Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:27

Liljebo;denk dat er hier al heel veel gezegd is over de zit en ook dat dat heel moeilijk zelf te corrigeren is zonder instructeur.Misschien een x jezelf laten filmen en daar kritisch mee aan de slag.Of plaatsen itp topic,er bokken genoeg deskundigen rond die je advies kunnen geven

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:30

hmmm itp zal ik niet snel gebruiken. Er zitten hier zeker deskundigen, maar ook een behoorlijk aantal die zichzelf ten onrechte als deskundige zien.
Maar zelf kritisch bekijken is een optie.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:35

Is ook zo maar denk dat je zelf goed kan inschatten welk commentaar kak is en welk waardevol.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:43

een goede zit is effectief en hoeft niet per se een mooi beeld te geven. kijk maar eens naar Fillis, dat was ook geen mooie ruiter maar die had een heel effectieve zit.

een goede zit vormt het paard als het ware en daar heb je echt iemand vanaf de grond voor nodig die je kan aangeven waarom een paard op dat moment niet helemaal reageert zoals je verwachtte. het gaat nadrukkelijk niet om een mooi plaatje na te streven. hoewel een mooie zit natuurlijk altijd mooi meegenomen is.

mijn eigen stelregel is: als ik teveel moet oplossen met hand of been, is mijn zit niet effectief genoeg geweest. (dus in feite niet goed op dat moment)

en hoe meer niveau je krijgt, hoe verfijnder je zit zal worden dus hoe effectiever.

naar mijn idee kun je dat alleen leren van iemand die zelf weet hoe dat werkt. en is het dus ook afhankelijk van momentopnames.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:23

een mooie zit hoeft dus niet effectief te zijn en een effectieve zit hoeft niet mooi te zijn.
Er is hier zo veel kritiek op de zit van de AR, misschien is deze wel heel effectief. Ik moet bekennen dat ik niet in staat ben iemands zit daar op te beoordelen maar misschien kunnen jullie eens naar dit filmpje kijken.
Dit filmpje is van Marijke de Jong zelf, zij is de plaatvervangster van bent in Nederland, dus niet de eerste de beste. Dan dan ga ik er vanuit dat dit misschien niet mooi is om naar te kijken maar wel effectief? Kijk even vanaf 3 minuten voor het draf gedeelte.

Nog iets, ik zie hier wel een paard dat af en toe lekker naar voren mag draven, dus het valt hier eigenlijk best wel mee met het terug rijden.

http://www.youtube.com/user/PaardenBegr ... 3sMw2ajcIc

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:36

Haar zit heeft totaal geen invloed valt te zien aan het paard. Kruipt achter de teugel en wordt niet van achter naar voor gereden. Oprichting vraagt ze aan de voorkant en komt bij dit paard nooit vanuit de achterkant. Paard wordt overbogen en het lichaam is een geen 'compact' geheel maar een bij elkaar geraapt zooitje. Daarnaast zit ze totaal niet in balans in de draf wat weer zorgt voor ruis in de communicatie. Nee dit is alles behalve een effectieve zit.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:48

Het naar voren draven is een zeer grote uitzondering en word niet beschreven en uitgevoerd normaliter,bovendien begrijp ik ineens het uit balans brengen met lichtrijden..Een correcte zit kan soms iets anders zijn dan een mooie zit bedoelt quadripes,ik denk niet dat ze daarmee bedoelt dat een zak aardappels een correcte zit is."men prikke het paard opzij ter hoogte van het zadeldekje"heb ik bij de weg ook nog nooit gehoord in welke stroming dan ook.Vind je dit er fijn uit zien?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:37

Meelezer komt even binnenvallen (en hoopt niet te vergeleken te worden met een 'meeuw' ;) )
Ik vind dit topic erg interessant en probeer alles bij te houden maar heb in de verste verte niet genoeg kennis om hier mee te praten. Ik wil heel graag een goede en eerlijke ruiter worden maar loop al tegen een probleem op om de basis onder de knie te krijgen, want..waar vind ik in vredesnaam een goede instructeur/instructrice??? Ik heb al een paar 'stromingen' getest, dit echter niet naar tevredenheid, met als gevolg dat ik al meer dan een jaar niet heb gereden. Wie o wie kan mij een goede instructeur aanraden in Overijssel die ook de moeite wil doen om een beginner les te geven?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:41

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:06

Kinke schreef:
Wie o wie kan mij een goede instructeur aanraden in Overijssel die ook de moeite wil doen om een beginner les te geven?

