Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:27

Fijne foto's Jenny. Mijn paard loopt ook fijner als ze net op kniehoogte loopt, dus je gevoel kan wel kloppen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 10:42

Ik heb even nagedacht over de voor mij verbazingwekkende reacties die er kwamen op mijn vraag over Langehanenberg.
Vervolgens heb ik bijgaande video nog eens bestudeerd en wil deze toch nog even tegen het licht houden binnen kaders van dit topic.
We lopen nu het risico dat er een aantal topic deenemers minder "tevreden" zullen zijn met de afschuwelijke Simpelman, maar mogelijk helpt het weer anderen een eigen en wat objectievere kijk te ontwikkelen op het dressuurrijden.

Geen volldige analyse maar een hand vol constateringen, allen afgemeten aan het FEI art401.

De onderbenen van de ruiter liggen niet stil, hakken permanent opgetrokken om te kunnen prikken.
Er wordt voortdurend geprikt, om het paard tot het uiterste te forceren.

In de passage schommelt het paard 40 cm heen en weer omdat de beweging in werkelijkheid geen passage is.
Bij de piaffe daalt de achterhand niet.
Bovenstaanden zijn altijd duidelijke indicatoren voor het in het algemeen verkeerd gereden zijn.

Het paard loopt voortdurend afgedwongen achter de loodlijn.
De nek is niet het hoogste punt, de halsboog is overspannen, verder omhoog naar achteren kan niet, ontsnapping is niet mogelijk.
Een voortdurend ruw terugwerkende hand op de stang, de trens hangt er voor spek en bonen bij.
Geen sprake van natuurlijke bewegingen, niet van gesublimeerde natuurlijke bewegingen, alles is volledig afgedwongen en kunstmatig.
Het paard loopt in de krul, achter de teugel gedwongen.
Geen stille aanleuning.
Geen losgelatenheid, kalmte, rust, geen harmonie maar overgave.
Voortdurend wisselend tempo en tact.
Harde, ruwe teugelvoering, de mond opent zich voortdurend en tegen de sperriem in om aan de veel te hoge druk te ontkomen, zie de ogen.

Een blik van belediging, ontevredenheid en weerstand in de ogen van het paard.
Een houding van volledig overnomen geweest te zijn aan het eind van de proef.

Wanneer deze video een kennelijk verafgood voorbeeld voor veel mensen is, dan raad ik ze aan dit topic te mijden.
Het algemeen lijkt voornamelijk op paardenmishandeling, het geheel heeft niets met de beginselen van de Klassieke Dressuur te maken.
Dit is niet de bedoeling van de dressuur.

Bekijk hem vooral even op volledig scherm.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:59

ik vraag me dan altijd af of die mensen nog plezier hebben in het paardrijden, het paard duidelijk niet. Ik heb ook geleerd om op die manier te rijden. maar met mijn paard verloor ik al snel het plezier in het rijden. ik had zo veel in mijn armen liggen elke keer dat het meer een duw en trek wedstrijd was dan wat anders. Ik ga er vanuit dat het met deze ruiters puur om het geld te doen is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:02

Ik ben het volledig eens over dit filmpje, t'is alleen niet Helen Langehanenberg :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 11:04

Maar stel nu dat je het geluk hebt over veel talent te beschikken en met een matig paard wint, dan heb je een compensatie, "eer".
Ga je dan met je talent door op deze weg, dan zul je steeds betere paarden vinden/aangeboden krijgen om mee te winnen, je oogst steeds meer eer én daarna geld, groot geld.
Dat is wat je in de wereld van de GP ziet, heel veel talent, verschrikkelijk goede paarden, eer en geld.
Het paard is een object om al dat te vergaren.

Een ieder moet doen wat hem goed dunkt.
In dit topic hebben we het over andere zaken dan dat.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:06

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 11:13

sanne83 schreef:
Ik ben het volledig eens over dit filmpje, t'is alleen niet Helen Langehanenberg :+

Grappig, foutje van Youtube.
Ik ken al die amazone's niet, het maakt me verdrietig er naar te kijken, ik vermijd het.

Overigens, op de tweede video, nu van DarkoFoitzik, hetzelfde commentaar maar op onderdelen iets afgezwakt, ze heeft meer talent.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:13

Simpelman schreef:
Dat lijkt een beetje op de koning is perfect en staat buiten de kritiek Pien.
Ik merk dat veel mensen hier telkens weer moeite mee hebben.
Iemand die aardige gevonden wordt of anders gewaardeerd daar mag niets meer ten nadele van gezegd worden.

