Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:13

Ik vind een paard met een tennisracket op zijn hoofd hameren niet echt in verhouding tot een wiebelend onderbeen >;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 13:15

Misschien is het wiebelende onderbeen wel een gevolg van dat timmeren. :) :)
(De tennisracket mehode komt uit heeel bekende bejubelde voorbeeld stal, natuurlijk niet en publiek maar meer als voorbereiding.)

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:18

Dat vind ik gewoon ronduit smaad nadat je eerst zegt dat je de amazone in kwestie niet kent.
bah :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:19

Simpelman schreef:
Picasso schreef:
Ik pik eruit wat ik denk dat goed is, en heel gek: dat werkt.... Is dit discussiëren om het discussiëren Simpelman? Ben een beetje los van de trappers geloof ik... Het ene is toch niet per definitie fout? Uta Gräf is een begaafd en vriendelijk ruiter, rijdt mee in de topsport inderdaad, maar Klimke ook.... Ik zie bij beide een fijn LOSGELASSENES PFERD... En daar gaat het bij mij om: een paard wat fijn meewerkt...

Ik discussieer graag, maar mét argumenten.
En ja, ik ben een purist, Klassiek Dressuur is KD met zijn verschillende methoden die naar hetzelfde doel leiden.
Lichtheid.

Misschien de reden dat ik nooit een ander "probleem" met mijn paarden heb dan het bereiken van het maximum dat ze van nature kunnen leveren. :)

Na de losgelatenheid volgen aanleuning, nageeflijkheid, Schwung, rechtgerichtheid, verzameling en Dürchlassigheit.

Sorry dat mijn argumenten niet jouw niveau bevatten... ben maar een simpele ziel met een neurologische aandoening. :+

Ik kan me ook niet voorstellen dat jij nooit tegen problemen aanloopt in het rijden of in de omgang met de paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:23

Dat maakt paardrijden toch ook zo interessant?
Dat je iedere keer weer even denkt: huh.. hoe ga ik deze grapjas nou weer in goede banen leiden.
Of hoe kan ik dat specifieke punt nou eigenlijk verbeteren.
Paardrijden is voor mij voor het grootste deel hersen gymnastiek.

Zelfde met zadels passen of uitvinden waarom een paard iets niet kan. Analyseren en nadenken.

Als alles makkelijk is dan kun je ook afvragen of je niet ergens onderweg gestopt bent met de lat steeds wat hoger te leggen voor jezelf en in je comfort zone rondjes fietst.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 13:30

@Picasso,
"Argumenten" was niet persoonlijk naar jou gericht, maar algemeen er zijn nog al wat mensen die telkens weer persoonlijk moeten worden of oneerlijke argumenten denken te moeten gebruiken om hun gelijk te krijgen. (dat daarmee dan hun ongelijk wordt :+ )
Ik probeer de discussie te voeren om de discussie in de hoop dat we er allemaal van leren en geloof me inclusief mijzelf. ;)

Ik kan in de omgang of het rijden tegen een onvermogen oplopen van mijn paard, dat analyseer ik dan, hak het in stukjes.
Vervolgens werk ik aan de stukjes tot het geheel beheersbaar wordt voor mijn paard.
Problemen zijn altijd het gevolg van het niet herkennen van het onvermogen van het paard het gevraagde te begrijpen of geestelijk of fysiek aan te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-12-15 13:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:30

Dat vind ik ook Sizzle; paarden hebben zo hun humeurtjes en moeilijkheden en de uitdaging is om daar zo slim mogelijk op in te springen/mee om te gaan zonder geduld te verliezen of angstig te worden. Ik zal nooit elk paard kunnen rijden omdat ik juist mijn beperkingen daarin ken. Daarnaast vind ik het leuk om uit te vogelen hoe de volgende stap te nemen en niet de losgelassenheit te verliezen... Na jaren te hebben vastgezeten (letterlijk) in een systeem omdat het zo 'hoorde' ben ik de weg naar de oefeningen nu op een andere manier aan het uitvinden. Met vallen en opstaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:35

Picasso, ik werk dan ook per definitie niet op zeer flegmatieke en zwaarmoedige paarden.
Als een paard ergens geen lol in heeft, heb ik het ook niet. Dat ervaar ik dan als een probleem.
Ik ga me er ook niet aan wagen om dat op te lossen.

Vanessa was een paard dat een vreselijke hekel had aan de bak. Ze keek dan echt gewoon depressief. Ik beperkte het werk in de bak dan ook tot hooguit 1x per week. Buiten was het een heerlijk optimistisch en vrolijk dier dat graag op ontdekking ging. Heb haar verkocht aan iemand zonder bak :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 14:11

Sizzle schreef:
Dat vind ik gewoon ronduit smaad nadat je eerst zegt dat je de amazone in kwestie niet kent.

