Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:13

ik heb iets gevonden wat voor nu bij mij past sommige mensen wijzen het af anderen zijn er helemaal idolaat over , dat maakt onzeker toch blijf ik maar bij mijn gevoel en volg deze weg echter met een zo kritisch mogelijke blik.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:19

liberty22 schreef:
ik heb iets gevonden wat voor nu bij mij past sommige mensen wijzen het af anderen zijn er helemaal idolaat over , dat maakt onzeker toch blijf ik maar bij mijn gevoel en volg deze weg echter met een zo kritisch mogelijke blik.

In ieder geval, heel veel succes :j

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:23

Zo, ik laat jullie even fijn verder discussieren, ben er even niet. Vertrek morgen naar Zwitserland.
Nee, niet naar de Academy van Silvia Iklé..... Dat komt nog...

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:25

veel plezier

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:26

murphy102 schreef:
Zo, ik laat jullie even fijn verder discussieren, ben er even niet. Vertrek morgen naar Zwitserland.
Nee, niet naar de Academy van Silvia Iklé..... Dat komt nog...

Wat leuk om te lezen :j
Veel succes!!

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:32

Dank je.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:59

liberty22 schreef:

Ik denk dat die zoektochten naar het "ware", iemand zeer zeker ontzettend onzeker maken.
Volgens mij varen veel te veel mensen blind op mooie woorden, of wat hen aangeraden wordt.
Eigenlijk wanneer je zelf twijfelt of de weg die je in wilt slaan goed is, dan denk ik dat je eerst iemand war je les van denkt te nemen ediverse keren les moet zien geven, dan wanneer het wat lijkt zelf les volgen, maar niet klakkeloos iemand volgen wat hij van je vraagt, zeker vanuit wat je zelf als goed voelt blijven rijden.
Ik denk dat een belangrijk punt bij zoekende ruiters is dat ze aanwijzingen klakkeloos volgen, zonder er zelf bij na te denken en zonder trouw te zijn aan hun eigen principes, dan wordt het rijden wel heel erg verwarrend en raak je eigenlijk helemaal de weg kwijt.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:03

murphy102 schreef:
Dusa schreef:

Ik heb het helemaal niet over een hollandse school, alleen maar over getalenteerde ruiters, je moet niet denken dat iedere betere ruiter in Nederland LDR rijdt, maar daarom moet je natuurlijk ook in het echt kijken om daarover te kunnen oordelen!

Maar dan komen we toch ook wel tot de conclusie, Dusa, dat de gemiddelde sub-topper bar weinig basis heeft en dat bedoel ik in de breedste zin van het woord.[/quote]

Ik denk dat dat best wel heel erg meevalt, meer basis dan de doorsnee ruiter in ieder geval.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:09

Dusa schreef:
liberty22 schreef:

Ik denk dat die zoektochten naar het "ware", iemand zeer zeker ontzettend onzeker maken.
Volgens mij varen veel te veel mensen blind op mooie woorden, of wat hen aangeraden wordt.
Eigenlijk wanneer je zelf twijfelt of de weg die je in wilt slaan goed is, dan denk ik dat je eerst iemand war je les van denkt te nemen ediverse keren les moet zien geven, dan wanneer het wat lijkt zelf les volgen, maar niet klakkeloos iemand volgen wat hij van je vraagt, zeker vanuit wat je zelf als goed voelt blijven rijden.
Ik denk dat een belangrijk punt bij zoekende ruiters is dat ze aanwijzingen klakkeloos volgen, zonder er zelf bij na te denken en zonder trouw te zijn aan hun eigen principes, dan wordt het rijden wel heel erg verwarrend en raak je eigenlijk helemaal de weg kwijt.

ken je het spreekwoord , hoge bomen vangen veel wind , en ik zou nooit of te nimmer zo een hoge boom willden worden dus stel me vaak ietswat nederig op omdat ik wil leren en open staan.
Ik heb als graadmeter mijn merrie genomen waarmee ik de opleiding doe , heb haar voor een paar centen op de kop getikt omdat ze agressief zou zijn en dar mijn portomonee niet onnoemelijk dik is dacht ik ik grijp mijn kans .
Het paard is zo in balans en zo fijn dier om mee te werken het zet werkelijk geen stap verkeerd ze denkt dat ze de beste is in de wereld en presenteerd zichzelf ook zo , precies dat wat ik haar gun en ik ben in de verste verte geen paardefluisteraar dus zolang de merrie zo in balans en zo een vreselijk gemakkelijk dier blijft daar ik weet dat ze anders kan vertrouw ik erop.
Maar als iemand een vreselijk goede instructeur weet jou ik me aanbevolen graag wel volgens de klassieke princiepes ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 04:53

