Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:17

ik schreef de post omdat ik op me tenen getrapt was , maar vind je laatste post al veel symphatieker over komen , en niet dat dat altijd hoefd hoor maar was het met de stelling gewoon niet eens :o

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:20

Dusa schreef:
liberty22 schreef:
dusa je hebt geedith , maar ik weet niet of je weet hoe het voelt dat je zo graag veel wilt leren dat het je zeer doet , je gaat op zoek mensen vertellen dingen mooi en jij wilt graag leren en bent nog jong dus luisterd naar die mensen , om goed te kunnen paardrijden moet je vele km maken en hoe ouder je bent des te meer km je maakt.
Je hebt aan een menseleven immers niet genoeg om het paard opleidden echt onder de knie te krijgen.
Dus jonge mensen moeten leren en je leert alleen door je opentestellen voor mensen waarvan je denkt die je wat kunnen leren of dit nu AR is Hollandse school klassieke rijderij het ligt er maar net aan wat er op je pad komt.En met de tijd verbreed je je wereld en ga je verder kijken.

Maar ik begrijp uit jou post dat jij geboren bent met alle kennis chapo voor jou , ik wou dat ik zo geboren was en niets meer hoefde te leren.

Ik heb die kennis helemaal niet, maar ik kijk om me heen en zie een grote groep getalenteerde jonge ruiters die op elk paard net zo makkelijk wegrijden, waarbij het doorlopen van de klassen alleen maar een kwestie van tijd nemen en rekening houden met wat het paard op een bepaalde leeftijd makkelijk aankan en kan verwerken en niet de zoektocht van de ruiter is op welke manier hij verder kan komen, en dit alleen omdat die jonge ruiters talent hebben.

Talent heb ikzelf ook niet, wel heel veel jaren waarin ik veel in gezien en geleerd heb, ook waarin het rijkunstig begrip in verbeterd is, terwijl ik niet en nooit in de verste verte zo zal kunnen rijden al die talentvolle mensen.
Juist door mijn gebrek aan talent, en waarschijnlijk leeftijd, maar ook door om me heen te kijken, zie ik dat mensen die ontzettend serieus met paarden bezig zijn, heel goed willen leren rijden allerlei methodes en instructie navolgen om toch ook de ideale manier van dressuurrijden te kunnen beoefenen en daarbij worden weleens diverse zijwegen gevolgd in de hoop het beste pad te volgen.
Maar er is gewoon niets van te zeggen , want de bedoeling is gewoon heel goed, alleen wat bij heel talentvolle ruiters gewoon als vanzelf gaat, kost bij een gewone of mindere ruiter veel moeite, of komt in de verste verte niet daarbij in de buurt.[/quote]
Die talentvolle ruiters zijn waarschijnlijk de ruiters die in de (sub)top rondrijden.
Echt veel talent hebben die :')

Met je laatste toegevoegde citaatje haal je dan gelijk de AR-ruiter weer onderuit
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-04-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:23

xmarliez schreef:
Zoals je ziet staat klassiek tussen '' voor mij dus niet klassiek genoeg ;) maar ik wil er niemand mee tegen het hoofd stoten want diegene leest hier mee.
Het was niet de juiste 'klassieke' instructie voor mij. Nu heb ik iemand gevonden die beter bij mij past. Diegene geeft ook klassiek les alleen dan voor mij zonder '' omdat het voor mijn gevoel meer klassiek is :D

Ik denk dat er beter maar geen naam aan gehangen kan worden xmarliez, maar eigenlijk instructie in het dressuurrijden is zoals die behoort te zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:27

Citaat:
nu vind ik van u ook kort door de bocht ook u was eens een beginner die leren moest , ik durf van mij zelf te zeggen dat ik feeling voor de paarden heb ook al heb ik Ar een tijdje gevolgd dus voel me aangesproken en de stelling onterrecht

