Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:33

Simpelman schreef:
Zo spant mijne zich in tussen de bomen van het rijtuig.
Waar de kar ook staat, als hij zijn tuig om heeft dan snapt hij dat hij ingespannen moet worden en gaat er zelf naar toe.
Hij heeft dan alleen nog maar wat handsignalen nodig om zich "recht te richten" tussen de bomen, dat is hogere wiskunde, daar heeft hij wat hulp bij nodig.....
Beetje links, beetje rechts.
Ja!, is recht, nu terug achteruit stappen, stop!

In het zadel loopt hij in de berm, met de kar midden op hetzelfde pad, allemaal zélf.
Past op dat de wielen niet ergens achter haken.
Stopt bij kruisingen, zélf.

Fascinerend!

Is een Filmpje waardig, kan mooi relaxed vanaf de bok zonder de menner in beeld :)* of tita tovenaar ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:39

oji schreef:
Simpelman schreef:
Zie je ook dat de hals en het hoofd telken omhoog gehaald worden?
En, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik

Sorry hoor Simpelman, maar dit soort reacties kan ik echt niet serieus nemen. Heleen Langenhanenbert zit echt mega keurig en ik denk dat er maar zeer weinige op deze aardkloot zijn die hun been zo stil kunnen houden op een ultrabewegelijk paard als Damon Hill. Ze zit zeker niet te prikken, maar een los afhangend been op een paard in beweging, daar zit nou eenmaal enige ritmische beweging in...zo niet zit je te knijpen. Ik vind dit muggezifterij en een beetje de kift. Filmpjes van Philipe Karl...daar wordt heel wat meer in afgeprikt.

Je zou ook onbevangen kunnen kijken naar wat je ziet.
IK ZIE iemand die hoofd en hals voortdurend omhoog haalt bij haar paard omdat dat mogelijk nog lang niet toe is aan het gevraagde.
IK ZIE een prik bij iedere pas, mogelijk nodig omdat het paard nog niet in staat is om al in een correcte zelfhouding te gaan.

Ik probeer hier even de aandacht op te leggen omdat het precies dit is dat de grote problemen veroorzaakt in de wereld van de "gewone" dressuur.
Het het forceren van een paard in een bepaald frame.
Dit zou bij de aangehaalde amazone misschien goed af kunne lopen, het zal dat bij de meste doorsnee ruiters niet.

En, ik zit niet te muggeziften, deel alleen wat ik zie en dan ook nog in vragende vorm.

Het gaan vergelijken met wie dan ook heeft verder geen waarde naar mijn mening, dan gaat het alleen maar op een wedstrijdje lijken "wie heeft de mooiste ruiter".
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 20-12-15 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:43

sanne83 schreef:
Zitten we naar hetzelfde filmpje te kijken? Ik zie helemaal geen geprik?

Ik vind het commentaar op Uta apart. Wat ik van haar gezien heb, past zij juist veel meer halsstrekken toe, dan bijv. Ingrid Klimke?

Ingrid laat haar paard voortdurend naar het bit strekken om de schoft voorwaarts uit te waaieren, de buik aangespannen en buiging te krijgen in de knie.
Ingrid bouwt aan een spanningsboog van hak naar bit.
Zij werkt aan haar paard als een geheel, altijd van achteren naar voren.
Klassiek.

Uta laat wel strekken, =ontspannen!, maar rijdt niet eerst de achterhand onder het paard naar voren, ze licht de hals op.
Je krijgt hierbij een heel andere basishouding.
Uta heeft haar paard in drieën gedeeld, achterhand, middendeel en hals partij.
Moderne dressuur.

Vergelijk de beelden van beide maar.
Het laat zich vooral gemakkelijk zien in het voorbeengebruik.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:47

Peetstap schreef:
Simpelman schreef:
Zo spant mijne zich in tussen de bomen van het rijtuig.
Waar de kar ook staat, als hij zijn tuig om heeft dan snapt hij dat hij ingespannen moet worden en gaat er zelf naar toe.
Hij heeft dan alleen nog maar wat handsignalen nodig om zich "recht te richten" tussen de bomen, dat is hogere wiskunde, daar heeft hij wat hulp bij nodig.....
Beetje links, beetje rechts.
Ja!, is recht, nu terug achteruit stappen, stop!

