Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:08

Sizzle, goed nieuws!! Ik hoop echt dat het zo goed blijft gaan.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:52

Inderdaad is met een juist gebruik van de longeerzweep niks mis, volgens mij. Ik probeer goed op mijn positie te letten, drijvend en vooral rechtop en overtuigend. En verder doe ik veel met stem en soms echt wel een tikje.
Vanmorgen heb ik om er wat afwisseling in te brengen eerst wat werk aan de hand gedaan, 8-tjes gestapt en zo, achterwaarts, rek- en strekoefeningetjes. Daarna de longeerbak in. Ik constateer dat ze de achterhand echt niet goed wil onderbrengen, dat kan heel goed een gebrek aan spierkracht zijn en/of pijn door KS. Hoewel ze is ingespoten dmv mesotherapie, dus in mijn ogen zou de pijnervaring echt verminderd moeten zijn. Het kan ook tussen de oren zijn gaan zitten. Natuurlijk ben ik ook net een week bezig...
Iemand vroeg hoe lang ik het paard heb. 6 jaar nu en is nooit zo erg geweest. Hoewel ik door een verkeerde rijtechniek in de eerste jaren zeer zeker met de handrem erop heb gereden. Maar later echt niet meer. De veranderingen gaan zeer geleidelijk en dat maakt het lastig te herkennen. Toen een vriendin van mij er opzat in april, voelde ze meteen dat dit niet meer hetzelfde paard is. Ze had er een paar jaar geleden ook een aantal keren op gereden.
Ook heb ik vanmorgen een balkje neergelegd, om er overheen te galopperen.
Rechtsom vindt ze alles moeilijker dan linksom, ze laat haar hoofd linksom wel vallen (veel meer dan rechtsom). Maar blijft in mijn ogen daarbij niet actief genoeg, op het moment dat ik meer activiteit vraag, gooit ze haar hoofd omhoog.
Ik wil jullie in ieder geval allemaal bedanken voor jullie tips en kritische opmerkingen (helemaal prima).

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:29

DarkoFoitzik schreef:

Ken het filmpje (helaas) al, maar krijg iedere keer de rillingen over mijn rug als ik dit zie.

Eerlijk gezegd zie ik het dagelijks gebeuren.......

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:32

Bijna iedereen die ik ken rijdt op deze manier. Ik heb zelf ook geleerd om op die manier te rijden. Dan werd er ook nog gegegd dat het er super goed uitzag. ik vraag me dan inderdaad af hoe dit kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:35

Dat klinkt behoorlijk heftig Watermill.
Hoop maar dat die revalidatie gaat helpen.

Misschien kun je de betroffen wervels ook regelmatig even onder de infra rood lamp houden voor en na de beweging, of insmeren met spierlotion zodat de kleine spiertjes in dat gebied ook de kans krijgen zich te ontspannen.

Ik kan het filmpje niet openen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:42

Kan het filmpje wel openen maar krijg dan een storing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:49

Sizzle, fijn dat Dallas een beetje lijkt op te knappen. Hoop voor jou en Dallas dat het zich voortzet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:52

Dank :)
Ja dat zou wel heel fijn zijn. Ik vind het ook niet erg als ze niet meer de sport in kan (al had ik haar eigenlijk met oog op sport en fok gekocht) als ze tenminste maar gewoon als normaal paard kan funktioneren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:56

Nu ik weet dat de ziekte ook bij warmbloeden best vaak voorkomt weet ik wel dat ik ieder toekomstig paard dat ik zou kopen laat testen voor die 40 euro die het kost.
Dan kun je je de aankoop/prok foto's ook meteen besparen als de test niet goed uit valt :+
Ik heb een prachtig PROK papiertje bij dit paard, maar daar heeft het nu niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:02

Bedankt voor de tip! 40,= is te overzien. Heb zelf ook een merrie met een heel mooi PROK certificaat......

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:21

Sizzle, wat fijn dat je nu weet wat het is. Hoe erg ook, je leeft niet meer in t ongewisse. Veel sterkte!

Simpelmans filmpje van training Langehaneberg is volgens mij een leerling te paard : http://www.youtube.com/v/FG6Tbiz2SWk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:33

[***] schreef:
Bedankt voor de tip! 40,= is te overzien. Heb zelf ook een merrie met een heel mooi PROK certificaat......

Het schijnt dat vanaf 2016 ook voor type 2 een genetische test beschikbaar komt.

