Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 20:45

Het trucje is het buigen in de knie....
En het buigen in de knie is geen trucje.....

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:01

Achterwaarts zit al in de L2, de L2 is nog ver verwijderd van verzameling. In de L2 is het nog gewoon een gehoorzaamheidsoefening in mijn ogen en een eerste aanzet om het paard iets meer op het achterbeen te zetten. Meer niet.
Voor achterwaarts geldt in mijn ogen hetzelfde als voor andere oefeningen, hoe verder het niveau van de africhting, hoe meer verzameld de oefening uitgevoerd kan worden. Een correcte uitvoering voor de L2 gaat natuurlijk wel uit van recht achterwaarts en een taktmatige diagonale beenzetting.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:04

Ben ik met je eens, sheenegro, echt zonde van zo'n fijne oefening als achterwaarts.

Je kan in eerste instantie proberen te corrigeren. Hand omhoog, hoofd omhoog, hand weer naar beneden. Waarschijnlijk ben je dan even ver voor de loodlijn, maar dat maakt mij dan even niet uit. Het kan natuurlijk gewoon een patroon zijn dat zich nu ontwikkeld heeft, dat te diep gaan doen wel meer paarden bij achterwaarts.
Kijk zelf ook duidelijk naar voren en iets omhoog, bij achterwaarts gaan de meeste mensen naar voren buigen.

Meestal heb je binnen een paar keer dat patroon eruit en dan kan je steeds meer proberen om het zonder correctie te doen door te zorgen dat je paard in je hand naar voren blijft duwen, terwijl je achterwaarts gaat. Dat is best moeilijk, je hebt natuurlijk je hand nodig om achterwaarts te gaan, de logische reactie van je paard is dan naar beneden afknikken. Het is dus het makkelijkst om zo min mogelijk hand nodig te hebben voor achterwaarts gaan. Dan kan je je hand gebruiken om je paard naar voren te laten blijven reiken met de hals.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:41

Ik dacht er eigenlijk vrijheidsdressuur aan te koppelen. :)*

Ik bedacht mij: ik leer hem mijn hand te targetten en zo te blijven volgen tot ik beloon. Als dat kan, kan ik hem ook achterwaarts vragen op mijn houding, terwijl hij met zijn neus aan mijn hand staat 'gekleefd'. Daarmee kan ik zorgen dat hij het open zijn in de kaak koppelt in het achterwaarts gaan.
Want ookal heb ik doorhangende teugels, hij sluit zijn kaak. Omdat hij dit geleerd heeft te doen.

Als ik dan verder sta onder het zadel, en zoals simpelman zegt aan de voorwaarde voldoe, dan kent hij het princinpe van de oefening al. En is het voor hem gemakkelijker te begrijpen wat ik juist wil.

Dat is wat ik mij bedacht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:57

SheeNegro schreef:
Want ook al heb ik doorhangende teugels, hij sluit zijn kaak. Omdat hij dit geleerd heeft te doen

En als je dan de halve ophouding geeft? Ik vind het lastig om dit via internet voor me te zien, ook al begreep ik pas vanwege je tekening wat je bedoelde met gesloten en open kaak.
Misschien dat je niet op tijd nageeft in combinatie met de drijvende (zachte) kuit hulp waardoor je paard in plaats van achter naar voor op dat moment van voor naar achter wordt gereden en hij dus als het ware achter de teugel kruipt en niet correct meer door de nek is. Dan komen de hulpen ook niet meer door, want dat kan dan ook niet meer.
Dat kan zo subtiel mis gaan, terwijl je dus toch correct rijdt kan het zijn dat je gewoon net te laat bent met het zoals ik beschreef
Citaat:
dan direct nageven (beide handen als de blits, dus snel ontspannen).
Belangrijk is dat ook al ga je achterwaarts het wel een voorwaartse beweging blijft. Een instructeur die dan bij je is terwijl jij rijdt die kan je daar verder mee helpen, want dat is echt te moeilijk van achter de computer.