Ik ken Langenhanenberg niet, ik houdt me helemaal niet meer bezig met de commercieele wedstrijdsport, ik heb géén kritiek op haar, ik constateer iets.
We zien samen wat video's; die video's zijn representatief voor IETS, namelijk de moderne wedstrijddressuur.
We zien hier nu een kennelijk door sommigen, of velen gewaardeerde amazone die iets doet, dat kunnen we waarnemen.
Omdat deze amazone nu gewaardeerd is "zien" we niet meer, "het kan niet zo zijn".

Het gevolg zal nu zijn dat ze blindelings nagevolgd gaat worden, maar het lijkt mij altijd beter om objectief te zijn.
Er zijn lelijke onaangename mensen die iets heel goeds kunnen en mooie lieve die slecht kunnen zijn en alles daar tussen in.

Je slaat de plank echt volledig mis, ik ken deze amazone niet, hou mezelf niet bezig met de wedstrijdsport.
Ik vind het gewoon een mooi filmpje. Dat stelt mij nog steeds prima in staat om de mooiere en minder mooie punten van het filmpje te belichten.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het bij jou precies andersom is, dat iemand die wedstrijden rijdt het per definitie niet goed kan doen. Will Faeber zit er als een zak aardappelen op te plukken en doen, maar dat is allemaal geen probleem, dat is voor mij een dubbele standaard -O-

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:21

sanne83 schreef:

Hahaha ja dat dacht ik ook al

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:22

sanne83 schreef:
Je slaat de plank echt volledig mis, ik ken deze amazone niet, hou mezelf niet bezig met de wedstrijdsport.
Ik vind het gewoon een mooi filmpje. Dat stelt mij nog steeds prima in staat om de mooiere en minder mooie punten van het filmpje te belichten.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het bij jou precies andersom is, dat iemand die wedstrijden rijdt het per definitie niet goed kan doen. Will Faeber zit er als een zak aardappelen op te plukken en doen, maar dat is allemaal geen probleem, dat is voor mij een dubbele standaard -O-

_/-\o_
Helemaal mee eens.
@Simpelman, het ging om de beoordeling van dit filmpje: http://m.youtube.com/watch?v=7uORGr9iYSU dat Fransje plaatste. Op dit filmpje slaat jouw commentaar de plank volledig mis. Om vervolgens internet af te speuren om ander filmpjes te vinden om je gelijk maar te halen, (en dan ook nog met filmpjes komt, die niet de juiste amazone zijn). Prima, maar kom dan niet aanzetten met dat wij niet in staat zijn onbevangen en onbevooroordeeld te kijken. Das de wereld op zijn kop!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 11:25

sanne83 schreef:
Simpelman schreef:
Dat lijkt een beetje op de koning is perfect en staat buiten de kritiek Pien.
Ik merk dat veel mensen hier telkens weer moeite mee hebben.
Iemand die aardige gevonden wordt of anders gewaardeerd daar mag niets meer ten nadele van gezegd worden.

Ik ken Langenhanenberg niet, ik houdt me helemaal niet meer bezig met de commercieele wedstrijdsport, ik heb géén kritiek op haar, ik constateer iets.
We zien samen wat video's; die video's zijn representatief voor IETS, namelijk de moderne wedstrijddressuur.
We zien hier nu een kennelijk door sommigen, of velen gewaardeerde amazone die iets doet, dat kunnen we waarnemen.
Omdat deze amazone nu gewaardeerd is "zien" we niet meer, "het kan niet zo zijn".

Het gevolg zal nu zijn dat ze blindelings nagevolgd gaat worden, maar het lijkt mij altijd beter om objectief te zijn.
Er zijn lelijke onaangename mensen die iets heel goeds kunnen en mooie lieve die slecht kunnen zijn en alles daar tussen in.

Het lijkt er op dat je je vergist.
Will Faerber is dit topic opgekomen omdat hij een groot aantal becommentarieerde video's heeft geproduceerd rondom het thema losgelatenheid en tact.
Voorzover ik kan inschatten heeft dit veel mensen verder geholpen.

NERGENS zul je mij aan hebben zien geven dat ik een fan ben van het rijden van Will Faerber dan wel van de volgende fases van het rijden die hij promoot.
Bij WF ontbreekt het aan een totaalbeeld.

Het is niet mogelijk om op hoog niveau wedstrijden te rijden en de beginselen van het FEI regl 401 geen geweld aan te doen.
Beiden zijn met elkaar in strijd, het is een dilemma.

