Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:57

cherie78 schreef:
Nog even een aanvulling, voordat mijn tekst verkeerd begrepen wordt, het is wel het allereerste begin om te leren "aanspringen"
Dus waarschijnlijk dat het binnen de AR zo aangeleerd kàn worden.

Dat wordt inderdaad zo aangeraden

Professor schreef:
Maar daar moet men snel vanaf stappen en het paard rechtgericht aan laten springen.

mee eens!

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:30

@cherie: ik had het over een verzamelde galop he, niet het aanleren springen ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:36

quadripes schreef:
@cherie: ik had het over een verzamelde galop he, niet het aanleren springen ;)

Dat snap ik, quadripes ;)
Het ging mij er ook alleen maar om, waarom komt men op zulke gedachten.

Verplaatsen in een andere gedachtengang, noem ik dat ;)

Da's dus mijn verklaring en geen aanvallerij ;)
Dat maakt een discussie in mijn ogen dan ook gelijk zinvoller.
Dat maakt de dialoog meer "open" ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:52

Vanuit het halthouden aangalloperen dan mag je nooit de traversstelling aannemen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:57

Professor schreef:
Vanuit het halthouden aangalloperen dan mag je nooit de traversstelling aannemen.

Als men vanuit het halthouden gaat aangalopperen, is de (aan)leerperiode al voorbij voor paard en ruiter ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:00

in de AR galopperen ze ook traversmatig aan naar een 'verzamelde' galop. dat is niet alleen maar aanleren.

en dit topic ging erover om dingen 'eruit te lichten' , dus bij deze:

alleen een rechtgericht paard kan verzameld gaan. (en dan bedoelen we hier niet een paard dat volkomen recht is in zijn lichaam, maar een paard dat op twee teugels gereden kan worden en dus zijn gewicht min of meer gelijk over zijn vier benen heeft verdeeld en rechtgesteld is)

als je dus je paard in zijn natuurlijke scheefheid bevestigt, door vanuit de travers een verzamelde galop te willen gaan doen, omzeil je het probleem:

het paard moet in de verzamelde galop met het binnenachterbeen dragen en het buitenachterbeen iets meer stuwen. als het het binnenachterbeen dan naast de massa plaatst (wat het doet in een traversmatige galop, want elk paard galoppeert vanzelf traversmatig, zowel linksom als rechtsom), kun je nooit rechtgericht galopperen en dus ook nooit een zuivere verzamelde galop hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:34

Ik weet dat Greetje Hakvoort met haar paard ook wedstrijden rijd. Bij een paar filmpjes van haar op haar site lijkt het net of haar paard zo nu en dan met een holle rug loopt:
http://www.youtube.com/watch?v=kigpk3LX ... r_embedded
Ik zou graag jullie mening hier over willen horen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:43

Een vraag aan alle AR-aanhangers of mensen die op wat voor manier dan ook bij de AR terecht zijn gekomen:
Als jullie je antwoorden steeds moeten zoeken in de KR, wat heeft het dan voor nut om in de AR te blijven hangen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:45

Dusa schreef:
En hier in dit topic wordt dat zorgvuldig uitgespit, en waarom moet men dan weer terug naar alleen maar op een recreatieachtige ontspannen manier rondsjokken en eigenlijk vnl druk bezig is zijn eigen spierspanningen en ontspanningen op de juiste momenten te kunnen regelen.
.

Lijkt me dat de basis van KR prima toe te passen is, zelfs als je boskabouter bent?
Volgens mij hoef je de basis niet per definitie in een bak uit te oefenen, maar kan je hem prima combineren met recreatief rijden.
Dus volgens mij hoeft het niet het een of het ander te zijn, toch?
KR is toch bedoeld als handleiding voor het beleren/trainen van alle paarden, voor het behoud ervan?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:46

quadripes schreef:
in de AR galopperen ze ook traversmatig aan naar een 'verzamelde' galop. dat is niet alleen maar aanleren.

en dit topic ging erover om dingen 'eruit te lichten' , dus bij deze:

alleen een rechtgericht paard kan verzameld gaan. (en dan bedoelen we hier niet een paard dat volkomen recht is in zijn lichaam, maar een paard dat op twee teugels gereden kan worden en dus zijn gewicht min of meer gelijk over zijn vier benen heeft verdeeld en rechtgesteld is)

als je dus je paard in zijn natuurlijke scheefheid bevestigt, door vanuit de travers een verzamelde galop te willen gaan doen, omzeil je het probleem:

het paard moet in de verzamelde galop met het binnenachterbeen dragen en het buitenachterbeen iets meer stuwen. als het het binnenachterbeen dan naast de massa plaatst (wat het doet in een traversmatige galop, want elk paard galoppeert vanzelf traversmatig, zowel linksom als rechtsom), kun je nooit rechtgericht galopperen en dus ook nooit een zuivere verzamelde galop hebben.

