Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:26

Zal eens kijken naar adh,maar vind nog steeds dat hij wakkere blije paarden rijdt in correct uitgevoerde oefeningen.Misschien is het ouder werk wat ik ken.Zijn er mensen met ervaringen hoe hij lesgeeft?Vraag me wel eens af wat dhr.von Neindorff zou vinden van het feit dat 2 van zijn leerlingen kunsten doen in een Louis XIV pak.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:32

piepenfiets schreef:
Zal eens kijken naar adh,maar vind nog steeds dat hij wakkere blije paarden rijdt in correct uitgevoerde oefeningen.Misschien is het ouder werk wat ik ken.Zijn er mensen met ervaringen hoe hij lesgeeft?Vraag me wel eens af wat dhr.von Neindorff zou vinden van het feit dat 2 van zijn leerlingen kunsten doen in een Louis XIV pak.

2 van zijn leerlingen, van 1 weet ik zeker dat hij geen leerling was.
Hoe hij rijdt en hoe hij lesgeeft? Heel eenvoudig ben er eens bij geweest, passage en piaffe leren op een clinic niets anders dan deze beide oefeningen 2 dagen achter elkaar, het paard was nog scheef ook.
Kon alleen een gedribbel op de plaats herkennen en de zg Passage was een tamelijk matte candenseerde draf.
Zelf rijd hij goed enorm gevoel vol, alleen dat aan de hand en de zg Levade die hij vertoont is geen klassiek maar AR.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:36

Bedoelt u dat BB geen leerling was?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:42

piepenfiets schreef:
Bedoelt u dat BB geen leerling was?

Nee was hij niet, en Richard Hinrichs: Richard Hinrichs, Präsident des Bundesverbandes für klassisch-barocke Reiterei Deutschland e.V.

Citaat:
Das Reitinstitut Egon von Neindorff-Stiftung führt die über 50 Jahre währende Arbeit des international bekannten Reitmeisters Egon von Neindorff fort. Es ist eine Lehrstätte, in der die überlieferten und erprobten Regeln der klassischen Reitlehre bis hin zur Hohen Schule unterrichtet werden - sowohl bei der Ausbildung von Reitern als auch von Pferden.

Egon von Neindorff draait in zijn graf om, wanneer hij deze charlatan´s zou zien "werken".
Laatst bijgewerkt door Professor op 25-04-11 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:54

ik weet ook dat Bent Branderup zegt een leerling te zijn geweest van von Neindorff, maar dat dat helemaal niet het geval is. Het is hen een grote doorn in het oog dat hij dat zo naar buiten toe doet overkomen. (en dit weet ik uit zeer betrouwbare bron maar die ga ik niet op internet vermelden)
Laatst bijgewerkt door quadripes op 25-04-11 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:04

Ik heb de eer gehad Hr. Hinrichs een aantal jaar terug te bezoeken en daar enkele dagen te zijn, met een paard. Wat mij bij hem als eerste opviel was de rust in de stallen en alle paarden die in de stal (die waren ook niet klein, 4 x 7 was de kleinste geloof ik) klein leken maar eenmaal met hem aan het werk centimeters groter waren.
Het waren toch echt dezelfde paarden.
Waarom?
Wat hij, en wat diverse anderen ook beheersen is het paard, het dier, ontwikkelen. Creatief omgaan met de kennis. Hij ontwikkeld een gewoon paard tot een paard wat trots is op zichzelf en wat graag samenwerkt met mensen.

Zijn dat trucs, kunsten, kunstjes of is dat kennis hebben en vooral 'gevoel heben voor' het spel tussen mens en paard. Want werken aan de hand, of in het zadel is voor mensen wellicht een doel maar voor paarden, die geen boek lezen, niets meer dan een activiteit. Het is aan de mens om te leren hoe.
Daar zag ik geen paarden uitschachten tijdens het werk, daar zag ik paarden, en ook Fjordenpaarden en Ijslandse paarden, die een piaffe naar kunnen toonden.

Wat mij steeds opvalt hier is de enorme kritiek op mensen die met gevoel durven te werken. Het gaat altijd over een paard, een dier die niet alleen bestaat uit een biomechanisch geheel, maar een gevoelsdier is.
Een trainer die geen oog heeft voor het dier in het paard zal het paard nooit begrijpen, die zal het moeten hebben van de theorie die vele kunstjes uitlegt. Pas in de praktijk leer je dat ieder paard anders is en dat je als mens beter met een paard dan tegen een paard moet werken om een gezond dier te krijgen.

