Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:51

Mijn man ging vandaag even een rondje met king naar buiten.
Dit rondje heeft king al honderd keer gedaan. Vandaag liep hij echt te klieren echt overal van schrikken zij me man, dingen waar hij normaal gewoon langs loopt nu had meneer zo iets ik spring op de weg voor een auto met een hele aardige duitse vrouw die heel boos was en nergens langs willen lopen op zij springen. Op een gegeven moment was mijn man het zo zat en hij had geen zweep bij hem. Hij zegt toen heb ik hem een klap voor zijn hoofd gegeven het was gelijk over de rest van de rit kon hij met lange teugel rijden en nergens meer bang voor.

soms is het echt nodig om ongelukken te voorkomen.
maar je moet wel kijken en na denken of het nodig is anders ben je niet eerlijk tegenover je paard en je zelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:37

Randie, ik heb al TIG keer aangegeven wat ik zou doen bij paarden die regelmatig steigeren tijdens het rijden. Moet ik het nogmaals herhalen? Doe jij aan grondwerk? Zorg jij ervoor dat je paard zo op jou gericht is, dat steigeren om in verzet gaan uberhaupt nog gebeurt? Zou jij wat stapjes terug gaan in de training? Gewoon even wat vraagjes, hoor, want ik ken jou niet, weet het niet. Maar dat is wat IK zou doen, als mijn paard ineens zou gaan steigeren/vaker zou steigeren tijdens de training.
Oorzaak zoeken en daar aan gaan werken, hetzij via grondwerk, hetzij met een paar stappen terug in de rijtraining, hetzij met een kundig iemand die ons eens samen observeert om objectief eens te kijken waar het fout gaat. Want op zulke momenten zit er gewoon iets niet goed in de communicatie tussen ruiter en paard, vind ik. Je kunt het op de dominantie gooien, je kunt er ook aan werken om je paard gericht op jou te krijgen. Dominant of niet. En ja hoor, dat kan echt. Ja

Vroegah, had ik misschien hele andere dingen gedaan, maar tegenwoordig ben ik op een hele andere manier met paarden bezig en ik heb dat soort problemen niet. Overigens heb ik ook een aardig dominant paard, vooral bij andere mensen kun je dat prima zien. Haha!
Beestje is zo op mij gericht door daar keihard aan te werken, dat ik tot nu toe alles voor elkaar krijg zonder zweep, zonder geschreeuw, zonder dwang. Maar de dominantie steekt vrij snel weer de kop op, als iemand anders wat met hem doet. Ja, dan kun je hem slaan, maar je kunt ook je best doen het leiderschap te verdienen op een respectvollere manier. Kost alleen wat meer tijd misschien, dan een dreun uitdelen, maar dan heb je wel een paard onder je die echt zijn best voor je wil doen. Ja
Wat heb jij liever? Ik weet het wel en ik werk daar al een paar jaar keihard aan. Valt me dan ook op hoe ze op mijn stalling vinden dat ik zo'n geduld heb, ik blijf altijd rustig als ik met mijn paard werk. Altijd. Rustig en heel duidelijk en ik merk dat een paard dat enorm kan waarderen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:41

Nadya schreef:
Randie, ik heb al TIG keer aangegeven wat ik zou doen bij paarden die regelmatig steigeren tijdens het rijden. Moet ik het nogmaals herhalen? Doe jij aan grondwerk? Zorg jij ervoor dat je paard zo op jou gericht is, dat steigeren om in verzet gaan uberhaupt nog gebeurt? Zou jij wat stapjes terug gaan in de training? Gewoon even wat vraagjes, hoor, want ik ken jou niet, weet het niet. Maar dat is wat IK zou doen, als mijn paard ineens zou gaan steigeren/vaker zou steigeren tijdens de training.
Oorzaak zoeken en daar aan gaan werken, hetzij via grondwerk, hetzij met een paar stappen terug in de rijtraining, hetzij met een kundig iemand die ons eens samen observeert om objectief eens te kijken waar het fout gaat. Want op zulke momenten zit er gewoon iets niet goed in de communicatie tussen ruiter en paard, vind ik. Je kunt het op de dominantie gooien, je kunt er ook aan werken om je paard gericht op jou te krijgen. Dominant of niet. En ja hoor, dat kan echt. Ja

