heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:39

Huertecilla schreef:
Valt me trouwens wel tegen dat er nog niemand met de opmerking gekomen is dat Gucci, Prada en Louis Vuitton heel goede rijhelmen maken (gemaakt hebben)..... Knipoog

Wist je dan niet dat Gucci van vroeger uit een zadelmaker is/was net als bijv. hermès?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:35

Mensen die niet merkgevoelig zijn of niet zien dat sommige merken wel degelijk van kwalitatief hoog niveau zijn zullen wel nooit begrijpen waarom er mensen zijn die erg met een bepaald merk meegaan. Er zijn nu eenmaal mensen die, wellicht uit principe, niet voor duurdere merken kiezen omdat ze bang zijn dat ze enkel voor het merk betalen.

Dat er mensen zijn die het niet erg vinden om voor een bepaald merk wat extra te betalen, ook al betaal je voor een deel voor de naam, dat zullen anderen wellicht nooit begrijpen...

Laat deze mensen maar leuk met materiaal werken die ze wellicht eerder zullen moeten vervangen dan de mensen die voor kwaliteit gaan.

Dat deze merken ook inspelen op de mode van nu vind ik alleen maar leuk, ik maak van de nood een deugd ook dat zullen sommigen wel niet begrijpen.. dan maar niet.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:37

Yamcha schreef:
Die "bontjeshype" van een tijdje terug... daar werd ik niet goed van. Het is niet geschikt om een zadel beter te laten passen... koop dan een goedpassend zadel. Het is niet beter voor de rug van het paard en zeer zeker niet als ze op het sjabrak of de pad legt... Het enige wat een bontje doet is een goedpassend zadel slechtpassend maken.

Natuurlijk is een pad niet verkeerd. Maar moet ie dan persé van Anky zijn, als een merkloze pad net zo goed is? Maar goed, al die dingen zijn nog niet zo erg, die pads zijn niet schadelijk.
Maar het wordt wel een ander verhaal als slof of thiedemann een standaard rij-uitrusting wordt. Als het paard altijd de schuld krijgt.
Vroeger was het grootste compliment dat je als ruiter kon krijgen dat je "stille handen" had. Ik hoor het nooit meer in de les. Een goede zit... de meeste ruiters kunnen niet blijven zitten zonder zadel, laat staan dat ze balans hebben, mee kunnen gaan met de beweging. Toen ik begon met rijden, leerde ik achterover liggen op het paard, voorover mijn tenen aanraken. Zwaaien met de armen, alles om een goede zit te krijgen, zonder beugels rijden. Ik zie het nooit meer in beginnerslessen behalve dan op mijn oude manege (manege Bruin).
Dat vind ik wel een probleem, want hoe kun je je paard rechtrichten, in een goede balans rijden, een gelijke druk op beide teugels houden als je niet eens kunt zitten? Ik geloof niet dat je dat op moet lossen met allerlei hulpteugels, ik denk dat je dan eerst moet leren zitten.

Goed rijden is imo goed zitten, (in balans, rechtop, ontspannen armen, handen, rug en schouders, handen rechtop, benen aansluiten maar nooit klemmen) je paard begrijpen en rekening houden met zijn kunnen en gebreken, kritisch op jezelf zijn, en problemen kunnen begrijpen en oplossen, zonder symptoombestrijding.

Idd Tong uitsteken

Groetjes

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:40

creool schreef:
Mensen die niet merkgevoelig zijn of niet zien dat sommige merken wel degelijk van kwalitatief hoog niveau zijn zullen wel nooit begrijpen waarom er mensen zijn die erg met een bepaald merk meegaan. Er zijn nu eenmaal mensen die, wellicht uit principe, niet voor duurdere merken kiezen omdat ze bang zijn dat ze enkel voor het merk betalen.

Dat er mensen zijn die het niet erg vinden om voor een bepaald merk wat extra te betalen, ook al betaal je voor een deel voor de naam, dat zullen anderen wellicht nooit begrijpen...

Laat deze mensen maar leuk met materiaal werken die ze wellicht eerder zullen moeten vervangen dan de mensen die voor kwaliteit gaan.

