Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:10

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:33

Wanneer men het hier over Klassieke Rijkunst heeft en AR, dan heeft de zg moderne richting er niet veel te zoeken.
Men kan het aanstippen, maar meer ook niet, en de censuur zoals eerder vermeld is is groot, heel groot.
Dat heb ik enkele malen al meegemaakt, maar het is wel opvallend dat de AR mensen geen of geheel geen commentaar afleveren over het rijden.

Maar nu weer ontopic wij hadden het hier over het Engelsdraven en kwamen dan ook direct op het doorzitten.
Van beide ga ik uit dat een ruiter dit beheerst, goed doorzitten en goed lichtrijden.
Alleen in de rijbaan heeft het buiten het aanrijden van jonge paarden weinig te zoeken, aangezien men de paarden zo goed met losmakende oefeningen voorbereid dat het paard wanneer het draaft zijn rug laat schwingen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:31

Zo "opvallend" is het volgens mij niet, dat ruiters die de academische rijkunst beoefenen, hier niet aanwezig zijn.
Vanaf het begin is de academische rijkunst afgekraakt tot op het bot.
Geen motivatie om dan hier hun "methode" te promoten, c.q. "commentaar" te leveren.

Dan is daarmee het onderwerp "engels draven oftewel lichtrijden" al uit de baan, voordat het goed en wel binnengedraaft is :D
Op een swingende rug is het goed "doorzitten" :j

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:32

cherie: dat zijn nou leuke woordspelingen :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:47

En hoe ziet de instructeur wanneer de rug Schwingt???

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:13

dan zie je het paard in de beweging deinen en beweegt het zich voorwaarts en iets opwaarts. het beweegt verend en ogenschijnlijk zonder enige spierspanning (losgelaten).

edit: deze losgelatenheid is in het hele paard. de staart pendelt (hangt ontspannen af en pendelt in de beweging van het paard. hij mag niet strak afgestoken worden of slaan)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:20

Misschien is het een idee om op dit topic meer video's van de AR te delen zodat mensen ook kunnen zien wat er fout gaat en wat hun manier van trainen is.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:54

cherie78 schreef:
Zo "opvallend" is het volgens mij niet, dat ruiters die de academische rijkunst beoefenen, hier niet aanwezig zijn.
Geen motivatie om dan hier hun "methode" te promoten, c.q. "commentaar" te leveren.

Dan is daarmee het onderwerp "engels draven oftewel lichtrijden" al uit de baan, voordat het goed en wel binnengedraaft is :D

Zo is het maar net Cherie!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:16

Equi_libre schreef:
cherie78 schreef:

Zo is het maar net Cherie!

Misschien helpt het als de AR onderbouwd zou worden met duidelijke argumenten.
Daar zal het dan wel aan schorten.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:17

Danique_G schreef:
Misschien is het een idee om op dit topic meer video's van de AR te delen zodat mensen ook kunnen zien wat er fout gaat en wat hun manier van trainen is.

Ik heb net diverse video's van de academische rijkunst bekeken, wat me opvalt is dat de paarden eigenlijk niet echt voorwaarts tonen en niet met schwung gaan, op de voorhand lopen, geen natuurlijke oprichting hebben, geen verzameling tonen, alleen ontspanning en aanleuning op weinig hand tonen.
Ik weet niet op wat voor manier deze paarden verder kunnen komen dan B/L niveau.
Het lijkt veel op een zonder hand rijden methode.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:44

cherie78 schreef:

inderdaad cherie, al vind het ik wel boeiend en leerzaam wat hier voorbij komt aan theorie

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:48

Danique_G schreef:

ar ruiters delen inderdaad ook veel filmpjes met elkaar, zodat je ook kan zien wat er fout gaat en wat verbeterpunten zijn, misschien kunnen de klassieke ruiters dat ook eens doen hier dan kunnen we meteen zien hoe congruent ze zijn met hun theoretische inbreng hier, misschien nog wel leerzamer ook dan al de theorie

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:52

Dusa schreef:
Danique_G schreef:

Ik heb net diverse video's van de academische rijkunst bekeken, wat me opvalt is dat de paarden eigenlijk niet echt voorwaarts tonen en niet met schwung gaan, op de voorhand lopen, geen natuurlijke oprichting hebben, geen verzameling tonen, alleen ontspanning en aanleuning op weinig hand tonen.
Ik weet niet op wat voor manier deze paarden verder kunnen komen dan B/L niveau.