En om die reden -de asymetrische beweging van de galop- dien je dus altijd vanuit schoudervoor aan te galoperen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:50

Professor schreef:
Dat men een eenheid dient te zijn met het paard wat men rijdt daar ben ik mee eens, maar dat hoeft niet altijd een band te zijn zoals wij mensen dat hebben.
Men dient als ruiter meerdere paarden te kunnen rijden, en dan met die paarden binnen enkele minuten een eenheid te worden.
Dat is een geheel andere eenheid dan een vriendschap op het moment van rijden.
En dat ik af en toe een paard een knuffel geef (beloon) omdat hij of zij iets liet zien wat ik wilde, dat is normaal.
Maar rijden is werken en geen spel, wanneer het een spel word dan houdt het rijden op.

Maar wellicht heeft niet iedere ruiter het streven om een perfecte eenheid met ieder paard te vormen en is menigeen tevreden met de weg erheen? Is het werken daaraan met eigen paard (en ja, dus wel degelijk ontwikkelen op gebied van rijden) en tegelijkertijd daarnaast het opbouwen van een band dan niet net zo goed een optie?

Ik denk dat iemand die eigen paardje zo goed mogelijk wil rijden, daarmee al een goede aanzet zet voor een goede band, omdat diegene dan zijn best doet om het rijden voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken en te werken aan het lichamelijk welbevinden van het paard en dat daarnaast veel tijd met het paard besteden toch wel tot een leuke combi band/leren rijden mogelijk is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:52

Danique_G schreef:
Ik weet dat Greetje Hakvoort met haar paard ook wedstrijden rijd. Bij een paar filmpjes van haar op haar site lijkt het net of haar paard zo nu en dan met een holle rug loopt:

Goed.... ik ben hier dus absoluut geen kenner, maar leerling, maar ik probeer mee te denken/te zien /te leren.

Dus wat ik denk, kan fout zijn.
Maar hier een poging.

Maar voor mijn gevoel ontbreekt de voorwaartse tendens, tact, en ik zie een gespannen staart met veel zwaaien en dus ontbreken van schwung?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:00

Danique_G schreef:

Wat zij hier laat zien is nu precies waar het 't gehel topic al over gaat.
Het ontbreekt aan alles:
Paard "loopt" geheel uit elkaar, gaat niet in aanleuning, er is geen enkele vorm van voorwaartse drang, er is veel teveel halsverbuiging waardoor het paard wegvalt over de buitenschouder. De kwart keertwendingen (of wat er voor door moet gaan) om de achterhand vallen alleen maar zijwaarts uit zonder lengtebuiging, zonder impuls en dus zonder enige vorm van takt; de galop is in 4-takt, en ga zo maar door.
Ik kan niets "Klassieks" ontdekken, maar het plaatje is "leuk" voor de leek.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:09

Danique_G schreef:

Ik heb mijn "mening" weggehaald.

Alleen "top"-combinatie's "voorzie" ik van commentaar.
Om de doodeenvoudige reden, dat die een voorbeeld-functie hebben in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-04-11 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:10

Ik kon het niet opbrengen om het gehele filmpje af te kijken, toch maar even gedaan: hobbelen dus.
Pirouettes of zo iets dergelijks? Je ziet dat ze de rijtechniek niet begrijpt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:17

ik sluit me aan bij Murphy in alles, maar ik wil eigenlijk in dit topic geen films beoordelen van mensen die daar niet om hebben gevraagd. het filmpje laat precies zien (en Murphy beschrijft precies en dan nog niet eens in detail...) waarom dit nooit onder klassieke rijkunst mag en kan vallen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:19

En in mijn land kan ik dat fimpje niet zien.

Deze video is niet beschikbaar in je land.
Het spijt ons.
Laatst bijgewerkt door Professor op 25-04-11 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:20

oh dan zit er een copyright op de muziek die eronder zit

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:25

quadripes schreef:
ik sluit me aan bij Murphy in alles, maar ik wil eigenlijk in dit topic geen films beoordelen van mensen die daar niet om hebben gevraagd. het filmpje laat precies zien (en Murphy beschrijft precies en dan nog niet eens in detail...) waarom dit nooit onder klassieke rijkunst mag en kan vallen.

