Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:21

Conditie en kracht inderdaad.
Kracht is het grootste probleem. Ik heb met haar als jong dier altijd in 5 of 7 minuten intervallen gewerkt (7 minuten 'iets' doen, dan lang laten tot op adem, vervolgens herhalen) omdat ze het daar het beste mee verbeterde. Dat ga ik nu weer doen. Beginnende met 1x 7 minuten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:32

Sizzle, wel fijn dat ze zich blijkbaar beter voelt en toch even iets kan doen wat je verwacht van een paard. Maar ja, nog lange weg inderdaad....

Heps gaat goed, voor nu, neus doet precies wat hij moet doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:39

Ik kijk net in je topic, jemig wat een imposante flap :wow:

Wat mij het meeste deugd doet is dat ze weer de bovenlijn aanspant en met ronde hals beweegt ipv hem slap omlaag ze laten hangen. Haar passen zijn weer licht en groot van de grond met veel achterbeen activiteit en niet meer stamperde stamp krabbel krabbel.
Ze staat ook weer met veel zelfhouding zoals ik haar ken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:46

Voelt ze zich in ieder geval beter, wordt je als baasje ook blijer van toch? Ook al is het lange weg.
Duim echt voor je en je paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:52

Dank :)

Ik weet nu tenminste ook heel zeker dat ze de afgelopen tijd inderdaad echt heel ongelukkig was.
Valt ze daar in terug dan heb ik in iedergeval geen twijfel meer over wat me te doen staat.
Voorlopig houden we nu de moed erin :)

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:56

Ik moet dus 8 weken longeren, in verband met het opnieuw opbouwen van spieren na de diagnose KS. Nu sta ik op een redelijk grote pensionstal, waar iedereen weet hoe DAT moet ;)
Ik knoop er aan de voorkant niets aan, dat gaat tegen mijn gevoel in en bovendien zet ze zich snel vast.
Maar omdat ze zo slecht voorwaarts is, zei iemand me een bandage achter haar billen te gebruiken, vast te knopen aan de longeersingel. Iemand hier ervaring mee?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:08

Die bandage bij longeren word ook wel bij tellington/TTouch/Tteam gedaan... is bedoeld om verbinding tussen voorhand en achterhand te verbeteren (beetje kort door de bocht uitgelegd) ... ze noemen het daar body wrap... en een van de meest voorkomende is figure 8... Als je daar op googled krijg je wel uitleg en filmpjes enzo.m

Of ze er nou meteen voorwaarts van gaan zou ik niet weten... het is wel goed voor hun lichaamsbesef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:14

Waarom niet gewoon een tik met de zweep?
Ze moet gewoon naar jouw hulp luisteren en aangezien dat niet of onvoldoende gebeurd ligt het probleem niet bij je paard maar bij jou omdat jij niet duidelijk genoeg naar haar bent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:41

Ik heb er enkel goede dingen mee gezien bij paarden die juist vrij 'ril' zijn.
Die zijn al voorwaarts en laten zich dan nog een tikje extra drijven door de bandage. Trage paarden hangen er gewoon een beetje in.
Essentieel is dat je het steeds maar enkele minuten gebruikt omdat het paard het anders gewoon niet meer bewust waarneemt (zoals je je sokken niet bewust voelt).
Al met al zie ik geen voordelen die je niet beter kan bereiken door je paard gewoon actief aan de hulp te maken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:46

Anoniem schreef:
Ze moet gewoon naar jouw hulp luisteren en aangezien dat niet of onvoldoende gebeurd ligt het probleem niet bij je paard maar bij jou omdat jij niet duidelijk genoeg naar haar bent.

Longeren en tik met zweep ? :?

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:52

Ik longeer de laatste tijd vaak met een bandage om de achterhand, m'n ruin is dan bewuster van z'n achterhand en blijft beter bij elkaar lopen. Ik ben er wel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:42

Peetstap schreef:
Anoniem schreef:

Longeren en tik met zweep ? :?

Is toch niet zo raar? Ik heb er ook een zweep bij als ik longeer; niet persé om ze ermee aan te raken, maar heb hem er wel achter om ze voorwaarts te houden. En mocht er wel eentje niet voorwaarts genoeg zijn, dan is een tikje echt niet vreselijk toch?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:08

Sorry. Maar er zit duidelijk een lichamelijke kwestie achter.
Dus dikke kans dat t paard actie reactie vertoont en gewoon braaf kalm aan doet.

In welke mate is het geconstateerd?

Ik zou ook eerst met de wrap werken en positief belonen. Voor je met een zweep n tik geeft.

En in welke mate en vriendelijkheid de tik.is is aan jou.

Ik. Longeer zonder zweep en dat bevalt prima.

Mijn haren gaan altijd recht op staan van mensen die de zweep niet gebruiken als verlenging van de hand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:19

maralyn schreef:
Mijn haren gaan altijd recht op staan van mensen die de zweep niet gebruiken als verlenging van de hand.
Terecht. Alleen zal ik zelf mennen en longeren zonder zweep nooit doen, juist vanwege die verlenging van de hand. En vanuit die verlenging kan een aanraking, of zoals LaPucella het noemde een tik wel eens heel noodzakelijk zijn. Op het juiste moment, juist gedoceerd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:47

