Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cherie78 schreef:quadripes schreef:als je in travers aangaloppeert, hoeft het paard 1 been niet onder de massa te zetten en kan dan nooit in een verzamelde galop aangalopperen. het kan dan namelijk niet vanuit de achterhand vertrekken.
Is het niet zo dan, dat een paard vanuit het buiten-achterbeen vertrekt?
Bij een travers-achtige houding is dan juist het buiten-achterbeen meer onder het midden van de massa en wordt het binnen-achterbeen ertoe gebracht om "neergezet" te worden.
Nog even een aanvulling, voordat mijn tekst verkeerd begrepen wordt, het is wel het allereerste begin om te leren "aanspringen"
Dus waarschijnlijk dat het binnen de AR zo aangeleerd kàn worden.
orienta schreef:Welk filmpje heeft iedereen het nou over?
ik heb even een paasachterstand![]()
Cherie!
Staat je cob weer in ze stal te springen om ze wereld kunsten te vertonen?
Dusa schreef:Ik denk dat mensen die de academische rijkunst beoefenen mensen zijn die rijtechnish niet voldoende kwaliteit en feeling hebben om goed hun paard te rijden en daardoor in een heel laag ( veel te laag ) tempo met hun paard gaan werken en zo de tijd hebben om hun lichaam overdacht onafhankelijk hulpen te kunnen laten geven.
Het is niet erg dat mensen minder goede rijkunstige kwaliteiten hebben , maar wel dat hun rijkunst een naam krijgt en volgelingen heeft en er heel veel goede kenmerken aan toegedicht worden en het als een manier van rijden en voortbewegen gezien wilt worden zoals men behoort tee rijden en het paard behoort te bewegen, wat dus absoluut niet is, het is meer een hulpmiddel voor mensen die nog niet toe zijn om hun paard op de manier te rijden zoals die hoort, terwijl er ook nog methodes bijgehaald worden die niet kloppen, zoals te veel buiging en het slechtste vind ik wel het veel te lage tempo van het paard, wat toch een bepaalde mate van verkeerde belasting in diverse oefeningen zal geven.
Wanneer mensen nu gewoon uit zichzelf toegeven die goede rijkunstige kwaliteiten niet te hebben, maar aangepast werken om zich in het rijden te bekwamen.
Zo zijn er meer zijwegen in de rijkunst van het ene uiterste in het andere, maar eigenlijk gaat het gewoon om de rijkunst zoals die zou behoren zijn.
Dat mensen tot de academische rijkunst overgaan omdat ze het gehang en getrek zonder resultaat meer dan zat zijn, duidt ook op de minder rijkunstige kwaliteiten.
Ruiters die goed rijden hoeven niet te hangen en te trekken, alhoewel de teugelvoering waarop een paard gereden wordt kan verschillen per paard in druk.
Dusa schreef:Die rijden vnl goed, er is wel een heel duidelijk verschil natuurlijk, zeker bij het losrijden zijn de rijstijlen duidelijk te onderscheiden en ook ziet men tijdens het inrijden het verschil tussen hoe de mensen als persoon verschillen en vandaaruit ook toch allemaal in rijstijl enigszins variëren.
In de proeven tonen de beelden veel uniformer, daar is meer het onderscheid te zien in het rijden, rij en proeftechnisch correct en goed, heel goed en het minder of duidelijk minder en tevens kan men de kwaliteit van de paarden duidelijk onderscheiden en het niveau van de paarden in deze proeven.
Dusa schreef:Ik denk dat mensen die de academische rijkunst beoefenen mensen zijn die rijtechnish niet voldoende kwaliteit en feeling hebben om goed hun paard te rijden en daardoor in een heel laag ( veel te laag ) tempo met hun paard gaan werken en zo de tijd hebben om hun lichaam overdacht onafhankelijk hulpen te kunnen laten geven.
Het is niet erg dat mensen minder goede rijkunstige kwaliteiten hebben , maar wel dat hun rijkunst een naam krijgt en volgelingen heeft en er heel veel goede kenmerken aan toegedicht worden en het als een manier van rijden en voortbewegen gezien wilt worden zoals men behoort tee rijden en het paard behoort te bewegen, wat dus absoluut niet is, het is meer een hulpmiddel voor mensen die nog niet toe zijn om hun paard op de manier te rijden zoals die hoort, terwijl er ook nog methodes bijgehaald worden die niet kloppen, zoals te veel buiging en het slechtste vind ik wel het veel te lage tempo van het paard, wat toch een bepaalde mate van verkeerde belasting in diverse oefeningen zal geven.