Lezen is moeilijk, kennelijk zelfs voor slimme meisjes.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:16

:') Heb ook weer eens gereageerd in een topic van ITP.
Maar.... Dat doe ik niet weer.
Iedereen is alleen maar bezig met dat stomme krulletje en geeft mijn reactie als kant noch wal.
Jammer....

:') Beest komt achter de loodlijn, is nog maar 3,5 en wordt gereden in oprichting. Sorry, maar... ook dat vind ik niet kunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:18

Reactie van mij op de commotie over filmpje H. Langenh.

Mensen als I. Klimke, H. Langenh. hebben met hun correcte rijden hun sporen verdiend. Dus als ik filmpjes van dat soort amazones en ruiters zie dan ga ik objectief zitten kijken hoe gaat het. Als je dan zaken ziet die niet gaan zoals we gewend zijn, dan ga ik kijken: "wat gaat er mis, waarom gaat het mis, c.q. waar gaat het mis"? Daarom kwam ik ook met het voorbeeld van de filmpjes van correcte ruiters die mijn instructrice en ik ooit gekeken hebben en waar een aantal zaken niet goed ging. Geprobeerd hebben we om kritisch te ontleden wat er mis ging. De ene ruiter had zijn lichaamsbouw niet mee, de ander had nog een groen paard met minder potentie etc etc.

Kritisch zijn dat mag. Dit topic vind ik net zo fijn omdat we allemaal niet perfect zijn en mogen leren.

Dus hoe rijden we, wat kan er beter en wat is wel of niet correct? Daar hebben we het over in een vrij veilige omgeving.

Als dan iemand van dit niveau op deze manier in het topic aan "de schandpaal" wordt genageld dan krijg ik spontaan de hik zoals ik dat heb geformuleerd en dan voel ik een boze emotie. Dat is niet omdat ik niet zie wat er gebeurd . Vond en vind de manier van bekritiseren niet passen, de manier dus waarop dit gebeurde, het veroordelende, binnen het kader van dit topic.

Veroordelen is iets wat erg veel gebeurd op Bokt, een reden dat ik al een tijd geleden dat soort discussies topics heb vermeden. Die manier van discussiëren past niet bij mij. Ik voel me daar vervelend bij, ongeacht of het nu om een Bokker gaat of een topper, een ruiter die imo correct of niet correct rijdt. Maakt voor mij niet uit. Vriendelijke bejegening is erg belangrijk, of je nu hier bent of aan de rand van de bak staat.

Voor mij is deze veroordelende manier van kijken iets wat thuis hoort in de paarden wereld en waar ik me altijd ver van heb gehouden. Of althans heb geprobeerd. Een aantal jaren geleden heb ik er zelf tot mijn grote schaamte ook aan schuldig gemaakt, maar ben daar helemaal mee gestopt. Het voegt niets toe, je leert er niets van en voor mij stoot het af.

Dus kritisch kijken met respect jegens de ruiters graag. Al het overige vind ik gewoon niet fijn en dat is niet omdat het bij bepaalde mensen niet fout zou kunnen gaan en dat niet benoemd zou mogen worden.

Om mensen die daar anders tegen aan kijken dan ook weg te zetten als een stel dummies of weet ik wat hoe het geformuleerd is, vind ik ook iets dat ik als onprettig ervaar. Dus de hik kreeg ik over de manier waarop geformuleerd werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:38

De manier van reageren op het eerste filmpje van HL door Simpelman vond ik ook een vervelende bijsmaak hebben pien_2010 en zeker niet nodig. Maar daar wordt niet meer op gereageerd door Simpelman. Het zou hem sieren ook eens zijn ongelijk toe te geven. Er zijn later andere filmpjes bijgehaald om zijn gelijk te halen, waar hij nu juist anderen van beschuldigd. Dat vind ik ook jammer. Is niet nodig. En dat heeft niks met nergens kritiek op mogen hebben te maken imo: maar sfeertje waarin het gebeurde was niet okay. Ik denk dat niemand de volledige waarheid in pacht heeft, ook Simpelman niet. Ik leer door te kijken, lezen maar vooral doen....... Reiten lernt man nur durch Reiten.... met de juiste voorbeelden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 14:44

Even op een rijtje @piendumaite,
Ik geloof @oji, plaatste een opmerking dat zij een filmpje bekeken had van H Langenh, let op, zonder link, die heeft ze er later ingezet.
Geen idee hebbend wie dit is vraag ik Youtube video's van H L te zoeken en hierbij kreeg als eerste de video aangeleverd die ik vandaag geplaatst heb. Kennelijk niet HL, maar daarom niet minder interessant in het licht van dit topic.
Mijn VRAAG of zij ook zag dat er nogal wat afgeprikt en hals gelicht werd is niet beantwoord maar door meerderen waaronder jijzelf als een "aan de schandaal paal nagelen" beschouwd van een idool "die haar sporen verdiend heeft".