Bedoel je dan dat je instructeurs bent tegengekomen die niet de moeite willen nemen om een "beginner" les te geven?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:07

piepenfiets schreef:
Citaat:
Vind je dit er fijn uit zien?

om heel eerlijk te zijn,.... ik weet het allemaal niet zo goed meer. Ik zie wel dat het af en toe lijkt alsof ze amper de beweging van het paard kan volgen. Maar ja, ik ga er vanuit dat ze heel erg goed kan rijden want ze is zelfs in Europa erg vooraanstaand wat de AR betreft. Ik kan me toch niet voorstellen dat zelfs een van de grote vertegenwoordigsters van de AR als een beginnend manege leerling rijdt. Dus daarom ga ik er eigenlijk vanuit dat dit zo bedoeld is en dus een effectieve zit is. Net als dat paard [Bongo?] met de 'kreupele' galoppassen, ik neem aan dat ze dat paard met opzet zo laten bewegen.

Edward op Totilas, daar kan ik bij wegzwijmelen, eigenlijk wel bij alle OS kandidaten. Maar ik heb begrepen dat dat volgens de klassieke leer ook niet altijd correct gereden is, en dan heb ik ook heel veel kritiek gelezen op de manier waarop deze paarden getraind worden.

Ik vind het super leerzaam om hier alles mee te lezen, maar soms is het ook wel verwarrend. Ik begrijp dat je zelf al behoorlijk wat voorbij hebt moeten zien komen om een goed oordeel te kunnen vormen. Daarom ben ik ook zo blij met dit forum en youtube.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 13:11

Bij Edward en Totilas zwijmelen mensen weg door het leuke muziekje op de achtergrond en de passen die het paard daarop maakt. Muziek doet al een hoop, zet je geluid maar eens uit en kijk of je het nog steeds even mooi vindt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:24

even over de rijkwaliteiten van de ar -juf, ik weet dat er mensen daar een opleiding volgen en dan pardenbegrijpen intrukteur genoemd worden, nu ken ik iemand die daar de ópleiding'gevolgd heeft maar geloof mij ,diegene kan echt geen paarden trainen,africhten ofwatook. laat staan dat ze dat dan nu ook nog aan anderen zou kunnen overbrengen dankzij die ene cursus...als ik het filmpje bekijk constateer ik hetzelfde als xmarlies,en ik geloof nooit dat je een paard expres zo zou laten lopen ,want ? wat is daar dan de meerwaaarde van?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:30

een opmerking tussen neus en lippen door over iemand waarvan je niet vind dat er correct gereden word is hartstikke prima , maar laten we niet verzanden in een pagina's lang iemand beoordelen die daar niet om gevraagd heeft of het moet al echt een voorbeeld functie dienen.dat heeft het tot nu toe gedaan , zullen we nu dan weer op een ander onderwerp overgaan daar het topic al zo onder vuur ligt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:55

MoniqueB schreef:
Kinke schreef:
Wie o wie kan mij een goede instructeur aanraden in Overijssel die ook de moeite wil doen om een beginner les te geven?

Bedoel je dan dat je instructeurs bent tegengekomen die niet de moeite willen nemen om een "beginner" les te geven?

Ik persoonlijk niet, maar een kennis van mij wel. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je altijd lesgeeft aan mensen op een redelijk niveau dat dan een beginner iets te moeten leren wat minder interessant kan zijn :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:41

Er zijn meerdere instructeurs die geen beginners meer aannnemen.
Kan het me ook helemaal voorstellen.

Ik zou alleen les kunnen geven aan iemand die heel fanatiek is, als ik zie of merk dat er met de pet naar gegooid word ben ik er al gelijk klaar mee.

@Kinke, misschien kan je eens op verenigingen in de buurt gaan kijken of navragen waar anderen lessen?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:03

Ik ben ook niet goed met beginnelingen,maar ook niet met de never-gonna-be's of makkelijke type's,echter is in mijn vak opleiden slechts een klein onderdeel.
De mensen die geen beginners aannemen zijn vaak zelf bezig in de sport en van huis uit geen instructeur.
Ik mag hopen dat iemand die voor dat vak kiest ook uitdaging heeft aan een beginneling en juist die mensen een goede basis biedt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:08

Zooist schreef:
Er zijn meerdere instructeurs die geen beginners meer aannnemen.
Kan het me ook helemaal voorstellen.