Is dat wollig, ik noem het zelf nuchter Holandsch en leren wat bij jou en wat bij je paard past.
Liever een gelukkig paard wat met plezier iets doet, dan een paard wat mentaal in de war is van de ruiter/trainer.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 25-04-11 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:06

Er werd over BB beweerd dat hij een van de meest begaafde leerlingen was van dhr.von Neindorff en dat hij het "voortzetten van de traditie en het ridderverhaal"als bewaker van von Neindorffs erfgoed uitvoerde.Inmiddels staat dit niet meer op de sites,er staat:hij was student bij von Neindorff(en Oliveira).
Ook zijn overal doelstellingen en terminologie aangepast waardoor de link met klassiek vermeden word.Goede zaak maar dat neemt niet weg dat er jarenlang leugens verspreid zijn.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:09

Oliveira en Von Neindorff konden elkaars bloed wel drinken, omdat Oliveira een heel andere opvatting over rijden had dan Von Neindorff. Dus het is heel leuk dat Branderup bedacht heeft dat zij samen een ridderschap hadden opgericht, maar dat is echt pure kolder.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:15

Dat lag volgens mij op een ander vlak, niet op het gebied van rijderij.
Hr. von Neindorff is/was een zeer markante man, heb je hem zelf ooit ontmoet?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:24

@paardentango: ik ga mijn bronnen niet prijsgeven.

dan nog een vraag: aangalopperen vanuit travers zoals in de AR.

dan kan je paard nooit vanuit het achterbeen vertrekken. dus nooit in een goede verzamelde galop aangalopperen.

waarom niet?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:25

Paardentango schreef:
Dat lag volgens mij op een ander vlak, niet op het gebied van rijderij.
Hr. von Neindorff is/was een zeer markante man, heb je hem zelf ooit ontmoet?

Dat lag aan de rijderij von Neindorff week nooit van de Klassieke opvattingen af, heeft wedstrijden gereden, kon springen en military heeft alles gereden.
Oliveira was bovendien een show mens wat von Neindorff totaal niet was.
Persoonlijk vind ik Oliveira ook geen Reitmeister in de klassieke zin, hij immiteerde had een enorm gevoel voor het rijden, maar iets bijgedragen aan het rijden heeft hij niet, ook niet zijn leerlingen het was een mix.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:27

Professor schreef:
Citaat:
Ik denk, dat niemand die de KR of AR beoefend, de hedendaagse wedstrijd-cultus aanhangt.
En zich daarom ook niet druk maakt of het niveau B of L of whatever is.

Vreemde gedachten gang.
Er zijn zeker combinaties die Klassiek geschoold aan wedstrijden mee doen, denk dat die wedstrijd-cultus in Nederland anders is dan in het buitenland.

Met de hedendaagse wedstrijd-cultus bedoel ik het "hollandse" school rijden.

De jury zou inderdaad ook van de Klassieke rijkunst uit moeten gaan.
Maar helaas wordt dit (meestal) niet gedaan.

Dat bedoelde ik.
Zal voortaan proberen me iets "duidelijker" uit te drukken :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:35

@cherie: zo had ik je post wel gelezen ;)

ik kan me ook erg goed voorstellen dat mensen denken 'nou als dat dressuur rijden is, geef mijn portie dan maar aan fikkie'. echter er zijn zoveel mensen die daar gebruik van maken en dan in de naam van de 'klassieke rijkunst' allerlei stromingen hebben opgezet. en dat is erg kwalijk. want die stromingen beginnen vanuit verkeerde beginselen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:38

Denk dat Oliveira meer van het "iberische"rijden was,stierengevechtrijden,een kunst op zich maar met een andere insteek en achtergrond (die wel voor een groot deel parallel gaat aan de kr).
Quadripes,is het paard te gebogen om goed weg te kunnen komen waardoor die 4-takt galop ontstaat?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:42

quadripes schreef:
@paardentango: ik ga mijn bronnen niet prijsgeven.

dan nog een vraag: aangalopperen vanuit travers zoals in de AR.

dan kan je paard nooit vanuit het achterbeen vertrekken. dus nooit in een goede verzamelde galop aangalopperen.

waarom niet?