In het zadel loopt hij in de berm, met de kar midden op hetzelfde pad, allemaal zélf.
Past op dat de wielen niet ergens achter haken.
Stopt bij kruisingen, zélf.

Fascinerend!

Is een Filmpje waardig, kan mooi relaxed vanaf de bok zonder de menner in beeld :)* of tita tovenaar ?

Doe ik nog wel eens, maar ik moet er een eerst een hele uitrusting voor aanschaffen om te filmen.
Kunnen jullie ook het mooie landschap zien. ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:47

Ik kijk onbevangen en ik zie geen geprik. Ik zie een los afhangend been dat, volgens het boekje, veert in de enkels. Ik wou dat ik het zo kon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:52

Ik vind het filmpje van Helen Langehaneberg ook niet fijn. :o
Paard loopt er net niet doorheen, loopt geregeld tegen de hand en wat boven het bit uit en wat ik net zo erg vind, niet lekker over de rug gereden, drukt de rug wat weg.
Ze zit wel mooi maar niet lekker mee.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:53

Simpelman schreef:
Doe ik nog wel eens, maar ik moet er een eerst een hele uitrusting voor aanschaffen om te filmen.
Kunnen jullie ook het mooie landschap zien. ;)

Bitje smartphone of ouder heeft een camera aan boord, het hoeft geen HD kwaliteit he....
En yep, france is vet mooi op sommige plekken, we komen er graag :P

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:53

Geprik zie ik zeker niet bij HL. Als je iets zou willen zeggen, zou je misschien zeggen dat haar hand soms wat streng lijkt. Maar haar houding en zit in dit filmpje, vind ik echt mooi.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:55

Dat prikken zie ik ook niet echt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:55

Waarschijnlijk mist ze regelmatig, maar dat doet ze niet expres.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:01

Hand oogt idd wat streng en de onderarm wat strak. Ik vind het altijd fijner ogen als de polsen iets gebogen zijn en de ellenboog duidelijk voor het lichaam is ipv in de zij. Toch denk ik niet dat er met heel veel druk gereden wordt, want ze verliest hier en daar wel het contact.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:02

Nee, kritiek geven op Helen Langenhanenbergh dat gaat voor mij echt te ver. Ik voel gelijk dat ik dan minder heb met dit topic. Het kan altijd beter en mooier ook bij Helen, maar ik vind haar toch wel een hele fijne klassieke ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:11

Dat vind ik onzin Pien. Helen is een heel goede amazone maar dat maakt haar nog niet foutloos of onschendbaar.
Net zoals alle andere ruiters op welk nivo dan ook heeft zij ook verbeterpunten.
Ik mocht haar met Damon Hill graag zien rijden maar op het paard in het filmpje vind ik het wat minder fijn en makkelijk eruit zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-15 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:19

oji schreef:
Simpelman schreef:
Zie je ook dat de hals en het hoofd telken omhoog gehaald worden?
En, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik, prik

Sorry hoor Simpelman, maar dit soort reacties kan ik echt niet serieus nemen. Heleen Langenhanenbert zit echt mega keurig en ik denk dat er maar zeer weinige op deze aardkloot zijn die hun been zo stil kunnen houden op een ultrabewegelijk paard als Damon Hill. Ze zit zeker niet te prikken, maar een los afhangend been op een paard in beweging, daar zit nou eenmaal enige ritmische beweging in...zo niet zit je te knijpen. Ik vind dit muggezifterij en een beetje de kift. Filmpjes van Philipe Karl...daar wordt heel wat meer in afgeprikt.

Ik denk dat de meeste niet zo kunnen rijden..Of simpelman heeft ons wel heel hoog zitten.
Stiller dan dit is toch bijna niet mogelijk..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 19:26

Dat lijkt een beetje op de koning is perfect en staat buiten de kritiek Pien.
Ik merk dat veel mensen hier telkens weer moeite mee hebben.
Iemand die aardige gevonden wordt of anders gewaardeerd daar mag niets meer ten nadele van gezegd worden.

