Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:26

Helaas zijn bij veruit de meeste wedstrijden in Nederland géén stewards te vinden, waardoor e.e.a. inderdaad uit de hand loopt en slechts weinige juryleden durven dan op te treden, de ringmeesters idemdito.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:28

cherie78 schreef:
De "Handleiding", ten behoeve van de nederlandse ruiters en hun instructeurs ;)

Blz 190 van het befaamde rode boekje;

Bij appuyeren is het paard licht gesteld in de richting waarheen het gaat, doch blijft overigens voor het oog recht gericht.

Rechtgericht is ook een paard wat in Schouderbinnenwaarts gaat.
Liniaal recht en voor het oog zijn twee dingen.
U begrijpt dat recht gericht niet, dat heeft niets met de buiging te maken.
Een paard dat buiging heeft is recht gericht. Een paard is natuurlijk scheef kan dus niet van zich uit in buiging gaan.
Wat ik opschreef is ook uit de handleiding. Uit het 2 blauwe boekjes met een toevoeging van de FEI reglementen.
Bovendien staat er duidelijk dat de voorhand voor de achterhand blijft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:30

Jesser schreef:
So be it.. Ik geef mijn mening hierover. Ik mag graag meelezen, maar dit, vind ik niet netjes. Daarbij, haal die persoon erbij in de discussie, dan heeft diegene de kans om zichzelf en wat ze doet te verdedigen. Dan wordt het een andere zaak.

Maar als je dan toch zo overtuigd van je eigen kunnen bent. Wees dan groot en plaats ook dingen van jezelf, en sta open voor de kritiek die je kunt ontvangen..

Dat is een ander topic, Horses @ work geloof ik.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:31

Professor schreef:
cherie78 schreef:
De "Handleiding", ten behoeve van de nederlandse ruiters en hun instructeurs ;)

Blz 190 van het befaamde rode boekje;

Bij appuyeren is het paard licht gesteld in de richting waarheen het gaat, doch blijft overigens voor het oog recht gericht.

Rechtgericht is ook een paard wat in Schouderbinnenwaarts gaat.
Liniaal recht en voor het oog zijn twee dingen.
U begrijpt dat recht gericht niet, dat heeft niets met de buiging te maken.
Een paard dat buiging heeft is recht gericht. Een paard is natuurlijk scheef kan dus niet van zich uit in buiging gaan.
Wat ik opschreef is ook uit de handleiding. Uit het 2 blauwe boekjes met een toevoeging van de FEI reglementen.
Bovendien staat er duidelijk dat de voorhand voor de achterhand blijft.

Op blz 172 staat de uitleg over het "voor het oog recht gericht" ;)

Maar dit is uit het "rode boekje" :D
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-04-11 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:31

cherie78 schreef:
quadripes schreef:
ok je hebt gelijk cherie. alleen die halve ophouding dan... (maar appuyementen zonder lengtebuiging snap ik ook nog steeds niet helemaal).

ik wilde net schrijven in het topic, dat ik liever wedstrijdproeven zie dan het AR gehobbel... ik bedoel, afgezien van mensen die hun paard echt compleet vergallen.

het is alleen zo jammer dat in NL mensen de paarden zo lang/laag of diep ingesteld en op de voorhand rijden en vandaaruit geen werkelijke relatieve oprichting bereiken, als dat nou eens zou verbeteren, zouden er veel minder paarden uitvallen in het wedstrijd circuit.

Appuyementen zonder lengtebuiging (voor het oog) staat uitgelegd in de Handleiding.
De Handleiding is meer frans, dan duits klassiek.

De wedstrijdsport (door de zgn topruiters) zoals die heden ten dage "uitgevoerd" wordt, vind ik walgelijk.
Een intriest gebeuren voor paarden.

Daar ben ik een zeer fel tegenstander van.
En kan ook totaal niet snappen, dat mensen met paarden dit kunnen verdedigen c.q. goed vinden.

De basis-sport wil ik hiermee nog niet vergelijken, maar ook daar kan veel verbeterd worden.

Cherie, waarop baseer jij dat de Handleiding "meer Frans dan Duits klassiek" is???

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:33

murphy102 schreef:
murphy102 schreef:
Een vraag aan alle AR-aanhangers of mensen die op wat voor manier dan ook bij de AR terecht zijn gekomen:
Als jullie je antwoorden steeds moeten zoeken in de KR, wat heeft het dan voor nut om in de AR te blijven hangen?

Daarom Piepenfiets bovenstaande vraag aan iedereen, gewoon heel serieus niet cynisch bedoeld.

Dat begrijp ik ook niet,ik niet i.i.g.Door de klassiekers te lezen kom je er achter dat het niet klopt,daar kan je gewoon niet omheen.Als dat het niet is dan ga je je toch afvragen waarom die paarden zo bewegen,gespierd zijn,mat zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:35

murphy102 schreef:
Cherie, waarop baseer jij dat de Handleiding "meer Frans dan Duits klassiek" is???

Daar heeft ze gelijk in, de Nederlandse Militairen reden naar het Franse Klassiek.
De basis was Fillis, men herkent dat ook aan de Franse benamingen, helaas is door dat vervelende boek van van Baalen wat totaal verkeerd vertaald is de Duitse termen in de Nederlandse gekomen waardoor het een war boeltje geworden is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:36

Murphy, uit een citaat (blz 172 ook) herleid ik dat.

Ik zie net het antwoord van professor.

Maar mijn computer is zo langzaam op het moment, door het anti-virusprogramma.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-04-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:38

Het kenmerkende verschil tussen Frans en Duits is alleen dat de Duitsers ook op de rechtelijn stelling rijden dat deden de Franse en Nederlanders (Belgen) niet, alleen in de wendingen en de voltes en in galop.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:39

Professor schreef:
Het kenmerkende verschil tussen Frans en Duits is alleen dat de Duitsers ook op de rechtelijn stelling rijden dat deden de Franse en Nederlanders (Belgen) niet, alleen in de wendingen en de voltes en in galop.

Buiging, prof ;) hebben de duitsers ook op de rechte lijn.
Weliswaar een zeer lichte buiging.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-04-11 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:39

cherie78 schreef:

Hopelijk krijgt u computer niet de griep.... _/-\o_

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:41

Professor schreef:

Ja, dat is mij bekend.
Zo zie je dan wat de invloed van al dan niet goeie vertalingen kan zijn.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:42

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Hopelijk krijgt u computer niet de griep.... _/-\o_

Da's niet te hopen _/-\o_
Stel je voor, geen "tegengas" meer ;) ;) :D
Geintje dus, hè

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:44

ik rijd duitsklassiek, cherie en ik rijd niet met buiging op de rechte lijn. alleen stelling.

wat versta jij dan onder buiging?
Laatst bijgewerkt door quadripes op 25-04-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:45

cherie78 schreef:
Professor schreef:

Buiging, prof ;)

Nee stelling cherie78, ik ben met beide opgevoed, heb voordat ik mijn examen in 1974 gedaan heb gereden bij dhr Evers, waarvan ik in 1967 het boek Rijden en africhten kreeg van J.H. van Reede, dat boek is dito aan de handleiding aangezien de handleiding door beide heren is opgezet. Van Reede daar heeft de Nederlandse rijsport veel aan te danken hij heeft de Olypische Kampioenen van toen begeleid en opgeleid.
En mij werd door de rechterhand van van Reede het boek tot in de treure uitgelegd.
Tergelijkertijd met Herrn Halver een instructeur uit Duitsland, en beide konden het goed vinden en van beide heb ik oneindelijk veel geleerd, wat ik toen niet kon thuis brengen maar wat zij voor mij opgeschreven hebben en wat ik nu pas bevatten kan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:47

Denk dat men buiging van de hals en stelling en lengtebuiging door elkaar gooit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:52

Dat van "van Reede" meegewerkt heeft, is niets meer terug te vinden in de "rode" Handleiding.

En de "rode" Handleiding is ook veel ingekort, van 545 teruggebracht naar 352 bladzijde's

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:54

quadripes schreef:
ik rijd duitsklassiek, cherie en ik rijd niet met buiging op de rechte lijn. alleen stelling.

wat versta jij dan onder buiging?

Vaktechnisch; buiging van het hoofd tot aan de staart volgens het beloop van de wending.
Een lichte buiging kan natuurlijk op een rechte lijn.

Stelling kan zonder buiging, maar buiging kan inderdaad niet zonder stelling.

En nee, ik bedoel geen "buiging" van de hals.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-04-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:55

Dat was toen heel gewoon, he Professor, dat de Nederlanders het heel goed met de Duitsers konden vinden.
Piet Oothout, één van mijn leermeesters, ging elke 2 weken naar Duitsland "Nach seine Freunde", zei hij dan, "Om te leren en te verdiepen", met diverse "grote" mensen als Jozef Neckermann en vele anderen.
De sfeer was in die tijd vele malen beter, maar iedereen was immers met KR bezig en stond open voor elkaar.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:59

ja maak ons maar jaloers... zucht...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:01

murphy102 schreef:
Dat was toen heel gewoon, he Professor, dat de Nederlanders het heel goed met de Duitsers konden vinden.
Piet Oothout, één van mijn leermeesters, ging elke 2 weken naar Duitsland "Nach seine Freunde", zei hij dan, "Om te leren en te verdiepen", met diverse "grote" mensen als Jozef Neckermann en vele anderen.
De sfeer was in die tijd vele malen beter, maar iedereen was immers met KR bezig en stond open voor elkaar.

En daar tussen liep ik dan, jong kereltje, maar niet bij Neckermann maar bij Linsenhoff, Halver was hun trainer.
Het was met elkaar om de Kunst te vervolmaken, en niemand was in de training een concurrent maar alleen in de ring. Dat begrijpen ze tegenwoordig niet meer, het ging om het rijden de weg daar naar toe.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:02

nog een keer: maak ons maar jaloers... zucht...........

ok en nu ga ik dan nog even mijn man aandacht geven. :wave:

Poeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:20

piepenfiets schreef:
Paardvriendelijk?Nagh!!Ik snap niet dat men dit binnen de AR serieus kan nemen.

Waarom is dit niet paardvriendelijk? Ik zie nergens dat ze haar paard slaat of schopt.
Ik ben het wel met je eens dat het paard een beetje een gek huppeltje maakt in de galop, ik zou denken dat ie kreupel is wanneer ze hem op een hele kleine volte zet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:03

murphy102 schreef:
Een vraag aan alle AR-aanhangers of mensen die op wat voor manier dan ook bij de AR terecht zijn gekomen:
Als jullie je antwoorden steeds moeten zoeken in de KR, wat heeft het dan voor nut om in de AR te blijven hangen?

Ik verdiep mij simpelweg in alles. Ik bedoel hier trouwens niet mee te zeggen dat ik academisch rijd, ik heb alleen ooit een proefles gehad omdat ik brandde van nieuwschierigheid.

De duitsers zijn nog steeds 'meine Freunde' vooral door die schitterende auto's die in Ingolstadt worden gemaakt.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:21

Poeme schreef:
piepenfiets schreef:
Paardvriendelijk?Nagh!!Ik snap niet dat men dit binnen de AR serieus kan nemen.

Waarom is dit niet paardvriendelijk? Ik zie nergens dat ze haar paard slaat of schopt.
Ik ben het wel met je eens dat het paard een beetje een gek huppeltje maakt in de galop, ik zou denken dat ie kreupel is wanneer ze hem op een hele kleine volte zet.

Ja je hebt wel gelijk,ik doelde daarmee ook niet op het filmpje maar op de manier waarop ik weet dat het tot stand gekomen is.
Dat "kreupele"is overigens gewoon slecht gereden.Natuurlijk is het duidelijk dat er veel erger excessen zijn ahg om paardvriendelijkheid maar
die figuren laten zich er i.i.g niet op voorstaan.