AR is voor mij gewoon een soort dressuur die veel te beknopt is die tegen de stelling in gaat rij je paard voorwaarts en richt het recht.
De paarden word de frisheid ontnomen de schwung word niet ontwikkeld en het is monotoon bovendien bepaalde dingen zijn onlogisch.
Die heb ik al eens eerder aangekaart, nl de buiging kan men niet aan de hand leren, en rechtrichten ook niet.
Alle ruiters ook minder getalenteerde kunnen beter direct de Klassieke opleiding volgen, alleen er zit geen lijn meer in de instructie, en daarom ben ik begonnen deze zelf dan maar op te leiden.
Elke ruiter kan leren paardrijden en elke ruiter kan een het gevoel ontwikkelen, juist die ervoor vechten moeten komen het verst.
Niet iedere ruiter is in staat om de hoge school te rijden, maar iedere ruiter kan leren om de Campagneschool te rijden met ieder paard, wanneer de paarden goed afgericht worden dan kan elke ruiter op een goed afgericht paard het gevoel ontwikkelen.
Dan moet de ruiter ook de moeite nemen om door de zure appel te bijten en eerst zijn zit te perfectioneren en dat kan ieder gezond mens.
Want de meeste ruiters zitten het paard in de weg, kijk hoe men vaak op het paard hangt, vooral bij de AR valt mij dat nog meer op, als een oude zak zitten zij op paard, logisch dat de paarden dan niet meer gaan maar lopen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 25-04-11 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:29

cherie78 schreef:
Dusa schreef:

Maar ik begrijp uit jou post dat jij geboren bent met alle kennis chapo voor jou , ik wou dat ik zo geboren was en niets meer hoefde te leren.

Ik heb die kennis helemaal niet, maar ik kijk om me heen en zie een grote groep getalenteerde jonge ruiters die op elk paard net zo makkelijk wegrijden, waarbij het doorlopen van de klassen alleen maar een kwestie van tijd nemen en rekening houden met wat het paard op een bepaalde leeftijd makkelijk aankan en kan verwerken en niet de zoektocht van de ruiter is op welke manier hij verder kan komen, en dit alleen omdat die jonge ruiters talent hebben.

Talent heb ikzelf ook niet, wel heel veel jaren waarin ik veel in gezien en geleerd heb, ook waarin het rijkunstig begrip in verbeterd is, terwijl ik niet en nooit in de verste verte zo zal kunnen rijden al die talentvolle mensen.
Juist door mijn gebrek aan talent, en waarschijnlijk leeftijd, maar ook door om me heen te kijken, zie ik dat mensen die ontzettend serieus met paarden bezig zijn, heel goed willen leren rijden allerlei methodes en instructie navolgen om toch ook de ideale manier van dressuurrijden te kunnen beoefenen en daarbij worden weleens diverse zijwegen gevolgd in de hoop het beste pad te volgen.
Maar er is gewoon niets van te zeggen , want de bedoeling is gewoon heel goed, alleen wat bij heel talentvolle ruiters gewoon als vanzelf gaat, kost bij een gewone of mindere ruiter veel moeite, of komt in de verste verte niet daarbij in de buurt.

Die talentvolle ruiters zijn waarschijnlijk de ruiters die in de (sub)top rondrijden.
Echt veel talent hebben die :')[/quote]

Begin je nu weer, je gaat toch niet vertellen dat jezelf ook zo kan rijden.
En inderdaad rijden er een aantal heel goede ruiters in de ( sub) top, anders zouden ze er niet rijden.
Gewoon wat vaker met een onbevooroordeelde blik gaan kijken dat kan geen verkeerd en ook eens de goede punten willen zien en niet alleen maar foutjes kijken, want dat is makkelijk zat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:31

Als iemand de hollandse school walgelijk vind, heeft dat niets te maken met "begin je nu weer"
Want dat is nl mijn persoonlijke mening.

