Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:30

Steef20 schreef:
Als je een hengst hebt kan je m al met 2 jaar beleren en dan weet een jaartje weg zetten, zijn ze de 2e keer wat makkelijker. Anders 3 maar afhankelijk van de grote

heel bijzonder....blijkbaar groeit het skelet van een hengst sneller dan van een merrie Clown Huilen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:40

Nee, dat komt van mensen die willen wel een hengst, maar vinden dat tergelijkerheid doodeng. Dus dan verpesten ze liever zo'n paard dan eerlijk te zijn over hun onkunde Clown

Triest, maar waar..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:29

ik weet het Sammie, het was ook ironisch bedoeld....

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:33

als ze 3 of 4 jaar zijn.
maar zoals van die race pony's die zijn heel vroeg al beleerd..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:01

Ik vind dat je met 3 jaar een mooie leeftijd om te beginnen met hem te laten wennen aan het bit , dekje , zadel ext. En ik vind 4 jaar een goede leeftijd om er echt iemand op te gaan zetten.
Maar het verschild ook per paard.. De ene kan je op zen 3e beter inrijden , en de ander op zijn 6e.
Dus ik zou naar het paard kijken , voor het inrijden , vind ik dat ze echt 'veulen af' moet zijn en [bijna] helemaal uitgegroeid moet zijn.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:08

Steef20 schreef:
Als je een hengst hebt kan je m al met 2 jaar beleren en dan weet een jaartje weg zetten, zijn ze de 2e keer wat makkelijker. Anders 3 maar afhankelijk van de grote

Daar ben ik het niet mee eens , een hengst kan idd een meer eigenwillentje hebben , maar 2 is echt te jong. 3,5 vind ik een goede leeftijd voor dat soort paarden , licht er gewoon aan , maar meestal licht het er niet aan of het een hengst is , want er zijn genoeg merrie waarbij je beter iets vroeger kan beginnen , aangezien ze dan al uitgegroeid ext. zijn..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:30

Kinke schreef:
ik weet het Sammie, het was ook ironisch bedoeld....

Dat van mij ook Clown Ach gut

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:09

3 en een half/ 4. Tot die tijd lekker op de wei gooien, en gewoon laten doen.
Dan is het lekker uitgegroeid, en zijn ze vaak makkelijker in te rijden.
Ga alsjeblieft niet zeuren over hengsten, hebben die geen spieren die moeten groeien ofzo?

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:31

Ik denk dat je met longeren enzo. wel kunt beginnen van 2.5 jaar. Als je verzorgpaard dan ver genoeg is en iets ouder dan 3 jaar zou je kunnen proberen er op te zitten. Dan kun je haar de basis dingen als stap en draf en galop leren. ik zou met het mooi aan de teugel lopen enzo veel later beginnen omdat ze eerst moet leren lopen met iemand op haar rug. Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:56

ik ga ook mee met 2.5 jaar Ja
altijd zo gedaan en bevalt perfect. het gaat er om WAT je ermee doet en hoe vaak. Hoe vaak ik wel niet zie dat men met jonge dieren meteen gaan springen of hup.. 6 dagen per week onder het zadel...
ja.. dan krijg je problemen.
maar als je het rustig opbouwt en het eerste jaar weinig verwachtingen hebt, dan heb je er later een topper aan zonder rare medische problemen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:58

Ik vind rond het 4/5 jaar een mooie leeftijd. Zijn ze net wat meer volgroeit als bij hun 3e Knipoog
2.5 vind ik echter echt te vroeg.. hoe rustig je het ook doet, dan zou ik beginnen met rustig longeren..

Kiimmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:11

Ikzelf zou een 3 jarige paard zo langzamershand in gaan rijden, dus niet intensief ofzo, maar gewoon langzaam aan beginnen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:12

2 en een half is veelste vroeg, zelfs voor wat je vraagt. Die rug en botten kunnen dat allemaal niet aan. Wacht minstens een jaar. 3,5 is vroeg zat en dan zitten ze zelfs nog volop in de groei.

En van (eindeloos) longeren op jonge leeftijd ben ik persoonlijk ook geen fan van, maar goed.

happyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:53

ik vind 4 een mooie leeftijd ze hebben nog heel de leven om hart te werken en dan kunnen ze lekker nog pubberen en nog groeien.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:03

Ik vind persoonlijk 4.5 of 5 een mooie om te beleren.
2.5 bijvoorbeeld, vind ik echt veel te vroeg! Ze zitten dan nog midden in de groei. Er zijn zoveel leuke dingen die je samen aan de hand kunt doen, zonder dat ze rondjes hoeven rennen aan een longe of dat er al eiamdn op klautert.

Naakita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:17

Paarden bij ons op stal worden meestal met 3/3.5 ingereden... Lachen

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:05

Die van mij is nu 4 en word nu ingereden Lachen

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:15

Ik ben nu bezig mijn goed 3 jarige in te rijden. Misschien is de aanpak wel niet helemaal goed volgens mijn medebokkers,maar gewoon spelenderwijs wat leren. Hij loopt eenleuk buitenritje, hij mag toch nog niet de wedstrijdsport in, dus waarom zou je dan ook echt serieus gaan trainen? Wel dat hij de hulpen snapt, maar gewoon wat buitenritjes en wat in de bak kan een 3jarige best aan.

