Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:59

Jammer toch weer, dit gedoe hier, het leek me zo'n interessant topic....Nou ja, de eerste pagina's zijn nog een beetje leuk...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:15

de meeuw , aldus Beerlandt :

De meeuw zet zich in zekere zin "vast" in zichzelf .
Bij de mens zouden we dit kunnen noemen:
de mens die door contante aanvoer vanuit zijn diepe bron en in ontvankelijkheid van alles wat de kosmos te bieden heeft, zichzelf stevig "in vorm" houdt. Zij ontbindt niet, zij ontstoffelijkt niet, zij voedt zichzelf voortdurend en voelt de kracht in haar bovenbenen, haar zitvlak, haar onderrug, als bijzonder in verbinding met het aardse fysieke waarneembare. Een sterke kracht die haar "hier" houd : op aarde, in de aardse sferen.
Dit "zijn"van geestesbewustzijn in lichaam, dit levende bewijs is als een waarheidsrol die in de handen gedragen wordt door de waardige vertegenwoordigers van het leven.

aldus, de betekenis van de meeuw. (een stukje ervan)

In die zin, is het dus een compliment als sommige hiermee vergeleken worden :+ ;) :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:20

Sporter, Clarence én Cherie,

Fatsoen uit zich in vriendelijkheid, bescheidenheid en nederigheid.
Dat maakt mensen "Groot". Kijk maar om je heen, zo scheidt het Kaf zich vanzelf van het Koren.
Ik heb jullie verder níets meer te zeggen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:24

murphy102 schreef:
Sporter, Clarence én Cherie,

Fatsoen uit zich in vriendelijkheid, bescheidenheid en nederigheid.
Dat maakt mensen "Groot". Kijk maar om je heen, zo scheidt het Kaf zich vanzelf van het Koren.
Ik heb jullie verder níets meer te zeggen.

Dat zou ik dit maar eens ter harte nemen voor jezelf, murphy

Om dit hier nog neer te durven zetten, na alle persoonlijke aanvallen :r die jij hier al geuit hebt.

Revanches

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:26

Moderatoropmerking:
Volgens mij had ik zonet nog een hulk geplaatst met het verzoek te stoppen met persoonlijk aanvallen. Zodra je dit toch wil doen, doe dit dan via PB en niet openbaar! Houd je daar dan ook aan!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:50

Van een aantal namen in Nederland is bekend dat zij de titel "Groot leermeester" verdienen. Bijv. mensen als Anthony Paalman en Piet Oothout, ....vriendelijk, bescheiden...en nederig...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:54

Ja, we waren gebleven bij het Engels draven.
Wat is erger, subtiel lichtrijden zoveel mogelijk bij/boven het zwaartepunt van het paard of doorzitten terwijl de ruiter eigenlijk onvoldoende kan "zitten" zoals het hoort?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:04

Ik zou zeggen dat in een dergelijk geval lichtrijden beter is. Maar... zou de ruiter niet gewoon per definitie eerst moeten leren doorzitten? Heeft iemand, die niet kan doorzitten, wel voldoende balans om subtiel te kunnen lichtrijden? Dat betwijfel ik eigenlijk.
Ik kan mij daarentegen wel voorstellen, dat tijdens een buitenrit, als het tempo wellicht soms ietsje hoger ligt, lichtrijden een alternatief kan zijn.

Maar ik meen ergens een onderzoek te hebben gezien, waarbij werd aangetoond dat de belasting voor het paard met doorzitten minder is dan met lichtrijden.
Weet nog dat mij dat verbaasde omdat ik vaak het tegenovergestelde had gehoord
Weet alleen geen link meer naar dat onderzoek...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:29

liljebo schreef:
Ik zou zeggen dat in een dergelijk geval lichtrijden beter is. Maar... zou de ruiter niet gewoon per definitie eerst moeten leren doorzitten? Heeft iemand, die niet kan doorzitten, wel voldoende balans om subtiel te kunnen lichtrijden? Dat betwijfel ik eigenlijk.
Ik kan mij daarentegen wel voorstellen, dat tijdens een buitenrit, als het tempo wellicht soms ietsje hoger ligt, lichtrijden een alternatief kan zijn.