Ik ken Langenhanenberg niet, ik houdt me helemaal niet meer bezig met de commercieele wedstrijdsport, ik heb géén kritiek op haar, ik constateer iets.
We zien samen wat video's; die video's zijn representatief voor IETS, namelijk de moderne wedstrijddressuur.
We zien hier nu een kennelijk door sommigen, of velen gewaardeerde amazone die iets doet, dat kunnen we waarnemen.
Omdat deze amazone nu gewaardeerd is "zien" we niet meer, "het kan niet zo zijn".

Het gevolg zal nu zijn dat ze blindelings nagevolgd gaat worden, maar het lijkt mij altijd beter om objectief te zijn.
Er zijn lelijke onaangename mensen die iets heel goeds kunnen en mooie lieve die slecht kunnen zijn en alles daar tussen in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:27

Anoniem schreef:
Dat vind ik onzin Pien. Helen is een heel goede amazone maar dat maakt haar nog niet foutloos of onschendbaar.
Dat is ook niet iets wat ik schrijf, want ik schrijf dat het altijd mooier en beter kan.

Anoniem schreef:
Ik mocht haar met Damon Hill graag zien rijden maar op het paard in het filmpje vind ik het wat minder fijn en makkelijk eruit zien.
ben ik het mee eens en dan ga ik zoeken naar wat de oorzaak is dat het minder gaat bij dit paard omdat ik haar een hele fijne amazone vindt. Dan leer ik er nog wat van.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 19:29

biscaya schreef:
Ik denk dat de meeste niet zo kunnen rijden..Of simpelman heeft ons wel heel hoog zitten.
Stiller dan dit is toch bijna niet mogelijk..

Ja, ze zit heel mooi stil, maar ging het toch niet over?
Ik vroeg slechts of anderen ook zagen dat ze met haar handen voortdurend hals en hoofd omhoog haalt en haar benen tenminste zodanig houdt en beweegt dat ze per pas haar paard aan zal raken met haar spoor????

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:35

Simpelman schreef:
Ik ken Langenhanenberg niet, ik houdt me helemaal niet meer bezig met de commercieele wedstrijdsport, ik heb géén kritiek op haar, ik constateer iets.
We zien samen wat video's; die video's zijn representatief voor IETS, namelijk de moderne wedstrijddressuur.
We zien hier nu een kennelijk door sommigen, of velen gewaardeerde amazone die iets doet, dat kunnen we waarnemen.
Omdat deze amazone nu gewaardeerd is "zien" we niet meer, "het kan niet zo zijn".

Ik vraag met ten zeerste af Simpelman, in hoeverre jij hier objectief bent. Aan iedereen valt iets te verbeteren, zo ook aan Helen Langenhahnenberg...maar ik heb toch stellig de indruk dat bij jou de mensen die aan commerciële wedstrijddressuur PER DEFINITIE afgekraakt worden en niets goed kunnen doen en je er met die instelling naar gaat kijken. De opmerking prik prik prik prik is hetgene waar ik mij aan stoor. Dat is hier is echt misplaatst en fouten zoeken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:38

Ik zie juist dat ze het hoofd wat naar beneden haalt door haar hand wat vast te zetten en ik zie een mooi stil been. Niet op het filmpje van Damon Hill trouwens.
Tuurlijk kan het altijd beter. Ook bij Ingrid Klimke. Maar daar gaat het wat mij betreft niet om. Ik zou willen dat iedereen zo reed als HL of IK of UG. Dan was er heel wat minder paardenleed in de wereld. Om dan net te doen alsof HL nog geen deuk in een pakje boter kan rijden, vind ik nogal wat. Misschien kun je eens aangeven wat ze wel goed doet? Daar hebben mensen ook wat aan.
Zo, nu ga ik lekker vakantie vieren en lekker positief met mijn paardjes bezig zijn. Ik heb er even geneog van hier.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:39

oji schreef:
Simpelman schreef:

Ik vraag met ten zeerste af Simpelman, in hoeverre jij hier objectief bent. Aan iedereen valt iets te verbeteren, zo ook aan Helen Langenhahnenberg...maar ik heb toch stellig de indruk dat bij jou de mensen die aan commerciële wedstrijddressuur PER DEFINITIE afgekraakt worden en niets goed kunnen doen en je er met die instelling naar gaat kijken. De opmerking prik prik prik prik is hetgene waar ik mij aan stoor. Dat is hier is echt misplaatst en fouten zoeken.