Voor alle mensen die fijn willen rijden zijn de prestaties, technieken en methoden overgenomen uit de wedstrijdsport een barrière daar naar toe geworden.
Het maakt mensen en paarden in het algemeen ongelukkig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:26

Dat eerste filmpje van HL, daarbij gaan de benen idd op en neer. Maar lijkt mij meer de deining van het paard. Ik kan zelf ook mijn benen niet stil houden en krijg regelmatig de opmerking waarom ik iedere pas drijf??? Dat doe ik dus helemaal niet. Maar ik vind wel dat het paard te hoog in de hals gereden wordt, maar dat ik het plaatje dat de jury tegenwoordig graag wil zien. Dát scoort. Dus niet gek dat alle toppers zo rijden hè. Maar ik hou mezelf liever bezig met mijn eigen rijderij, beleef ik een stuk meer plezier aan. Intussen weet ik zelf wel wat ik wél of niet mooi en of correct vindt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:38

Dat reglement is opgesteld voor wedstrijden op het hoogte niveau, internationale wedstrijden. Het is het eerste artikel uit het wedstrijdreglement en het fundament...hoe kan dat per definitie in strijd zijn met rijden van wedstrijden op hoog niveau? Dat het misschien niet altijd even strikt wordt toegepast is wat anders dan niet mogelijk om wedstrijden op dat niveau te rijden en te voldoen aan het reglement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:41

oji schreef:
sanne83 schreef:

_/-\o_
Helemaal mee eens.
@Simpelman, het ging om de beoordeling van dit filmpje: http://m.youtube.com/watch?v=7uORGr9iYSU dat Fransje plaatste. Op dit filmpje slaat jouw commentaar de plank volledig mis. Om vervolgens internet af te speuren om ander filmpjes te vinden om je gelijk maar te halen, (en dan ook nog met filmpjes komt, die niet de juiste amazone zijn). Prima, maar kom dan niet aanzetten met dat wij niet in staat zijn onbevangen en onbevooroordeeld te kijken. Das de wereld op zijn kop!

Inderdaad: hier ging in eerste instantie het commentaar over ('prik, prik, prik, etc'). Dat klopt imo niet. Ik vind dit ook een fijn filmpje om naar te kijken en er zal heus wel eea nog op aan te merken zijn, nobody's perfect. Maar het geprik kon ik ook niet waarnemen. Als ik dat dan vergelijk met de amerikaan...eh ja.... ik snap zijn bedoelingen, maar vind het niet fijn om te zien hoe hij op z'n paard zit. En volgens mij begint fijn paardrijden toch echt met een goede en fijne zit.... Kan niet anders zijn anders zit je nog steeds paard in de weg en stoor je hem in z'n bewegingen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:45

De tekst op de foto

Striving for excellence motivates you,
striving for perfection is demoralising.

Perfection is just a distraction from what life is really about

Life is about trying new things,
what works and what doesn't work
Laughing, trying, breathing, growing
and beinng fully vibrantly alive!

Geplaatst omdat hier gehamerd wordt op perfectie, echter perfectie is een streven naar een doel dat onbereikbaar is. In dit geval paardrijden is goed en netjes paardrijden voor de meesten van ons al een hele opgave, perfectie is onhaalbaar.
Het beste dat we kunnen doen is streven naar verbetering, dat wat de meesten hier in het topic ook als doel hebben.
En onafhankelijk van je niveau, kan je je verbeteren, dus leuk voor iedereen.

En wat hier vaak vergeten wordt, perfecties is soms ook niet nodig, denk aan pianospel, het mooiste stuk is waarschijnlijk niet het technisch meest perfecte stuk, maar het stuk dat met het meeste gevoel gespeeld is, ook al zit er hier en daar een foutje in.

Paardrijden is net zoiets, je kan samen dansen, terwijl je best wel eens op elkaars tenen trapt en soms de andere kant op denkt.
Waarom? Omdat zowel het paard als wij mensen vergevingsgezind kunnen zijn, van diegenen die je vertrouwd kan je best wel eens wat hebben. Omdat overall ze te vertrouwen zijn, je weet wat je aan ze hebt en ze het beste met je voor hebben.

Dansen..kan altijd.... ook al zijn de omstandigheden niet perfect.
https://www.facebook.com/57552262253507 ... 2/?theater

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:56

Snap wat je bedoelt Sjolvir! Het is mijn 'dingetje' dat ik me stoor aan hoe de amerikaan op zijn paard zit ondanks dat ik snap wat de waarde is van zijn boodschap. Heb moeite om daar doorheen te 'prikken' :D vanwege de manier waarop hij rijdt.... Ik ben iemand van beelden: ik neem dat mee in mijn rijden... Kijk daarom erg graag naar Ingrid Klimke.... het gevoel en de harmonie blijven hangen in mijn brein en dat helpt mij in mijn rijden..... Pfffff, uitleggen is nooit zo mijn ding geweest: ADD wat moet je ermee? :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:03

Sjolvir schreef:
De tekst op de foto

Striving for excellence motivates you,
striving for perfection is demoralising.

