Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:44

Het filmpje laat voor mij heel duidelijk zien wat de waarde is van AR.
Deze dame is binnen een paar jaar,op haar jonge leeftijd,naar dit "niveau"gegroeid.
Paardvriendelijk?Nagh!!Ik snap niet dat men dit binnen de AR serieus kan nemen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:45

Professor schreef:
En oneens dat het paard aan het been moet zijn. 8-)

Was het de verkeerde "vakuitdrukking" prof 8-)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:45

ok je hebt gelijk cherie. alleen die halve ophouding dan... (maar appuyementen zonder lengtebuiging snap ik ook nog steeds niet helemaal).

ik wilde net schrijven in het topic, dat ik liever wedstrijdproeven zie dan het AR gehobbel... ik bedoel, afgezien van mensen die hun paard echt compleet vergallen.

het is alleen zo jammer dat in NL mensen de paarden zo lang/laag of diep ingesteld en op de voorhand rijden en vandaaruit geen werkelijke relatieve oprichting bereiken, als dat nou eens zou verbeteren, zouden er veel minder paarden uitvallen in het wedstrijd circuit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:47

cherie78 schreef:
Professor schreef:
En oneens dat het paard aan het been moet zijn. 8-)

Was het de verkeerde "vakuitdrukking" prof 8-)

Nee eerst moet het paard leren het been te accepteren, dan moet het voor het been zijn.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:49

piepenfiets schreef:
Het filmpje laat voor mij heel duidelijk zien wat de waarde is van AR.
Deze dame is binnen een paar jaar,op haar jonge leeftijd,naar dit "niveau"gegroeid.
Paardvriendelijk?Nagh!!Ik snap niet dat men dit binnen de AR serieus kan nemen.

Ik ben een meelezer in dit topic, maar zomaar ff filmpjes beoordelen en mensen afkraken vind ik 'not done'. Doe het dan van jezelf als je jezelf zo'n grote pief vindt..

En nee ik ga helemaal niet mee in AR.. maar anderen zo beoordelen/veroordelen. is zooo gemakkelijk.. Plaats eens wat van jezelf, ook de prof.. laat eens zien met daden en niet met woorden waar jullie voor staan..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:50

pien_2010 schreef:
[
Liljebo zo begint de verandering. Kijken kijken kijken. Deed en doe ik ook nog steeds want daar leer je van! Zien hoe iets niet moet is het begin van het veranderingsproces :D . We zijn dus beiden leerlingen en dat is leuk en fijn van dit topic dat er mensen zijn die ons willen begeleiden (al is het alleen al via internet) :+

Tja, je bent nooit te oud om te leren, blijkbaar 8-)
Ik heb al erg lang geen les meer gehad en dit topic frist mijn geheugen behoorlijk op. Hoger niveau heb ik nooit gehad, dus die dingen lees ik wel, maar kan ik zelf weinig mee. Maar een goede, gezonde basis, die hier duidelijk wordt genoemd met onderbouwing, is, denk ik, belangrijk voor elke ruiter en elk paard en het opfrissen zorgt ervoor dat ik mij weer bewust wordt van zaken, bewust weer op mijn houding ga letten etc, zelfs al rij ik alleen recreatief. Uiteindelijk wil ik gewoon mijn paard gezond houden
(en liefst wat soepeler) en is het ook van belang voor de basis die ik de merrie van mijn man graag wil leren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:52

quadripes schreef:
ok je hebt gelijk cherie. alleen die halve ophouding dan... (maar appuyementen zonder lengtebuiging snap ik ook nog steeds niet helemaal).

ik wilde net schrijven in het topic, dat ik liever wedstrijdproeven zie dan het AR gehobbel... ik bedoel, afgezien van mensen die hun paard echt compleet vergallen.

het is alleen zo jammer dat in NL mensen de paarden zo lang/laag of diep ingesteld en op de voorhand rijden en vandaaruit geen werkelijke relatieve oprichting bereiken, als dat nou eens zou verbeteren, zouden er veel minder paarden uitvallen in het wedstrijd circuit.

Appuyementen zonder lengtebuiging (voor het oog) staat uitgelegd in de Handleiding.
De Handleiding is meer frans, dan duits klassiek.

De wedstrijdsport (door de zgn topruiters) zoals die heden ten dage "uitgevoerd" wordt, vind ik walgelijk.
Een intriest gebeuren voor paarden.