Omdat cherie/modie heeft gelezen dat het rijden in nederland afkomstig is van het franse rijden, is terug te lezen in oudere topics ook.

murphy102"
[quote="cherie78 schreef:
quadripes schreef:
ok je hebt gelijk cherie. alleen die halve ophouding dan... (maar appuyementen zonder lengtebuiging snap ik ook nog steeds niet helemaal).

ik wilde net schrijven in het topic, dat ik liever wedstrijdproeven zie dan het AR gehobbel... ik bedoel, afgezien van mensen die hun paard echt compleet vergallen.

het is alleen zo jammer dat in NL mensen de paarden zo lang/laag of diep ingesteld en op de voorhand rijden en vandaaruit geen werkelijke relatieve oprichting bereiken, als dat nou eens zou verbeteren, zouden er veel minder paarden uitvallen in het wedstrijd circuit.

Appuyementen zonder lengtebuiging (voor het oog) staat uitgelegd in de Handleiding.
De Handleiding is meer frans, dan duits klassiek.

De wedstrijdsport (door de zgn topruiters) zoals die heden ten dage "uitgevoerd" wordt, vind ik walgelijk.
Een intriest gebeuren voor paarden.

Daar ben ik een zeer fel tegenstander van.
En kan ook totaal niet snappen, dat mensen met paarden dit kunnen verdedigen c.q. goed vinden.

De basis-sport wil ik hiermee nog niet vergelijken, maar ook daar kan veel verbeterd worden.

Cherie, waarop baseer jij dat de Handleiding "meer Frans dan Duits klassiek" is???[/quote]

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 04:56

cherie78 schreef:
Professor schreef:
Het kenmerkende verschil tussen Frans en Duits is alleen dat de Duitsers ook op de rechtelijn stelling rijden dat deden de Franse en Nederlanders (Belgen) niet, alleen in de wendingen en de voltes en in galop.

Buiging, prof ;) hebben de duitsers ook op de rechte lijn.
Weliswaar een zeer lichte buiging.

U doet toch verschil weten tussen stelling en buiging?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 05:02

cherie78 schreef:
Dat van "van Reede" meegewerkt heeft, is niets meer terug te vinden in de "rode" Handleiding.

En de "rode" Handleiding is ook veel ingekort, van 545 teruggebracht naar 352 bladzijde's

Dan doet u veel informatie missen en weinig weten. Zowel boeken van dressuur en springen waar de handleiding uit ontstaan zijn, staan hier tussen mijn verzameling. En geluk de geschiedenis ook van nederland te mogen leren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 05:04

cherie78 schreef:
quadripes schreef:
ik rijd duitsklassiek, cherie en ik rijd niet met buiging op de rechte lijn. alleen stelling.

wat versta jij dan onder buiging?

Vaktechnisch; buiging van het hoofd tot aan de staart volgens het beloop van de wending.
Een lichte buiging kan natuurlijk op een rechte lijn.

Stelling kan zonder buiging, maar buiging kan inderdaad niet zonder stelling.

En nee, ik bedoel geen "buiging" van de hals.

Dus de duitse ruiters rijden de gehele tijd een wending volgens u?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:18

cherie: ik vind het een compliment dat je zegt dat je denkt dat ik een band heb met mijn paarden. voor mij is dat het grootste compliment dat je me kunt maken.

verder wil ik zeggen dat iemand instructie blindelings zou moeten kunnen vertrouwen, zeker in het begin. maar dat dat niet kan, omdat er te weinig mensen zijn die werkelijk van de hoed en de rand weten. daarom is er zoveel diversiteit met mensen die dan maar hun eigen antwoorden gaan zoeken en op dwaalsporen terecht komen.

dat begint nooit met kwaadwillendheid jegens het paard.

en dat terwijl de Campagneschool voor iedere ruiter te leren is, een goede basis voor elk paard en elke ruiter. En niet elk paard heeft de potentie voor meer, niet elke ruiter heeft die potentie. Dat is toch niet erg? Rijd dan tenminste naar je beste eer en geweten. ik ben nooit begonnen met rijden omdat ik oefeningen wilde rijden, maar omdat ik ontzag heb voor het paard en het prachtige dieren vind. Alleen al het feit dat je op hun rug mag plaatsnemen zou al een beloning moeten zijn.