Wanneer mensen nu gewoon uit zichzelf toegeven die goede rijkunstige kwaliteiten niet te hebben, maar aangepast werken om zich in het rijden te bekwamen.
Zo zijn er meer zijwegen in de rijkunst van het ene uiterste in het andere, maar eigenlijk gaat het gewoon om de rijkunst zoals die zou behoren zijn.
Dat mensen tot de academische rijkunst overgaan omdat ze het gehang en getrek zonder resultaat meer dan zat zijn, duidt ook op de minder rijkunstige kwaliteiten.
Ruiters die goed rijden hoeven niet te hangen en te trekken, alhoewel de teugelvoering waarop een paard gereden wordt kan verschillen per paard in druk.
Dusa schreef:Mensen die AR rijden zijn naar mijn idee bezig hun feeling te ontwikkelen, en daar is niets mis mee, niet iedereen is van nature een begaafd ruiter, maar het kan een methode zijn om die feeling op een bepaalde manier te krijgen.
Het is alleen niet de juiste weg om de AR tot een rijstijl te promoveren, zeker door dat tempo zonder expressie, kracht bewegin en schwung geeft dat een verkeer beeld van hoe paarden in de dressuur behoren te lopen
Dusa schreef:Mensen die AR rijden zijn naar mijn idee bezig hun feeling te ontwikkelen, en daar is niets mis mee, niet iedereen is van nature een begaafd ruiter, maar het kan een methode zijn om die feeling op een bepaalde manier te krijgen.
Het is alleen niet de juiste weg om de AR tot een rijstijl te promoveren, zeker door dat tempo zonder expressie, kracht bewegin en schwung geeft dat een verkeer beeld van hoe paarden in de dressuur behoren te lopen
piepenfiets schreef:Vind ook beetje kort door de bocht Dusa,dus als je klassiek beoefend heb je per definitie wel feeling en technisch voldoende kwaliteit?Nee,in elke tak of stroming heb je getalenteerde en minder getalenteerde mensen.De reden dat mensen ar gaan beoefenen heeft m.i.andere oorzaken.Ik ken ar mensen die weldegelijk zeer goed zijn,rijtechnisch & qua feeling en ook klassiekers en plenty moderners die dat niet zijn.
cherie78 schreef:Dusa schreef:Die rijden vnl goed, er is wel een heel duidelijk verschil natuurlijk, zeker bij het losrijden zijn de rijstijlen duidelijk te onderscheiden en ook ziet men tijdens het inrijden het verschil tussen hoe de mensen als persoon verschillen en vandaaruit ook toch allemaal in rijstijl enigszins variëren.
In de proeven tonen de beelden veel uniformer, daar is meer het onderscheid te zien in het rijden, rij en proeftechnisch correct en goed, heel goed en het minder of duidelijk minder en tevens kan men de kwaliteit van de paarden duidelijk onderscheiden en het niveau van de paarden in deze proeven.
Dan zie jij het ietwat rooskleuriger dan ik
liberty22 schreef:dusa je hebt geedith , maar ik weet niet of je weet hoe het voelt dat je zo graag veel wilt leren dat het je zeer doet , je gaat op zoek mensen vertellen dingen mooi en jij wilt graag leren en bent nog jong dus luisterd naar die mensen , om goed te kunnen paardrijden moet je vele km maken en hoe ouder je bent des te meer km je maakt.
Je hebt aan een menseleven immers niet genoeg om het paard opleidden echt onder de knie te krijgen.
Dus jonge mensen moeten leren en je leert alleen door je opentestellen voor mensen waarvan je denkt die je wat kunnen leren of dit nu AR is Hollandse school klassieke rijderij het ligt er maar net aan wat er op je pad komt.En met de tijd verbreed je je wereld en ga je verder kijken.
Maar ik begrijp uit jou post dat jij geboren bent met alle kennis chapo voor jou , ik wou dat ik zo geboren was en niets meer hoefde te leren.
Citaat:de zuivere klassieke rijkunst wil het paard trots, sterk, krachtig en eigenbewust maken.
Citaat:Ik zie in de AR meer een zijweg zoals er meerderen zijn en daar wordt een naam aangehangen en heeft volgelingen zoals in meer zijwegen.