Daar ben ik een zeer fel tegenstander van.
En kan ook totaal niet snappen, dat mensen met paarden dit kunnen verdedigen c.q. goed vinden.

De basis-sport wil ik hiermee nog niet vergelijken, maar ook daar kan veel verbeterd worden.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-04-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:55

ik zou zeggen: kijk gewoon eens rond op YouTube. Er zijn zoveel filmpjes te vinden, ook van de oudere generatie op wedstrijd.

Echter: zonder iemand die weet waar hij het over heeft, wordt het vaak onbegrepen. Dat er 'fouten' en 'fouten' zijn, bijvoorbeeld.

Of dat iets er minder mooi uit ziet voor je gevoel, maar toch correct gereden kan zijn.

En dat is weer het gevaar van dingen vergelijken zonder te weten waar je naar moet kijken.

En sommige dingen liggen aan de bouw van het paard of het karakter van het paard of de bouw van de ruiter en sommige dingen kun je alleen maar weten als je zelf op een bepaald niveau bent met je rijden.

Dat hebben we wel gezien bij de filmpjes en foto's die we eerder voorbij hebben zien komen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:57

cherie: ik ga er toch vanuit dat niet elke wedstrijdruiter zijn paard volkomen naar de ... rijdt?

en ik sta totaal niet achter de NL manier van rijden, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn. Maar in het buitenland is het gelukkig nog niet allemaal LDR wat de klok slaat. en niet iedereen in de NL sport rijdt LDR. ik heb hierboven al gezegd wat ik voornamelijk jammer vind.

Maar jouw paarden komen toch ook uit op wedstrijden neem ik aan als ze 'internationaal lopen'?
Laatst bijgewerkt door quadripes op 25-04-11 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:58

Citaat:
Echter: zonder iemand die weet waar hij het over heeft, wordt het vaak onbegrepen. Dat er 'fouten' en 'fouten' zijn, bijvoorbeeld.

Technische fouten (verkeerd afgericht) of uitvoerings fouten. (niet perfect lukken van de oefening).

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:59

pien_2010 schreef:
murphy102 schreef:
Ik kon het niet opbrengen om het gehele filmpje af te kijken, toch maar even gedaan: hobbelen dus.
Pirouettes of zo iets dergelijks? Je ziet dat ze de rijtechniek niet begrijpt.

Maar Murphy is dat nu niet net het probleem? Dat we, de meeste althans waaronder ik, helemaal niet weten hoe een paard goed gereden moet worden?
Zoals jij eerder beschreef heb je ruiters die Z niveau waren en weer beginners zijn als de grote omscholing begint. In dat proces zit ik dus nu ook. Als iemand mij voordat ik met dit topic begon zou hebben gezegd dat ik niet goed mijn paard reed had ik die persoon voor gek verklaard en ik denk dat dit ook verklaart waarom af en toe dit topic zo heftig gaat. Immers iedereen houdt van zijn paard en wil het beste voor haar, maar alleen met houden van kom je er dus niet net zo min als alleen met gevoel. Er zijn veel te weinig voorbeelden in Nl hoe een paard goed gereden moet worden, want we rijden vrijwel allemaal Hollands. En wie is zo eerlijk om twijfel toe te geven over eigen rijkunde en op zoek te gaan? En vind je dan ook nog eens een goede instructeur? Want het is in NL dun bezaaid met goede instructeurs terwijl iedereen denkt van zich zelf dat die zo goed is.
Ik heb mijn eigen paard altijd leuk gevonden en ben al heel lang super blij met haar maar toen eergisteren mijn leraar op het paard ging zitten toen pas werd ik trots. Wouw wat een paard, mooi in de oprichting en durch genick. (het is maar een doodgewone merens pony hoor, maar wat oogde ze mooi!). Dat geeft mij de moed om door te zetten en me te werken door die "groene sneeuw" periode en mijn paard en mijzelf zo te gaan scholen dat we wel gaan door de baan en het bos in de toekomst. Want dat is voor mijn paard wel het beste. Maar op dit moment kan ik mijn paard niet durch genick rijden. En dat doet wel pijn als ik haar zo als vanochtend door het bos rijdt (en het me niet lukt dus) want voor haar is dat wel het beste, die overtuiging heb ik inmiddels wel.
En ik sluit me helemaal aan bij het commentaar van je over het filmpje. Het ziet er niet fijn uit. Ik ben dus nu wel zover dat ik kan zien hoe het niet moet, maar nog in dat niemandsland zit en aan het ontdekken en leren ben hoe het wel moet.