Het gaat niet om de oefeningen in de dressuur. Oefeningen zijn als kunstjes aan te leren. Oefeningen die slecht worden gereden en uitgevoerd maken het paard niet beter.

En als je het verschil niet kunt zien tussen een goed gereden paard en een slecht gereden paard, moet je jezelf niet eens bezig willen houden met verzamelende oefeningen.

Stel jezelf tevreden met het paard in de juiste houding te rijden, zodat het niet op de voorhand loopt, maar door de rijbaan gaat (de klassieke gebruikshouding), lange lijnen, voltes, wijken voor de kuit.

Alleen dat al op de juiste manier uitvoeren en je paard er beter door worden voelen, is al wat waard. En dat is al lastig genoeg!

Oefeningen op zichzelf gereden stellen niets voor. Elk paard kan een 'piaffe' worden aangeleerd. Dat zegt helemaal niets. Een goede gedragen piaffe zie je bijna nooit meer, evenals een goede gedragen passage. Je ziet alleen nog paarden in een gecadenceerde draf zich van de grond afduwen. En dat zijn africhtingsfouten.

Kennelijk zien mensen niet dat oefeningen in de AR niet goed worden uitgevoerd dus hun doel totaal missen, dat alle basisoefeningen van de KR die er wel toe doen in de AR worden overgeslagen. Het is niet ok omdat het er rustig uit ziet. In feite doen zij niet veel anders dan wat er in de wedstrijdsport gaande is: de oefeningen om de oefeningen rijden en het paard in een halshouding dwingen.

Ik word er echt een beetje boos van, dat de AR hier nog steeds als rijkunst geldt. Dat is het gewoon echt niet. De paarden worden er slechter van ipv beter. Een paard dat sterker wordt, moet ook bespiering hebben en een trotse blik in de ogen. En een paard dat in de verzamelde galop gaat, wil ik krachtige galopsprongen bergopwaarts zien maken. Niet een uitgebluste viertakt galop waarbij de achterhand totaal anders galoppeert dan de voorhand.

En als het nou om auto's ging ofzo, dat iemand dan zegt: ik vind het wel leuk om over de afsluitdijk te razen met 180 km/uur of ik vind het wel leuk om de hele tijd extra gas te geven ... mooi moet je doen. Jouw leven, jouw auto.

Maar het gaat hier verdorie om dieren! Om wezens met een eigen karakter, met een lichaam. Het is niet goed om maar een beetje aan te rommelen naar eigen goeddunken.

en Bent Branderup noemt zichzelf niet voor niets een Levenskunstenaar.... zoek die betekenis maar eens op, dat is het enige inderdaad waarin hij een kunstenaar genoemd mag worden... wat mij betreft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:53

Er zijn Künstler en er zijn Artiesten.........
BB hoort bij de artiesten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:06

Wat zijn eigenlijk goede oefeningen die er voor zorgen dat je zit verbeterd? Die je ook in de zitlessen toepast maar die je ook of op de grond kunt oefenen of in het zadel zonder dat er hulp bij nodig is.
En dan had ik nog een vraagje :D waar ontstaat de scheefheid? Is dat aangeboren en dus door het hele lichaam (met name in de ruggenwervel toch?) of ontstaat het in het bekken of juist weer heel ergens anders?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:04

paarden zijn gewoon niet helemaal symmetrisch, net zoals wij dat ook niet zijn. en dat wil zeggen dat ze aan de voorzijde op 1 kant meer druk pakken dan op de andere kant en het ene achterbeen net iets naast de massa plaatsen. sommige paarden zijn van nature al heel recht in het lichaam, andere zijn wat schever of worden scheef door verkeerd rijden.

door een paard altijd op twee teugels te rijden en met iets stelling eventueel schoudervoor op de hoefslag te rijden kan je deze natuurlijke scheefheid in het gewone rijden ondervangen.

het symmetrisch gymnastiseren doe je door oefeningen twee keer zoveel op de moeilijke kant te rijden dan op de makkelijke kant.

