Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:55

anneve schreef:
Het is een politieke kwesti: Invloed van partij van de dieren, welzijnsnota's is toch niet te ontkennen. Ik wil zelf absoluut niet bitloos, maar het zal mij een worst wezen als mijn concurrent bitloos rijdt. De beoordeling kan gewoon hetzelfde blijven: je bent toch niet bang van ze RK?

Er is wel een groot verschil waardoor het moeilijk wordt de twee te vergelijken: als je mét bit geen fijne hand hebt zal je paard zijn mond opendoen, zijn tong naar buiten steken, enz.
Als je bitloos met een aansnoerende neusriem rijdt dan kun je straffeloos met gigaveel druk rijden en kan geen jury je er op afstraffen omdat je paard zijn mond niet open KAN doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:55

runningkawa schreef:
idd, vaardigheid, dat is de goede term.

Persoonlijk zou ik me echt achter de oren gaan krabben als ik merkte waarom mijn paard bitloos beter zou lopen.
Zou echt gaan kijken wat ik dan fout doe Lachen

Ja tenzij er echt heel duidelijk medische oorzaken zijn, maar volgens mij zijn die veel zeldzamer dan de meesten op bokt denken. Idem met mishandelde paarden trouwens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:56

runningkawa schreef:

Persoonlijk zou ik me echt achter de oren gaan krabben als ik merkte waarom mijn paard bitloos beter zou lopen.

Inderdaad, dan wordt het tijd om je eigen rijden eens onder de loep te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:58

Dat zijn uitzonderingen
Daar vind ik het anders voor idd
Maar regels aanpassen voor uitzonderingen?

En idd, die zijn veel zeldzamer...op handelsstallen kwamen die mishandelde of medische dieren ook....
Maar na een paar weken liepen ze als de gezonde en niet mishandelde....vreemd hoor Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:58

horseyfries schreef:
anneve schreef:
Het is een politieke kwesti: Invloed van partij van de dieren, welzijnsnota's is toch niet te ontkennen. Ik wil zelf absoluut niet bitloos, maar het zal mij een worst wezen als mijn concurrent bitloos rijdt. De beoordeling kan gewoon hetzelfde blijven: je bent toch niet bang van ze RK?

Er is wel een groot verschil waardoor het moeilijk wordt de twee te vergelijken: als je mét bit geen fijne hand hebt zal je paard zijn mond opendoen, zijn tong naar buiten steken, enz.
Als je bitloos met een aansnoerende neusriem rijdt dan kun je straffeloos met gigaveel druk rijden en kan geen jury je er op afstraffen omdat je paard zijn mond niet open KAN doen.

maar dat is met bit precies hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:59

horseyfries schreef:
runningkawa schreef:

Inderdaad, dan wordt het tijd om je eigen rijden eens onder de loep te nemen.

Maar dat is eng...jezelf een spiegel voor houden..
En eng om toe te geven dat je veel moet leren en je handen wellicht minder stil zijn dan je zou willen.... en als je daar niet naar durft te kijken leer je het ook niet Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:00

Lielle schreef:
horseyfries schreef:

Nee, want dan ontstaan er mondproblemen waar je op afgestraft wordt. Dat is het hem nou juist! Als bitloos wordt toegestaan dan kunnen de ruiters die zo slecht rijden dat hun paard mondproblemen ervan krijgt met een bitloze optoming dit probleem camoufleren, en dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:03

maar daar hoeft de neusriem niet strak voor te zitten Lachen
Gewoon zo trekken gaat de mond bitloos ook niet van open...met de helft minder kracht wel de mond

Maar dan is een bit gemener is dan de conclusie...nee je ziet het daar gewoon op een andere manier.

Maar ik geef toe dat jurys (en instructrices) meer mogen letten op druk op de handen.
Gelukkig zijn er een hoop die dat wel doen, maar naar mijn idee nog niet genoeg

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:05

horseyfries schreef:
Lielle schreef:

Nee, want dan ontstaan er mondproblemen waar je op afgestraft wordt. Dat is het hem nou juist! Als bitloos wordt toegestaan dan kunnen de ruiters die zo slecht rijden dat hun paard mondproblemen ervan krijgt met een bitloze optoming dit probleem camoufleren, en dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Ik vind dat je bitloos nu wel in een raar daglicht stelt.
Ik rij beide, met bit en zonder bit. het ene paard loopt beter bitloos, het andere met bit.
Mijn paard is op dit moment vol aan het wisselen, en dat duurt ook nog wel even waarschijnlijk, dan ga ik hem niet nog een keer pesten met een bit in zijn mond, dus zou het erg fijn zijn geweest als ik wel gewoon had kunnen starten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:07

Wil je eerst even alles lezen voor je roept "Ik vind....."