Daar schrok ik nog al van, met een vraag de vinger proberen te leggen op iets dat, algemeen aanvaard, structureel als niet juist kan worden beschouwd is toch niet hetzelfde als het "aan de schandpaal" nagelen?
Mijn VRAAG over het geprik en het hals lichten betreffen dus de gepresenteerde video, de later volgende lijst met kritiek idem.
Interessant discussie onderwerp.

Verder een algemene opmerking wat mijzelf betreft doe ik mijn best om correct NL te hanteren.
We hebben in onze taal het ww zijn.
Ook hebben we de woorden worden, lijken, blijken, schijnen, heten, dunken voorkomen, allen gerelateerd aan het zijn maar met verschil dat het niet is.
Hier wordt voortdurend overheen gekeken met als gevolg allerlei onnodige aanvallen.
Het bepalen of iets is laat ik aan een ieder over.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-12-15 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:45

het gaat hier niet om iemand aan de scnadpaal te nagelen of af te kraken. het gaat om de waarneming die wij doen. en dan kan ik niet anders comcluderen dat simpelman in zijn beschrijving gelijk heft. het paard loopt niet natuurlijk en loopt geen passage en vertoont ook geen piaffe. ik heb voor de lol nog eens het filmpje van Edward gal en totillas erbij gehaald. wat voor een gaaf paard het ook is het vertoont ook gene passage. de bewging is aangeleerd en niet de beweging die je zou zien als je vanuit de ontspanning de klassieke dressuur zou volgens waarover dit topic gestart is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:50

Hebben we het nog steeds over hetzelfde filmpje DarkoFoitzik? Het begon namelijk met een filmpje geplaatst door Sanne? Waar geen piaffe of Passage in voorkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:53

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 14:55

Vur heeft dus in eerste instantie geen filmpje geplaatst, dat kwam pas NA mijn vraagje....
Ze heeft de link later toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:59

Simpelman schreef:
Zie je ook dat de hals en het hoofd telken omhoog gehaald worden?
En, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik

Deze opmerking kwam meteen na het filmpje van Vur. Maar ik zal even wat verder teruglezen.

Oh je bedoelt dat ze eerst een opmerking plaatste en daarna het filmpje heeft toegevoegd? Maar waar sloeg dat "Prik, prik, prik" dan op?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:22

Simpelman schreef:
Sizzle schreef:

Lezen is moeilijk, kennelijk zelfs voor slimme meisjes.

Dan is het aan de schrijver om het zo te schrijven dat de minder begaafde leek het begrijpt.
Schrijven is mijn werk. Als iemand mijn werk verkeerd interpreteert dan zal ik dat proberen recht te zetten

Leg mij eens uit in kinderlijke woorden waarom wiebelbenen met diermishandeling op gelijk niveau staat?
Of is dat jouw vorm van humor?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:28

Excuses als mijn posts gevoeld worden als aanvallen. Dat is juist niet wat ik probeer te verhelderen. Ik krijg het niet duidelijk wat ik dan wel bedoel, dus ik laat het bij deze excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:51

pien_2010 schreef:
Excuses als mijn posts gevoeld worden als aanvallen. Dat is juist niet wat ik probeer te verhelderen. Ik krijg het niet duidelijk wat ik dan wel bedoel, dus ik laat het bij deze excuses.

Juist niet Pien!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:56

Nou ja, jullie snappen dus ook wat ik bedoel, soms is iets wat niet perfect is ook al een goed voorbeeld.
En je kan ook de goede dingen eruit willen pikken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:00

Picasso schreef:
Daarom is het zo jammer Simpelman, dat je liever geen filmpjes van jezelf plaatst.... Zou graag zien hoe het eruit 'moet' zien.....

Tja simpelman als je zo hoog vd toren blaast dan is de opmerking van Picasso en in eerdere berichten van Gast5428 met de vraag om ons te showen Hoe het dan wel moet zeer terecht!!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:02

maralyn schreef:
:') Heb ook weer eens gereageerd in een topic van ITP.
Maar.... Dat doe ik niet weer.
Iedereen is alleen maar bezig met dat stomme krulletje en geeft mijn reactie als kant noch wal.
Jammer....

:') Beest komt achter de loodlijn, is nog maar 3,5 en wordt gereden in oprichting. Sorry, maar... ook dat vind ik niet kunnen.

Klopt. Heb ik ook gezien en me ingehouden...zo hoort het dus duidelijk niet.

@ filmpje van HL bij 1.40 verdwijnen de sporen volledig in de zij van het paard. Is dat dan de verfijning?
Ik vind het geen fijn beeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:04

Nee, dit is niet goed. Dit is een te waardevol topic, met te waardevolle inbreng van Simpelman *D . Niemand hoeft hier te laten zien hoe hij of zij rijdt ongeacht of je inhoudelijk een grote, kleine of geen inbreng hebt. Dat is niet nodig, want daar is iedereen vrij in..
Laten we ontopic verder gaan en leuke filmpjes met elkaar beoordelen.