Dat deze merken ook inspelen op de mode van nu vind ik alleen maar leuk, ik maak van de nood een deugd ook dat zullen sommigen wel niet begrijpen.. dan maar niet.

en omdat de levensduur langer is en men ook een keer wat anders wil, heb je door de jaren heen zo een complete verzameling bijv. dekjes Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:41

Ja, mensen die niet materialistisch zijn zullen nu eenmaal nooit door een deur kunnen met de materialisten.

Maar je hoeft niet neer te kijken op mensen die zich niet te buiten gaan aan spullen voor hun paard(en), en het betekent ook niet meteen dat ze hun paard(en) niet goed verzorgen of niet kunnen rijden.
Andersom betekent dure spullen niet automatisch dat paard(en) beter verzorgd worden of dat de ruiter beter rijdt...

En of je mode al of niet acceptabel vindt is persoonlijk, maar mode is natuurlijk nooit noodzakelijk en wordt daarom door sommigen als iets abstracts of absurds gezien. Zeker als het paard er als een bonte clown erbij loopt.
En, ik blijf erbij dat sommige dingen gewoonweg niet goed zijn voor het paard, met name sommige dingen die om de benen gedaan worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:43

Alane schreef:
en omdat de levensduur langer is en men ook een keer wat anders wil, heb je door de jaren heen zo een complete verzameling bijv. dekjes Clown

Er zijn er genoeg die binnen een jaar een hele verzameling dekjes en halsters aanleggen, ik heb daar absurde voorbeelde van gezien in topics op bokt. Gewoon voor de heb, en niks anders.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:51

Lusitana schreef:
Ja, mensen die niet materialistisch zijn zullen nu eenmaal nooit door een deur kunnen met de materialisten.
er zit een verschil tussen kunnen en willen..

Lusitana schreef:
Maar je hoeft niet neer te kijken op mensen die zich niet te buiten gaan aan spullen voor hun paard(en),

Zie het toch erder andeersom.. mensen die opkijken tegen anderen... neem jezelf eens als voorbeeld... wie kwam met de opmerking:"jullie met je kakdressuurzadels" ?
Lusitana schreef:
en het betekent ook niet meteen dat ze hun paard(en) niet goed verzorgen of niet kunnen rijden.

zelfde geldt ook andersom.. .. aleen werd hier neergezet, oa door ts dat dat wel zo was, en schijnen sommigen niet te begrijpen dat je ook alles kunt hebben.. en geld uitgeven voor extra spullen, en (prive)lessen en beter (leren) rijden
Lusitana schreef:
Andersom betekent dure spullen niet automatisch dat paard(en) beter verzorgd worden of dat de ruiter beter rijdt...

Daar kom jij telkens mee.. maar daar hebben anderen nog met geen woord overgerept

Lusitana schreef:
En of je mode al of niet acceptabel vindt is persoonlijk, maar mode is natuurlijk nooit noodzakelijk en wordt daarom door sommigen als iets abstracts of absurds gezien. Zeker als het paard er als een bonte clown erbij loopt.

kiezen bonte clown en ik voel me er goed bij of met verweerde bij elkaar gescharelde spullen omdat anderen zitten te miepen....

Lusitana schreef:
En, ik blijf erbij dat sommige dingen gewoonweg niet goed zijn voor het paard, met name sommige dingen die om de benen gedaan worden.
vind het erger als een eigenaar niet weet of hij/zij niet weet of het paard de hele maand te eten kan krijgen.... geen geld hebben voor passend harnachement... etc..
Dan laat mij mijn paarden maar in de beschermers zetten, en dat doe ik al heeeeeeel lang zo met mij paarden en er is er nog nooit 1 slechter van geworden, maar heeft al wel veel leed voorkomen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:55

Lusitana schreef:
Alane schreef:

Er zijn er genoeg die binnen een jaar een hele verzameling dekjes en halsters aanleggen, ik heb daar absurde voorbeelde van gezien in topics op bokt. Gewoon voor de heb, en niks anders.

ja en????? ook al koop ik 300 dekjes in het jaar... mag ik helemaal zelf weten.. mijn gezin en paarden komen er niets door tekort...
een ander verzamelt postzegels...