Vroegah, had ik misschien hele andere dingen gedaan, maar tegenwoordig ben ik op een hele andere manier met paarden bezig en ik heb dat soort problemen niet. Overigens heb ik ook een aardig dominant paard, vooral bij andere mensen kun je dat prima zien. Haha!
Beestje is zo op mij gericht door daar keihard aan te werken, dat ik tot nu toe alles voor elkaar krijg zonder zweep, zonder geschreeuw, zonder dwang. Maar de dominantie steekt vrij snel weer de kop op, als iemand anders wat met hem doet. Ja, dan kun je hem slaan, maar je kunt ook je best doen het leiderschap te verdienen op een respectvollere manier. Kost alleen wat meer tijd misschien, dan een dreun uitdelen, maar dan heb je wel een paard onder je die echt zijn best voor je wil doen. Ja
Wat heb jij liever? Ik weet het wel en ik werk daar al een paar jaar keihard aan. Valt me dan ook op hoe ze op mijn stalling vinden dat ik zo'n geduld heb, ik blijf altijd rustig als ik met mijn paard werk. Altijd. Rustig en heel duidelijk en ik merk dat een paard dat enorm kan waarderen.

Hier sla je de spijker op de kop! Mensen zijn niet altijd bereid voldoende tijd uit te trekken voor iedere stap die ze willen zetten.
Het moet snel, en het moet NU!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:08

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:12

zowieso zijn er hier altijd zoveel paarden "zomaar" dominant. Hoeveel paarden zijn er nou echt dominant? en hoeveel paarden nemen maar het heft in handen omdat ze denken dat jij geen goede leider bent?

Ik had er laatst één die ook "levensgevaarlijk" was (mensen hadden ruggewervels gebroken door steigeren etc). Daarna waren er proffesionele trainers gekomen, die hadden het paard niet al te vriendelijk behandelt (oftewel flink op los geramt) Verdrietig uiteindelijk durfde de eigenaresse er nog niet op.

Dit paard leek bij het grondwerk op sommige punten inderdaad enorm dominant en als ik had doorgedrukt was hij vast gaan steigeren. Bleek dat dit paard op zo'n niet zichtbare manier bang werd (hij "bevroor" als het ware) dat hij je gewoon compleet buiten sloot en dus inderdaad niet reageerde. Ik heb hem dus als een angstig paard behandelt en hij heeft nooit ook maar één stap verkeerd gezet.
Je kan je zo vergissen, ik vergis me liever in het voordeel van het paard!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:14

nog even over dat filmpje, ik had het echt knap gevonden als je die nog tussen z'n oren had weten te slaan Clown
dit is zo extreem, kan alleen angst of iets lichamelijks zijn naar mijn mening.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:15

welnee Lachen Kijk maar eens goed naar dat paard EN wat het zegt. Lees het dier maar eens..........

deze is niet meer goed te krijgen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:26

Het lijkt een bewuste actie die doodkalm uitgevoerd wordt...
Het dier zal het zat zijn al jaren over de klippen gejaagd te worden, en heeft een 'way out' bedacht.... dat bedenk ik er nu omheen, maar het zou me niet zoveel verbazen.
Ik heb het gevoel dat wij mensen onze dieren vaak teveel en te snel onder druk zetten.
De maatschappij is gehaast en gejaagd, iedereen sneuvelt onder die enorme druk.... maar of we diezelfde druk ook op onze dieren moeten leggen??? Dacht het niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:31

Waar haal je de info vandaan dat dit dier het zat is om jaren lang over de klippen gejaagd te worden?

Misschien heeft het wel gewoon een niet dienstbaar karakter Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:50

Imo is dat paard uit het filmpje gewoon een beetje gestoord...

Ik zou er zo graag een hartfilmpje van zien, van dat dier... want het lijkt alsof ie het gewoon volkomen kalm doet, het lijkt alsof het hem niet interesseert.
Zijn lichaamstaal is niet gestressed, of angstig... wat je wel zou verwachten bij zo'n actie, maar ik zie geen paniek. (als ie jarenlang over de klippen zou zijn gejaagd, zou je dat wel zien)
Jij wel, Kim?

(heb het filmpje nog eens bekeken...
dat paard WEET gewoon hoe sterk hij is.
Het is idd een bewuste actie, hij is doodkalm, heeft wss alle trucs al meegemaakt die mensen bij steigeren toepassen, en in reactie daarop wordt hij alleen maar sneller... om zoiets onmogelijk te maken.
Je KUNT dit paard niet eens een draai om de oren geven, al zou je willen...
Hij zal je gewoon ALTIJD te snel en te slim af zijn... )

Slaan tussen de oren heb ik trouwens nog nooit gedaan, wel een keer een harde klap op de nek gegeven, om het paard tot bezinning te brengen.
Ik sla zelden, meestal is het heel niet nodig. Paarden willen altijd best graag samenwerken, en als je maar genoeg gezag en vertrouwen uitstraalt, vinden ze het erg interessant ook nog, dan hoef je ze niet te dwingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-08 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:52

Ninx schreef:
Het lijkt een bewuste actie die doodkalm uitgevoerd wordt...