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:08

horseyfries schreef:
Wil je eerst even alles lezen voor je roept "Ik vind....."

Ik heb alles gelezen, dus ja ik vind, vrije mening of niet Knipoog

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:10

MissVicky schreef:
om eerlijk te zijn heb ik niet alle 29 pagina's doorgelezen maar ik kwam het volgende tegen en wil daar wel wat uitleg over:

Mensen die overstappen op bitloos merken vrijwel allen op dat het paard alleen al door het weglaten van het bit 'meer conditie' heeft gekregen. In werkelijkheid wordt het paard niet langer bellemerd bij z'n ademhaling en krijgt meer zuurstof binnen.

hoe kan het dat een paard wordt belemmerd in zijn ademhaling met een bit in, een paard ademt helemaal niet door zijn mond, alleen door zijn neus.
Ben wel benieuwd hoe dat dan zou kunnen

Wat doet het bit met de ademhaling van het paard?
Wanneer het paard eet treedt het digestive systeemreflex in werking. Dit doet het bit in feite ook. Het paard denkt eten en het verteringssysteem wordt in werking gezet terwijl er arbeid wordt verwacht. Dit systeem kan niet samenwerken met arbeid, want zo is een paard nou eenmaal niet op gebouwd.
Als een paard eet wordt het ademhalingsgedeelte steeds afgesloten om te slikken. Dit gebeurd ook als het paard het bit in heeft. Hierdoor wordt het ademhalen bemoeilijkt, terwijl dit heel belangrijk is tijdens arbeid. Als het paard te weinig zuurstof binnen krijgt zal het ook minder presteren. Wij mensen kunnen ook niet goed hardlopen met een bos sleutels in onze mond. Omdat het slikken vaak niet samen gaat met arbeid kwijlen/schuimen sommige paarden overmatig. Er wordt meestal gezegd dat het goed is dat het paard schuimt dan neemt hij het bit goed aan, dit is eigenlijk het gevolg van de reflex eten en heeft niets met de gevraagde arbeid of arbeidshouding te maken, of goede aanname van het bit.

Brond bitloosrijden.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:13

dan zouden er met bosjes paarden neervallen door zuurstof tekort Haha!

En paarden die ook schuimen bij het rijden/longeren op een halster, niet begezet?

met andere woorden Koe shït

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:15

horseyfries schreef:

met een flink aangesnoerde neusriem kun je ook met bit behoorlijk wat mondproblemen camoufleren, dus dat vind ik geen argument.

Laura, ik cross met bit in, dat wil dus zeggen 6 minuten in hoog tempo galopperen. Als mijn paard dan niet zou kunnen ademen, merk ik dat echt wel in de nakeuring bij de DA. Zolang mijn paard daar na 10 minuten stappen met een ademhaling van 44 en een hartslag van 68 wordt gekeurd hecht ik erg weinig waarde aan dit soort verhaaltje van een weinig objectieve bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:17

laura1986 schreef:
Omdat het slikken vaak niet samen gaat met arbeid kwijlen/schuimen sommige paarden overmatig.

ROFL

Zodra ik die van mij een bit in doe, gaat ze schuimen. Dus óók als ik haar een bit in doe en vervolgens drie uur stil laat staan zonder erop te klimmen (bij wijze van spreken).

Nee, echt zware arbeid is dat hoor, stilstaan. Clown Kan me voorstellen dat ze stilstaan niet kan combineren met slikken. Huilen van het lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:18

Wesseltje schreef:
Ik vind dat je bitloos nu wel in een raar daglicht stelt.
Ik rij beide, met bit en zonder bit. het ene paard loopt beter bitloos, het andere met bit.
Mijn paard is op dit moment vol aan het wisselen, en dat duurt ook nog wel even waarschijnlijk, dan ga ik hem niet nog een keer pesten met een bit in zijn mond, dus zou het erg fijn zijn geweest als ik wel gewoon had kunnen starten.

Eerder schreef ik "Ik vind het inderdaad prima als mensen op een nette manier bitloos kunnen rijden, ik denk ook niet dat er veel verschil is tussen met bit en zonder bit rijden, op beide manieren kun je goed rijden en slecht rijden."