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:56

Lusitana schreef:
Ja, mensen die niet materialistisch zijn zullen nu eenmaal nooit door een deur kunnen met de materialisten. Deze opmerking vind ik wel heeeel bekrompen! Dus mensen die voor de duurdere merkartikelen gaan MET kwaliteit zijn materialisten??????? Jij snapt er werkelijk niets van!

ma·te·ri·a·lis·me (het ~)
1 leer dat de materie of de stof de enige begin- en eindoorzaak is van al wat bestaat
2 sterke gehechtheid aan geld en goederen

Misschien moet ik het je niet kwalijk nemen dat je het woord niet goed begrijpt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:04

Ik ken de betekenis van het woord.

Verder wens ik niet dat men persoonlijk wordt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:14

Lusitana schreef:

er wordt niemand persoonlijk..... is schijnbaar een dooddoener van jou.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:16

Alane schreef:
Zie het toch erder andeersom.. mensen die opkijken tegen anderen... neem jezelf eens als voorbeeld... wie kwam met de opmerking:"jullie met je kakdressuurzadels" ?

Er staat:"Ik rijdt tochten van zes uur door de bergen, dus ik weet wel wat lekker is voor mijn kont en ik zou denk niet zo´n rit kunnen maken in zo´n kakdressuurzadel waar jullie mee weglopen. Ik kan wel dressuur rijden op de zadels waarmee ik zo´n bergrit maak...
Wat je van een zadel eist is, nogmaals, erg individueel."

Even in de context laten aub. -Ik zie niet hoe dat met opkijken naar iemand te maken heeft.
Maar misschien wordt het deels daarvoor gedaan, dat men wil dat er tegen hen opgekeken wordt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:18

Alane schreef:
Lusitana schreef:

er wordt niemand persoonlijk..... is schijnbaar een dooddoener van jou.

Er staat letterlijk: "Misschien moet ik het je niet kwalijk nemen dat je het woord niet goed begrijpt."
Die "je" neem ik persoonlijk als het onder een quote van mij staat.
Het is geen dooddoener, het is mensen wijzen op de regels.
"dooddoener van jou" is ook persoonlijk Knipoog

Kunnen we weer door met het onderwerp?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:24

nee hoor niemand hoeft tegen mij op te kijken... ik ben niet bezig met andere mensen, ben enkel bezig voor mezelf en doe die dingen waar ik mij prettig mee voel....
Jij maakt je drukker om het uitgave patroon van anderen dan die mensen zelf.... en niet alleen het uitgavepatroon maar ook wat ze er voor kopen en je trekt dan de meest vreemdsoortige conclusies.....
Heb je ooit gereden met een goed passend dressuurzadel? stubben of passier springzadel?
ooit ankypads gebruikt? of dekjes van eskadron?
hoofdstellen gebruikt van stuebben?
bitten van sprenger of bijv. myler?
rijbroeken van pikeur, kentucky of cavallo en dan niet die sprint/economy modellen?
verschil gevoelt tussen lowbudget teugels en duurdere teugels?
gemerkt wat het verschil is tussen bijv. stuebben beugelriemen en zadelmarktbeugelriemen?

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:28

Alane schreef:
colette_007 schreef:
Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...

Je houd dan oog voor detail, het is niet alleen het setje maar ook een schone nette goedpassende broek, jas, handschoenen etc... maar ook een schoon paard...
Ik ben van mening dat het het paard alleen maar ten goede komt als mensen alert zijn op het totaal plaatje.
colette_007 schreef:
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...

Tja vaak kost kwaliteit geld, zijn er maar een paar merken die behoorlijke kwaliteit leveren en vaak staat daar dus een merknaam op Haha!
colette_007 schreef:
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
Je zegt het al zelf... vaak maar niet altijd Haha!
colette_007 schreef:
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...

ik weet niet o iets in of out is qua hulpteugel... wij rijden wel eens met een slof, een thiedemann geeft, mi teveel gewicht op de mond. Ik zie in mijn omgeving niets van dat soort hypes...
colette_007 schreef:
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
Lijkt mij strak overdreven....
colette_007 schreef:
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
je vergeet de jury met de vooroordelen
colette_007 schreef:
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...

sommigen zijn beperkt in hun mogelijkheden en kunnen...
colette_007 schreef:
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...