waarschijnlijk erg selectief gekeken of wil je het niet zien, juist die filmpjes maakte dat ik voor deze methode kies, zo wil ik het ook maar ik heb het niet over jouw filmpjes denk ik

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 23:17

Ik zou zeggen, gooi de filmpjes hier neer die jou overtuigd hebben :D
Filmpjes hebben mij niet overtuigd van de Klassieke dressuur, de denkwijze, uitvoeringswijze en vreugde van mijn paard en mijzelf dát heeft mij overtuigd. Het gaat namelijk niet om het plaatje, ieder plaatje is weer anders, iedere combinatie is weer anders en daarom is er geen 'voorbeeld plaatje' zoals bij de AR. We streven naar het beste voor paard en ruiter, ontwikkeling van gevoel en van plezier. Niet naar een bepaalde verplichte houding maar naar de juiste houding en uitvoering die voor ieder paard weer anders is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:20

quadripes schreef:
dan zie je het paard in de beweging deinen en beweegt het zich voorwaarts en iets opwaarts. het beweegt verend en ogenschijnlijk zonder enige spierspanning (losgelaten).

edit: deze losgelatenheid is in het hele paard. de staart pendelt (hangt ontspannen af en pendelt in de beweging van het paard. hij mag niet strak afgestoken worden of slaan)

Inderdaad Quadripes, het gaat om de Losgelassenheit.
Je ziet bij het paard een heel zuivere takt, het paard briest vaak ook heel taktmatig.
Er is veel ruimte in het gangwerk en het paard is zichtbaar ontspannen, zowel geestelijk als lichamelijk.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:31

Dusa schreef:

Voor zover mij bekend rijden de meeste AR-ruiters geen wedstrijden (meer) en denken niet (meer) in b/l/m/z niveau. Zij streven in eerste instantie naar een fysiek en geestelijk ontspannen paard. De mensen die zich verder in de AR willen ontwikkelen hebben als doel het eenhandig rijden. Ik weet natuurlijk niet welke video's je bekeken hebt, maar de reden dat je het voorwaarts gaan mist ligt misschien in het feit dat men graag eerst de oefeningen aanleert in een laag tempo zodat aan evenwicht voor zowel paard als ruiter gewerkt kan worden.

Mijn persoonlijke ervaring is dat veel mensen die zich tot de AR aangetrokken voelen,uit een circuit komen van te snel oprichting vragen te snel verzameling vragen, te veel druk enz. en daar in zijn vastgelopen omdat het paard zich letterlijk vastgelopen heeft. Het rijden met een lage hoofd- halshouding laat het paard lichamelijk en geestelijk ontspannen. Het ligt een beetje aan de geschiedenis van ieder paard hoelang er in de lage hoofd- halshouding in het lage tempo gewerkt wordt. Voordeel voor de ruiter is dat de ruiter leert de bewegingen te registreren (dmv barebackpad) en te voelen of het paard zichzelf nog ergens vasthoudt in het lichaam, wat soms zeer confronterend kan zijn. Men is daar echt heel bewust mee bezig.

Misschien ben ik niet helemaal de goede vertegenwoordiger van de AR want ik werk zowel volgens het skala als AR en dan met name het grondwerk.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:41

Goed men kan dan wel voor ogen hebben om te rijden op een ontspannen paard, maar dat zou toch niet zo'n probleem zijn wanneer men zelf lichamelijk en geestelijk totaal ontspannen is en we ons volledig bewust zijn van ons spiergebruik en hoe dat te moeten gebruiken.
Zijn het niet de verstarringen die wij als ouder wordend mens na ons kindzijn ongemerkt nogal eens krijgen, die ons parten speelt om niet als "ideale danspartner" met ons paard samen te werken waardoor men met het paard samen moet leren als ideale ontspannen combinatie te werken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:50

xmarliez schreef:
Ik zou zeggen, gooi de filmpjes hier neer die jou overtuigd hebben :D
Filmpjes hebben mij niet overtuigd van de Klassieke dressuur, de denkwijze, uitvoeringswijze en vreugde van mijn paard en mijzelf dát heeft mij overtuigd. Het gaat namelijk niet om het plaatje, ieder plaatje is weer anders, iedere combinatie is weer anders en daarom is er geen 'voorbeeld plaatje' zoals bij de AR. We streven naar het beste voor paard en ruiter, ontwikkeling van gevoel en van plezier. Niet naar een bepaalde verplichte houding maar naar de juiste houding en uitvoering die voor ieder paard weer anders is.

Dit vind ik nu een juiste insteek naar een samenwerking met onze vriend het paard +:)+

Ik denk, dat niemand die de KR of AR beoefend, de hedendaagse wedstrijd-cultus aanhangt.
En zich daarom ook niet druk maakt of het niveau B of L of whatever is.

Af en toe eens lekker naar het strand of bos.
Vertrouwen van het paard, samenwerking met het paard.
Daar draait alles om.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 01:12

Dan lijkt me lekker ontspannen alleen maar buitenrijden, of helemaal niet rijden de beste optie om om te gaan met onze vriend het paard.
Waar zijn dan al die boeken en rijmethodes dan voor nodig wanneer men om wilt gaan met onze vriend die eigenlijk helemaal niet geschapen is om ons op zijn rug te hebben, een vluchtdier met een roofdier op zijn rug, dit druist in tegen alles wat natuurlijk is.
En waarom zou een paard om moeten willen gaan met ons als mens die onze vriend het paard vaak zo slecht of helemaal willen "verstaan".

Maar we zijn nu eenmaal op paarden gaan rijden en ook al is het nogal eens met moeite zijn mens en paard elkaar toch veelal op een bepaalde manier gaan begrijpen, en komen tot bijzonder opvallende rijkunstige uitingen die men uitlegt in boeken voor de geïnteresseerden die daar hun lering weer uit doen.
En hier in dit topic wordt dat zorgvuldig uitgespit, en waarom moet men dan weer terug naar alleen maar op een recreatieachtige ontspannen manier rondsjokken en eigenlijk vnl druk bezig is zijn eigen spierspanningen en ontspanningen op de juiste momenten te kunnen regelen.
Veel paarden kan je daar echt niet mee plezieren, die hebben meer in hun mars en willen ook meer uitdaging in het hun gevraagde werk dan wat rond te hobbelen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 06:31

Citaat:
Ik denk, dat niemand die de KR of AR beoefend, de hedendaagse wedstrijd-cultus aanhangt.
En zich daarom ook niet druk maakt of het niveau B of L of whatever is.

Vreemde gedachten gang.
Er zijn zeker combinaties die Klassiek geschoold aan wedstrijden mee doen, denk dat die wedstrijd-cultus in Nederland anders is dan in het buitenland.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:14

volgens de klassieke leer is een van de grootste fouten die men kan maken, het paard in een lage halshouding te rijden en om het paard in een lage halshouding te brengen (bijvoorbeeld door druk op de neus uit te oefenen).

daarmee zet de AR zich meteen in de hoek van 'dwaling'. Het is niet iets nieuws. Fillis beschrijft dit in zijn boek, andere klassieke meesters ook. Het is een van de grootste dwalingen die men kan begaan.

in de KR wordt een paard gevraagd afentoe de teugel uit de hand te kauwen en wordt het complete halsstrekken gebruikt ter beloning en als rust tussendoor. het paard moet wel een voortdurende tendens hebben om zich lang te willen maken (oftewel: het mag niet in elkaar getrokken worden, zoals men vaak ziet).

Maar het paard mag nooit willens en wetens op de voorhand gereden worden. Daarvan slijten paarden en gaan ze zich vasthouden in het lijf. daarom moet je een paard meteen durchs Genick rijden: daarmee verplaatst het gewicht naar 50 - 50 (gebruikshouding) omdat de achterbenen zo goed kunnen ondertreden en heb je meteen verbinding in het hele paardenlichaam.