Hoezo zet ik dan bitloos in een raar daglicht? Ik zeg alleen dat voor goedkeuring door de KNHS er wel moet worden nagedacht over het verschil in de mogelijkheden tot verzet bij een paard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:19

laura1986 schreef:
MissVicky schreef:
om eerlijk te zijn heb ik niet alle 29 pagina's doorgelezen maar ik kwam het volgende tegen en wil daar wel wat uitleg over:

Mensen die overstappen op bitloos merken vrijwel allen op dat het paard alleen al door het weglaten van het bit 'meer conditie' heeft gekregen. In werkelijkheid wordt het paard niet langer bellemerd bij z'n ademhaling en krijgt meer zuurstof binnen.

hoe kan het dat een paard wordt belemmerd in zijn ademhaling met een bit in, een paard ademt helemaal niet door zijn mond, alleen door zijn neus.
Ben wel benieuwd hoe dat dan zou kunnen

Wat doet het bit met de ademhaling van het paard?
Wanneer het paard eet treedt het digestive systeemreflex in werking. Dit doet het bit in feite ook. Het paard denkt eten en het verteringssysteem wordt in werking gezet terwijl er arbeid wordt verwacht. Dit systeem kan niet samenwerken met arbeid, want zo is een paard nou eenmaal niet op gebouwd.
Als een paard eet wordt het ademhalingsgedeelte steeds afgesloten om te slikken. Dit gebeurd ook als het paard het bit in heeft. Hierdoor wordt het ademhalen bemoeilijkt, terwijl dit heel belangrijk is tijdens arbeid. Als het paard te weinig zuurstof binnen krijgt zal het ook minder presteren. Wij mensen kunnen ook niet goed hardlopen met een bos sleutels in onze mond. Omdat het slikken vaak niet samen gaat met arbeid kwijlen/schuimen sommige paarden overmatig. Er wordt meestal gezegd dat het goed is dat het paard schuimt dan neemt hij het bit goed aan, dit is eigenlijk het gevolg van de reflex eten en heeft niets met de gevraagde arbeid of arbeidshouding te maken, of goede aanname van het bit.

Brond bitloosrijden.nl

Toch geweldig knap van al die endurance paarden die 160 km lopen zonder adem te halen! ROFL

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:23

Lielle schreef:
horseyfries schreef:

met een flink aangesnoerde neusriem kun je ook met bit behoorlijk wat mondproblemen camoufleren, dus dat vind ik geen argument.

Laura, ik cross met bit in, dat wil dus zeggen 6 minuten in hoog tempo galopperen. Als mijn paard dan niet zou kunnen ademen, merk ik dat echt wel in de nakeuring bij de DA. Zolang mijn paard daar na 10 minuten stappen met een ademhaling van 44 en een hartslag van 68 wordt gekeurd hecht ik erg weinig waarde aan dit soort verhaaltje van een weinig objectieve bron.

Bij een stang en trens kun je niet voorkomen dat een paard zijn mond opent of zijn tong uitsteekt als teken van verzet op het bit, je hebt immers geen sperriem?
Bij een bitloze optoming kan een paard moeilijk zijn neusbeen gaan uitsteken ten teken van verzet en heb ik vaak genoeg gezien dat paarden onder enorme druk gereden werden zonder duidelijke tekenen van verzet. Dit vind ik niet een eerlijke verhouding in de wedstrijdbaan, zoals ik al zei kunnen juist de slechte ruiters die je wilt afstraffen kiezen voor een bitloos hoofdstel en zo hun problemen camoufleren. Dat maakt dat je moeilijk kan vergelijken en dat vind ik een reden om het niet toe te staan op wedstrijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:24

Dromen
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 17-06-08 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Lielle schreef:
horseyfries schreef:

Inderdaad, ik zie wel eens mensen een neusriem aansnoeren, daar kan geen vloeipapier meer tussen. Laat staan die 2 vingers..... Wat dat betreft mogen ze van mij best verboden worden.

Miran

horseyfries schreef:
Je kunt toch echt niet lezen want er staat dat je het touw aan een halster niet voortdurend naar achteren trekt en niet dat je continu de teugels naar achteren trekt. Je doet blijkbaar graag aan interpreteren maar helaas niet correct. Dit stond er:
horseyfries schreef:
Aan een stalhalster bevestig je maar één touw over het algemeen en die trek je niet voortdurend recht naar achteren, dat is dus totaal iets anders dan een neusoptoming met teugels aan de zijkanten en meestal ook nog een samensnoerende werking die niet alleen op het neusbeen knijpt, maar ook druk geeft achter de oren en op de kaken.

