Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liberty22 schreef:ik heb iets gevonden wat voor nu bij mij past sommige mensen wijzen het af anderen zijn er helemaal idolaat over , dat maakt onzeker toch blijf ik maar bij mijn gevoel en volg deze weg echter met een zo kritisch mogelijke blik.
murphy102 schreef:Dusa schreef:
Ik heb het helemaal niet over een hollandse school, alleen maar over getalenteerde ruiters, je moet niet denken dat iedere betere ruiter in Nederland LDR rijdt, maar daarom moet je natuurlijk ook in het echt kijken om daarover te kunnen oordelen!
Dusa schreef:liberty22 schreef:ik heb iets gevonden wat voor nu bij mij past sommige mensen wijzen het af anderen zijn er helemaal idolaat over , dat maakt onzeker toch blijf ik maar bij mijn gevoel en volg deze weg echter met een zo kritisch mogelijke blik.
Ik denk dat die zoektochten naar het "ware", iemand zeer zeker ontzettend onzeker maken.
Volgens mij varen veel te veel mensen blind op mooie woorden, of wat hen aangeraden wordt.
Eigenlijk wanneer je zelf twijfelt of de weg die je in wilt slaan goed is, dan denk ik dat je eerst iemand war je les van denkt te nemen ediverse keren les moet zien geven, dan wanneer het wat lijkt zelf les volgen, maar niet klakkeloos iemand volgen wat hij van je vraagt, zeker vanuit wat je zelf als goed voelt blijven rijden.
Ik denk dat een belangrijk punt bij zoekende ruiters is dat ze aanwijzingen klakkeloos volgen, zonder er zelf bij na te denken en zonder trouw te zijn aan hun eigen principes, dan wordt het rijden wel heel erg verwarrend en raak je eigenlijk helemaal de weg kwijt.
murphy102"
[quote="cherie78 schreef:quadripes schreef:ok je hebt gelijk cherie. alleen die halve ophouding dan... (maar appuyementen zonder lengtebuiging snap ik ook nog steeds niet helemaal).
ik wilde net schrijven in het topic, dat ik liever wedstrijdproeven zie dan het AR gehobbel... ik bedoel, afgezien van mensen die hun paard echt compleet vergallen.
het is alleen zo jammer dat in NL mensen de paarden zo lang/laag of diep ingesteld en op de voorhand rijden en vandaaruit geen werkelijke relatieve oprichting bereiken, als dat nou eens zou verbeteren, zouden er veel minder paarden uitvallen in het wedstrijd circuit.
Appuyementen zonder lengtebuiging (voor het oog) staat uitgelegd in de Handleiding.
De Handleiding is meer frans, dan duits klassiek.
De wedstrijdsport (door de zgn topruiters) zoals die heden ten dage "uitgevoerd" wordt, vind ik walgelijk.
Een intriest gebeuren voor paarden.
Daar ben ik een zeer fel tegenstander van.
En kan ook totaal niet snappen, dat mensen met paarden dit kunnen verdedigen c.q. goed vinden.
De basis-sport wil ik hiermee nog niet vergelijken, maar ook daar kan veel verbeterd worden.
cherie78 schreef:Professor schreef:Het kenmerkende verschil tussen Frans en Duits is alleen dat de Duitsers ook op de rechtelijn stelling rijden dat deden de Franse en Nederlanders (Belgen) niet, alleen in de wendingen en de voltes en in galop.
Buiging, profhebben de duitsers ook op de rechte lijn.
Weliswaar een zeer lichte buiging.
cherie78 schreef:Dat van "van Reede" meegewerkt heeft, is niets meer terug te vinden in de "rode" Handleiding.
En de "rode" Handleiding is ook veel ingekort, van 545 teruggebracht naar 352 bladzijde's
cherie78 schreef:quadripes schreef:ik rijd duitsklassiek, cherie en ik rijd niet met buiging op de rechte lijn. alleen stelling.
wat versta jij dan onder buiging?
Vaktechnisch; buiging van het hoofd tot aan de staart volgens het beloop van de wending.
Een lichte buiging kan natuurlijk op een rechte lijn.
Stelling kan zonder buiging, maar buiging kan inderdaad niet zonder stelling.
En nee, ik bedoel geen "buiging" van de hals.
Professor schreef:Het kenmerkende verschil tussen Frans en Duits is alleen dat de Duitsers ook op de rechtelijn stelling rijden dat deden de Franse en Nederlanders (Belgen) niet, alleen in de wendingen en de voltes en in galop.
Citaat:Professor, zou je kunnen motiveren waarom Fransen geen stelling rijden op de rechte lijn? De Hollandse school fixeerd het hoofd waardoor stelling niet meer mogelijk is, terwijl die o zo nodig is om voort te bewegen. Maar waarom de fransen? Die fixeren het hoofd toch niet? Dan blijft het paard normaal gesproken (als fysiek alles dus verder in orde is) stelling geven, ook op de rechte lijn. Wat is volgens jou de beperkende factor in het Franse rijden dan?
Neonlight schreef:Oke, hier is een post per ongeluk gekomen die hier niet had gemoeten.
In ieder geval, het moge duidelijk zijn dat we achter de schermen hard met dit topic bezig zijn over de manier waarop hier met elkaar omgegaan wordt.
Het een en ander aan posts is ook verwijderd.
Citaat:Scheefheid is voor een deel aangeboren, maar wordt ook vaak veroorzaakt door externe factoren (trauma van buitenaf, dus ongelukken) of vanuit organen/spieren die niet goed kunnen functioneren, gestresst raken en daarmee de wervelkolom weer vastzetten. Zo is bv voeding ook een heel belangrijk issue in scheefheid, al zou je dat niet snel zeggen maar dat was dus osteopathische kant van het verhaal
quadripes schreef:Kennelijk zien mensen niet dat oefeningen in de AR niet goed worden uitgevoerd dus hun doel totaal missen, dat alle basisoefeningen van de KR die er wel toe doen in de AR worden overgeslagen. Het is niet ok omdat het er rustig uit ziet. In feite doen zij niet veel anders dan wat er in de wedstrijdsport gaande is: de oefeningen om de oefeningen rijden en het paard in een halshouding dwingen.
Ik word er echt een beetje boos van, dat de AR hier nog steeds als rijkunst geldt. Dat is het gewoon echt niet. De paarden worden er slechter van ipv beter. Een paard dat sterker wordt, moet ook bespiering hebben en een trotse blik in de ogen. En een paard dat in de verzamelde galop gaat, wil ik krachtige galopsprongen bergopwaarts zien maken. Niet een uitgebluste viertakt galop waarbij de achterhand totaal anders galoppeert dan de voorhand.
En als het nou om auto's ging ofzo, dat iemand dan zegt: ik vind het wel leuk om over de afsluitdijk te razen met 180 km/uur of ik vind het wel leuk om de hele tijd extra gas te geven ... mooi moet je doen. Jouw leven, jouw auto.
Maar het gaat hier verdorie om dieren! Om wezens met een eigen karakter, met een lichaam. Het is niet goed om maar een beetje aan te rommelen naar eigen goeddunken.
en Bent Branderup noemt zichzelf niet voor niets een Levenskunstenaar.... zoek die betekenis maar eens op, dat is het enige inderdaad waarin hij een kunstenaar genoemd mag worden... wat mij betreft.