Ik vind het er absoluut niet bewust en niet doodkalm uitzien..
Ik word dan wel weer heel benieuwd naar de rest van het verhaal, behalve deze actie Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:56

Geen stress, geen onrust, geen spanning......... hij doet een heel gedisciplineerde flikflak....... land altijd NET naast de ruiter (zoals je de commentator hoort zeggen) Perfect onder controle de hele move........

Het schijnt dat hij het niet altijd doet, en als hij het niet doet dat hij dan altijd als eerste eindigd......... maargoed, doet hij dit ....... breng hem dan maar weer naar bed, want dan gaat het hem niet worden die dag Lachen

Gewoon een paard die op zijn ietwat extreme manier zegt........... nah, vandaag effe niet joh!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:57

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ook ik heb mijn pony eens een klap net achter de oren gegeven met een platten hand.
Dit was in het begin met inrijden toen ze had ontdekt dat steigeren en dan je hoofd omhoog gooien een effectieve manier was om onder werk uit te komen.
We lagen dus met zijn 2tjes achterover, dus echt levensgevaarlijk.
Na 2x een tik te hebben gehad dacht ze schijnbaar "oei daar begint het plafond al" en heeft ze het nooit meer gedaan OK dan!

Misschien ziet het er niet vriendelijk uit maar het was erg duidelijk en niet echt pijnlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:59

KiWiKo schreef:
Geen stress, geen onrust, geen spanning......... hij doet een heel gedisciplineerde flikflak....... land altijd NET naast de ruiter (zoals je de commentator hoort zeggen) Perfect onder controle de hele move........

Het schijnt dat hij het niet altijd doet, en als hij het niet doet dat hij dan altijd als eerste eindigd......... maargoed, doet hij dit ....... breng hem dan maar weer naar bed, want dan gaat het hem niet worden die dag Lachen

Gewoon een paard die op zijn ietwat extreme manier zegt........... nah, vandaag effe niet joh!

Dat idee krijg ik dus ook.
Hij is (in zijn eigen opinie wss) gewoon erg duidelijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:15

KiWiKo schreef:

ken jij dit paard, kiwiko? ben benieuwd naar het verhaal erachter Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:16

even googlen en je weet alles Lachen ik heb dat een half jaar geleden ofzo eens summier nagekeken toen het filmpje hier voor het eerst stond Lachen

tis gewoon een raar dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:38

Hoe heet het paard dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:41

ik ben ondertussen weer druk aan het googlen Lachen ik ben daar toen wel achter gekomen, maar ik zou het nu echt even niet meer weten Lachen Wordt ook een dagje ouder Lachen maar ik kom wel weer op de site uit waar dit stond, al moet ik een week zoeken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:43

Ok thanks!
Dat kon ik namelijk niet uit het filmpje halen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:48

Het paard heet Towns Ender, de Jockey John King(s?)ton........

maar ik google nog even verder Lachen

xxdammiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:35

Ik vind dat dit absoluut moet kunnen,

wij thuis zijn héél goed voor de paarden, en dan mogen ze dat ook voor ons zijn.
Als ze dat niet zijn mogen ze best gestrafd worden, ik vind dit absoluut niet zielig!!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:19

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:50

Citaat:

Het schijnt dat hij het niet altijd doet, en als hij het niet doet dat hij dan altijd als eerste eindigd......... maargoed, doet hij dit ....... breng hem dan maar weer naar bed, want dan gaat het hem niet worden die dag

Je zal maar zn dier hebben . Ik zei toch NU EVEN NIET Vork . Maar goed dit was dus ook echt een extreem geval wat ik neerzette. Ik snap helemaal wat jij bedoeld nadya, en ik ben ook helemaal daarvoor en ja ik weet wat het inhoud. Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen communiceren. Maar wat ik bedoel wat doe je op DAT bewuste moment dat een dier zo reageerd. Voor hetzelfde geld heb je niet meer de tijd om te gaan bekijken waarom hij zo doet, en verder te gaan met grondwerk. Omdat je in een ziekenwagen eindigd. En geef mijn paard aan dat hij een stap terug nodig heeft, gebeurd dat...Maar op dat bewuste moment, vind ik dat gewoon super link om af te wachten....!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:53

ik vind alleen een site over een jockey die heel wat blessures heeft opgelopen omdat dit paard op z'n hoofd viel Ach gut vind niets over het paard zelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:54

ik ben er geweest Lachen en ik heb het gelezen Lachen maar ik kan het nu ook niet vinden........