ooit van verkeer, drukte meer mensen ed gehoord? als ik vanuit mijn ervaring praat.. ik kon vroegah rustig met mijn paard door het dorp stappen.. dat lukt je nu nog amper... de zandwegen zijn al bijna omgebouwd tot snelwegen en snelheidsbeperkingen zijn er puur om een hogere bekeuring uit te schrijven...
colette_007 schreef:
kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig...
ik denk dat je verschrikkelijk overdrijft met bovenstaand...
colette_007 schreef:
Op concours hangen (wat betreft springen) er wel 3 teugels aan, in een B/L parcoursje..

nog niet gezien
colette_007 schreef:
men rijd met 4 verschillende bitten
mischien moet je je iets meer bezig houden met je eigen en minder op een ander letten Haha!
colette_007 schreef:
en heeft 30 verschillende 'setjes'...
jaloers????
colette_007 schreef:
Binden maar bandages om, terwijl ze eigenlijk nooit hebben nagedacht over de gevolgen wat betreft doorbloeding en efficientie van de bandages...
studies?

colette_007 schreef:
bij de dressuur rijden ze tijdens het inrijden met witte bandages, terwijl ze die in de ring gewoon af moeten doen... extra was Tong uitsteken Clown ...
moah zolang jij ze niet hoeft te wassen!!!!
colette_007 schreef:
peesjes zijn veel efficienter... gaan bij de dressuur met springschoenen inrijden... moeten ook af...
Rolleyes

colette_007 schreef:
Vervolgens hebben ze vaak ook nog comentaar op iedereen als je B rijdt en zijzelf Z, dan ben je toch duidelijk 'minderwaardig' ...
Ik moet mezelf ook vaak op de tong bijten als ik sommigen zie harken, en anderen zijn loslippiger Duivel
colette_007 schreef:
En rijden een B proef, met zweep & sporen...
Tja waarom zou nu iemand met spoor en zweep rijden... Lijst
colette_007 schreef:
Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc... Zo lijk je net een mummie (niet het beeld, maar dit rijd toch niet lekker je bent helemaal niet meer stabiel..)
eerst proberen dan roepen.... je hebt maar 1 lijf Haha!
colette_007 schreef:
rijden met enorm lange beugels, als een paard iets doet kunnen ze helemaal niks en liggen ze er meteen langs... terwijl ze comentaar hebben op iedereen met een 'spring' beugel..

Rolleyes

nja ik heb me tot nu toe maar even ingehouden.. ben benieuwd wat jullie ervan vinden....

[/quote]

haha,,mee eens Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:40

Alane schreef:
nee hoor niemand hoeft tegen mij op te kijken... ik ben niet bezig met andere mensen, ben enkel bezig voor mezelf en doe die dingen waar ik mij prettig mee voel....
Jij maakt je drukker om het uitgave patroon van anderen dan die mensen zelf.... en niet alleen het uitgavepatroon maar ook wat ze er voor kopen en je trekt dan de meest vreemdsoortige conclusies.....
Heb je ooit gereden met een goed passend dressuurzadel? stubben of passier springzadel?
ooit ankypads gebruikt? of dekjes van eskadron?
hoofdstellen gebruikt van stuebben?
bitten van sprenger of bijv. myler?
rijbroeken van pikeur, kentucky of cavallo en dan niet die sprint/economy modellen?
verschil gevoelt tussen lowbudget teugels en duurdere teugels?
gemerkt wat het verschil is tussen bijv. stuebben beugelriemen en zadelmarktbeugelriemen?

Zelf heb ik, als gezegd honderden verschillende zadels kunnen proberen, goed passend waren ze ook, want nooit drukplekken (ook al vermeld). Heb voorkeuren (schöntal), maar wil daarbij niet meteen beweren dat zadels van andere maak niet deugen. Rijbroeken alle soorten en maten gehad, nooit voorkeur gehad. Natuurlijk zijn er verschillen is sommige producten, maar die hangen lang niet altijd met de prijs samen, ook al gezegd.
En je punt is?

Prima als iemand van alles wilt verzamelen en dure spullen wil, maar men kan zich niet verschuilen achter "ik doe het voor mijn paard", want het paard maakt het niet uit of iets duur was (vooropgesteld, en daar gaan we van uit, dat het past en het is niet zo dat alleen "duur" of "merk" past) of in de mode is.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:49

Lusitana schreef:
Prima als iemand van alles wilt verzamelen en dure spullen wil, maar men kan zich niet verschuilen achter "ik doe het voor mijn paard", want het paard maakt het niet uit of iets duur was (vooropgesteld, en daar gaan we van uit, dat het past en het is niet zo dat alleen "duur" of "merk" past) of in de mode is.

Ik doe het voor mezelf.. al die leuke dingen kopen. ja, onder het motto: 'voor mijn paardje'. Tuurlijk voor mijn paard, want die dekjes leg ik niet op mijn eigen rug Tong uitsteken

IK vind het leuk als Bella er zo bij loopt, Bella zelf kan het niets schelen hoor.
HAAR maakt het niets uit of ze haar (eens)roze pruthalster om heeft met wandelen, of die dure leren met haar naam erin gegraveerd! Haha!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:56

Lusitana schreef:

Waarom mag ik niet persoonlijk worden?

Ik zie dat jij dat ook mag:
Citaat:
En je punt is?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:02

Alane schreef:
creool schreef:

Ja... en dat is dan weer HET grote nadeel van kwaliteit... he... wat lastig allemaal.. Clown Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:02

Als ik de kans had, kocht ik ook alles wat los en vast zat, puur voor de heb. Ik vind setjes leuk, ik hou van kwaliteitsspullen en van mooie dingen. Helaas kan ik mijn geld maar één keer uitgeven en ja, buiten de paarden heb ik ook nog een gezin en een hypotheek.

Ik koop dus niet zoveel als ik zou WILLEN, maar juist daardoor kies ik wel voor kwaliteit. Mijn dekjes zijn bijna allemaal van eskadron omdat die lang mooi blijven en niet vaal worden.
Mijn jas is ook van een goed merk omdat ik me niet ieder seizoen een nieuwe kan permitteren. Hetzelfde geldt voor mijn zadels en hoofdstellen etc. Ik geef liever één keer wat meer geld uit aan een kwalitatief goed produkt omdat dat langer meegaat.

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet meer zou WILLEN hebben Knipoog Haha!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:06

maikeltje schreef:
Ik koop dus niet zoveel als ik zou WILLEN, maar juist daardoor kies ik wel voor kwaliteit. Mijn dekjes zijn bijna allemaal van eskadron omdat die lang mooi blijven en niet vaal worden.
Mijn jas is ook van een goed merk omdat ik me niet ieder seizoen een nieuwe kan permitteren. Hetzelfde geldt voor mijn zadels en hoofdstellen etc. Ik geef liever één keer wat meer geld uit aan een kwalitatief goed produkt omdat dat langer meegaat.

Zo denk ik er ook over maar ja.. dan ben je wel materialistisch!!! (sorry wordt cynisch)

tsukuyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:11

colette_007 ik ben het met jou eens Tong uitsteken
EN het zijn altijd de zelfde die denken op wedstrijden dat ze de besten zijn allemaal van die arogante moeders kindjes van staad me settje wel bij me paard of zit me cap wel recht man je bent aan het paard rijden je doet niet mee aan een modellen shoot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:46

Ik begrijp werkelijk niet a) waar je je druk over maakt, tenzij de paarden er onder zouden lijden
b) hoe jij kunt weten wat al die mensen denken
c) op wedstrijd is het raadzaam er goed verzorgd uit te zien, aangezien je punten voor verzorging krijgt, en puntenaftrek als je er onverzorgd uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:48

tsukuyomi schreef:
colette_007 ik ben het met jou eens Tong uitsteken
EN het zijn altijd de zelfde die denken op wedstrijden dat ze de besten zijn allemaal van die arogante moeders kindjes van staad me settje wel bij me paard of zit me cap wel recht man je bent aan het paard rijden je doet niet mee aan een modellen shoot

-Het zijn meestal geen moederskindjes hoor Lachen Zo zie ik mezelf eigenlijk helemaal niet
-ik heb me ook nog nooit de beste gevoeld op een wedstrijd!
-ik let er wel op of het setje mooi staat
-en het is mss wel gewoon rete handig als je cap recht staat *LOL*

tsukuyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:48

Dan hoeven mensen niet zo arogant te doen als iemand zijn eerste wedstrijd rijd en anders als je een fout maakt met verzorgd uitzien let je daar volgende keer wel beter op