ik ooit heb moeten doen. Ben er maanden ziek van geweest. Het hoort bij het dieren houden maar mijn hemel wat een zware tijden zijn dat. Wens je nogmaals veel sterkte :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:06

Ik heb afgelopen jaren niet echt geluk gehad met paarden. Mijn laatste en in mijn ogen beste veulen is atactisch geworden op de hengstenwei. Een ander veulen had ze mentaal niet op een rijtje en was een gevaar voor zichzelf. Hun moeder is eerst kapot/onrijdbaar geschopt op de wei. Na haar 3e veulen heeft ze door onbekende reden haar maag gescheurd en is overleden.

Dallas was ook een echt liefde op het eerste gezicht. Mijn maatje in alles. Nooit 1 dag aan geergerd of problemen mee gehad. Altijd in voor een lolletje.
Ik had eigenlijk bedacht dat ze 40 zou worden en bixie zou lopen met mijn kindje over een paar jaar. Echt een once in a lifetime paard voor mij.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:17

Dat maakt het allemaal nog extra moeilijk, Sizzle... Sterkte! Mogen we een foto van haar zien?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:19

Die staan wel in het topic, maar van de week heeft mijn vader een nieuwe gemaakt. Zodra ik de bestanden heb zal
Ik die plaatsen.
Zal nu even in mijn mijn-album kijken of ik wat voor je heb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:23

Afbeelding

Afbeelding

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:25

Wat een bijzonder kleurtje Sizzle. Hou daar wel van.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:27

Mooi paard <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:27

NAS en KWPN geregistreerd (v. Houston)

Afbeelding

Afbeelding