Maar ik meen ergens een onderzoek te hebben gezien, waarbij werd aangetoond dat de belasting voor het paard met doorzitten minder is dan met lichtrijden.
Weet nog dat mij dat verbaasde omdat ik vaak het tegenovergestelde had gehoord
Weet alleen geen link meer naar dat onderzoek...

Dat ís ook zo dat doorzitten beter is, dat heeft Professor ook duidelijk aangegeven, maar voorwaarde daarvoor is dat men kan zítten en dat is dus gelijkertijd het probleem: mensen leren niet meer zitten omdat daar geen tijd meer aan besteed wordt.
Het zou móeten zoals de ruiters van de Spaanse Rijschool, die kúnnen zitten en gelukkig zijn er nog wel meer mensen, maar de meesten zítten niet, dat is de praktijk hedentendage...
Het antwoord heeft Professor ook al eerder gegeven, er zou een nieuw Opleidings-instituut opgezet moeten worden waar mensen degelijk, klassiek opgeleid worden...
Maar wat doen we in de tussentijd met de huidige aanwas? En gaan we dan toch maar lichtrijden of toch die "harde" ruiter laten doorzitten...? Ben benieuwd wat jullie vinden hiermee te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:34

Kan iemand, die niet kan doorzitten, wel per definitie goed lichtrijden?
Is er dan niet sprake van mindere balans, die het paard stoort bij het lichtrijden?

De vraag op zich is een moeilijke kwestie.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:45

misschien wel leuk om op te merken dat er toch weinig tot geen academische ruiters zijn die aan dit topic en gehakketak deelnemen, zal dit ook een verschil zijn ?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:49

liljebo schreef:
Is er dan niet sprake van mindere balans, die het paard stoort bij het lichtrijden?

Ik, persoonlijk, denk, dat het één niet los te zien is van het ander.

want dan wordt ook het lichtrijden niet op de goede manier gedaan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 14:23

garny95 schreef:
misschien wel leuk om op te merken dat er toch weinig tot geen academische ruiters zijn die aan dit topic en gehakketak deelnemen, zal dit ook een verschil zijn ?

Alles wat wij hier bespreken is anders dan de academische dressuur :D daar ligt het waarschijnlijk aan. Academische aanhangers zullen zich vast niet kunnen vinden in de theorieen die hier verteld worden omdat het via de Klassieke denkwijze is, en die delen de academische mensen niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:40

liljebo schreef:

Wat ik vreemd vind heel vreemd, dat men zomaar kan lichtrijden???
Wanneer men leert rijden dan leert men tegenwoordig gelijk met beugels en lichtrijden.
Dit vind ik per persoonlijk verschrikkelijk slecht, gewoon van begin af doorzitten zonder beugels en zonder teugels, eerst aan de longe en dan pas los.
Wanneer dit bevestigd is dan lichtrijden, en doorzitten en dan pas galop.
Het is toch zot dat men niet kan doorzitten???? Het is gewoon de basis van het leren zitten overslaan.
Wanneer men echt paard wil leren rijden, dan dient men goed te leren zitten.
En dan is doorzitten fijner dan lichtrijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:45

prof dat is ook mijn bedenking. Lijkt me onmogelijk om goed in balans licht te rijden, als je niet kunt doorzitten. Lijkt me toch dat er gewoon balans moet zijn. Als die er niet is omdat je nooit de zit hebt getraind, kan je m.i. onmogelijk goed in balans lichtrijden en zit je je paard per definitie in de weg.

Vind trouwens dat ze tegenwoordig veel te veel fokus hebben liggen op galop en dat het allemaal te snel moet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:57

Bovendien vind ik persoonlijk dat een ruiter de diverse verschillende zitten die er zijn ook moet kennen, en ook moet leren springen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:01

Zou het zo kunnen zijn dat mensen die rijden en zich met paarden bezig houden het veel belangrijker vinden dat een dier ons snapt en begrijpt, en dat vele malen belangrijker vinden dat hoe het volgens fanatici 'hoort' of heet?
De weg er naartoe is altijd de meest leerzame en leukste weg.
Paarden en omgaan met deze dieren, en ook berijden van paarden is leren luisteren naar je gevoel, en niet naar je verstand. Verstandig rijden en omgaan met paarden is iets anders dan verstand van talen hebben.
Onze taal is voor vele uitleg vatbaar, en we hebben als mens héél veel talen. Paarden en alle dieren hebben er maar één, en dat is de taal die ze begrijpen.
Dat is niet academisch, dat is niet klassiek dat is leren elkaar te begrijpen en te helpen als dat nodig is.