Trouwens wel een ding, vaak hoor je van de 'penny's' dat je zelf je pony niet in moet rijden, dit moet je door een prof laten doen. Maar uitleggen wat een prof is? Ho maar

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:58

Ik weet van mijzelf wel wat een prof is, dus dat hoeven ze mij ook niet uit te leggen. Maar aan dat hele advies heb ik niet veel, want ik heb zelf wel wat verstand wat betreft wat te doen met jonge paarden Lachen

Het is ook niet per definitie zo dat als je het zelf doet dat je gelijk je paard verpest. Het kan wel zo zijn dat er basisfouten in sluipen omdat je zelf niet in de gaten heb dat die er zijn of dat je weet hoe je iets moet corrigeren. Iemand die heel veel jonge paarden in heeft gereden weet in 99% van de gevallen hier goed en direct op te reageren zodat het geen permanent probleem wordt. Afleren gaat moeilijker dan aanleren.

Een jong dier (zeker diegene die zelf wat angstig zijn) hebben leiding nodig, iemand die regie in handen heeft, die ze eenduidig vertellen: Als ik dit doet, verwacht ik dat jij dit doet. En we weten allemaal hoe lastig het is om je benen stil te houden of je armen niet zoveel te bewegen. Juist op die jonge paarden, die daar zeer alert op zijn, moet je stil zitten, moet je duidelijk zijn in je hulpen. Anders snappen ze het niet en worden ze gelijk afgestompt met als resultaat dat je eerst zoveel maanden zit te klootviolen met fout aanleerde dingen of het paard gaat in protest. ( en in beide gevallen zit je met de gebakken peren Vork )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:55

Sammie schreef:
2 en een half is veelste vroeg, zelfs voor wat je vraagt. Die rug en botten kunnen dat allemaal niet aan. Wacht minstens een jaar. 3,5 is vroeg zat en dan zitten ze zelfs nog volop in de groei.

En van (eindeloos) longeren op jonge leeftijd ben ik persoonlijk ook geen fan van, maar goed.

ik heb dit in de praktijk zelf nog nooit meegemaakt dat hier problemen van kwamen.
heb hier o.a een 19 jarige staan die ook met 2.5 jaar is ingereden, nog nooit een dag kreupel geweest of rare lichamelijke problemen gehad.
andere rijdieren die op dezelfde leeftijd zijn ingereden idem dito.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:10

Dan heb jij net de gelukkige meegemaakt Knipoog

Ik heb persoonlijk iig 1 gezien die mentaal in de knoop zat met rijden omdat hij gewoon was overvraagt op jonge leeftijd (2,5 ingereden)

En weet van andere (via via geef ik eerlijk toe Clown) dat dankzij het te vroeg (te veel) inrijden versleten rugwervels en atrose het gevolg was.
Een nu 19 jarige ingereden op 2,5. Het kan, maar was je daarbij?
Vroeger werd er nl. niet zo vroeg ingereden. Werden ze een week voor de keuring uit de klei getrokken voor een starre en werd er daarna eens een zadeltje opgelegd. Kootje van 6 ging d'r eens opzitten.

De trend van tegenwoordig is al ruim 6 maanden van tevoren beginnen met flink veel longeren en inrijden e.d. en dan als het beestje net 3 is met een volleerde bodybuilder naar de keuring te gaan voor het minstens ster, maar bij voorkeur keur.

Clown

Nena_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:11

Met 2,5 jaar ben ik met mijn paardje begonnen met 1x per week wat lichtjes longeren enzo, dat ze het al snapte. met 3 jaar ben ik er pas echt mee begonnen., niet heel intensief maar wel met zadelmak maken enzo.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:17

met 3 jaar beginnen met longeren, zadel laten wennen etc. het beste is eigenlijk 6 jaar omdat het paard dan bijna helemaal volgroeid is Knipoog
(had ik ergens eens gevonden)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:32

3/3,5 jaar Lachen
we hebben er nu 1 van 4 die sinds kort onder het zadel is.
en mijn 8 jarige merrie is net 1 jaar onder het zadel Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:14

Sammie schreef:
Dan heb jij net de gelukkige meegemaakt Knipoog

Ik heb persoonlijk iig 1 gezien die mentaal in de knoop zat met rijden omdat hij gewoon was overvraagt op jonge leeftijd (2,5 ingereden)

En weet van andere (via via geef ik eerlijk toe Clown) dat dankzij het te vroeg (te veel) inrijden versleten rugwervels en atrose het gevolg was.
Een nu 19 jarige ingereden op 2,5. Het kan, maar was je daarbij?
Vroeger werd er nl. niet zo vroeg ingereden. Werden ze een week voor de keuring uit de klei getrokken voor een starre en werd er daarna eens een zadeltje opgelegd. Kootje van 6 ging d'r eens opzitten.

De trend van tegenwoordig is al ruim 6 maanden van tevoren beginnen met flink veel longeren en inrijden e.d. en dan als het beestje net 3 is met een volleerde bodybuilder naar de keuring te gaan voor het minstens ster, maar bij voorkeur keur.

Clown

we hebben de merrie met krap 4 jaar gekregen en mijn huidige intructrice heeft haar toendertijd ingereden. dus het verleden en inrijden is ons geheel bekend. beest ging toendertijd gelijk de manegelessen in tot wij haar kochten.
wederom.. inrijden met mate en weinig verwachtingen met 2.5 geeft in mijn opinie ( maar dit is gewoon mijn mening, heb respect voor andere meningen) meer rust dan met 3/4 jaar inrijden en vol vermogen van alles verwachten. wat dus inderdaad die trend is.