Voor alle duidelijkheid: begrippen als open en gesloten kaak en uitwaaierende schoft is niets mis mee, alleen ben ik er niet mee bekend. Dus is even wennen voor mij die terminologie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:15

marjans schreef:
sanne83 schreef:
Ik ben zelf meer geïnteresseerd in de PK-stijl, dus ik lees jouw posts met interesse. Ik ben alleen ook meer meelezer :D

De discussie met Gast5428 vind ik dan weer ontzettend niets bijdragen, die komt duidelijk alleen een beetje schoppen :+

Aan de ene kant ben ik het met je eens. Ik ben geen WF-fan (ik vind hem zelf niet fijn rijden voorbij het halsstrekken en ik vind dat hij heel erg één stokpaardje heeft) en ik zie ook zeker de valkuilen van zo ontzettend focussen op het halsstrekken. Ik ben zelf de grootste fan van halsstrekken, maar ik vind dit ook te diep, te veel, te vaak :+

Aan de andere kant heb ik het idee dat er hier een aantal mensen zijn, die hier echt nét mee begonnen zijn. Misschien is WF de eerste persoon die hen iets anders vertelt dan de instructeur thuis. Het is vrij normaal om als je iets nieuws en goeds hebt gevonden in een lichte tunnelvisie te belanden :D :D
Het is ook vrij normaal om er dan wat langer over te doen en alles wat meer overdreven uit te voeren.

Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens bij PK-instructeur clinics gestaan, waarbij ik me afvroeg of mensen hun handen ooit nog eens omlaag gingen doen :') Elke goede "methode" kan je zo overdrijven dat het nergens meer over gaat.

Ik ben nogal fan van de gulden middenweg :D

Je hebt helemaal gelijk over de hoge handvoering Sanne! Ik train mijn paardjes sinds enkele jaren op de ecole de Légèreté wijze en het is NIET de bedoeling om met hoge handen te blijven rijden. De hoge handen hebben een functie, zijn een hulp of correctie en de handen dienen te zinken zodra het doel van de hoge hand bereikt is. Philippe Karl is daar erg streng op tegenwoordig ;-)

Heb je website gelezen. Leuk en interessant! Ben nieuwsgierig naar jouw inbreng hier in het topic vanuit jouw achtergrond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:31

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:04

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:20

Grappig! De tweede helft van dat boek gaat over stammer kinetics, ik heb net bij hem een cursus gevolgd en pas dit ook toe in mijn behandeling. Hij heeft zelf ook net een boek geschreven, erg goed boek over biomechanica. Bij genoeg animo wordt dit boek hopelijk in het engels vertaald.

http://www.buecher.de/shop/ratgeber-rei ... /43000742/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:29

Ik heb het eerste boek van Stammer.
Staan ook nuttige oefeningen in :j

De recenties op Amazon van die vrouw zijn niet geweldig zie ik.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:15

Zo jammer dat die allemaal in het duits zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:25

Einfach Klasse: Dr. Reiner Klimke

"Dressur ist in der Reiterei nichts anderes als die höhere Gymnastik des Pferdes und seine sorgfältige Ausbildung auf der Basis natürlicher Gangarten.
Keinesfalls wollen wir es durch die Anerziehung künstlicher Bewegungen zum Schauobjekt machen, sondern durch systematisches Training seiner Anlagen ohne Zwang schöner werden lassen.
Das richtig ausgebildete Dressurpferd soll sich frei und ungezwungen bewegen und in jahrelanger, vertrauensvoller Arbeit mit seinem Reiter zu einer vollkommenen Einheit zusammenwachsen.
Es soll seine ganze Persönlichkeit ausstrahlen und mit Leichtigkeit, Freude und Ausdruck die verschiedenen Lektionen ausüben.

(Buch:
Reiner Klimke: Erinnerungen an einen großen Reiter und Menschen)

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:44

ChocooPrins schreef:
Zo jammer dat die allemaal in het duits zijn.