Lees hier al een poosje mee, maar ik word er niet echt vrolijk of wijzer van moet ik eerlijk zeggen. De toon is niet altijd even stimulerend en 'gasten' worden wel heel snel weggebonjourd. Niet zo hoffelijk.
Maar het is wel grappig om te zien wat er allemaal gebeurt. Niet zo gek dat er zoveel ruzie is met paarden.

Grappig, want uiteindelijk staat er maar een centraal hier op heel bokt.nl en in ieder topic hetzelfde. Niet de mens, maar het dier wat wij paard hebben genoemd.
Dat paard zonder ego, gevoelig en altijd oprecht in zijn gevoelens,op zoek naar onderlinge vrede en rust.
Die leest geen boeken en houdt al helemaal niet van ruzie, die wil gewoon vrienden zijn met andere paarden en met ons. Als wij het duidelijk kunnen maken wat we van hem verwachten, dan kom je er vanzelf achter, en dat kan even duren, dat je enorm flexibel moet zijn, geduld hebben en je best doen om hem te begrijpen en niet andersom. Maar dat je verder moet zoeken naar hoe je iets wel en vooral samen, en dat geldt ook voor mensen onder elkaar vind ik, wel voor elkaar krijgt. Dat is een kwestie van beleefheid, respect en leren de ander te begrijpen.

Een goed aangereden paard groeit en is trots op zichzelf. Die kent zijn werk en is beschaafd in de omgang met andere paarden èn tegenover mensen. Dat is niet klassiek, dat is logisch.

Licht rijden, doorzitten ga het doen, ga het voelen en leer van elkaar. Help elkaar, kost niks.
Daar waar een vinger wijst naar een ander, wijzen er drie naar jezelf.

Ziezo, en nu maar hopen dat ik geen (Zeeuwse) meeuw genoemd wordt. Geintje... *\o/* 't is Pasen ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:07

liljebo schreef:
prof dat is ook mijn bedenking. Lijkt me onmogelijk om goed in balans licht te rijden, als je niet kunt doorzitten. Lijkt me toch dat er gewoon balans moet zijn. Als die er niet is omdat je nooit de zit hebt getraind, kan je m.i. onmogelijk goed in balans lichtrijden en zit je je paard per definitie in de weg.

Vind trouwens dat ze tegenwoordig veel te veel fokus hebben liggen op galop en dat het allemaal te snel moet.

Wat volgens mij, tegenwoordig wordt overgeslagen is het spelenderwijs leren met paarden/pony's om te gaan.
Mijn twee dochters hebben hier spelenderwijs leren omgaan met de paarden en pony's
Eerst zonder zadel en gewoon een teugeltje aan het halster geknoopt, leren zitten en in balans te blijven.
Vielen ze een keer, bleef de shet erbij staan of kwam ze terug ophalen.

In de winter werd er een sleetje achter gehangen.

Bij de rijvereniging later, was er eerst een beginnersklasje.
Daar ook eerst naar toe geweest met de shetlander.
Aan spelletjes meegedaan, een kindercross werd er georganiseerd, springlessen gevolgd.

Allemaal spelenderwijs en met de shet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:16

Paardentango schreef:
Zou het zo kunnen zijn dat mensen die rijden en zich met paarden bezig houden het veel belangrijker vinden dat een dier ons snapt en begrijpt, en dat vele malen belangrijker vinden dat hoe het volgens fanatici 'hoort' of heet?
De weg er naartoe is altijd de meest leerzame en leukste weg.
Paarden en omgaan met deze dieren, en ook berijden van paarden is leren luisteren naar je gevoel, en niet naar je verstand. Verstandig rijden en omgaan met paarden is iets anders dan verstand van talen hebben.
Onze taal is voor vele uitleg vatbaar, en we hebben als mens héél veel talen. Paarden en alle dieren hebben er maar één, en dat is de taal die ze begrijpen.
Dat is niet academisch, dat is niet klassiek dat is leren elkaar te begrijpen en te helpen als dat nodig is.

