Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:41

ik doe dat echt inderdaad uit volle kracht en uit pure natuurlijke intuitie.........

daarna ga ik in alle rust weer bezig waar ik mee bezig was, ik ben niet boos geworden..... dus het paard begrijpt dat ik nog steeds zielsveel van het dier hou, maar dat ik wel heel duidelijk een grens heb aangegeven.

Er zijn honderd duizend paarden die ik nooit een skup zou geven, maar die enkeling die het voor MIJN veiligheid nodig heeft krijgt hem.........en dan liever in een keer goed

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:46

Ik heb daar zo vreselijk veel moeite mee.....
Wanneer een volwassen vent een welsh hengst schopt met zijn klompen omdat het dier niet stil wil staan vind ik dat heel erg moeilijk om te zien, en weet dan van gekkigheid niet wat ik moet doen. Ik hoop dan dat de pony in godsnaam stil blijft staan....

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:53

Heel heel af en toe krijgt canta een tik, maar niet hard het idee is al genoeg. Naar mijn idee is een leider iemand die met een oogwenk al kan zeggen of een paard als de donder moet ophouden met zijn idiote gedrag. Of dat een paard braaf is. Verder moeiteloos en kort, maar haarscherp. Een paard in elkaar raggen of een klets verkopen laat zien dat iemand gelijk is aan zijn paard en daarmee moet vechten voor de hogere rang. Hoe lager in rang hoe harder ze vechten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:43

dat heb ik recent wel een paar keer gedaan, een enorme schop verkocht. Een paard dat gericht naar mij slaat kan een schop terug verwachten, en zo hard als ik kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:14

Ninx schreef:
Worden jullie daar nu niet moedeloos van? Al die mensen die meppen, paarden in de ribben trappen, schreeuwen als viswijven?
Het is alsof je een maanmannetje bent wanneer je denkt dat het zonder al dat geweld kan.

Ik zal slaan als het imo nodig is... maar als het anders KAN... dan sla ik niet Lachen
Zoek ik een elegante oplossing.

Maar weet je dat ik zelden sla. En schreeuwen doe ik al nooit. Boos worden kan ik niet op dieren. Maar ik ben wel streng, en ik probeer consequent op te voeden.
Ik heb in het verleden (op het moment rijd ik helemaal niet meer) verzorgpaarden gehad... die moest ik soms in het begin een paar keer streng optreden, als ze hun plek weten is dat helemaal niet nodig.

Op een antwoord op je vraag te geven: ik word vooral moedeloos van mensen die inconsequent zijn, die als idioten tegen een paard staan te schreeuwen, wanneer ze het zat zijn, die boos blijven of onduidelijke regels hebben...
NIET of inconsequent opvoeden, dat vind ik dierenmishandeling. Dat snapt een paard niet, en daar worden ze doodongelukkig van.

Ik ben er van overtuigd dat je de meeste resultaten boekt, met positief zijn, belonen en vriendelijkheid. Ik wil dieren die voor me WILLEN werken, omdat ik ze beloon. Niet omdat ze bang voor me zijn...
Zoals ik eerder zei, ik wil niet ondersteboven worden gelopen, en er wordt ook niet naar me gesteigerd, getrapt of gebeten... dan ben ik even (heel kort) niet lief. Anders wel.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 01:41

Ik zou graag willen dat ik het lef had om een keer een consequente tik uit te delen. Ponies nemen mij graag in het ootje.. "je bent te lief" of "probeer iets vlijtiger te rijden" is een standaard (en toepasbare) spreuk die ik vaak tijdens de les hoor.
Ik vind het gewoon eng als paarden gaan staken, niet meer op de hoefslag willen lopen , links gaan terwijl ik alle duidelijke hulpen voor rechts geef en als ik ze dan (terecht) een tik geef ze vooruit gaan sprinten als een dolle... (vanavond een drama-les achter de rug). Ik weet dat het mijn eigen schuld is en dat ik ze te veel ruimte geef om te klieren en weinig consequent ben. Sowieso kan ik me dan niet meer ontspannen en manegepaarden voelen dat dondersgoed aan.