Perfection is just a distraction from what life is really about

Life is about trying new things,
what works and what doesn't work
Laughing, trying, breathing, growing
and beinng fully vibrantly alive!

Het is niet het streven naar perfectie @Sjolvir, het is iets als goed en verkeerd.
Perfectie bestaat niet en is voor mij persoonlijk ook van geen belang.

Er is een groot verschil tussen goed en verkeerd.
Goed is dat wat goed is voor ruiter en paard, verkeerd het tegenovergstelde.

Het is goed voor ruiter en paard om een paard zodanig op te leiden dat het met zachte, lichte tegelvoering in een weerstandsloze gehoorzaamheid gereden kan worden.
Dat is één van de zinnen in het FEI art.
Als voorbeeld:
Kan iemand dit laten zien, op welk niveau ook, dan is dat goed, laat iemand het tegenovergestelde zien dan is dat verkeerd.
Het is dan niet minder perfect, nee het is verkeerd.
Dat is wat ik telkens opnieuw aanreik.

In de rijkunst heeft men dit soort van zaken tot in den treure bestudeerd en geanalyseerd en het is interessant hierover te discussieren.
We kunnen iets redelijk goed doen en niet verkeerd, op weg naar verbetering, richting perfectie.
We kunnen iets verkeerd doen om bijvoorbeeld sneller ons doel te bereiken, punten te behalen, uit onbenul.
Doorgaan op deze manier leidt tot meer verkeerd, perfect verkeerd doen, de enige manier hier om te verbeteren is stoppen met verkeerd doen en beginnen goed te doen.
Dat is wat ik telkens opnieuw aanreik. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:16

oji schreef:
Dat reglement is opgesteld voor wedstrijden op het hoogte niveau, internationale wedstrijden.
Het is het eerste artikel uit het wedstrijdreglement en het fundament...hoe kan dat per definitie in strijd zijn met rijden van wedstrijden op hoog niveau?
Dat het misschien niet altijd even strikt wordt toegepast is wat anders dan niet mogelijk om wedstrijden op dat niveau te rijden en te voldoen aan het reglement.

Het FEI art is van kracht en toepassing voor alle rijverenigingen, opleidingen, jury's en instructeurs, het is het basis uitgangspunt.
Het FEI is de overkoepelende organisatie naar al dit.

Omdat het het fundament is kun je je inderdaad afvragen hoe het in strijd kan zijn met het rijden op hoog niveau.
Desalnietemin blijkt het dat men zich er niet aan houdt.
Ik benbijna 50 jaar met paarden bezig en be me er steeds meer van bewust hoe diep de bedoeling van het art gaat.
Alles dat je wilt weten staat er, niet hoe je het moet bereiken, dat is methode.
Wel wordt de methode bij voorbaat bekaderd door de eerste zin.

Het niet strikt toe pasen van het artikel is onmogelijk, het leidt namelijk tot volledige willekeur, je houdt je aan de grondwet of niet, een beetje naar eigen idee ermee scharrelen kan niet.
Het is ook sterk af te raden, het artikel is net als de artikelen in onze grondwet diep doordacht, houdt je er aan en je vermijdt "verkeerd", overtreedt de wet dan je bent geheid verkeerd bezig, niet alleen ten opzichte van het wetsartikel maar ethisch en praktisch en daar gaat het bij een grondwet om.

Het FEI art is een bescherming van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:33

Daarom is het zo jammer Simpelman, dat je liever geen filmpjes van jezelf plaatst.... Zou graag zien hoe het eruit 'moet' zien.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:37

Vooralsnog houd ik het even bij Ingrid Klimke en Uta Gräf... gaat best samen imo

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:42

@simpelman, echter de perfectie in alle geplaatste filmpjes wordt wel gezocht en die is gewoon soms niet aanwezig en dat hoeft ook niet altijd, soms zijn gewoon bepaalde aspecten goed.

@Picasso, prima voorbeelden toch?

Ach, kan het meestal prima vinden met jury commentaren, echter protocol van afgelopen weekeind heb ik ritueel verbrand in de openhaard }> :Y) .
"maar beperkingen liggen erg in de kwaliteit van de gangen"
Dat is niet de essentie van dressuur :( , dan kan net zo goed iedereen die geen Totilas bezit thuis blijven van wedstrijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:56

Picasso schreef:
Vooralsnog houd ik het even bij Ingrid Klimke en Uta Gräf... gaat best samen imo

Bestudeer het verschil van methode van beide.
Je bent dan niet meer binnen de kaders van het FEI art, maar bekijkt methodes, die van de Klassieke Dressuur en de Moderne Dressuur.

