Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:25

Ik laat deze onderwerpen met het bekritiseren van goede ruiters meestal achterwege, omdat jullie gewoon veel te snel gaan dan :=

Achterwaarts
Zou iemand mij nog eens willen uitleggen hoe je correct achterwaarts gaan vraagt? Ik wil dit graag onder het zadel meenemen bij mijn paard als gymnatiserende oefening. Momenteel ben ik nog druk bezig aan de hand, daar kan ook het een en het ander geoefend worden. Maar ik wil al wel kleine stukjes meepakken onder het zadel.

Mijn paard 'kan' achterwaarts, we mogen tenslotte Z1 starten, maar helemaal niet correct. Omdat we toch even terug zijn naar de basis neem ik deze oefening als eerste graag mee. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:33

Jaren geleden heb ik dit ook eens in een topic gevraagd en ik kreeg er een fijn antwoord op van een klassieke instructeur. Zelf ben ik daar toen mee gaan oefenen en heb zijn tekst vertaald en omgezet in mijn eigen woorden. Misschien dat je er iets mee kunt *D

Het paard staat aan de teugel ("in de houding")

Hulpen:
Men legt beide benen (vanuit de heupen) 1 tot 2 handbreedte terug.
Het paard wil nu eerst voorwaarts, mag dat eigenlijk niet omdat de voorwaarts drijvende kuit op de singel ligt. Dit moeten wij het paard leren.

Hoe: Men geeft een aannemende ophouding (hand indraaien) zodra het paard aanduidt dat het achterwaarts wil treden gelijk belonen, dit herhaalt men een paar keer. (niet achter elkaar telkens weer na het belonen voorwaarts rijden)
Dan bemerk je na een paar keer dat het paard wanneer ik de benen naar achteren leg en ietsje pietsje druk geef op beide teugels, dat het paard achterwaarts gaat dan direct nageven (beide handen als de blits, dus snel ontspannen).

Bij elke stap eigenlijk halve stap herhaal ik dit. Het belangrijkste is het nageven het ontspannen van de hand op het moment dat het paard terug treedt.

Het controleren van het uitbreken is makkelijk, die hand waar het paard naar uitbreekt gaat van de hals af, men brengt daardoor het gewicht van het paard op de schouder van die zijde daardoor corrigeert het paard zin evenwicht door dat achterbeen aan die kant weer recht te zetten.(voorhand richten op de achterhand)
De zit is gelijk aan die van het voorwaarts rijden dus beide zijde belastend.
Wanneer ik wil stoppen dan leg ik gewoon mijn kuit (benen) op de singel en het paard stopt (halt houden) dit kent het paard als nu moet ik voorwaarts.

Hoe verder een paard in de africhting is hoe meer verzameling mag ik vragen.

Door direct uit de achterwaartse beweging aan te draven of te galopperen.

NOg een aanvulling.

Toen ik hiermee ging oefenen, was het na een eerste half stapje achteruit gelijk flink belonen en stoppen. Dit dus niet tot in den treuren oefenen. Op het juiste moment ophouden.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:45

En wat zou je als tip geven als het paard teveel de kaak blokkeert (hij houdt zijn kaak niet open bij het achterwaarts gaan) en niet diagonaal gaat? Ter info: bij het halthouden staat hij wel mooi met open kaak.

Je uitleg is duidelijk en klinkt mij gelukkig niet onbekend :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:53

Ik kom zo terug op je kaak vraag want daar is een eenvoudige doeltreffende oefening voor die ik even ga opzoeken. Ik vind het altijd lastig om het zo gelijk te beschrijven.

Heb het boek van Radke er ook nog eens bij gepakt als het gaat om het achterwaarts gaan. Ik probeer samen te vatten, want dit vind ik leuke vragen want dat geeft voor mezelf ook bewustzijn. Ik vind het moeilijk om uit mezelf te formuleren en dit soort goed overdachtte teksten helpt mij goed.

Samenvatting Radke uit het boek Klassieke dressuur:

Het is een gevorderde oefening want bij dat gedeelte van het boek beschrijft hij het en hij schrijft dat het paard verzameld moet staan.