Maar heb dus wel respect voor een ruiter die 'baas' is over zijn paard en die als het moet een tik kan geven, want dat gevoel van controle heb ik maar weinig gehad...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:31

Ik schop echt zelden (in mijn leven op 1 hand te tellen zeg maar) maar ik heb er laatst toch weer een uitgedeeld. Ik had een nieuw paard te rijden met een stel hersens waar een olifant U tegen kan zeggen. De hele trucendoos was al open geweest maar tot dan kon ik het allemaal prima aan door nog net even wat slimmer te zijn. Tot hij ineens zich met hoevenkrabben met zijn volle gewicht bovenop me wilde storten. Ik bedoel dan niet een beetje hangen, maar echt aanzet geven tot laten vallen. Ik zag vanuit mijn oog hoeken dat hij door al zijn benen heen ging en zijn staart al in de houding had om zich te gaan laten vallen. Ik heb nog geen seconde getwijfeld en heb direct mijn rijlaars in zijn buik laten landen. Ik kan je verzekeren dat hij er nog geen 2 tellen van onder de indruk was en als een paard had kunnen glimlachen had hij het gedaan. Resultaat is wel dat hij dat geintje niet weer geflikt heeft.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:32

Ik probeer het altijd met me stem!
Gewoon ff Eehh! of Nee!
En als dat niet werkt krijgt die eerst nog een corigerende duw werkt dat niet krijgt die een corigerende tik dit is overgins niet hard maar wel duidenlijk genoeg voor hem dat die nu echt moet kappen!

Er is een tijd geweest dat mijn paard ging steigeren aan de hand en dat wil ik niet weer ben er net een jaar vanaf!

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:40

Ik durf ook wel. Het is ten eerste mijn paard toch ? En de rest heeft er dus dan ook veel minder kijk op. Lachen

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:07

Ik doe het bijna nooit, maar heel soms is het toch echt wel nodig. Als bv stem kracht niet helpt...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:23

Als die het zo ver brengt dan kan die van mij een tik verwachten... En vervolgens weer verder gaan met wat ik bezig was, kan niet eeuwig boos blijven
En ik ben daar eigenlijk ook wel erg consequent in.

mir_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:31

Vooral jou dingen doen, als iets niet kan wat je paard doet, jij moet hem of haar de baas zijn, en niemand die er iets van of mag zeggen, want jij bent diegene waar hij of zij van is, wat niet kan en mag mag en kan ook niet gebeuren als jij je paard duidelijk maakt wat wel en niet mag:)
Liefs Mireille

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:54

Als het nodig is, kunnen ze van mij gewoon een tik verwachten ja. Maar ze weten het ook heel goed als ze iets doen wat niet mag. Als het maar consequent is, kan het geen kwaad lijkt mij. Je paard weet dan tenminste in elk geval waar die aan toe is.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:18

ik doe altijd eerste streng met mijn stem corrigeren/waarschuwen, maar als dit niet helpt en ze doen het nog dan krijgen ze 1 tik op de neus (niet te hard, maar wel dat ze reageren) en dan is het eigenlijk altijd wel over.. op zich hoef ik nooit een tik uit te delen of te waarschuwen want ze luisteren eigenlijk wel, alleen met spelen niet maar dan lok ik het zelf soms ook weleens uit Tong uitsteken

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:33

BianCatjee schreef:
ik doe altijd eerste streng met mijn stem corrigeren/waarschuwen, maar als dit niet helpt en ze doen het nog dan krijgen ze 1 tik op de neus (niet te hard, maar wel dat ze reageren) en dan is het eigenlijk altijd wel over.. op zich hoef ik nooit een tik uit te delen of te waarschuwen want ze luisteren eigenlijk wel, alleen met spelen niet maar dan lok ik het zelf soms ook weleens uit Tong uitsteken

Het is niet zo consequent om hem niks te doen voor de eerste keer maar voor de tweede keer wel, een paard snapt dat echt niet, hij ziet het meer als soms krijg ik een mep, niet als ik dat doe krijg ik een mep.