Binnen de KD wordt ALLES opgebouwd vanuit het voorwaarts, in de MD vanuit het "midden".
KD is het resultaat van eeuwen rijkunstige evolutie, alles heeft een doorwrochte zin.
MD is ontstaan vanuit de GP.

In de KD is het achterwaarts stappen een sterk verzamelde voorwaartse beweging die achterwaarts afrolt.
In de MD is het achterwaarts gaan het naar achteren stappen.
Met veel aanpassingen, gecorrigeer, enz. kun je dicht bij het KD achterwaarts komen maar het is totaal iets anders.
Het ziet er bijna hetzelfde uit, het voelt totaal anders, het wordt door het paard namelijk totaal anders opgebouwd.
Beide methoden laten zich niet verenigen domweg omdat ze tegenstrijdig aan elkaar zijn.
Gaat men dit nu toch mengen dan komt men in problemen terecht en zal een heel groot deel van de mensen gebruik moeten gaan maken van "druk" en trucs.
Men stapt dan binnen in "verkeerd", nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:03

Ik pik eruit wat ik denk dat goed is, en heel gek: dat werkt.... Is dit discussiëren om het discussiëren Simpelman? Ben een beetje los van de trappers geloof ik... Het ene is toch niet per definitie fout? Uta Gräf is een begaafd en vriendelijk ruiter, rijdt mee in de topsport inderdaad, maar Klimke ook.... Ik zie bij beide een fijn LOSGELASSENES PFERD... En daar gaat het bij mij om: een paard wat fijn meewerkt...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 13:07

Sjolvir schreef:
@simpelman, echter de perfectie in alle geplaatste filmpjes wordt wel gezocht en die is gewoon soms niet aanwezig en dat hoeft ook niet altijd, soms zijn gewoon bepaalde aspecten goed.

Ach, kan het meestal prima vinden met jury commentaren, echter protocol van afgelopen weekeind heb ik ritueel verbrand in de openhaard }> :Y) .
"maar beperkingen liggen erg in de kwaliteit van de gangen"
Dat is niet de essentie van dressuur :( , dan kan net zo goed iedereen die geen Totilas bezit thuis blijven van wedstrijden.

Je bedoelt misschien dat de betreffende ruiters zoeken naar de beste benadering van de omschrijving van de beweging?
Let maar eens op, wanneer ik iets aanmerkt op een video dan is dat niet ten opzichte van de perfectie maar ten opzichte van "goed" en "verkeerd".
Verkeerd is dan slecht voor ruiter en paard, het is in strijd met de grondwet.
(Het is meestal het gevolg van smokkelen om het doel (de omschrijving van de beweging) gemakkelijker te bereiken met een paard dat er nog niet aan toe is of niet geschikt.)

In een héééél erg bekende gouden stal werden paarden met een tennisracket op hun kop bewerkt (methode) om ze te leren niet tegen het bit in te gaan, dat is "smokkelen", het is verkeerd, maar het is ook terug te vinden in hun presentatie.
Die presentatie is dan niet niet perfect, hij is verkeerd.

Het paard had redenen om tegen het bit te gaan en men miste de ethiek, zelfbeheersing, tijd, het respect om het paard op een correcte klassieke manier zodanig te trainen dat het niet tegen het bit wilde gaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 13:11

Picasso schreef:
Ik pik eruit wat ik denk dat goed is, en heel gek: dat werkt.... Is dit discussiëren om het discussiëren Simpelman? Ben een beetje los van de trappers geloof ik... Het ene is toch niet per definitie fout? Uta Gräf is een begaafd en vriendelijk ruiter, rijdt mee in de topsport inderdaad, maar Klimke ook.... Ik zie bij beide een fijn LOSGELASSENES PFERD... En daar gaat het bij mij om: een paard wat fijn meewerkt...

Ik discussieer graag, maar mét argumenten.
En ja, ik ben een purist, Klassiek Dressuur is KD met zijn verschillende methoden die naar hetzelfde doel leiden.
Lichtheid.

Misschien de reden dat ik nooit een ander "probleem" met mijn paarden heb dan het bereiken van het maximum dat ze van nature kunnen leveren. :)

Na de losgelatenheid volgen aanleuning, nageeflijkheid, Schwung, rechtgerichtheid, verzameling en Dürchlassigheit.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-12-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt