Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cherie78 schreef:De "Handleiding", ten behoeve van de nederlandse ruiters en hun instructeurs![]()
Blz 190 van het befaamde rode boekje;
Bij appuyeren is het paard licht gesteld in de richting waarheen het gaat, doch blijft overigens voor het oog recht gericht.
Jesser schreef:So be it.. Ik geef mijn mening hierover. Ik mag graag meelezen, maar dit, vind ik niet netjes. Daarbij, haal die persoon erbij in de discussie, dan heeft diegene de kans om zichzelf en wat ze doet te verdedigen. Dan wordt het een andere zaak.
Maar als je dan toch zo overtuigd van je eigen kunnen bent. Wees dan groot en plaats ook dingen van jezelf, en sta open voor de kritiek die je kunt ontvangen..
Professor schreef:cherie78 schreef:De "Handleiding", ten behoeve van de nederlandse ruiters en hun instructeurs![]()
Blz 190 van het befaamde rode boekje;
Bij appuyeren is het paard licht gesteld in de richting waarheen het gaat, doch blijft overigens voor het oog recht gericht.
Rechtgericht is ook een paard wat in Schouderbinnenwaarts gaat.
Liniaal recht en voor het oog zijn twee dingen.
U begrijpt dat recht gericht niet, dat heeft niets met de buiging te maken.
Een paard dat buiging heeft is recht gericht. Een paard is natuurlijk scheef kan dus niet van zich uit in buiging gaan.
Wat ik opschreef is ook uit de handleiding. Uit het 2 blauwe boekjes met een toevoeging van de FEI reglementen.
Bovendien staat er duidelijk dat de voorhand voor de achterhand blijft.
cherie78 schreef:quadripes schreef:ok je hebt gelijk cherie. alleen die halve ophouding dan... (maar appuyementen zonder lengtebuiging snap ik ook nog steeds niet helemaal).
ik wilde net schrijven in het topic, dat ik liever wedstrijdproeven zie dan het AR gehobbel... ik bedoel, afgezien van mensen die hun paard echt compleet vergallen.
het is alleen zo jammer dat in NL mensen de paarden zo lang/laag of diep ingesteld en op de voorhand rijden en vandaaruit geen werkelijke relatieve oprichting bereiken, als dat nou eens zou verbeteren, zouden er veel minder paarden uitvallen in het wedstrijd circuit.
Appuyementen zonder lengtebuiging (voor het oog) staat uitgelegd in de Handleiding.
De Handleiding is meer frans, dan duits klassiek.
De wedstrijdsport (door de zgn topruiters) zoals die heden ten dage "uitgevoerd" wordt, vind ik walgelijk.
Een intriest gebeuren voor paarden.
Daar ben ik een zeer fel tegenstander van.
En kan ook totaal niet snappen, dat mensen met paarden dit kunnen verdedigen c.q. goed vinden.
De basis-sport wil ik hiermee nog niet vergelijken, maar ook daar kan veel verbeterd worden.
murphy102 schreef:murphy102 schreef:Een vraag aan alle AR-aanhangers of mensen die op wat voor manier dan ook bij de AR terecht zijn gekomen:
Als jullie je antwoorden steeds moeten zoeken in de KR, wat heeft het dan voor nut om in de AR te blijven hangen?
Daarom Piepenfiets bovenstaande vraag aan iedereen, gewoon heel serieus niet cynisch bedoeld.
murphy102 schreef:Cherie, waarop baseer jij dat de Handleiding "meer Frans dan Duits klassiek" is???
Professor schreef:Het kenmerkende verschil tussen Frans en Duits is alleen dat de Duitsers ook op de rechtelijn stelling rijden dat deden de Franse en Nederlanders (Belgen) niet, alleen in de wendingen en de voltes en in galop.
Professor schreef:Het kenmerkende verschil tussen Frans en Duits is alleen dat de Duitsers ook op de rechtelijn stelling rijden dat deden de Franse en Nederlanders (Belgen) niet, alleen in de wendingen en de voltes en in galop.
Professor schreef:cherie78 schreef:Murphy, uit een citaat (blz 172 ook) herleid ik dat.
Ik zie net het antwoord van professor.
Maar mijn computer is zo langzaam op het moment, door het anti-virusprogramma.
Hopelijk krijgt u computer niet de griep....
cherie78 schreef:Professor schreef:Het kenmerkende verschil tussen Frans en Duits is alleen dat de Duitsers ook op de rechtelijn stelling rijden dat deden de Franse en Nederlanders (Belgen) niet, alleen in de wendingen en de voltes en in galop.
Buiging, prof
quadripes schreef:ik rijd duitsklassiek, cherie en ik rijd niet met buiging op de rechte lijn. alleen stelling.
wat versta jij dan onder buiging?
murphy102 schreef:Dat was toen heel gewoon, he Professor, dat de Nederlanders het heel goed met de Duitsers konden vinden.
Piet Oothout, één van mijn leermeesters, ging elke 2 weken naar Duitsland "Nach seine Freunde", zei hij dan, "Om te leren en te verdiepen", met diverse "grote" mensen als Jozef Neckermann en vele anderen.
De sfeer was in die tijd vele malen beter, maar iedereen was immers met KR bezig en stond open voor elkaar.
piepenfiets schreef:Paardvriendelijk?Nagh!!Ik snap niet dat men dit binnen de AR serieus kan nemen.
murphy102 schreef:Een vraag aan alle AR-aanhangers of mensen die op wat voor manier dan ook bij de AR terecht zijn gekomen:
Als jullie je antwoorden steeds moeten zoeken in de KR, wat heeft het dan voor nut om in de AR te blijven hangen?
Poeme schreef:piepenfiets schreef:Paardvriendelijk?Nagh!!Ik snap niet dat men dit binnen de AR serieus kan nemen.
Waarom is dit niet paardvriendelijk? Ik zie nergens dat ze haar paard slaat of schopt.
Ik ben het wel met je eens dat het paard een beetje een gek huppeltje maakt in de galop, ik zou denken dat ie kreupel is wanneer ze hem op een hele kleine volte zet.