uiteindelijk zal een paard dan 'recht' worden dus even gemakkelijk te rijden linksom als rechtsom.

dit is echter 'recht' in de zin van: even sterk aan beide kanten. zodra je stopt met trainen, verdwijnt dit weer.

een paard kan daarom nooit echt 'recht' worden in zijn lijf. (er zijn wel rassen bij wie dit meer aangeboren is dan andere rassen, ik meen dat tuigpaarden heel recht zijn in het lijf en Iberische paarden ook)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:09

Dank u :D weer een beetje wijzer geworden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:10

Professor schreef:
Het kenmerkende verschil tussen Frans en Duits is alleen dat de Duitsers ook op de rechtelijn stelling rijden dat deden de Franse en Nederlanders (Belgen) niet, alleen in de wendingen en de voltes en in galop.

Professor, zou je kunnen motiveren waarom Fransen geen stelling rijden op de rechte lijn? De Hollandse school fixeerd het hoofd waardoor stelling niet meer mogelijk is, terwijl die o zo nodig is om voort te bewegen. Maar waarom de fransen? Die fixeren het hoofd toch niet? Dan blijft het paard normaal gesproken (als fysiek alles dus verder in orde is) stelling geven, ook op de rechte lijn. Wat is volgens jou de beperkende factor in het Franse rijden dan?

@ Marliez, dat is heel persoonlijk. Bij mij bv de lordose vrijwel verdwenen uit mijn lendenpartij door een ongeluk. Die mobiliteit richting lordosis is belangrijk om de bewegingen van het paard door te laten vloeien. Voor mij is het dus nodig om in mijn lendenen mobiel te blijven, met name in het hol kunnen worden, waarvoor ook rugspieren belangrijk zijn. Ook mijn schouders zijn een issue, omdat ik graag mijn schouders naar voren vastzet om de 'klappen' op te vangen, omdat mijn onderrug door zijn immobiliteit dus moeite heeft met het absorberen van de bewegingen van het paard. Iemand met een holle onderrug moet juist opletten dat hij niet naar voren doorklapt in zijn lendenpartij. Wederom dus souplesse, maar ook de gluteus-spiergroep om de doorslaande beweging van de lendenen op te kunnen vangen. In het algemeen kun je zeggen dat mobiliteit zowieso belangrijk is, en iets wat die mobiliteit kan opvangen zodat het niet doorslaat. Dat laatste is weer persoonlijk voor iedereen. Voor de mobiliteit: Ga op een skippybal zitten, voeten náást je, en rondjes draaien maar! Ook salsa-dansen is daar heel goed voor. Voor krachttraining én souplesse zijn in principe eigenlijk alle klassiekere dansen geschikt, je traint daarmee namelijk de houdingsspieren, die belangrijk zijn voor het paardrijden. Met krachttraining train je de verkeerde spieren.

Scheefheid is voor een deel aangeboren, maar wordt ook vaak veroorzaakt door externe factoren (trauma van buitenaf, dus ongelukken) of vanuit organen/spieren die niet goed kunnen functioneren, gestresst raken en daarmee de wervelkolom weer vastzetten. Zo is bv voeding ook een heel belangrijk issue in scheefheid, al zou je dat niet snel zeggen ;) maar dat was dus osteopathische kant van het verhaal ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:01

Citaat:
Professor, zou je kunnen motiveren waarom Fransen geen stelling rijden op de rechte lijn? De Hollandse school fixeerd het hoofd waardoor stelling niet meer mogelijk is, terwijl die o zo nodig is om voort te bewegen. Maar waarom de fransen? Die fixeren het hoofd toch niet? Dan blijft het paard normaal gesproken (als fysiek alles dus verder in orde is) stelling geven, ook op de rechte lijn. Wat is volgens jou de beperkende factor in het Franse rijden dan?

De Hollandse School bestaat voor mij niet dat is systeem Baucher 1e methode.

De Duitse school gaat daarvan uit dat het paard wanneer hij niet gesteld is instabiel is, dat doen de Franse ook.
Alleen de oplossing is anders, in het Duitse systeem leert men eerst het paard tegen de buitenteugel te rijden dus de binnenhand geeft alleen na op de rechtelijn, men kan dat zien vooral bij jonge paarden waar men als controlle de binnenhand gewoon naar voren brengt voor een kort moment.
Later wanneer het paard verder is in de africhting rijdt men het tussen twee teugels.