Mennen doe ik niet. Scheelt weer

Ieder zn eigen toch?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:49

Het paard van Watermill heeft misschien wat aanmoediging nodig om te merken dat zijn lijf weer meer aankan dan voor de constatering en behandeling.
Hoe lang heb je het paard eigenlijk en is het ooit wel vlot geweest?
Ik snap Gast5428 in deze wel, soms moet je een paard er even van overtuigen dat zijn lijf weer meer kan hebben, niet dat je erop los moet slaan, dat natuurlijk nooit, maar een paard van een stalgenoot had dat ook ( niet met KS, maar erg flegmatiek van zichzelf en erg, heel erg behoudend gereden door zijn eigenaresse). Ik heb daar een tijdje regelmatig op gereden en de eerste paar keer mijn zweep redelijk overtuigend gebruikt na drie beenhulpen. Daarna heb ik het paard ook zonder zweep voorwaarts kunnen houden. Zo kan het ook met het paard van Watermill zijn.
Overigens vind ik 8 weken longeren wel een lange tijd hoor, dat is best geestdodend voor een paard, kan je ook andere dingetjes met hem doen? Stappen aan de hand en dan slangevoltes stappen en achtjes stappen, stukje achterwaarts? Dat geeft wat afwisseling en misschien is dat ook wel leuker. Ik moest dat wel veel doen na constatering en behandeling. Eerst vijf dagen gewoon stappen aan de hand, daarna om en om met longeren, maar dit alles maar voor 15 dagen en toen al weer terug voor controle ( dat was na zo'n drie weken).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:04

Als het paard niet voorwaarts kan door fysieke problemen dan zal het nog trager worden met de bandage. Je vraagt daar immers meer fysieke inzet wat hij niet kan omzetten.
Voorwaarts is belangrijk voor het ontspannen van de bovenlijn. Zonder voorwaarts gaat een paard immers nooit correct neerwaarts. Liever 5 minuten goed voorwaarts en dan stoppen dan 20 minuten vastgehouden traag.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:09

Watermill een bodywrap maakt het paard niet voorwaarts. Ik zou ook denken dat het paard zichzelf momenteel op de spaarstand zet vanwege zijn lichamelijke ongemak. Kunst is nu hem zonder spanning voorwaartser te krijgen. Stel een trainingsschema op met in t begin kleine schakelingen in tempo wisselingen, en als hij een keer een goede voorwaartse impuls heeft laten zien laat m daarna even ontspannen stappen als beloning. De actieve stukjes steeds meer uitbouwen. Spiertechnisch kan hij zo te lezen nog niet veel aan, dus geef dat tijd om weer bij te trekken.
Een tikje met de zweep kan natuurlijk nodig zijn, maar gewoon met beleid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:16

Van een normaal geplaatst tikje met de slag wordt een paard echt niet angstig of wat dan ook. Dat doet ook echt geen pijn als je weet hoe je met dat ding moet omgaan.
Als verlenging van de hand klinkt mooi, maar je raakt je paard met hand toch ook wel eens aan? Als je naast je paard op de laadklep staat en je geeft hem een klopje achter op de bil om verder aan te moedingen is dat niet veel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:41

Vaak is een tik niet eens nodig, gewoon de zweep erachter is al voldoende. Snap niet zo goed waarom dat nou zo vreselijk is. Het paard moet meer voorwaarts, dan is dat toch een prachtig hulpmiddel? Je hoeft 'm er niet mee af te ranselen... zo zwart wit is het toch niet? Ik longeer nooit zonder longeerzweep maar hoef er zelden iets mee te 'doen'. En slaan is iets anders dan ze er even mee aanraken. Het werkt gewoon als drijvende hulp.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:07

Ik heb de slag verlengt en aan het eind een stukje plastic gemaakt. Daarmee zwiep ik dan richting de achterhand en soms komt het dan zacht tegen hem aan. Voelt ie niks van en de boodschap is duidelijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:27

Starbreeze schreef:
Ik heb de slag verlengt en aan het eind een stukje plastic gemaakt. Daarmee zwiep ik dan richting de achterhand en soms komt het dan zacht tegen hem aan. Voelt ie niks van en de boodschap is duidelijk.

JA hier ben ik wel mee eens!
Hier heb ik vrede mee.

Grootste probleem zit m vaak niet in t paard. Maar in de houding van de longeur.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:47

Sizzle wat een positief nieuws van je paard!! Ik duim dat hij goed blijft ontwikkelen.

Ik vind een zweep bijhebben ook absoluut niet erg. Ook niet als je een tikje geeft (niet slaan!!). En als ze echt brutaal zijn mag het wel wat een harder tikje zijn, net zoals van ik bijt in je poep.
En inderdaad het moet een verlengde zijn van je hand. Ik gebruik de zweep zowel voor de 'ho' als de 'ju.' En je houding is zeker van belang. Al vind ik wel dat niet alle paarden daar een groot drama van maken. Bij sommige paarden wordt daar nooit rekening mee gehouden en die leren gewoon van door te lopen, omdat het gevraagd is. En sommige zijn daar net wel heel gevoelig aan.
Ik let er wel op, omdat ik dat gemakkelijker vind om buiging en stelling te vragen aan de longe, en om te schakelen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:00

Ho, {:) ho , heb niets tegen correct gebruik longeerzweep hoor.

Las hier alleen tussen de regels door zoiets van: "lopen zal ie, hoe dan ook" en dat lijkt mij met ks paardje niet echt handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:06

Peetstap schreef:
Ho, {:) ho , heb niets tegen correct gebruik longeerzweep hoor.

Las hier alleen tussen de regels door zoiets van: "lopen zal ie, hoe dan ook" en dat lijkt mij met ks paardje niet echt handig.

Maar als de insteek is dat het paard meer voorwaarts moet aan de longeerlijn dan is er met het CORRECT gebruik van een zweep idd niets mis.