Lees hier al een poosje mee, maar ik word er niet echt vrolijk of wijzer van moet ik eerlijk zeggen. De toon is niet altijd even stimulerend en 'gasten' worden wel heel snel weggebonjourd. Niet zo hoffelijk.
Maar het is wel grappig om te zien wat er allemaal gebeurt. Niet zo gek dat er zoveel ruzie is met paarden.

Grappig, want uiteindelijk staat er maar een centraal hier op heel bokt.nl en in ieder topic hetzelfde. Niet de mens, maar het dier wat wij paard hebben genoemd.
Dat paard zonder ego, gevoelig en altijd oprecht in zijn gevoelens,op zoek naar onderlinge vrede en rust.
Die leest geen boeken en houdt al helemaal niet van ruzie, die wil gewoon vrienden zijn met andere paarden en met ons. Als wij het duidelijk kunnen maken wat we van hem verwachten, dan kom je er vanzelf achter, en dat kan even duren, dat je enorm flexibel moet zijn, geduld hebben en je best doen om hem te begrijpen en niet andersom. Maar dat je verder moet zoeken naar hoe je iets wel en vooral samen, en dat geldt ook voor mensen onder elkaar vind ik, wel voor elkaar krijgt. Dat is een kwestie van beleefheid, respect en leren de ander te begrijpen.

Een goed aangereden paard groeit en is trots op zichzelf. Die kent zijn werk en is beschaafd in de omgang met andere paarden èn tegenover mensen. Dat is niet klassiek, dat is logisch.

Licht rijden, doorzitten ga het doen, ga het voelen en leer van elkaar. Help elkaar, kost niks.
Daar waar een vinger wijst naar een ander, wijzen er drie naar jezelf.

Ziezo, en nu maar hopen dat ik geen (Zeeuwse) meeuw genoemd wordt. Geintje... *\o/* 't is Pasen ;)

Heel mooi geschreven, Paardentango :j
Ik kan me er eigenlijk ook voor 100% in vinden.

Juist door open te staan, van (bijna) alle stromingen wat te benutten, uit te proberen, ontstaat en blijft de vertrouwensband tussen paard en mens intact.

En een meeuw :) hooguit in de context van het stukje wat Nombrado geciteerd heeft.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:17

Dat is mooi verwoord, en denk ik heel erg waar.
In de lessen die ik geef, minimaal !!!, zijn mensen vaak bezig met 'netjes zitten' op de Spaanse paarden. Maar daar gaat het eigenlijk niet om, het gaat er om of je het dier waar je mee te maken hebt begrijpt.
Voelen, alles klein maken, geniet van het moment samen. Schaam je niet, maar wees trots !
Rijden = spelen met een dier, een paard. Hoe je zit komt wel, stem eerst op elkaar af en daarna komt het vanzelf wel.

Kinderen kunnen dat nog, volwassenen zijn ergens iets verloren, die kijken te veel naar 'het plaatje' en luisteren minder naar gevoel. Dan kun je ook moeizaam het gevoel van een ander (paard) snappen.
Shetlanders zijn super leermeesters/essen. (ook voor ons volwassenen, ze leren je vooral geduld hebben).

Cherie78 dank je, ik moest het even kwijt met dit mooie weer. M'n (paas)eitje kwijt. ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:31

Paardentango schreef:
Dat is mooi verwoord, en denk ik heel erg waar.
In de lessen die ik geef, minimaal !!!, zijn mensen vaak bezig met 'netjes zitten' op de Spaanse paarden. Maar daar gaat het eigenlijk niet om, het gaat er om of je het dier waar je mee te maken hebt begrijpt.
Voelen, alles klein maken, geniet van het moment samen. Schaam je niet, maar wees trots !
Rijden = spelen met een dier, een paard. Hoe je zit komt wel, stem eerst op elkaar af en daarna komt het vanzelf wel.

Kinderen kunnen dat nog, volwassenen zijn ergens iets verloren, die kijken te veel naar 'het plaatje' en luisteren minder naar gevoel. Dan kun je ook moeizaam het gevoel van een ander (paard) snappen.
Shetlanders zijn super leermeesters/essen. (ook voor ons volwassenen, ze leren je vooral geduld hebben).