Amen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:40

oji schreef:
De opmerking prik prik prik prik is hetgene waar ik mij aan stoor. Dat is hier is echt misplaatst en fouten zoeken.
Dat is precies de zelfde opmerking waarbij ik dan "de hik" krijg en het topic dus gelijk minder leuk vind. Ik ga het uitleggen:

Toen ik dat eerste filmpje zag, vroeg ik me gelijk af wat zie ik en wat gebeurt er in die training. Dan zie ik net als La Pucella een paard dat niet fijn door de nek is altijd. Ik zie tevens dat ze probeert door vriendelijk te blijven rijden met de halve ophouding om het paard wel fijn te krijgen en dat ze dus meer met been rijdt. Maar prik, prik, prikkieprik nee dat zie ik niet. Het been zie je wel meer bewegen, dus hoe komt dat vraag ik me dan af? Is het paard niet voorwaarts genoeg? IS het wat simpelman zegt dat het nu nog niet toe is aan het gevraagde.
Ik heb geen geluid op deze computer dus ik kan alleen maar door kijken proberen om mijn vragen beantwoord te zien.
Met mijn instructrice ooit veel filmpjes gekeken van zeer goede klassieke ruiters (inclusief Imke, Helen e.a.) die aan het trainen waren met paarden en waar zaken niet goed gingen. Dat was zo leerzaam om op zoek te gaan met zijn tweeën wat gaat er niet goed en waarom gaat het niet goed? Dit in de wetenschap dat we keken naar goed onderlegde ruiters. Dat is dus wat anders wathier zonet gebeurde en dat is dus wel degelijk kritisch kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:24

Simpelman schreef:
Onvergelijkbaar.
Wat mij betreft een grote voorkeur voor Ingrid Klimke.

Uta tilt haar paarden voor omhoog, Ingrid rijdt ze van achteren naar voren omhoog.

Heb ook een voorkeur voor Klimke, maar vind ook Uta Gräf een zeer begaafd amazone. Wel een inspiratie voor mij. Daarnaast vind ik beide dames gewoon leuke persoonlijkheden :) Ben het niet met je eens Simpelman en er zal gerust wat aan te merken zijn op beide dames, maar voor mij persoonlijk zijn het voorbeelden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:57

Aan iedereen valt iets te verbeteren.
Dat paard in het filmpje is wellicht niet mooi Durchlässig maar dat geprik zie ik ook echt niet.

Terperijn, fijn dat je langzaam weer de kontrolle terug krijgt :)

Wat een fijn paard is Hepsie Solvjir :) Stoer zoals ze met die boom omgegaan is.
Gaat het goed met haar sarcoiden?

Acetyl-carnitine lijkt iets te doen. Dallas is weer als vanouds irritant opdringerig _O-
Daarbij heeft ze eergisteren gespeeld met de staart op de rug zoals ze in maanden al niet meer zo gedaan heeft. Dat deed me goed :j
Echter ben ik ook realistisch. 5 minuten draven is op dit moment al voldoende voor een bezweet en buiten adem paard.
Krijg ik dat niet opgebouwd over de komende maanden dan wordt het waarschijnlijk nooit meer wat.
Frietje was fijn vandaag. Haar klem gedrag aan het been lijkt nu echt nagenoeg weg te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:02

vur schreef:
Ik heb wat filmpjes zitten kijken van Helen Langenhanenberg. Vond ik ook heel fijn om naar te kijken.
Deze bijvoorbeeld: http://m.youtube.com/watch?v=7uORGr9iYSU

Ik vind dit ook een fijn filmpje!

Mijn 11 jarige had de bokkenpruik op vandaag: het ging niet gebeuren! Heb 'm afgezadeld en ben er mee opgehouden nadat hij een rondje normaal deed. Morgen weer een dag.... pffffffffffffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:07

Dat is een positief bericht Sizzle. Dat ze na snel moe is heeft misschien ook met haar conditie te maken? En wellicht net te gek gedaan?