duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:24

Als je een gewichtje aan een touwtje knoopt en je laat het hangen dan vormt het touwtje de loodlijn, recht naar beneden dus. Het voorhoofd en neus van het paard (dus de voorkant van zijn profiel) moeten evenwijdig aan de loodlijn lopen, of er net een fractie voor.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:34

stipje Knipoog

ik zal binnekort foto laten zien, mogen jullie even zeggen wat ik er aan akn doen als ze niet goed loopt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:36

Of:
een denkbeeldige muur Clown waar het paard tegenaan kan botsen met z'n hoofd en neus tegelijk en anders de neus ietse eerder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:58

superwoman schreef:
Of:
een denkbeeldige muur Clown waar het paard tegenaan kan botsen met z'n hoofd en neus tegelijk en anders de neus ietse eerder.

die ook goed, als het een verticale muur is tenminste... Haha! Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:03

Ik heb ook een probleempje voor jullie;

Mijn paard is gespannen onder het zadel, heel vlug aan de hulpen en schrikt snel. Als ze ontspant gaat ze snel te diep lopen, als ik dan probeer om haar neus er wat meer 'uit te rijden' wordt ze weer gespannen en drukt de rug weer weg.
Hoe moet ik dit oplossen zonder de ontspanning om zeep te helpen, ze is namelijk snel bang dat ze het verkeerd doet waardoor ze dus gespannen en bang wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:32

runningkawa schreef:
Afbeelding

voor, op en achter de loodlijn.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:10

Mooie handige en snelle uitleg RK Knipoog Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:17

Tjah... er kan er maar een de beste zijn hé?
Ik vind overigens wel dat de eerste en laatste foto een vriendelijker beeld geven dan het paard wat precies op de loodlijn staat.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:30

Ik vind ze zowiezo alle 3 niet echt een vriendelijk beeld geven. Maar de foto's zien er nogal oud uit...
Maar er wordt wel snel uitgelegd hoe en wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:31

Die had ik er al eens een paar keer eerder opgezet
Foto's zijn willekeurig van i-net afgeplukt en neer geplakt.
Verder niet gekeken hoe het paard eruit ziet. Gewoon puur loodlijn of niet

Nu vind ik de 3e ook niet meteen een fijn beeld geven
Waarschijnlijk door de oortjes en vooral de ogen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:53

Paradiso schreef:
Sammie schreef:
Jonge dieren zie ik bij voorkeur wat lager/dieper en langer dan geforceerd op de loodlijn proberen te zien.
Met het dik gedrukte gedeelte ben ik het niet helemaal met je eens. Ik zie liever niet een jong paar d(3 of 4 jaar) laag, diep en rond gereden.

Ik heb het niet over LDR. Ik heb het over lager of dieper en langer in het lijf. Voorwaarts en neerwaarts wordt het ook wel eens genoemd.

En dan bedoel ik met lager=neusje d'r uit en lagere hals. Dat heeft mijn 1ste voorkeur voor jonge dieren. Laat ze zelf het contact opzoeken met je hand.
En met dieper bedoel ik iets achter de loodlijn en daarbij lager in de hals. Vanuit het lagere zou je hier naar toe kunnen werken.
Wat met VWNW wordt bedoeld lijkt me logisch, maar ik heb het idee dat sommige hier andere ideeën hebben bij lager en dieper. Een paard wat achter de loodlijn loopt hoeft niet (te) diep te lopen (maar bijv. kruipt achter de teugel).

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:21

De middelste vd drie mag dan wel met het neusje op de loodlijn gesteld zijn maar hij mist lengte in de hals.Kijk maar eens naar de bovenste halsspier ,die loopt niet mooi door tot op de schouder.
De onderste mag dan achter de loodlijn lopen maar heeft meer lengte!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:12

eilander schreef:
De middelste vd drie mag dan wel met het neusje op de loodlijn gesteld zijn maar hij mist lengte in de hals.Kijk maar eens naar de bovenste halsspier ,die loopt niet mooi door tot op de schouder.
De onderste mag dan achter de loodlijn lopen maar heeft meer lengte!

Dat vond ik ook en daarom zei ik dus dat ik de middelste er niet goed uit vond zien. Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:31

Momenteel wordt mijn bijrijdpaard ook lager gereden. Dit om de bovenste halsspier meer te trainen, en het probleem te verhelpen dat het paard graag in het 'loodlijn-knikje' loopt maar daarbij niet ontspant, en de rug weg drukt.
Nu rijd ik dus van achter naar voren en laat de neus daarbij zakken, je merkt meteen dat de rug bol wordt en ontspant, dus ik vind het erg nuttig.