Ik vind dat jij het voortreffelijk zegt en jezelf daarmee heel kwetsbaar durft op te stellen.
Jij bent goed bezig, want het begint met BEWUSTWORDING en van daaruit verder en hópen dat je inderdaad de juiste instructeur/instructrice weet te vinden. Als Bokt in dat opzicht alleen al kan helpen om jou inzicht te geven in hoe het in ieder geval níet moet, heb je de eerste stap al gemaakt.
Wat mij stoort aan dat filmpje is dat deze mevrouw kennelijk bewust een site opzet waar mensen toe aangetrokken worden, met de bedoeling iets te "vertellen", maar hiermee geeft ze dus in mijn optiek een verkeerd signaal af, wat mensen zouden kunnen gaan zien als de waarheid, terwijl het natuurlijk niets met dressuur te maken heeft. Indien mensen dat prima vinden, mij best, zolang ze dan maar niet het idee hebben dat dit de weg is om je paard te verbeteren.
Verder ben ik het geheel met Quadripes eens dat het niet erg netjes is om iemand ongevraagd te beoordelen. Daar staat tegenover dat dit inherent is aan het feit dat je dus die site hébt en dit daar dus een gevolg van is.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:00

ok ik wist niet dat het van een site afkwam.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:03

Professor schreef:
Citaat:

Technische fouten (verkeerd afgericht) of uitvoerings fouten. (niet perfect lukken van de oefening).

ja ik ben niet helemaal duidelijk hier:

ik bedoel als je filmpjes kijkt zonder eigenlijk te weten waar je op moet letten en je hebt ook niet iemand waar je dat aan kan vragen (iemand die echt klassiek is opgeleid zelf), dan weet je eigenlijk niet wat je ziet. dan kun je er wel een mening over hebben, maar feitelijke kennis over waarom dit wel en waarom dat dan weer niet en hoe zit dit en hoe zit dat, krijg je dan niet.

maar het kan je wel uitdagen tot een onderzoek naar de 'zuivere klassieke rijkunst' :D
Laatst bijgewerkt door quadripes op 25-04-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:04

quadripes schreef:
cherie: ik ga er toch vanuit dat niet elke wedstrijdruiter zijn paard volkomen naar de ... rijdt?

en ik sta totaal niet achter de NL manier van rijden, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn. Maar in het buitenland is het gelukkig nog niet allemaal LDR wat de klok slaat.

Maar jouw paarden komen toch ook uit op wedstrijden neem ik aan als ze 'internationaal lopen'?

Ik had nog even een toevoeging gedaan in mijn vorige post.

Mijn Cob's kwamen inderdaad uit op wedstrijden. Maar met de beoordeling van de jury was ik het meestal niet eens.
Dat was dan ook een groot discussie-punt hier (thuis)
Mijn dochter eindigde bijna altijd heel hoog op wedstrijden, laat ik daarmee dus zeggen, dat het niet de plaatsing was, maar de beoordeling.
Snap je hem nog :D

De kleinste Cob heeft meegedaan op Europees niveau voor bestgaand.
Daar werd ook exterieur meegenomen in de eindbeoordeling.
Dat is het internationale gebeuren geweest :D

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:05

@ Jesser,ben zeer goed op de hoogte van AR en van wat deze mw.doet.,veroordeel absoluut niet zomaar.
Als je al langer meeleest,dan zou je dat weten.Hoge pief,nee maar O:) ,en er geld aan verdienden nog minder

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:07

oh ok ik dacht dat je het over het losrijterrein had en hoe mensen daar met hun paarden schijnen om te gaan en dat soort dingen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:08

murphy102 schreef:
Een vraag aan alle AR-aanhangers of mensen die op wat voor manier dan ook bij de AR terecht zijn gekomen:
Als jullie je antwoorden steeds moeten zoeken in de KR, wat heeft het dan voor nut om in de AR te blijven hangen?

Daarom Piepenfiets bovenstaande vraag aan iedereen, gewoon heel serieus niet cynisch bedoeld.