Cherie78 dank je, ik moest het even kwijt met dit mooie weer. M'n (paas)eitje kwijt. ;)

Geen dank aan mij, maar dank aan jou :j

Die tijd met de shetlander was (naderhand bekeken) ook de mooiste tijd.
Weet nog, hoe de jongste van de shet afstapte en hem even "vermanend" toesprak omdat de shet haar iets leerde wat ze niet snapte.
Vermanend omdat het onder een soort "proefje" gebeurde :+

Shetlanders zijn zeker super leermeesters.
Eigenlijk zou iedere beginnende ruiter ermee om moeten gaan. Al was het dan voor de iets meer volwassener beginners met het longeer/lange teugel-werk ;)
Prachtig (meestal) om met Shetlanders om te gaan :j

Juist in de omgang met paarden, leren we onze "nederigheid" tegenover dieren te begrijpen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:43

Prachtig veel woorden maar weinig woll.
Rijden leren is zweten en zijn lichaam beheersen, en niet iedereen begint als kind te rijden.
En een kind dat gespeeld heeft met de shet, wat ik zelf ook gedaan heb maar daarnaast "ernstig" geleerd heb te rijden te zitten.
En een paard kan niet leren van een ruiter die niet zitten kan, en men leert van spelen op een shet niet rijden.
Klassieke rijden is zelfdiscipline, steeds aan je zelf werken aan je zit wat de belangrijkste opgave is deze tot in de perfectie te beheersen.
Elke reflex van je zelf in je macht te hebben. Paardrijden is lichaamsbeheersing en dan pas het aanvoelen van je paard wanneer je er mee gaat werken.
En dromen zijn mooi, maar niet de werkelijkheid, gewoon hard eraan werken aan je fouten, dan komt het gevoel voor het rijden vanzelf.
Er zijn maar weinig mensen die het aangewaaid komt. De meeste moeten er veel voor doen en ook die van natuur uit meer begaafd zijn dienen aan zich te werken.
En daar hoort doorzitten ook bij, de basis van alles, wie dat niet beheerst die leert nooit rijden, maar hobbelt verder.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:01

Moll schreef:
FaberSmid schreef:
Moll u begaat behoorlijke denkfouten, het is eigelijk niet anders als bij ons mensen. De mens moet ook niet dragen met zijn rugspieren, maar zijn buikspieren. Omdat die spieren sterker en geschikter zijn. En tillen ook met de bovenbeenspieren. Die dat niet goed doen, verslijten hun rug omdat de rugspieren te zwak zijn en niet die functie die u er van doet maken.
Buikspieren zijn niet alleen mooi, maar ook functioneel en bescherming voor de rug. En zo ook gewenst bij het ambacht hoefsmid.

ik bega in geen enkel zins een denk fout, ewat ik al eerder zei, het stuk is woord voor woord het zelfde

Moll rugspieren zijn geen buikspieren, niet bij paard en mens dus die fout doet u wel begaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:05

clarence schreef:
Professor schreef:
Bovendien is het heel onbeschoft om alleen zijn voornaam te noemen toont geen enkel respect.

Zegt de man die de meest winnende bondscoach van NL nog steeds denigrerend Sjefke noemt.

Oja, kun je ook wat minder onbeschoft zijn naar Moll? Bij jou komt wijsheid helaas niet met de jaren.

Dat is zijn geboorte familie naam van vader op zoon, maar dat weet u zoals zoveel niet. Dat meneer net als zijn vader wielrenner was ook niet? Gedwongen afscheid heeft moeten nemen van de wielrensport wegens doping? Doping is bekend bij wielrennen en paardensport?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:00

xmarliez schreef:
garny95 schreef:

Alles wat wij hier bespreken is anders dan de academische dressuur :D daar ligt het waarschijnlijk aan. Academische aanhangers zullen zich vast niet kunnen vinden in de theorieen die hier verteld worden omdat het via de Klassieke denkwijze is, en die delen de academische mensen niet.

Ik vind het ook erg jammer dat er geen mensen zijn die uit de AR hoek komen. Ik heb ondertussen wel een hoop opgestoken van de discussies hier maar ik mis wel de input van de AR. Ik ga bijna denken dat de AR helemaal niet zo veel te melden heeft.
Verder vind ik eht wel waardevol dat mensen als Clarence en sporter reageren. Het geeft weer een heel andere invalshoek. Ik lees gewoon wat iedereen te melden heeft en met die kennis ga ik zelf eens kritisch rondkijken. Ik vind het wel jammer dat de toon meteen zo vijandig is.