Niet dat ze met de neus over de grond loopt, hoor... want dan nijg je gauw naar op de voorhand lopen en duiken ze de grond in.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:43

Mooi, die foto's van RK. Waarbij gezegd moet worden, dat het heel goed mogelijk is, dat het eerste paard ook aan de teugel loopt. (dat kan je natuurlijk nooit zeggen ad hand van een foto van alleen een hoofd, maar het zou heel goed kunnen)
Het paard op de 3e foto vind ik er niet gelukkig uitzien. jammer dat je dat beeld zo vaak ziet. Als ik moest kiezen tussen 1 en 3, koos ik voor 1!

Verder valt mij op dat het woord 'diep' hier in twee betekenissen gebruikt wordt; nl. als 'laag' (wat dus helemaal niet achter de loodlijn hoeft te zijn) en (extreem) gebogen, achter de loodlijn.
Wat mij betreft bedoelen we daarmee het laatste.

Verder valt me op dat velen streven naar die loodlijn, zonder dat er sprake is van verzameling.
Je kan de paardenrug, hals en nek heel simpel voorstellen als een boog. Die is minder of meer gebogen (naarmate de snaar meer of meer gespannen is.. ja daar zijn ze weer, die buikspieren!). Als hij sterker gebogen is, wijzen de uiteinden sterker naar beneden (dieper dus). Voor maar ook achter! (zie 1 en 2)
met andere woorden: een paard dat niet verzameld is (die achterhand er verder onder, dus het kruis lager), KAN het hoofd ook niet zo diep zijn. met andere woorden: een paard dat op zich correct loopt, maar zonder verzameling (en even om het beeld te bepalen: in de B en L wordt nog geen verzameling gevraagd) zou niet op de loodlijn moeten komen, laat staan er achter.
Want wat is er dan aan de hand? Of de spierboog wordt niet helemaal gebruikt (ken je die knik in de hals?) Of de de complete boog kantelt voorover. Voorkant naar beneden = achterkant omhoog = achterhand er totaal niet meer onder.(zie 3)

Vergelijk extreme verzameling: piaffe, of zelfs levade: de boog kantelt achterover, dus de neus komt weer voor de loodlijn, (zie 4) als het goed is.
**edit: ben even aan het knutselen geweest:
Afbeelding
en dan situatie 4 in het echt; let eens op dat het paard inderdaad duidelijk voor de loodlijn is!

Afbeelding
n.b. het is NIET mijn bedoeling om hier een discussie over bent branderup te beginnen; dat is een andere discussie! Deze foto is bedoeld als illustratie bij mijn verhaal.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 30-08-07 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:45

Geheel duidelijk! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:19

Super uitleg!!! Bedankt!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:31

Het is een heel goede uitleg maar de foto is niet van toepassing, dit paard is in levade, hij is wel verzameld maar dat het hoofd voor de loodlijn is komt omdat hij een levade maakt. Zou hij weer op 4 benen staan dan heeft ook dit paard zijn hoofd óp de loodlijn ipv ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:33

Dat zal kloppen denk ik ja. Maar ik denk niet dat dit paard achter de loodlijn zou komen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:37

Nee dat denk ik ook niet maar ze gebruikt de foto om 'aan te tonen' dat er ook verzameling kan zijn als het paard vóór de loodlijn loopt maar dat heeft met deze foto niet te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:48

Geen goeie illustratie dus...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:49

Afbeelding

Dit vind ik een betere foto, waar dit dan weer tegenover staat;

Afbeelding

En even een foto'tje die ik toevallig tegenkwam maar wat een heel goed voorbeeld is dat er zelfs helemaal geen ruiter nodig is voor verzameling;

Afbeelding

Edit: Ik heb geen flauw idee wie er op de foto's staan en daar gaat het me ook niet om.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 31-08-07 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:51

(het kost me trouwens heel wat moeite om een foto te vinden van een paard wat wel verzameld is maar voor de loodlijn loopt, óf ze zijn niet verzameld of ze zijn juist iets achter de loodlijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 00:00

Dat geloof ik best. Er wordt over het algemeen niet te best gereden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 00:03

neem de tweede foto, arm paard... Huilen

Ik vind trouwens de laatste foto wel heel mooi, das tenminste een paard wat zichzelf al goed kan sluiten, oprichting heeft van voren en een heel actief achterbeen. Kan zo een Z proef lopen, zonder ruiter....