De Fransen rijden van begin af aan het paard tussen twee teugels, en vragen op de rechtelijn geen stelling dat is bij jonge paarden moeilijker omdat deze nog niet het rijtechnisch evenwicht hebben en daardoor nog labiel in de lengteas zijn, maar dat laten zij dan toe zien dat niet zo als een fout.

De Duitsers zijn preciezer en willen dit niet zij willen dat het paard niet zwalkt op de lange lijnen, van jongs af aan niet.

Aangezien de Fransen hun paard wel rechthouden (binnenschouder 1 lijn met binnenheup) is het maar een klein verschil.

Bij de verdere oefeningen zoals Schoudervoor en Schouderbinnenwaarts vervalt dit weer omdat dan weer het zelfde is, zoals alle zijgangen.

Om toch de eenzijdige buiging van de hals te verbeteren wat door stellingrijden op de langezijde automatisch gebeurt, maar stellingsloos niet doen de Fransen dat in stand het bekende Flexion, het in de houding inbuigen van de hals.

Beide systemen heb ik gereden het is geen groot verschil, alleen de Duitse vind ik duidelijker voor jonge paarden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:12

Oke, hier is een post per ongeluk gekomen die hier niet had gemoeten.
In ieder geval, het moge duidelijk zijn dat we achter de schermen hard met dit topic bezig zijn over de manier waarop hier met elkaar omgegaan wordt.
Het een en ander aan posts is ook verwijderd.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:20

Neonlight schreef:
Oke, hier is een post per ongeluk gekomen die hier niet had gemoeten.
In ieder geval, het moge duidelijk zijn dat we achter de schermen hard met dit topic bezig zijn over de manier waarop hier met elkaar omgegaan wordt.
Het een en ander aan posts is ook verwijderd.

hehe oepsie de poepsie

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:32

Citaat:
Scheefheid is voor een deel aangeboren, maar wordt ook vaak veroorzaakt door externe factoren (trauma van buitenaf, dus ongelukken) of vanuit organen/spieren die niet goed kunnen functioneren, gestresst raken en daarmee de wervelkolom weer vastzetten. Zo is bv voeding ook een heel belangrijk issue in scheefheid, al zou je dat niet snel zeggen maar dat was dus osteopathische kant van het verhaal

Wij gaan hier vanuit een gezond paard, de gehele wervelkolom kan een paard niet vastzetten het eerstegedeelte na de hals is al vast. :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:07

quadripes schreef:
Kennelijk zien mensen niet dat oefeningen in de AR niet goed worden uitgevoerd dus hun doel totaal missen, dat alle basisoefeningen van de KR die er wel toe doen in de AR worden overgeslagen. Het is niet ok omdat het er rustig uit ziet. In feite doen zij niet veel anders dan wat er in de wedstrijdsport gaande is: de oefeningen om de oefeningen rijden en het paard in een halshouding dwingen.

Ik word er echt een beetje boos van, dat de AR hier nog steeds als rijkunst geldt. Dat is het gewoon echt niet. De paarden worden er slechter van ipv beter. Een paard dat sterker wordt, moet ook bespiering hebben en een trotse blik in de ogen. En een paard dat in de verzamelde galop gaat, wil ik krachtige galopsprongen bergopwaarts zien maken. Niet een uitgebluste viertakt galop waarbij de achterhand totaal anders galoppeert dan de voorhand.

En als het nou om auto's ging ofzo, dat iemand dan zegt: ik vind het wel leuk om over de afsluitdijk te razen met 180 km/uur of ik vind het wel leuk om de hele tijd extra gas te geven ... mooi moet je doen. Jouw leven, jouw auto.

Maar het gaat hier verdorie om dieren! Om wezens met een eigen karakter, met een lichaam. Het is niet goed om maar een beetje aan te rommelen naar eigen goeddunken.

en Bent Branderup noemt zichzelf niet voor niets een Levenskunstenaar.... zoek die betekenis maar eens op, dat is het enige inderdaad waarin hij een kunstenaar genoemd mag worden... wat mij betreft.