Volgens de prof die ik gesproken heb zijn er vermoedelijk nog meerdere tot nu toe onbekende varianten, maar dat zijn dan meer de pech gevallen waar uit beide ouders een verkeerde combinatie ontstaan is. Daar kun je als fokker weinig mee.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:59

Het filmpje van Darko.. tsja..
Geen prettig beeld om naar te kijken. Maar niet vanwege "al" het ijzerwerk. Op dat filmpje doen ze het laten overkomen alsof een bit en sporen de boosdoener zijn. Deze mensen zouden hun paard ook pijn doen zonder sporen en bit. Want aan een bitloos hoofdstel kun je ook behoorlijk harken ;)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:06

het gaat "denk ik" over het gebruik van de middelen. in de verkeerde hand is elk middle voor een paard hard en scherp. in de goede handen is een vlijmscherp bit zacht en bot. het gaat om de manier waarop mensen geleerd word om met paarden om te gaan. Niet alleen tijdens het rijden maar ook in de dagelijkste omgang.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:11

Milkberry schreef:
Het filmpje van Darko.. tsja..
Geen prettig beeld om naar te kijken. Maar niet vanwege "al" het ijzerwerk. Op dat filmpje doen ze het laten overkomen alsof een bit en sporen de boosdoener zijn. Deze mensen zouden hun paard ook pijn doen zonder sporen en bit. Want aan een bitloos hoofdstel kun je ook behoorlijk harken ;)

En je ziet telkens dezelfde combinaties voorbijkomen. Als je dan toch een beeld van een doorsnee wedstrijd neer wil zetten, dan had je vast wel meer combi;s kunnen vinden om te filmen..... En het einde is teleurstellend, een propaganda filmpje voor bitloos :D ;)
Bij mij komt de boodschap in ieder geval niet echt binnen. Buiten dat het geen fijne plaatjes zijn uiteraard.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:18

Precies! Het is sneu.

Er komt ergens een stukje voorbij: hebben we al dat ijzer nodig zodat een paard ons beter begrijpt?
Iets in die strekking..
Dat ruikt naar mijn idee zoals Kamy al zegt, zeer sterk naar bitloos propoganda.

Mijn moeder was met haar draver naar een cursusdagje. Daar kreeg ze ook les. De lesgeefster was ERG voor bitloos. Bleef daar maar over doorgaan. Niets mis met bitloos. Maar mijn moeders draver loopt super op zijn bit. Ze rukt nog plukt. Wat is dan het probleem?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:35

Even wat bitloze foto's :D ;)

Ik vind ponylief langzaam toch wat verbeteren. Of niet? (Houd er rekening mee dat we van ver komen ;) )
Hij heeft vandaag niet gestruikeld. En ik kon hem wat meer voorwaarts krijgen. Nog niet constant, maar dat is in dit stadium wel logisch denk ik.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding

Ik heb wel het gevoel dat als hij tot de grond wil strekken, hij minder zijn rug los laat en wat meer op de voorhand gaat. Als hij net even onder knie-hoogte gaat dan swingt hij voor mijn gevoel wat meer. Kan dat?

Ps sorry voor slechte kwaliteit foto's :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:24

Evelijn schreef:
Die bandage bij longeren word ook wel bij tellington/TTouch/Tteam gedaan... is bedoeld om verbinding tussen voorhand en achterhand te verbeteren (beetje kort door de bocht uitgelegd) ... ze noemen het daar body wrap... en een van de meest voorkomende is figure 8... Als je daar op googled krijg je wel uitleg en filmpjes enzo.m

Of ze er nou meteen voorwaarts van gaan zou ik niet weten... het is wel goed voor hun lichaamsbesef.

Bij mij op stal heet dit inmiddels de cadeauverpakking.
Linda Tellington &co gebruiken het - maar wel als een onderdeel van een grotere aanpak.
De nadruk ligt op 'het paard voelt zijn achterhand' - daar is niets mis mee, maar heeft weinig te maken met extra voorwaats.
Ook kan het helpen bij verzamelen (the promise of engagement, zegt Linda)(waarbij ik aanteken, dat het om het werkwoord gaat: het is goed als een paard weet, dat hij met zijn zwaartepunt kan spelen, ook tijdens het werk aan de longe of onder het zadel).

Zeker bij 8 weken wel beweging en niet rijden heeft de methode van Linda Tellington wel zinnige dingen 'in de gereedschapskist', wellicht wel een idee om er ook echt een keer een practitioner bij te halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:18

Ik vind het er veel beter uit zien Jenny..
Veel ruimer en waarschijnlijk meer voorwaartse drang.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:26

Vind ik ook Jenny, zitten een paar mooie plaatjes bij!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:40

Bedankt :):)

Waren we denk ik toch op de goede weg na de osteopaat, met oa werken aan de hand. Waarom hij vandaag (figuurlijk) een extra sprong vooruit maakte weet ik niet. Misschien iets los gemaakt door de val van donderdag? :Y) Of misschien vannacht tijdens het graven van een grote kuil ivm met nieuwe buurpaarden? :') Sinds vorige week wel ook een ander zadel, misschien moest hij daar vertrouwen in krijgen (niet zo'n goede voor mijn zit, ik kan er niet makkelijk mijn bovenbenen in naar binnen draaien.. maar hij past hem wel goed en dat gebeurd niet zo vaak). Enfin.

Komt het misschien toch nog goed _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:47

Jenny, hopen dat het lekker doorzet!

Voor de net niet perfectionisten hier... aangezien het af en toe lijkt alsof er niets fout mag zijn.
Afbeelding

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:16

Oei sjol wat een moeilijk plaatje.. Kan het helemaal niet lezen. Help je me uit de nood? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:26

SheeNegro schreef:
Oei sjol wat een moeilijk plaatje.. Kan het helemaal niet lezen. Help je me uit de nood? :=

Mij ook?