Maar daar gaat het hier niet over, over de hollandse school

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:32

ben ik compleet met u eens , en idd het koren van het kaf scheidden maar dat valt niet mee voor een jong mens in de paardewereld , het is een vallen en opstaan maar het vallen doet soms erg zeer daar de paarden er zo de dupe van zijn.
Ben het er mee eens dat de ar niet dat brengt wat nodig is voor een trots en fier paard maar weiger alle mensen over een kam te scheren dat heb ik in me jonge leven geleerd , toch bemerk ik mijn eigen naifiteit elke keer weer door hard op me plaat te gaan , maar durf wel te beweren dat ik er kom al is dat het laatste wat ik doe , dus generaliseren staat mij vaak niet aan.
mar heb respect voor uw ervaring en dus gemaakte km.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:33

cherie78 schreef:
Dusa schreef:

Maar er is gewoon niets van te zeggen , want de bedoeling is gewoon heel goed, alleen wat bij heel talentvolle ruiters gewoon als vanzelf gaat, kost bij een gewone of mindere ruiter veel moeite, of komt in de verste verte niet daarbij in de buurt.[/quote]
Echt veel talent hebben die :')

Met je laatste toegevoegde citaatje haal je dan gelijk de AR-ruiter weer onderuit[/quote]

Ik haal niemand onderuit, zo is het nu eenmaal in het leven, kijk naar mij, kijk naar jezelf, hetzelfde laken en pak, helaas, niet iedereen, hoe men zijn best ook doet wordt een topruiter, net als dat elk paard geen toppaard kan worden, 'c est la vie!

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:35

heb je gelijk aan dusa maar mijn mening is echter toch wel dat het staat of valt voor 80% met het doorzettingsvermogen dat je hebt

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:38

cherie78 schreef:
Als iemand de hollandse school walgelijk vind, heeft dat niets te maken met "begin je nu weer"

Ik heb het helemaal niet over een hollandse school, alleen maar over getalenteerde ruiters, je moet niet denken dat iedere betere ruiter in Nederland LDR rijdt, maar daarom moet je natuurlijk ook in het echt kijken om daarover te kunnen oordelen!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:39

Wanneer een ruiter net zoveel energie zou steken in de Klassieke opleiding dan zouden paard en ruiter veel meer plezier hebben, en zouden zij zuiver rijden, misschien niet een getrappel op de plaats (wat dan Piaffe heten moet) of een gecandenseerde draf (die dan Passage heet), maar lekker in de hand gesteld paard dat doet wat de ruiter wil, die fier en vrij zich beweegt en die lang meegaat.
Het enige probleem is dat vele instructeurs niet meer zich houden aan het zuivere rijden het leren zitten en de omgang met het paard, en het zelf niet kunnen voordoen hoe het wel moet.
De fijnheid van het rijden staat altijd op de voorgrond bij de werkelijke Klassieke dressuur, en daar dienen de instructeurs ervoor te zorgen dat zij zelf niet op een dwaalspoor gaan door eigen trucjes toe te passen.
Heb veel leerlingen, enkele talenten, maar de zg mindere talenten komen vaak net zo ver omdat zij veel meer aan zichzelf werken.
Dat wil niet zeggen dat talenten het zomaar vanzelf leren, die moeten hun talent niet koesteren die moeten zij ook verder ontwikkelen anders blijven ze een eeuwige talent.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:42

cherie78 schreef:

Cherie, je begint er toch echt zelf over om de subtop ruiters af te kammen.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:44

Ik geloof ook inderdaad professor dat het juiste rijden begint bij de eerste instructie, hoeveel jonge ruiters maken door verkeerde instructie een start die later nauwelijks meer echt te corrigeren is, of ontzettend veel moete kost.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:45

setteke schreef:
cherie78 schreef:

Cherie, je begint er toch echt zelf over om de subtop ruiters af te kammen.

Da's waar, ik zal het niet meer doen :o

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:47

Dusa schreef:
Ik geloof ook inderdaad professor dat het juiste rijden begint bij de eerste instructie, hoeveel jonge ruiters maken door verkeerde instructie een start die later nauwelijks meer echt te corrigeren is, of ontzettend veel moete kost.