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:36

Zolang het een corrigerende tik blijft is het geen probleem, een paard moet leren te luisteren en als dat lukt door een corrigerende tik dan moet je die kunnen geven.. het moet natuuurlijk niet uit d ehand lopen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het de eerste keer best lastig vond die uit te delen maar het moest wel want ze wilde echt niet meewerken maar was bang dat ze zou schrikken maar gelukkig niet!

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:25

ik probeer mn paard altijd eerst te corrigeren met mijn stem, heeft dat gewoon totaal geen nut en hij blijft maar doorgaan dan krijgt hij ook een corrigerende tik van mij, meestal is het dan wel gedaan met zijn pretje Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:51

Mijn pony heeft gisteren nog een flinke schop onder dr kont gehad.
Ze heeft voernijd, en ik houd er best rekening mee, maar op het moment dat ik achter haar langsloop, hoort ze geen schop naar achteren te geven.
Dan krijgt ze er 1 terug, en niet te zachtjes ook..
Ik geef áltijd aan dat ik langs ga lopen, met mijn stem en met een hand op haar kont. Meestal tilt ze dan een achterbeentje op, maar op het moment dat ik dan haar naam zeg, zet ze 'm weer neer.

Gisteren dus niet, en tja, als ik haar raak, dan vliegt ze tegen de stalmuur omhoog, terwijl ze eigenlijk nooit een schop/klap krijgt.. En ze hem ook heus niet zo hard incasseert.
Raakt zij mij, dan kan ik linea recta richting ziekenhuis..
Opzich wel logisch dat ze dan een skup krijgt toch? Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:35

zo nu en dan heeft mijn paard van die dagen dat er niks tot haar doordringt. Als stem dan ook niet helpt en ze is echt strond vervelend dan kan ze een tik verwachten. 9 van 10 keer is dat niet nodig want ze reageert heftig op de stem

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:35

Ik merk wel dat een corigerend tikje wel erg goed helpt.

zoals gister: ik wou even wat schoonmaken aan het been van mijn paardje. ze slaat naar mij. ik geef meteen een tikje.
ze heeft alleen nog maar met haar oren in haar nek gestaan maar geen poging meer gedaan om mij te slaan.

mijn paard reageerd nu heel erg goed op mijn stem.
ze wou een ander paard slaan.. als ik dan zeg Gusta lief doen! dan doet ze ook niks Lachen.

een tikje op zijn tijd kan helemaal niet kwaad!.
zolang het maar regtvaardig is en niet hard is!.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:19

maar ik denk als een paard je bijt op schopt hij je dan ook niet al leider ziet. en inde plaats van slaan werkt grondwerk veel beter. En dan krijg je ook veel betere band met je paard.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:26

En ik schrik wel hoowr hoe mensen met hun paarden omgaan en dan vinden ze het gek dat ze gaan protesteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 05:43

Met grondwerk kun je een prima basis leggen idd Ja
Al is het wel zo, dat als je op een manege werkt, en een paard uit de stal moet halen, en die probeert je te bijten, dan heb je neit altijd tijd om met grondwerk bezig te gaan... soms wil een tik echt wel eens helpen.
Ik denk idd ook wel dat als je eigen paard je probeert te trappen en te bijten, dat hij je dan niet als leider ziet. Dát is idd iets waar je met grondwerk prima aan kunt werken.

Maar... bij bijten of slaan volgt bij mij nog altijd wel onmiddelijk een sanctie. Want dan ga ik niet lief zeggen: "Niet doen, schatje..."

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 07:50

Ik probeer het altijd eerst met mijn stem maar ik heb een hele eigenwijze fjord die af en toe best een tik nodig heeft.
Uiteraard niet op het hoofd.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:04

paardefreak schreef:
maar ik denk als een paard je bijt op schopt hij je dan ook niet al leider ziet. en inde plaats van slaan werkt grondwerk veel beter. En dan krijg je ook veel betere band met je paard.

Ja dit haalt voernijd weg ja, grondwerk..
Ik doe al 2 jaar aan grondwerk, maar in de stal (als ze eet) heb je daar toch bar weinig aan hoor Nagelbijten / Gniffelen