Klopt, Quadripes.

Je hebt hier volledig gelijk in, bedoel ik daarmee ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:28

murphy102 schreef:
Ik kon het niet opbrengen om het gehele filmpje af te kijken, toch maar even gedaan: hobbelen dus.
Pirouettes of zo iets dergelijks? Je ziet dat ze de rijtechniek niet begrijpt.

Maar Murphy is dat nu niet net het probleem? Dat we, de meeste althans waaronder ik, helemaal niet weten hoe een paard goed gereden moet worden?
Zoals jij eerder beschreef heb je ruiters die Z niveau waren en weer beginners zijn als de grote omscholing begint. In dat proces zit ik dus nu ook. Als iemand mij voordat ik met dit topic begon zou hebben gezegd dat ik niet goed mijn paard reed had ik die persoon voor gek verklaard en ik denk dat dit ook verklaart waarom af en toe dit topic zo heftig gaat. Immers iedereen houdt van zijn paard en wil het beste voor haar, maar alleen met houden van kom je er dus niet net zo min als alleen met gevoel. Er zijn veel te weinig voorbeelden in Nl hoe een paard goed gereden moet worden, want we rijden vrijwel allemaal Hollands. En wie is zo eerlijk om twijfel toe te geven over eigen rijkunde en op zoek te gaan? En vind je dan ook nog eens een goede instructeur? Want het is in NL dun bezaaid met goede instructeurs terwijl iedereen denkt van zich zelf dat die zo goed is.
Ik heb mijn eigen paard altijd leuk gevonden en ben al heel lang super blij met haar maar toen eergisteren mijn leraar op het paard ging zitten toen pas werd ik trots. Wouw wat een paard, mooi in de oprichting en durch genick. (het is maar een doodgewone merens pony hoor, maar wat oogde ze mooi!). Dat geeft mij de moed om door te zetten en me te werken door die "groene sneeuw" periode en mijn paard en mijzelf zo te gaan scholen dat we wel gaan door de baan en het bos in de toekomst. Want dat is voor mijn paard wel het beste. Maar op dit moment kan ik mijn paard niet durch genick rijden. En dat doet wel pijn als ik haar zo als vanochtend door het bos rijdt (en het me niet lukt dus) want voor haar is dat wel het beste, die overtuiging heb ik inmiddels wel.
En ik sluit me helemaal aan bij het commentaar van je over het filmpje. Het ziet er niet fijn uit. Ik ben dus nu wel zover dat ik kan zien hoe het niet moet, maar nog in dat niemandsland zit en aan het ontdekken en leren ben hoe het wel moet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:30

nja, ik geef dus geen mening omdat ik het beter denk te kunnen /weten, want dat is absoluut niet zo.
Ik gebruik het eigenlijk alleen om te leren begrijpen/zien.
Vond het dus wel leuk om te kijken of ik het goed zag of juist niet. Puur om zelf te leren, niet om kritiek te uiten.
Heb echt niet de illusie dat ik zelf zo geweldig ben.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:31

ha ha Cherie zijn we het toch over iets eens ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:34

liljebo schreef:
nja, ik geef dus geen mening omdat ik het beter denk te kunnen /weten, want dat is absoluut niet zo.
Ik gebruik het eigenlijk alleen om te leren begrijpen/zien.
Vond het dus wel leuk om te kijken of ik het goed zag of juist niet. Puur om zelf te leren, niet om kritiek te uiten.
Heb echt niet de illusie dat ik zelf zo geweldig ben.

Liljebo zo begint de verandering. Kijken kijken kijken. Deed en doe ik ook nog steeds want daar leer je van! Zien hoe iets niet moet is het begin van het veranderingsproces :D . We zijn dus beiden leerlingen en dat is leuk en fijn van dit topic dat er mensen zijn die ons willen begeleiden (al is het alleen al via internet) :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:36

quadripes schreef:
ha ha Cherie zijn we het toch over iets eens ;)

We zijn het over veel meer dingen eens ;)

Bv waarom oefeningen goed zijn, waarom het paard van achter naar voor gereden moet worden, waarom een paard goed aan het been moet zijn, waarom de zit zo belangrijk is, waarom een paard een houding aan moet nemen om goed te kunnen bewegen ;)

Het woordje "moet" vind ik eigenlijk alweer net iets "te" :o

Maar over de "halve ophouding" zijn we het iets meer "oneens" *D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:39

En oneens dat het paard aan het been moet zijn. 8-)