Dan schrijft hij en ik vat het samen:

"Het achterwaarts richten begint in stilstand. Het achterwaarts rijden wordt van achteren naar voren gereden. Daartoe moet de ruiter beginnen met het drijvende been, dat het paard ertoe brengt zijn achterbenen op te tillen. Aansluitend zet men door gelijkmatige inwerking van beide teugels de beweging om in achterwaartse richting. Daarbij schrijft hij nog veel meer maar ook het volgende wat ik wel interessant vindt, omdat ik het vroeger ook zo geleerd hebt: “Door met het bovenlichaam naar voren te buigen, zoals vroeger werd aanbevolen en overigens ook nu nog vaak gepropageerd wordt, belast de africhter de voorhand extra met als gevolgd dat hij zijn doel – met een “zittende” achterhand in verzameling achterwaarts te bewegen- niet bereikt. Mocht het paard niet achteruit gaan, dan moet de rijdende africhter zich er eerst van verzekeren dat het paard voldoende met de achterhand onder het zwaartepunt staat. Hij gaat dan nog een heel stuk verder maar dit is voor nu even genoeg om over na te denken".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:00

Ondanks dat ik nu twee posts onder elkaar post in een kort tijd bestek doe ik dit bewust omdat dit een totaal andere oefening is. Ik vind het zelf een hele fijne oefening en zelfs niet volledig correct uitgevoerd begint het paard gelijk te kauwen.

Wending om de voorhand is een losmakende oefening die helemaal niet in een verzamelde stap gereden wordt.
Een wending om de voorhand wordt normaal altijd uit het halthouden gereden. De voorwaartsbeweging wordt daardoor ingezet doordat ik als ruiter mijn paard voorwaarts rijd (in gedachte doe ik een stap voorwaarts)
en geef dan precies dezelfde teugelhulpen aan die ik voor een wending inzet, met dat verschil dat ik met mijn binnen been een handbreedte naar achteren ga (kuit) en mijn buitenteugel een halve ophouding maak (of meerdere) . Een wending om de voorhand is eigenlijk alleen gedacht voor jonge ruiters en jonge paarden.

Nu ik met Polie weer na een jaar opnieuw ben begonnen met rijden, merk ik dat als ik deze oefening doe, ze er heel erg fijn van wordt. Gelijk laat ze de kaak los, begint ze te kauwen, komt de halve ophouding door en ze wordt er echt los van. Deze oefening, die we eigenlijk toen ik stopte, weinig of niet meer deden omdat ze al veel meer in evenwicht was en los, neem ik er nu weer bij, want na een jaar rijden begin ik toch met haar weer opnieuw alsof ze een vierjarige is, waarbij ik merk dat wel alle oefeningen er nog zitten en we sneller gaan als toen ze vijf jaar was en ze alle oefeningen nog echt moest leren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:01

Pien,
De eerste uitvoering die je beschrijft is niet correct volgens de KD, het is MD, de chauffeur "zit in het midden".
Je hebt hier dus een persoon die zich als K bestempelt en vervolgens niet blijkt te werken volgens deze leer.

Dat wat je beschrijft onder Radke is correct, dat is KD.

Het achterwaarts gaan is een sterk verzamelde voorwaartse beweging.
Ik heb nu geen tijd, ik wil er later op terug komen met "hoe het voelt", daar hebben we over het algemeen meer aan dan met "wat je moet doen".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:05

Simpelman hoe zou jij dan een jong niet verzameld paard paard als gehoorzaamheid oefening achterwaarts leren gaan? En dan niet op stem. Het is toch wel handig als een paard die oefening kent zonder de gevorderde uitvoering (Radke).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:04

pien_2010 schreef:
Ondanks dat ik nu twee posts onder elkaar post in een kort tijd bestek doe ik dit bewust omdat dit een totaal andere oefening is. Ik vind het zelf een hele fijne oefening en zelfs niet volledig correct uitgevoerd begint het paard gelijk te kauwen.