Een beginnend ruiter moet die beste instructie hebben. Wanneer de basis goed is, komt de rest "bijna vanzelf".
Een goed fundament, is zeer belangrijk, het aanleren van fouten is makkelijk, het afleren een bijna onmogelijke taak.
Laatst bijgewerkt door Professor op 25-04-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:47

Dusa schreef:
Ik denk dat mensen die de academische rijkunst beoefenen mensen zijn die rijtechnish niet voldoende kwaliteit en feeling hebben om goed hun paard te rijden en daardoor in een heel laag ( veel te laag ) tempo met hun paard gaan werken en zo de tijd hebben om hun lichaam overdacht onafhankelijk hulpen te kunnen laten geven.
Het is niet erg dat mensen minder goede rijkunstige kwaliteiten hebben , maar wel dat hun rijkunst een naam krijgt en volgelingen heeft en er heel veel goede kenmerken aan toegedicht worden en het als een manier van rijden en voortbewegen gezien wilt worden zoals men behoort tee rijden en het paard behoort te bewegen, wat dus absoluut niet is, het is meer een hulpmiddel voor mensen die nog niet toe zijn om hun paard op de manier te rijden zoals die hoort, terwijl er ook nog methodes bijgehaald worden die niet kloppen, zoals te veel buiging en het slechtste vind ik wel het veel te lage tempo van het paard, wat toch een bepaalde mate van verkeerde belasting in diverse oefeningen zal geven.
Wanneer mensen nu gewoon uit zichzelf toegeven die goede rijkunstige kwaliteiten niet te hebben, maar aangepast werken om zich in het rijden te bekwamen.
Zo zijn er meer zijwegen in de rijkunst van het ene uiterste in het andere, maar eigenlijk gaat het gewoon om de rijkunst zoals die zou behoren zijn.
Dat mensen tot de academische rijkunst overgaan omdat ze het gehang en getrek zonder resultaat meer dan zat zijn, duidt ook op de minder rijkunstige kwaliteiten.
Ruiters die goed rijden hoeven niet te hangen en te trekken, alhoewel de teugelvoering waarop een paard gereden wordt kan verschillen per paard in druk.

Dit is nog al een oordeel wat je nu velt, Dusa!
Iedereen kan, indien hij/zij dat werkelijk wil en zich daarvoor inzet de rijtechniek aanleren en rijkunstig gevoel ontwikkelen in mindere of meerdere mate, dit afhankelijk van heel veel faktoren.
Ook zgn. talenten moeten gewoon onderaan beginnen, het gaat bij hen hooguit wat sneller.

Er zijn mensen die inderdaad daadwerkelijk voor AR kiezen, omdat ze het anders willen dan in de Moderne Rijderij, maar vaak is de achterliggende reden dat KR nog niet op hun pad is gekomen. Men weet dus gewoon niet beter, veelal. Je mag niet iedereen over één kam scheren.

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:49

fijn geschreven

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:54

Dusa schreef:
Die rijden vnl goed, er is wel een heel duidelijk verschil natuurlijk, zeker bij het losrijden zijn de rijstijlen duidelijk te onderscheiden en ook ziet men tijdens het inrijden het verschil tussen hoe de mensen als persoon verschillen en vandaaruit ook toch allemaal in rijstijl enigszins variëren.
In de proeven tonen de beelden veel uniformer, daar is meer het onderscheid te zien in het rijden, rij en proeftechnisch correct en goed, heel goed en het minder of duidelijk minder en tevens kan men de kwaliteit van de paarden duidelijk onderscheiden en het niveau van de paarden in deze proeven.

Hierin verschil ik dan toch van mening met jou, want als er één "goeie" tussen zit, valt hij/zij meteen op vanwege zijn/haar klassieke manier van rijden, hetgeen doorgaans een stuk mínder spektaculair is, maar gelijkertijd veel aangenamer om naar te kijken, en dat zijn er op dát niveau niet zoveel hedentendage.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:55

Professor schreef:
Wanneer een ruiter net zoveel energie zou steken in de Klassieke opleiding dan zouden paard en ruiter veel meer plezier hebben, en zouden zij zuiver rijden, misschien niet een getrappel op de plaats (wat dan Piaffe heten moet) of een gecandenseerde draf (die dan Passage heet), maar lekker in de hand gesteld paard dat doet wat de ruiter wil, die fier en vrij zich beweegt en die lang meegaat.
Het enige probleem is dat vele instructeurs niet meer zich houden aan het zuivere rijden het leren zitten en de omgang met het paard, en het zelf niet kunnen voordoen hoe het wel moet.
De fijnheid van het rijden staat altijd op de voorgrond bij de werkelijke Klassieke dressuur, en daar dienen de instructeurs ervoor te zorgen dat zij zelf niet op een dwaalspoor gaan door eigen trucjes toe te passen.
Heb veel leerlingen, enkele talenten, maar de zg mindere talenten komen vaak net zo ver omdat zij veel meer aan zichzelf werken.
Dat wil niet zeggen dat talenten het zomaar vanzelf leren, die moeten hun talent niet koesteren die moeten zij ook verder ontwikkelen anders blijven ze een eeuwige talent.

Zowel de talenten als mindere talenten hadden i.i.g.het talent om direct in de goede hoek te belanden.Dat ging voor mij(en velen die het geruk en gepluk op het wedstrijdterrein zat zijn of blessures om hun oren krijgen)via de ar.Het gebrek aan goede instructeurs is een probleem maar het vinden ervan minstens zo.Bovendien dacht ik destijds dat ik met klassiek bezig was,van iemand "door von Neindorff zelf uitgekozen".M.i.de 3 problemen waardoor dit soort goeroes klanten krijgen:Onbekendheid en schaarste en onvindbaarheid van goede instructeurs.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:59

Dusa schreef:
piepenfiets schreef:
Vind ook beetje kort door de bocht Dusa,dus als je klassiek beoefend heb je per definitie wel feeling en technisch voldoende kwaliteit?Nee,in elke tak of stroming heb je getalenteerde en minder getalenteerde mensen.De reden dat mensen ar gaan beoefenen heeft m.i.andere oorzaken.Ik ken ar mensen die weldegelijk zeer goed zijn,rijtechnisch & qua feeling en ook klassiekers en plenty moderners die dat niet zijn.

Nee ik zeg niet dat er in de klassieke dressuur alleen goede ruiters zijn, alleen dat de klassieke rijstijl meer een paard in een natuurlijke dressuurbewegingsvorm laat zien dan bij AR, noem het ipv klassiek rijkunst, "dressuur zoals dressuur behoort te zijn".
Ik zie in de AR meer een zijweg zoals er meerderen zijn en daar wordt een naam aangehangen en heeft volgelingen zoals in meer zijwegen.
Er zullen zeker wel goede ruiters bij zijn met feeling, maar wanneer men goed dressuur wilt rijden dan rijdt men toch dressuur zoals die behoort te zijn lijkt mij.
Met zo'n ondermaats tempo kan men toch niet van echte feeling spreken.

Dáár heb je gelijk in, maar dat is niet wat je zei. Kijk uit, want je kunt goedwillende ruiters kwetsen op deze manier. Niet iedereen heeft het geluk een goeie KR-instructeur op zijn pad te krijgen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:00

en los zo een probleem idd maar eens op , ik ben van mening een goed begin begint bij jezelf dus zal zoveel mogelijk leren alvorens ik mijn geleerde met anderen zal delen , maar ober - ruiters( sorry ben vergeten hoe dat correct te schrijven ) komen hier in nederland niet zoveel voor dus waar moeten we dan heen?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:04

murphy102 schreef:
Dusa schreef:
[quote="Vind ook beetje kort door de bocht Dusa,dus als je klassiek beoefend heb je per definitie wel feeling en technisch voldoende kwaliteit?Nee,in elke tak of stroming heb je getalenteerde en minder getalenteerde mensen.De reden dat mensen ar gaan beoefenen heeft m.i.andere oorzaken.Ik ken ar mensen die weldegelijk zeer goed zijn,rijtechnisch & qua feeling en ook klassiekers en plenty moderners die dat niet zijn.

Nee ik zeg niet dat er in de klassieke dressuur alleen goede ruiters zijn, alleen dat de klassieke rijstijl meer een paard in een natuurlijke dressuurbewegingsvorm laat zien dan bij AR, noem het ipv klassiek rijkunst, "dressuur zoals dressuur behoort te zijn".
Ik zie in de AR meer een zijweg zoals er meerderen zijn en daar wordt een naam aangehangen en heeft volgelingen zoals in meer zijwegen.
Er zullen zeker wel goede ruiters bij zijn met feeling, maar wanneer men goed dressuur wilt rijden dan rijdt men toch dressuur zoals die behoort te zijn lijkt mij.
Met zo'n ondermaats tempo kan men toch niet van echte feeling spreken.

Dáár heb je gelijk in, maar dat is niet wat je zei. Kijk uit, want je kunt goedwillende ruiters kwetsen op deze manier. Niet iedereen heeft het geluk een goeie KR-instructeur op zijn pad te krijgen.[/quote]

idd ik ben en dat durf ik te zeggen van erg goede wil , en iedere keer dat ik onderuit ga breekt mijn hart , erg hard doe ik mijn best maar waar moet ik dan toch zijn?
Bij wie ? want de een heeft deze mening de ander die , wie kan ik vertrouwen en wie niet?
Ik kan maar niet snappen dat mensen beweren wijsheid in pacht te hebben terwijl dat helemaal niet zo is , ik vind dat etisch onverantwoord en toch gebeurd het zoveel , nee in nederland is het een dwalen tot en met jezelf een beetje begrip hebt op gedaan en dan durFT te vertrouwen op je gevoel wat erg moeilijk is en daar een keuze op te baseren , pfoe wat een dillema's echter we als je gezond bent ben je al zo rijk maar toch een mens wil zo graag

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:10

Dusa schreef:
cherie78 schreef:

Ik heb het helemaal niet over een hollandse school, alleen maar over getalenteerde ruiters, je moet niet denken dat iedere betere ruiter in Nederland LDR rijdt, maar daarom moet je natuurlijk ook in het echt kijken om daarover te kunnen oordelen!

Maar dan komen we toch ook wel tot de conclusie, Dusa, dat de gemiddelde sub-topper bar weinig basis heeft en dat bedoel ik in de breedste zin van het woord.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:11

liberty22 schreef:
idd ik ben en dat durf ik te zeggen van erg goede wil , en iedere keer dat ik onderuit ga breekt mijn hart , erg hard doe ik mijn best maar waar moet ik dan toch zijn?
Bij wie ? want de een heeft deze mening de ander die , wie kan ik vertrouwen en wie niet?
Ik kan maar niet snappen dat mensen beweren wijsheid in pacht te hebben terwijl dat helemaal niet zo is , ik vind dat etisch onverantwoord en toch gebeurd het zoveel , nee in nederland is het een dwalen tot en met jezelf een beetje begrip hebt op gedaan en dan durFT te vertrouwen op je gevoel wat erg moeilijk is en daar een keuze op te baseren , pfoe wat een dillema's echter we als je gezond bent ben je al zo rijk maar toch een mens wil zo graag

Liberty, als ik de antwoorden van Quadripes en murphy zo lees, denk ik dat zij wel vanuit het paard denken en een band willen hebben met het paard.
Weten zij, geen klassiek instructeur? ;)

Volgens mij, van het Balingehof, die zijn ook heel bewust met Klassieke Rijkunst bezig.
Misschien ook een idee?

Of David de Whispelaera? (ik schrijf het volgens mij, verkeerd)

Of Paardentango?

Ik noem zo maar wat namen, want ik lees wel, dat je "zoekende" bent.

Maar neem een instructie met hart voor het paard in de meest brede zin van het woord.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:13

Ik zie inmiddels dat er al het e.e.a. over gezegd is...
Had wat achterstand.