Ik zou alleen les kunnen geven aan iemand die heel fanatiek is, als ik zie of merk dat er met de pet naar gegooid word ben ik er al gelijk klaar mee.

@Kinke, misschien kan je eens op verenigingen in de buurt gaan kijken of navragen waar anderen lessen?

Vreemd dat men beginners geen les wil geven dat geeft vaak veel meer voldoening bovendien kan men vele fouten vermijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:16

Dat is ook best wel lastig, ik wil geen foute dingen aanleren die ik later dan weer moet afleren :)
Ik heb hier in de buurt nog niet iets gezien waar ik blij van werd.
Voordat ik verhuisde konden m'n instructrice en ik grote vooruitgang zien in korte tijd, zij vond dat net zo geweldig als ik, dus aan de ene kant snap ik wel dat sommigen geen beginners willen lesgeven maar aan de andere kant moet het toch erg leuk zijn om paard en ruiter vooruitgang te zien boeken?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:27

Glukkig is iedereen verschillend.

Ik heb momenteel een hele leuke combinatie die ik begeleid. Er zit enrom veel progressie in de combinatie. Daar kan ik echt van genieten.

Maar ik kan ook echt genieten van een combinatie die samen compleet vast zitten in angst en verzet. Heb er zelf helaas ook eens ingezeten en veel van geleerd. Door wat ik toen geleerd heb kan ik nu die combi helpen. Te horen en te zien dat het nu beetje bij beetje vooruit gaat vind ik geweldig.

Groepslessen zoals ze tegenwoordig op maneges gegeven worden moet ik echt niet aan denken. Ten eerste kan je amper les geven door de kwaliteit van de paarden die gebruikt worden en ten tweede is er enkel oog voor winst/omzet. Wat moet je daar nu mee?

Ik vind het enorm knap als mensen dat vol overtuiging nog kunnen doen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:26

heel af en toe geef ik een lesje onder het mom oefenen en de mensen weten daarvan en willen het toch nog en het breid zich best wel uit zo.

maar ik geniet overal van , maar heb iets met gangepaarden wat ik lastig blijf vinden en mensen die paarden als machines daar word ik verdrietig van , fanatieke mensen vind ik wel een voorwaarde anders doe jij er meer aan als hun tenminste das mijn ervaring.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:30

Inderdaad Liberty. Als ze er geen plezier in hebben of het beter (denken te) weten dan moeten ze ook geen les nemen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:36

beginners zoals aan gegeven vind ik moeilijk, maar lukt wel bepaalde combinatie die ik heb rijden vind ik leuk om mee te werken, manege lessen zijn heel moeilijk om het probleem kwalitijd ruiter en paard.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:06

zooist, ik schrik van jou opmerking. Als de theoretisch en didactisch goed onderlegde instructeurs al geen les meer willen geven aan gewone beginners, hoe moeten die dan in hemelsnaam ooit verder komen dan hobbelen of circustruckjes? Ik denk dat ook heel veel beginnende ruiters die niet extreem gemotiveert zijn, wel graag kunnen willen leren en aan zichzelf willen werken, en die kunnen misschien wel hele goede ruiters worden!
Als je alleen goede en duidelijk getalenteerde ruiters les wil geven, dan moet je imo ook niet gaan roepen dat de gemiddelde ruiter zo slecht rijd, want als je geen beginners les wil geven werk je daar zelf aan mee!

En daar wil ik meteen aan toevoegen dat ik dus ook erg blij ben dan Moll een stoethaspel als ik les wil geven, en dat ik, ondanks dat ik nog niet zo veel lessen heb gehad van hem, nu al veel heb geleert!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:09

Ik snap Zooist wel, het is niet altijd even makkelijk om beginners les te geven en je moet er echt heel veel geduld voor hebben. Ik zelf heb engelengeduld en vindt beginners heel erg leuk om te doen, omdat je weet dat je ze een fijne basis meegeeft, plus, er is nog niets aan verputst zoals Professor al zei. Maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen het leuk vindt om te doen of het geduld er voor heeft.