Professor

Citaat:
Citaat uit de Handleiding, reglementen van de FEI:
Bij het appuyeren beweegt het paard zich op 2 hoefslagen. Hoofd, hals en schouders zullen steeds voor de achterhand blijven. Een zeer geringe zijwaartse lengtebuiging in de richting van de beweging verhoogt de gratie en bevordert het vrije overtreden.
De benen kruisen zich; de buitenbenen worden voorlangs en over de binnenbenen bewogen.
Het tempo moet nauwkeurig behouden blijven en een langzamer beenzetting dan die van de gang, waaruit tot tot appuyeren werd overgegaan is niet toegestaan.

Waar staat dat er geen lengtebuiging is????

Jesser

Zoals ik al zei, ik sta niet achter AR, en hoe een ieder zijn/haar geld wil verdienen, is aan diegene. Echter ik vind mensen zomaar beoordelen/veroordelen, gewoon not done. Doe dan onderling video's uitwisselen als je niet wilt dat iedereen dat ziet. Maar ga niet 'en publiek' mensen zo afzeiken. En ik heb in de loop van de jaren gemerkt dat er heel veel mensen met commentaar zijn, maar heel weinig van zichzelf laten zien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:11

quadripes schreef:
oh ok ik dacht dat je het over het losrijterrein had en hoe mensen daar met hun paarden schijnen om te gaan en dat soort dingen.

Op het losrij-terrein van de basis-sport is het ook niet allemaal "rozengeur en manenschijn" om het zo maar even te benoemen.

Over trainings-methode's van de zgn "top"ruiters _-:(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:13

cherie78 schreef:
quadripes schreef:

Op het losrij-terrein van de basis-sport is het ook niet allemaal "rozengeur en manenschijn" om het zo maar even te benoemen.

Over trainings-methode's van de zgn "top"ruiters _-:(

Daar zijn toch de stewards ervoor om te zorgen dat het uit de hand loopt??

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:15

Professor schreef:
Daar zijn toch de stewards ervoor om te zorgen dat het uit de hand loopt??

:D geef de stewards maar de schuld
Laatst bijgewerkt door quadripes op 25-04-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:19

Professor schreef:
Citaat:
Citaat uit de Handleiding, reglementen van de FEI:
Bij het appuyeren beweegt het paard zich op 2 hoefslagen. Hoofd, hals en schouders zullen steeds voor de achterhand blijven. Een zeer geringe zijwaartse lengtebuiging in de richting van de beweging verhoogt de gratie en bevordert het vrije overtreden.
De benen kruisen zich; de buitenbenen worden voorlangs en over de binnenbenen bewogen.
Het tempo moet nauwkeurig behouden blijven en een langzamer beenzetting dan die van de gang, waaruit tot tot appuyeren werd overgegaan is niet toegestaan.

Waar staat dat er geen lengtebuiging is????

De "Handleiding", ten behoeve van de nederlandse ruiters en hun instructeurs ;)

Blz 190 van het befaamde rode boekje;

Bij appuyeren is het paard licht gesteld in de richting waarheen het gaat, doch blijft overigens voor het oog recht gericht.

Op blz 172 staat meer uitleg over dit "voor het oog recht gericht"
Nog even een aanvulling
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-04-11 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:21

Vind het wel vreemd, in mijn leertijd, hebben wij geleerd kritisch te kijken, elke fout te analyseren en de fouten zowel de africhtings als de uitvoerende fouten te erkennen.
Daarbij hadden wij materiaal van grote ruiters er was toen nog geen internet, maar iedere ruiter die wedstrijden start mag men kritiseren ze stellen zich ook voor voor het publiek en de jury, en van de laatste krijgen zij kritiek.
Daarom vind ik het vreemd wanneer men op het medium internet filmpjes of foto´s plaatst dat men die dan ook niet openlijk mag analyseren, dan moet men die niet plaatsen.
Een website is jezelf presenteren of je bedrijf of weet ik wat.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:26

So be it.. Ik geef mijn mening hierover. Ik mag graag meelezen, maar dit, vind ik niet netjes. Daarbij, haal die persoon erbij in de discussie, dan heeft diegene de kans om zichzelf en wat ze doet te verdedigen. Dan wordt het een andere zaak.

Maar als je dan toch zo overtuigd van je eigen kunnen bent. Wees dan groot en plaats ook dingen van jezelf, en sta open voor de kritiek die je kunt ontvangen..