Wending om de voorhand is een losmakende oefening die helemaal niet in een verzamelde stap gereden wordt.
Een wending om de voorhand wordt normaal altijd uit het halthouden gereden. De voorwaartsbeweging wordt daardoor ingezet doordat ik als ruiter mijn paard voorwaarts rijd (in gedachte doe ik een stap voorwaarts)
en geef dan precies dezelfde teugelhulpen aan die ik voor een wending inzet, met dat verschil dat ik met mijn binnen been een handbreedte naar achteren ga (kuit) en mijn buitenteugel een halve ophouding maak (of meerdere) . Een wending om de voorhand is eigenlijk alleen gedacht voor jonge ruiters en jonge paarden.

Nu ik met Polie weer na een jaar opnieuw ben begonnen met rijden, merk ik dat als ik deze oefening doe, ze er heel erg fijn van wordt. Gelijk laat ze de kaak los, begint ze te kauwen, komt de halve ophouding door en ze wordt er echt los van. Deze oefening, die we eigenlijk toen ik stopte, weinig of niet meer deden omdat ze al veel meer in evenwicht was en los, neem ik er nu weer bij, want na een jaar rijden begin ik toch met haar weer opnieuw alsof ze een vierjarige is, waarbij ik merk dat wel alle oefeningen er nog zitten en we sneller gaan als toen ze vijf jaar was en ze alle oefeningen nog echt moest leren.

Het ligt misschien aan mij :o? Maar hoe gaat deze oefening mij helpen om de kaak open te houden tijdens het achterwaarts gaan.

Je tweede uitleg over achterwaarts gaan, is ook duidelijk, alleen een kwestie van heel veel meer gevoel. %)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:15

SheeNegro schreef:
Maar hoe gaat deze oefening mij helpen om de kaak open te houden tijdens het achterwaarts gaan.
Deze vraag begrijp ik niet helemaal.

De oefening die ik geef is een losmakende oefening. Deze gaf ik je op je vraag.

SheeNegro schreef:
En wat zou je als tip geven als het paard teveel de kaak blokkeert
.

Als je die oefening doet die ik je gaf, dan wordt je paard losgewerkt van en dan gaat je paard gelijk de kaak loslaten of kauwen op het bit. Gelijk dan ook je handen en je lijf zacht maken en rustig doorgaan met de halve ophouding geven.

Je paard hoeft niet met open kaak naar achteren. Je wilt gewoon een fijn mondje dat zachtjes knabbelt op het bit en waarmee jij je contact onderhoudt (telefoonlijntje noem ik dat in gedachte). Pas als je paard los gewerkt is en goed aan de hulpen kun je eens achterwaartse oefening gaan doen. Een paard dat blokkeert in de kaak daar kun je eigenlijk niets mee, dus ook niet achterwaarts.

SheeNegro ik wil je bedanken voor je vragen want daardoor kreeg ik zo´n zin om te gaan rijden, dat ik gauw nog een half uurtje Polie heb gereden, staat hier aan huis en ik voel me net een penny meisje nu, zo verliefd op dat kleine paardje <3 . Het was pas de derde keer dat ik er weer opzat en ze werd alweer zo fijn om te rijden. Ik had voor jouw vragen eigenlijk besloten om haar te laten staan vandaag. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Paardrijden is toch wel heel erg leuk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:35

Leuk deze discussie over het achterwaarts gaan en oefeningen om de kaak los te laten!! Soms moet je gewoon lezen en doen/experimenteren. Schouderbinnenwaards ging bij ons niet echt top. Totdat ik in een boek een oefening las om eerst een keerwending in een hoek te rijden en je paard daarna Schouderbinnenwaards te rijden. Werkte dus top!!

Lezen, zien en doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 18:37

Pien,
Zoals jij de eerste methode omschrijft.
Maar dat is gebruiksrijderij en niet KD.

Rijkunstig achterwaarts gaan is gevorderde dressuur, maar het is ook een mooie test oefening, in hoeverre je paard aan de hulpen staat en Dûrchlassig is.

Ervan uitgaand dat ons paard volledig ontspannen is, een vol vertrouwen in ons heeft, al een flinke rijkunstige ontwikkeling heeft ondergaan en zijn evenwicht heeft hervonden, dus rustig en zonder enige weerstand voorwaarts gaat, aanleuning heeft genomen en nageeft alsmede onze kruishulpen heeft begrepen en er correct op reageert.
Om vanuit stap halt te houden volstaat het in de beweging ons kruis licht aan te trekken en weerstand te bieden met de hand.
"De onzichtbare hulpen".

Ons paard houdt halt en brengt in deze beweging op een zachte kruis/kuithulp de achterhand bij waarna wij alles nageven.
Het paard verzamelt zich dus onder ons en richt zich enigszins op, het staat in de hand, zonder enige weerstand, dat wil zeggen het is volledig aan alle hulpen.
Dit moeten we dus in onze africhting eerst opbouwen.

Onze handen dragen de teugels die contact hebben met ons paard dat aanleunt tot aan de hem geboden begrenzing, onze armen hangen ontspannen af.
Wanneer we nu ons kruis zachtjes aantrekken, ondersteund door zacht aanspannende kuiten dan zal ons paard de buikspieren aanspannen, met de hals over de schouder iets naar voren omhoog komen en tegen de teugel aan komen.
Onze hand ontvangt nu het paard en volgt/geeft vervolgens na, waarmee het paard een pas voorwaarts zal gaan maken, of geeft na en vangt de opkomende beweging op door zachtjes weerstand te beiden en neemt het paard iets mee omhoog en naar achteren, waarmee het een pas achterwaarts zal maken.

Op het moment van gaan kan de opkomende pas voorwaarts of achterwaarts afgerold worden, dat weet het paard pas als hij gaat bewegen.
Het achterwaarts komt voort vanuit het uit verzameling voorwaarts gaan.
Alle hulpen zijn (nagenoeg) onzichtbaar.
De dans.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:46

Die discussie ga ik niet aan als het gaat om gebruiksrijderij en niet KD. De oefening zoals hierboven beschreven heb ik in ieder geval niet uit mijn moderne dressuur tijd geplukt.

Dus mag ik daaruit de conclusie trekken dat jij niet achterwaarts gaat met een groen paard? Dat je pas achterwaarts gaat als je paard verzameld is en durchlässig. Want mijn vraag was Simpelman,

pien_2010 schreef:
Simpelman hoe zou jij dan een jong niet verzameld paard paard als gehoorzaamheid oefening achterwaarts leren gaan?
. Aangezien ik bovenstaand antwoord terug krijg, trek ik de conclusie dat jij achterwaarts gaan dus niet doet met een jong paard of begrijp ik je fout?

Of anders de vraag gesteld, welk antwoord zou jij SheeNegro geven op haar vraag:

SheeNegro schreef:
Zou iemand mij nog eens willen uitleggen hoe je correct achterwaarts gaan vraagt?
.

Daar leer ik ook weer van en daarom doe ik mee in dit topic *D .

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:48

Ben Pien nog altijd dankbaar dat ze deze "oude" oefening ons heeft voorgedaan en ons het ook heeft laten aanvoelen. ;)

Gebruik em zelf nog steeds regelmatig, en als paardje daarbij toch ietwat voorwaarts gaat is dat geen probleem als ie daarin zijn kaakje maar loslaat.
Contact kan hierbij heel luchtig zijn, als paard afkauwt is contact luchtig en moet je dat niet verstoren.
Zal wel niet correct zijn, maar ik verkies dan die luchtigheid boven juist voorhand gebruik.

Ben trouwens nog geen paard tegen gekomen die op deze oefening niet fijn reargeert, ook al hebben ze em nog nooit gedaan.
Zelfs de manege-plankje-paardjes hadden het zo door.
Zal wel iets "natuurlijks" zijn wat je triggert ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:52

pien_2010 schreef:
, dat ik gauw nog een half uurtje Polie heb gereden, staat hier aan huis en ik voel me net een penny meisje nu, zo verliefd op dat kleine paardje <3 . Het was pas de derde keer dat ik er weer opzat en ze werd alweer zo fijn om te rijden. Ik had voor jouw vragen eigenlijk besloten om haar te laten staan vandaag. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Paardrijden is toch wel heel erg leuk.

+:)+ he, fijn dat je rijden weer oppakt en de tijd ervoor weer hebt, lekker genieten.
Hier is het helaas al tijden pokke herfstweer: harde wind - regen - niet echt buitenrij weer...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 18:59

[pien_2010] schreef:
Die discussie ga ik niet aan als het gaat om gebruiksrijderij en niet KD. De oefening zoals hierboven beschreven heb ik in ieder geval niet uit mijn moderne dressuur tijd geplukt.

Dus mag ik daaruit de conclusie trekken dat jij niet achterwaarts gaat met een groen paard? Dat je pas achterwaarts gaat als je paard verzameld is en durchlässig. Want mijn vraag was Simpelman,

[pien_2010] schreef:
Simpelman hoe zou jij dan een jong niet verzameld paard paard als gehoorzaamheid oefening achterwaarts leren gaan?
. Aangezien ik bovenstaand antwoord terug krijg, trek ik de conclusie dat jij achterwaarts gaan dus niet doet met een jong paard of begrijp ik je fout?

Je hebt dan waarschijnlijk hier over heengelezen:

Pien,
Zoals jij de eerste methode omschrijft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:01

pien_2010 schreef:
Of anders de vraag gesteld, welk antwoord zou jij SheeNegro geven op haar vraag:

SheeNegro schreef:
Zou iemand mij nog eens willen uitleggen hoe je correct achterwaarts gaan vraagt?

Twee mogelijkheden dus, het hangt er van af waar je mee bezig bent.
Beide mogelijheden zijn gegeven.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:10

Haha Pien mijn fout dan, ik doelde de open kaak ook op het achterwaarts gaan. De reden dat ik deze vraag stel is omdat mijn lesgeefvrouw daarop wees dat dit voor dit moment gymnatiserend beter was voor mijn paard. (Lees: herstellend van heup blessure- heropbouw).

Ik heb een tekening gemaakt om het te verduidelijken wat ik bedoel.

Afbeelding

Afbeelding

Leuke visualisatie oefening ook trouwens om het eens zelf te doen: wandel achterwaarts met hoofd recht, met je kin ingetrokken (gesloten kaak) of je hoofd "voorwaarts-neerwaarts" je kin vooruit (open kaak)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:33

"Open kaak" is "reiken naar het bit", is uitwaaierende schoft.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:37

Ja dat weet ik gelukkig :=
Maar..
Wat als mijn paard tijdens het halthouden mooi met open kaak staat en met het achterwaarts gaan zijn kaak sluit. Is er een tip, maakt mij niet uit of hij voor het 'werken-aan-de-hand' of 'onder-het-zadel' is. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:37

Peetstap schreef:
Contact kan hierbij heel luchtig zijn, als paard afkauwt is contact luchtig en moet je dat niet verstoren.
Zal wel niet correct zijn, maar ik verkies dan die luchtigheid boven juist voorhand gebruik.

Peetstap juist hand gebruik is juist zacht en luchtig, zolang je maar niet alles loslaat want dan laat je paard in de steek.

Inderdaad Peetstap ook als je paard het niet helemaal goed uitvoert werkt het toch heel sterk.

Peetstap schreef:
Zal wel iets "natuurlijks" zijn wat je triggert ?
Klopt. De KD oefeningen hebben dat vrijwel allemaal in zich dat het voor het paard zo natuurlijk is en vanzelf sprekend. De reacties zijn daardoor voelbaar aanwezig en ook de vooruitgang in de scholing.

KD is niet enkel de Hoge School sprongen en/of de gevorderde verzamelende oefeningen. Daar ligt zo'n lange weg voor om dat te kunnen bereiken.
Ik heb maar paar voorzichtige stapjes op die lange weg gezet, doordat ik te kort les heb gehad in KD, en zelf met mijn paardje weliswaar van zeer goede wil ben, maar beiden te weinig talent hebben voor het betere werk. Maar dat geeft niet. Je paard correct rijden, in evenwicht ook al is het dan niet verzameld is al iets wat voor mensen niet is weggelegd. In mijn ogen gaat het om de weg er naar toe.....en het met liefde en plezier bezig zijn.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:42

Paar naar de osteopaat geweest.
Beetje vast op links, maar verder open en blij!
Dankzij onze "nieuwe" manier van rijden. Bewijs zat voor mij dat sat stretchen mijn paard helpt.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:44

sanne83 schreef:
Ik ben zelf meer geïnteresseerd in de PK-stijl, dus ik lees jouw posts met interesse. Ik ben alleen ook meer meelezer :D

De discussie met Gast5428 vind ik dan weer ontzettend niets bijdragen, die komt duidelijk alleen een beetje schoppen :+

Aan de ene kant ben ik het met je eens. Ik ben geen WF-fan (ik vind hem zelf niet fijn rijden voorbij het halsstrekken en ik vind dat hij heel erg één stokpaardje heeft) en ik zie ook zeker de valkuilen van zo ontzettend focussen op het halsstrekken. Ik ben zelf de grootste fan van halsstrekken, maar ik vind dit ook te diep, te veel, te vaak :+

Aan de andere kant heb ik het idee dat er hier een aantal mensen zijn, die hier echt nét mee begonnen zijn. Misschien is WF de eerste persoon die hen iets anders vertelt dan de instructeur thuis. Het is vrij normaal om als je iets nieuws en goeds hebt gevonden in een lichte tunnelvisie te belanden :D :D
Het is ook vrij normaal om er dan wat langer over te doen en alles wat meer overdreven uit te voeren.

Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens bij PK-instructeur clinics gestaan, waarbij ik me afvroeg of mensen hun handen ooit nog eens omlaag gingen doen :') Elke goede "methode" kan je zo overdrijven dat het nergens meer over gaat.

Ik ben nogal fan van de gulden middenweg :D

Je hebt helemaal gelijk over de hoge handvoering Sanne! Ik train mijn paardjes sinds enkele jaren op de ecole de Légèreté wijze en het is NIET de bedoeling om met hoge handen te blijven rijden. De hoge handen hebben een functie, zijn een hulp of correctie en de handen dienen te zinken zodra het doel van de hoge hand bereikt is. Philippe Karl is daar erg streng op tegenwoordig ;-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 20:04

SheeNegro schreef:
Ja dat weet ik gelukkig :=
Maar..
Wat als mijn paard tijdens het halthouden mooi met open kaak staat en met het achterwaarts gaan zijn kaak sluit. Is er een tip, maakt mij niet uit of hij voor het 'werken-aan-de-hand' of 'onder-het-zadel' is. ;)

Misschien wil je al iets dat je paard nog niet aankan.
Met een "tip" hoe je doel te bereiken schiet je misschien niet echt op, het kan leiden tot een trucje.

Wat je je af moet vragen is of je onder alle omstandigheden in stap, bij halve ophoudingen, overgangen draf>stap>draf>stap en hele ophoudingen die "open kaak" kunt behouden.
Of je paard mét stelling en buiging op gebogen lijnen kan strekken en dezelfde overgangen kan maken.
Of je paard de aanleuning behoudt onder die omstandigheden, kalm in evenwicht blijft.
Is bovenstaande écht bevestigd dan komt de rest vanzelf, het volgt er uit.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:29

Jij zou dus niet om gymnastiserende redenen het achterwaarts gaan vroeger meenemen? Gewoon omwille van dat het kan leiden tot een trucje. Maar als dat trucje nu zo correct mogelijk wordt geleerd, dan is dat toch alleen maar mooi meegenomen, toch?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:45

pien_2010 schreef:

Met dat laatste ben ik het niet geheel eens. Ik gebruik de wending om de voorhand (of wijken van de achterhand) als voorbereiding op de travers/renvers. Ik begin met jonge paarden altijd heel simpel buiging naar rechts heup naar links en visa versa. Daarna leer ik ze differentieeren op welk voorbeen ik wil dat ze pivotten om vervolgens het paard steeds rechter te stellen tot een punt waarbij ik stelling naar 1 kant kan nemen en de heup dezelfde kant op kan bewegen. Vandaaruit wordt een renvers op de cirkel een logisch vervolg.

Genoeg paarden en ruiters die hier moeite mee hebben, of de controlle die daarvoor nodig is ontberen.

Voor de backup hanteer ik gewoon horsemanship 101