Daar zijn in het verleden natuurlijk ook de meeste topruiters opgeleid (Hinnemann, warendorf etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:53

Pleit wel voor vertaling naar het Engels, van dat soort boeken. Veel mensen spreken/lezen blijkbaar geen Duits en er staat zoveel waardevolle info in de boeken van de oude duitse leermeesters.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:56

Dat zou inderdaad handig zijn, maar dan moet de oplage natuurlijk groot genoeg zijn.

Stefan Stammer is ook echt wel nuttig om daar een seminar of iets van te volgen. Hele goede fysio :j
Weet niet of hij ook wel eens naar NL komt.

Wel was ik laatst wat teleurgesteld dat hij iemand niet doorgestuurd had naar de DA terwijl er duidelijk een onderliggend probleem was.
Paard zat in het hele maar dan ook echt hele lijf vast en was boos bij iedere aanraking.
Hij heeft het paard behandeld waarna het heel kort beter was, maar daar kon je natuurlijk op je vingers natellen dat daar meer aan de hand was. Paard is inmiddels afgekeurd op beide voorvoeten.
Zo zie je maar weer dat ook de beste behandelaars af en toe een inschattingsfout kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:13

Ik had nog niet van de beste meneer gehoord Sizzle. Maar ga me er eens in verdiepen.... Ja ook blonde ik kan dat.... :o? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:23

Mijn GROTE leermeester en vriend in KLEINE verpakking. Van hem leer ik meer dan van wie dan ook over correct en niet correct rijden, elke dag opnieuw. Wilde ik gewoon even delen....

Afbeelding

En de andere gup:
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:35

Een paard met kerstbal :D

Is de bovenste moondancer? Hoe groot is hij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:02

Paard met kerstbal idd! :+ Wat een schot in de roos zo'n speelbal voor het jonkie. Moondancer is de bovenste, 1.43m ponypower ... bewegen als een grote! Niet te vergelijken met de paarden die ik gehad heb, maar hij doet het leuk ondanks z'n gezondheidsdingetjes. Houdt me elke dag een spiegel voor... machtig! <3

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:04

oew dat gevoel ken ik van die Spiegel. ik heb nogal ene binnenvetter en een paard met een groot eerlijkheidsgevoel. Hij gaat voor mij door het vuur zolang je hem in zijn waarde laat. straf je hem of pak je hem te hard aan dan krijgt meneer spanning en dan krijg je niks meer gedaan. altijd heel moeilijk/fijn je wordt telkens terug gefloten bij een misstap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:06

Hij heeft een typische New-forest uitstraling. Betrouwbaar en alert met een mooie zelfhouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:11

DarkoFoitzik schreef:
oew dat gevoel ken ik van die Spiegel. ik heb nogal ene binnenvetter en een paard met een groot eerlijkheidsgevoel. Hij gaat voor mij door het vuur zolang je hem in zijn waarde laat. straf je hem of pak je hem te hard aan dan krijgt meneer spanning en dan krijg je niks meer gedaan. altijd heel moeilijk/fijn je wordt telkens terug gefloten bij een misstap.

Mooi is dat hè? Soms heel frustrerend omdat je zo met de neus op de feiten wordt gedrukt. Ik hoef maar een beetje spanning in m'n lijf te hebben, iets scheef te zitten en het gaat niet gebeuren. Ik voel ook dat hij zoveel blijer en losser is nu hij anders gereden wordt. Rug deint meer, passen ruimer, meer voorwaartse drang: hij laat me zitten omdat ik hem de ruimte geef.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:16

Picasso schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Mooi is dat hè? Soms heel frustrerend omdat je zo met de neus op de feiten wordt gedrukt. Ik hoef maar een beetje spanning in m'n lijf te hebben, iets scheef te zitten en het gaat niet gebeuren. Ik voel ook dat hij zoveel blijer en losser is nu hij anders gereden wordt. Rug deint meer, passen ruimer, meer voorwaartse drang: hij laat me zitten omdat ik hem de ruimte geef.

*\o/* _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:38

:o