En in je eerste stukje staat dus niet dat je het specifiek over de filmpjes had, zoals je later wel beweert. Verder vergelijk je dus halster en een bitloos hoofdstel, waarbij je stelt dat een halster iets totaal anders is omdat je daar niet continu aan trekt. Iedereen die begrijpend lezen heeft gehad op de basisschool maakt hieruit op dat jij bedoelt dat je dat met een hoofdstel dus wel doet. Als je het anders bedoelt, moet je het anders neerzetten Slapen .

horseyfries schreef:
Ik vind het inderdaad prima als mensen op een nette manier bitloos kunnen rijden, ik denk ook niet dat er veel verschil is tussen met bit en zonder bit rijden, op beide manieren kun je goed rijden en slecht rijden.

Dit is dus precies wat de meeste voorstanders hier proberen te zeggen, maar waar voortdurend tegengas, kritiek en ronduit beledigende opmerkingen op komen.

horseyfries schreef:
Punt is alleen dat mensen die mét bit niet goed kunnen rijden en nu bitloos zijn gaan rijden, blijkbaar dan ineens vinden dat ze véél beter kunnen rijden dan al die sukkels die met bit rijden en zich sterk verheven voelen boven dat gepeupel, alhoewel er veel van die mensen veel fijner en beter rijden dan zij.
Jammer genoeg voor hen is het niet zo dat je bij het kopen van een bitloos hoofdstel ook de rijkunst kado krijgt en zullen ze dat na een aantal jaren ook wel weer in de gaten krijgen, om zich vervolgens te storten op de volgende rage.

Iemand die met bit niet goed kan rijden, kan dat zonder bit ook niet. De meeste voorstanders hier heb ik ook niet verheven boven ruiters met bit zien doen. Een enkeling, maar moet je daarom iedereen maar veroordelen? Of het "gepeupel" idd beter rijdt weet je niet, lijkt me sterk dat je de meesten ook in het echt hebt zien rijden.
De rijkunst krijgt niemand kado, helaas, zowel met als zonder bit of wat dan ook. Blijven ontwikkelen, blijven lessen, kritisch blijven is voor iedereen belangrijk. Ik denk alleen niet dat je bitloos als een rage moet zien, meer als een ontwikkeling. Ik verwacht namelijk niet dat het ineens allemaal weer over is, wat toch wel een kenteken van een rage is.

Het blijkt jammer dat mensen die bitloos rijden alsmaar over 1 kam gescheerd blijven worden. Het grootste deel kan er fijn mee rijden en beledigt ook geen mensen met bit. Uitzonderingen heb je overal in, daar kun je niet iedereen op beoordelen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:25

Een hoge neusriem gecombineerd met kinketting kan ook knap strak Knipoog

Ik snap jouw argument wel, maar ik vind het onvoldoende steekhoudend. Een goed jurylid (ja, ik weet wat ik zeg Knipoog ) ziet ook aan de ruiter of die met harde handen rijdt, een mooie aanleuning herken je met en zonder bit. Alleen is er dan nog wat opleiding bij de juryleden te doen Knipoog

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:26

Met de populaire aansnoerneusriemen kan een paard met bit echt zijn mond niet meer open doen...

@Horseyfries: Omdat Wesseltje iets anders vind dan jij, is het een domme opmerking?
Waarom doe je nou zo pisnijdig tegen mensen die op een fijne manier lol hebben met hun paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:27

Een goede jury zal toch wel zien dat er teveel druk is...maar niet iedereen is een goede jury...

Verder moet jeje sperrriem en neusriemwel heel strak aaantrekken wil de mond niet meer open kunnen, maar meer controle erop mag van mij Ja

Dus opzich is het daar wel sneller te zien.
Dat ben ik met horsey eens...en helaas ken ik dus ook verschillende mensen die de overstap hebben gemaakt omdat hun paard met bit in verzet kwam...bitloos zich er bij neer moest leggen... en niet van ontspanning

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:29

Miran, niet omdat ze iets anders vindt, maar omdat ze iets vindt zonder met een argumenten te komen in een discussie die behoorlijk inhoudelijk is, meestal. Meeuwenfletsen las ik elders *LOL*