Geestelijke ontspanning is wat anders dan wat de paarden in de AR laten zien. en de soepelheid die getoond wordt, zit in de hals maar niet in het lijf. je kunt dat ook goed zien in bijv de appuyementen. daarin treden de paarden niet goed onder, maar zij laten een overdreven stelling zien. zo komen ze onder het werkelijke werk uit.

een paard moet geen 'slang' of 'banaan' worden met rijden, maar hij moet recht aanvoelen en sterk en krachtig worden in de achterhand, wendbaar in de voorhand en vol leven. vandaar dat de piaffe en passage ook echt uitdrukking moeten hebben. en dan niet dat korte wat je vaak ziet, maar krachtige passen vanuit de aanspanning en dat kan een paard alleen laten zien als ie geestelijk ontspannen is en open staat voor de hulpen van de ruiter (Durchlaessig dus).

bovendien vertoont een paard dat goed getraind wordt, automatisch alle kenmerken van het Skala. Het paard begint zich los te laten in de aanspanning, begint Schwung te vertonen in zijn bewegingen, wordt op twee teugels te rijden. Je kunt op die manier vrij snel een paard in de verzameling rijden - als je goed zit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:26

Klassieke Rijkunst die is onderbouwd en al eeuwen bekend en heeft bewezen dat het behoud van de paarden is.
De AR heeft nog niets bewezen het stamt van 1 persoon af. Nergens kan ik iets vinden over de geschiedenis hiervan.
En dat handwerk of aan de handwerken is totaal anders bij AR als dat de Klassieke het handhaven.
Dat aan de handwerken word ook door velen door elkaar gehaald, die denken Klassiek te werken maar in wezen het op AR wijze doen.
Men leert geen schouderbinnenwaarts aan de hand, dit is gewoon onmogelijk, men kan niet rechtrichten aan de hand, wel met de langeteugel of aan de langelijnen.
Persoonlijk vind ik AR gewoon een circus een grote show, Hinrichs, Bent Branderup en meer van die voor mij charlatans in cape´s die zich intressanter voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.
Men kan niet een zo complex samenspel van hulpen uit elkaar halen, wat deze twee proberen te verkondigen is simplistisch en heeft niets met enige Rijkunst te maken maar voor mij een fabeltjes wereld, en al die verkleedpartijen erbij.
Mensen die schrijven ik pik van alles mee???
Sorry in mijn leven heb ik nog nooit een probleem kunnen oplossen waarvoor de Klassieke opleidingen geen oplossing voor hadden, bovendien verbaast het mij keer op keer dat men paarden die niet aan het ideaal voldoen tot enorme prestaties kan bewegen door ze Klassiek te scholen, dat de paarden door de dressuur zich beter gaan bewegen, zowel spring-,ijslandse-militarypaarden en noem maar op.
Er zijn oefeningen die bewust bepaalde zwakten van het paard kunnen verbeteren.
Het is een oneindig reservoir aan combinatie´s van oefeningen die men kan leren en die alles oplossen.
Daarom kan men niet zeggen ik pik van alles een beetje mee, dan krijg men een ratjetoe en het paard begrijpt de ruiter dan nog minder.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:49

En door bovenstaande woorden, Professor, hetgeen u overigens al vaker duidelijk heeft geprobeerd te maken, kan een ieder "aansluiten" in de zin van vragen of op- en aanmerkingen, discussievoering over AR-KR. Maar niet door mensen die zich hier níet in kunnen vinden en een andere, vaak snellere manier aanhangen. Dit soort mensen probeert staat hier toch niet voor open, zijn stoorzenders en vervolgens wordt de KR-aanhangers verweten vijandig te reageren.
Men hóeft niet op dit topic te komen als men niet wil.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:04

Ik vind dat Hinrichs toch wel iets anders laat zien dan BB(het carnavaleske daargelaten).
Het is wel zo dat in de AR het lezen van de klassiekers heel erg gestimuleerd word.Diegenen die niet gevoelig zijn voor het goeroegebeuren en objectief blijven kijken(naar bv bespiering en frisheid bij de paarden)komen vanzelf weer terecht bij het klassieke.Hopelijk helpt dit topic die mensen de vragen, die onvermijdelijk vroeg of laat komen,te beantwoorden.De reden dat AR mensen hier weinig reageren heeft wellicht ook te maken met dat ze veel stellingen niet kunnen pareren?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:18

Heb mij een paar uren verdiept in de rijderij van Hinrichs en kom tot de conclusie dat hij meer en meer AR bezig is als puur Klassiek, ook zijn oefeningen die hij laat zien aan de hand.
De opnames van hem van de laatste tijd laten dit duidelijk zien. Het is jammer weer iemand te verliezen die een zeer gevoel vol ruiter is.