Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nadya schreef:Randie, ik heb al TIG keer aangegeven wat ik zou doen bij paarden die regelmatig steigeren tijdens het rijden. Moet ik het nogmaals herhalen? Doe jij aan grondwerk? Zorg jij ervoor dat je paard zo op jou gericht is, dat steigeren om in verzet gaan uberhaupt nog gebeurt? Zou jij wat stapjes terug gaan in de training? Gewoon even wat vraagjes, hoor, want ik ken jou niet, weet het niet. Maar dat is wat IK zou doen, als mijn paard ineens zou gaan steigeren/vaker zou steigeren tijdens de training.
Oorzaak zoeken en daar aan gaan werken, hetzij via grondwerk, hetzij met een paar stappen terug in de rijtraining, hetzij met een kundig iemand die ons eens samen observeert om objectief eens te kijken waar het fout gaat. Want op zulke momenten zit er gewoon iets niet goed in de communicatie tussen ruiter en paard, vind ik. Je kunt het op de dominantie gooien, je kunt er ook aan werken om je paard gericht op jou te krijgen. Dominant of niet. En ja hoor, dat kan echt.![]()
Vroegah, had ik misschien hele andere dingen gedaan, maar tegenwoordig ben ik op een hele andere manier met paarden bezig en ik heb dat soort problemen niet. Overigens heb ik ook een aardig dominant paard, vooral bij andere mensen kun je dat prima zien.![]()
Beestje is zo op mij gericht door daar keihard aan te werken, dat ik tot nu toe alles voor elkaar krijg zonder zweep, zonder geschreeuw, zonder dwang. Maar de dominantie steekt vrij snel weer de kop op, als iemand anders wat met hem doet. Ja, dan kun je hem slaan, maar je kunt ook je best doen het leiderschap te verdienen op een respectvollere manier. Kost alleen wat meer tijd misschien, dan een dreun uitdelen, maar dan heb je wel een paard onder je die echt zijn best voor je wil doen.![]()
Wat heb jij liever? Ik weet het wel en ik werk daar al een paar jaar keihard aan. Valt me dan ook op hoe ze op mijn stalling vinden dat ik zo'n geduld heb, ik blijf altijd rustig als ik met mijn paard werk. Altijd. Rustig en heel duidelijk en ik merk dat een paard dat enorm kan waarderen.
randie schreef:
uiteindelijk durfde de eigenaresse er nog niet op.
Kijk maar eens goed naar dat paard EN wat het zegt. Lees het dier maar eens..........
Ninx schreef:Het lijkt een bewuste actie die doodkalm uitgevoerd wordt...

KiWiKo schreef:Geen stress, geen onrust, geen spanning......... hij doet een heel gedisciplineerde flikflak....... land altijd NET naast de ruiter (zoals je de commentator hoort zeggen) Perfect onder controle de hele move........
Het schijnt dat hij het niet altijd doet, en als hij het niet doet dat hij dan altijd als eerste eindigd......... maargoed, doet hij dit ....... breng hem dan maar weer naar bed, want dan gaat het hem niet worden die dag
Gewoon een paard die op zijn ietwat extreme manier zegt........... nah, vandaag effe niet joh!
KiWiKo schreef:Het schijnt dat hij het niet altijd doet, en als hij het niet doet dat hij dan altijd als eerste eindigd......... maargoed, doet hij dit ....... breng hem dan maar weer naar bed, want dan gaat het hem niet worden die dag
ik heb dat een half jaar geleden ofzo eens summier nagekeken toen het filmpje hier voor het eerst stond 
ik ben daar toen wel achter gekomen, maar ik zou het nu echt even niet meer weten
Wordt ook een dagje ouder
maar ik kom wel weer op de site uit waar dit stond, al moet ik een week zoeken
KiWiKo schreef:randie schreef:
tja, dit is niet meer te verhelpen..........
Citaat:Geen stress, geen onrust, geen spanning......... hij doet een heel gedisciplineerde flikflak....... land altijd NET naast de ruiter (zoals je de commentator hoort zeggen) Perfect onder controle de hele move........
Het schijnt dat hij het niet altijd doet, en als hij het niet doet dat hij dan altijd als eerste eindigd......... maargoed, doet hij dit ....... breng hem dan maar weer naar bed, want dan gaat het hem niet worden die dag
Gewoon een paard die op zijn ietwat extreme manier zegt........... nah, vandaag effe niet joh!
. Ik zei toch NU EVEN NIET
. Maar goed dit was dus ook echt een extreem geval wat ik neerzette. Ik snap helemaal wat jij bedoeld nadya, en ik ben ook helemaal daarvoor en ja ik weet wat het inhoud. Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen communiceren. Maar wat ik bedoel wat doe je op DAT bewuste moment dat een dier zo reageerd. Voor hetzelfde geld heb je niet meer de tijd om te gaan bekijken waarom hij zo doet, en verder te gaan met grondwerk. Omdat je in een ziekenwagen eindigd. En geef mijn paard aan dat hij een stap terug nodig heeft, gebeurd dat...Maar op dat bewuste moment, vind ik dat gewoon super link om af te wachten....!
vind niets over het paard zelf.
en ik heb het gelezen
maar ik kan het nu ook niet vinden........