Pittige tekst.
Wat nog eens extra verwarrend vind aan die AR is dat ze doen alsof KR en AR hetzelfde is of bijna hetzelfde (verschilt per site wel weer een beetje).
Was ook wel leuk toen ik dit topic voor het eerst zag, 'KR vs AR? huh, dat is hetzelfde?'. Reken maar dat er een wereld voor mij openging, ik ben denk ik ook niet de eerste en de laatste. Ik ben dan nu ook wel zo ver dat ik durf te zeggen dat de AR wel een beetje te commercieel is, daar kan de moderne dressuur een puntje aan zuigen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:35

Ik denk dat hetgeen nu gaande is in de paardenwereld een gevolg is van bewustwording van ruiter/paardeneigenaar. Vooral LDR heeft veel stof doen opwaaien. Maar ook de onderzoeken die gepubliceerd zijn naar de werking van het bit en de kracht die op de gevoelige mondlagen komt als de ruiter onzorgvuldig is met bit heeft mensen aan het denken gezet, Evenals discussies over gebruik hulpteugels en andere hulpmiddelen/grove hulpen etc.
Ik kan mij niet herinneren dat vroeger bij de gewone manege's, rijverenigingen en ponyclubs daar veel aandacht aan werd besteed.
Je had goede en slechte instructeurs, maar als je in een bepaald dorp woonde, ging je naar de plaatselijke vereniging of manege. Vervoer was niet vanzelfsprekend voor iedereen en internet nog geen gemeengoed.
Kortom. De kennis was minder.
Ik denk dat slechts een enkeling het geluk had met KR in aanraking te komen. Ik had er nog nooit van gehoord en ik was vast niet de enige. (hoewel ik zeker wel instructeurs heb gehad die het scala in hun hoofd hadden, als ik daar achteraf over nadenk)

Nu echter zoveel info beschikbaar is, gaan mensen nadenken over de manier waarop er met paarden worden omgegaan/gereden en dat is goed. Mensen worden kritisch.
Maar.... ik de paardenwereld is van oudsher ook een tak waarin veel geld te verdienen is en zeker in een tijd waarin mensen in de gaten krijgen dat er dingen niet kloppen in de huidige ruiterij en het anders willen doen. Onmiddellijk staan een aantal mensen te popelen om hun rijstijl, die gegarandeerd beter is (volgens hun zeggen) en diervriendelijk (volgens hun zeggen) te introduceren als DE oplossing, onder de meest fantastische namen.
Mensen worden via media een geweldig verhaal voorgespiegeld over rijvaardigheid en paardvriendelijkheid en gezien er nog vele gaten in de kennis zitten, maar de wil er is om iets te veranderen/beter te doen, trappen we er massaal in.
De bedoelingen zijn goed, maar de mensen die gretig inspelen op een toenemende vraag zijn soms wellicht wat minder goed. En weet dat maar eens als je net erachter komt dat er iets fout zit met de manier waarop je het hebt gedaan/doet, maar nog niet alle kennis in pacht hebt.
Die doe je tenslotte op door om je heen te kijken/te proberen etc.
Dat AR en KR bepaald niet zelden in een adem op sites van instrukteurs worden genoemd, maar ook KR en een andere verzonnen naam voor een 'fantasische' rijstijl, maakt het alleen nog maar veel lastiger.
Want daardoor heb ik ook de illusie gehad dat AR en KR hetzelfde was. En KR en nog wat andere fantasienamen. En ook hierin ben ik vast weer niet de enige.

Als ik hier in zweden zoek naar een KR instructeur, zonder dat AR erbij staan, BB wordt genoemd of een andere fantasiestijl, kom ik niets tegen.
Nu zullen hier vast wel KR instr. zijn. Ik kan ze alleen niet vinden.
Wellicht in de buurt van stockholm of götenborg. Ik zou het niet weten. Voor mij hoe dan ook niet haalbaar.
Dus tja... dat maakt het dan ook niet gemakkelijker.

Dus ik denk dat menig ruiter van zeer goede wil is, maar dat de praktijk vaak vies tegenvalt.

Dan nog even iets anders:
Ik ben erg benieuwd naar een nuchtere omschrijving van de correcte zit. Hierover verschillen nogal eens de meningen. Vandaar.
En een beetje in de richting van Marlies' vraag: Hoe verbeter je voor jezelf de zit als je alleen bent, niet op goed getraind paard aan longe kunt oefenen, maar het zelf met eigen paard moet doen?