Er zullen zeker wel goede ruiters bij zijn met feeling, maar wanneer men goed dressuur wilt rijden dan rijdt men toch dressuur zoals die behoort te zijn lijkt mij.
Met zo'n ondermaats tempo kan men toch niet van echte feeling spreken.
Professor schreef:Citaat:de zuivere klassieke rijkunst wil het paard trots, sterk, krachtig en eigenbewust maken.
Hier ben ik het volkomen mee eens.Citaat:Ik zie in de AR meer een zijweg zoals er meerderen zijn en daar wordt een naam aangehangen en heeft volgelingen zoals in meer zijwegen.
Er zullen zeker wel goede ruiters bij zijn met feeling, maar wanneer men goed dressuur wilt rijden dan rijdt men toch dressuur zoals die behoort te zijn lijkt mij.
Met zo'n ondermaats tempo kan men toch niet van echte feeling spreken.
Hier ben ik het volkomen mee eens.
xmarliez schreef:Ik vind het niet kort door de bocht. Ik ben namelijk mede door gebrek aan feeling begonnen met AR.
Het leek allemaal zo simpel en dat was het ook.. snel 'hoge' oefeningen aan leren dat klonk me wel lekker in de oren. Mijn paard die dat allemaal kon zonder dat het moeite koste. Door mijn gebrek aan feeling wist ik niet dat wat ik deed niet klopte. Hoe verder ik kwam hoe meer ik vast kwam te lopen 'mijn paard doet het niet'. Toen ik verder ging kijken kwam ik tot de conclusie dat het allemaal niet zo mooi is als het lijkt en dat paardrijden veel meer inhoud heeft. Toen ben ik 'klassiek' gaan lessen en merkte ik dat dát veel beter bij mijn gevoel paste maar uiteindelijk was dat helaas ook niet zo. Het heeft me de juiste richting in gestuurd maar al snel hield het op, ik was nog steeds niet begonnen met voelen. Door bepaalde dingen ben ik wéér op een ander spoor geraakt en dat heeft me wéér aan het denken gezet. En nu pas besef ik dat paardrijden voelen is en dat het moeilijker is dan ik ooit had durven denken maar aan de andere kant dubbel zo leuk is. Mijn paard is vrolijk, ik ben vrolijk en ik begin te ontwikkelen.
Ik heb dus voor de AR gekozen omdat ik een gebrek aan feeling heb, ik ben geen talent. Daarom was dit een mooie weg voor mensen die geen talent bezitten (wil niet zeggen dat ze 'hun' talent wat ergens diep in hunzelf schuilt niet kunnen ontwikkelen!). Het was een simpele weg om ver te komen.. alleen heb ik gelukkig niet ver kunnen komen omdat ik gelukkig een ontzettend fijn paard heb die wel weet wat juist is en wat niet. Zij heeft mij op het juiste pad gebracht door niet meer verder te willen en niet meer samen te willen werken. Mijn paard verteld mij wie en wat goed is en wie nieten daar vertrouw ik op.
liberty22 schreef:dusa je hebt geedith , maar ik weet niet of je weet hoe het voelt dat je zo graag veel wilt leren dat het je zeer doet , je gaat op zoek mensen vertellen dingen mooi en jij wilt graag leren en bent nog jong dus luisterd naar die mensen , om goed te kunnen paardrijden moet je vele km maken en hoe ouder je bent des te meer km je maakt.
Je hebt aan een menseleven immers niet genoeg om het paard opleidden echt onder de knie te krijgen.
Dus jonge mensen moeten leren en je leert alleen door je opentestellen voor mensen waarvan je denkt die je wat kunnen leren of dit nu AR is Hollandse school klassieke rijderij het ligt er maar net aan wat er op je pad komt.En met de tijd verbreed je je wereld en ga je verder kijken.
Maar ik begrijp uit jou post dat jij geboren bent met alle kennis chapo voor jou , ik wou dat ik zo geboren was en niets meer hoefde te leren.
xmarliez schreef:Zoals je ziet staat klassiek tussen '' voor mij dus niet klassiek genoegmaar ik wil er niemand mee tegen het hoofd stoten want diegene leest hier mee.
Het was niet de juiste 'klassieke' instructie voor mij. Nu heb ik iemand gevonden die beter bij mij past. Diegene geeft ook klassiek les alleen dan voor mij zonder '' omdat het voor mijn gevoel meer klassiek is