Eigenlijk, als je het doortrekt in de gedachtengang van de frans-klassiekers, is vanuit travers(achtig) het aangalopperen nog niet zo gek bekeken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:50

Apart, ik doe niet zo ingewikkeld over mijn bronnen, ik spaarde gewoon net zolang tot ik iemand zelf kon ontmoeten om een eigen mening te vormen. Alleen al het reizen naar iemand toe, en weer terug waren en zijn mooie momenten om te overpeinzen.
Maar voor mij spreken de paarden het allerbeste.
Een oude uitdrukking, die zo waar is: "Toon me uw paard, en ik vertel u wie u bent".

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:55

Dat is zeker een mooie uitdrukking, PT
En oh, zo waar!!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:58

het is een beetje lastig om nu Von Neindorff nog te gaan ontmoeten he...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:00

als je in travers aangaloppeert, hoeft het paard 1 been niet onder de massa te zetten en kan dan nooit in een verzamelde galop aangalopperen. het kan dan namelijk niet vanuit de achterhand vertrekken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:08

quadripes schreef:
als je in travers aangaloppeert, hoeft het paard 1 been niet onder de massa te zetten en kan dan nooit in een verzamelde galop aangalopperen. het kan dan namelijk niet vanuit de achterhand vertrekken.

Is het niet zo dan, dat een paard vanuit het buiten-achterbeen vertrekt?
Bij een travers-achtige houding is dan juist het buiten-achterbeen meer onder het midden van de massa en wordt het binnen-achterbeen ertoe gebracht om "neergezet" te worden.
Nog even een aanvulling, voordat mijn tekst verkeerd begrepen wordt, het is wel het allereerste begin om te leren "aanspringen"
Dus waarschijnlijk dat het binnen de AR zo aangeleerd kàn worden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:43

Heeft iemand het nieuwe boek van Hr. Kottas al ontvangen en gelezen? Is zeer de moeite waard.
Hij haalt de relatie, de band aan, tussen paard en mens. De belangrijkheid van die band die, en ik wil echt niet katten, hier vrij vaak over het hoofd wordt gezien. Of beter uitgedrukt niet word benoemd.

Daar ligt de basis van alle rijderij, of je dat nu klassiek of academisch noemt. Voor het paard is die band de lijm die paard & mens met elkaar verbindt.
Als die goed zit dan kun je alles, want technieken kun je leren toepassen. Gevoel (empathie) en creativiteit (spel) niet, daar is aanleg voor nodig.
Volwassenen hebben dat vaak wat afgeleerd, we vinden spel minderwaardig. Ze zijn de belangrijkheid er van vergeten. En toch, is het niet eigenlijk allemaal een spel, een dans die je hebt met een paard?

Weet iemand trouwens wanneer men ontdekte dat de draf een zweefmoment kende? Men kon het niet zien omdat het te snel ging.
Zoek maar eens na hoe veel discussie daar aan vooraf ging, en wat als enige het juiste antword daar op gaf? Pas in...19...

Met mijn nuchter Hollandse verstand vind ik het meer dan knap dat men nu, anno 2011 precies kan aanvoelen welk been omhoog komt of hoort te komen.

Sorry voor deze interruptie, ik lees nu en dan even mee en heb dan de behoefte om even wat te spuien omdat ik van nature een slechte volger ben. Hopelijk heb ik niemand gekwetst, want dat was namelijk zeker niet de bedoeling.
Vrolijk pasen, ik ben mijn eitjes kwijt.
;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:45

Een paard dat aangaloperen kent dus op de hulpen reageerd, moet juist rechtgericht zijn wil men het paard ontwikkelen in zijn draagkracht.
Het aanleren van de galop doet men weleens in een traversaardige beweging, dat heel in het begin van de africhting om het paard in de juiste galop te krijgen.
Maar daar moet men snel vanaf stappen en het paard rechtgericht aan laten springen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:46

Alleen met die band met het paard, kan men nog niet rijden...... 8-)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:48

Knuffelarijkunst :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:54

Dat men een eenheid dient te zijn met het paard wat men rijdt daar ben ik mee eens, maar dat hoeft niet altijd een band te zijn zoals wij mensen dat hebben.
Men dient als ruiter meerdere paarden te kunnen rijden, en dan met die paarden binnen enkele minuten een eenheid te worden.
Dat is een geheel andere eenheid dan een vriendschap op het moment van rijden.
En dat ik af en toe een paard een knuffel geef (beloon) omdat hij of zij iets liet zien wat ik wilde, dat is normaal.
Maar rijden is werken en geen spel, wanneer het een spel word dan houdt het rijden op.