Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:42

Om heel eerlijk te zijn vind ik KS en rijden sowiso wel al een vraagstuk. Wie er ook op klimt.
Maar ik begrijp dat ik dat mis heb?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:47

Ja, ik vrees dat je het een beetje mis hebt.....

Er rijden tig paarden hoog (echt hoog!) in de sport met deze aandoening. Dat wil niet zeggen dat elk paard met KS geschikt is om hogerop te komen, er zijn er ook die helemaal afgekeurd worden en ook echt niet geschikt zijn om op te rijden. Dat is dus per paard verschillend.

Als je, net als Sis en ik, er op tijd bij bent en een gedegen behandelingstraject ingaat, is de kans wel groot (ligt uiteraard ook aan de leeftijd van je paard) dat hij er goed mee om leert gaan en jij dus ook. Wat ik bijvoorbeeld heb moeten doen, is mijn manier van rijden helemaal omgooien.....

Harm heb ik nu 3 jaar, waarvan anderhalf jaar in behandeling geweest. Ik zeg niet dat ie "klaar" is, want dat weet ik nooit maar goed dat weet iemand wiens paard een peesblessure (gehad) heeft, toch ook niet!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:50

Ja RK.Vanwege de KS staat ie onder regelmatige controle. Toen ik hem kocht wisten we trouwens niet dat hij KS had. Dit is later gediagnosticeerd maar aan de hand van de foto's konden ze wel zien dat hij dit al langer had dus van voor ik hem kocht. Hij heeft aquatraining gehad en omdat hem dit heel goed doet (is goed ook voor gezonde paarden hoor) blijf ik 1 keer per maand dit doen met hem. Terwijl de veeartsen al hebben aangegeven dat het niet meer nodig is.
Maar zelfs paarden met KS kunnen dus nog geschikt zijn voor iemand met overgewicht om op te rijden.
De veeartsen hebben me hem eerst zien rijden na die diagnose KS. En zij zien absoluut geen problemen. Ze hebben anderhalve maand geleden ook weer toestemming gegeven om te springen.
Zo goed gaat het dus met hem.

En Opala...ook KS paarden kunnen zeer geschikte paarden zijn.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:50

Stond er niet in Bit dat geen 1 paard meer dan 100 kilo kan dragen?
Ik kan me hierin wel vinden eigenlijk Ja
Als je de regel van 20% van het lichaamsgewicht vh paard neemt, krijg je dit:
een slank paard weegt 600 kilo. 20% hiervan =120 kilo. Naar mijn mening is dat echt teveel. Daarom ben ik het niet eens met die regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:51

Kijk, weer wat geleerd Lachen

Ik dacht dat rijden alleen mocht als het in mindere mate voorkwam en alleen maar VWNW, dus zeker niet opgericht.
En dat springen al helemaal niet mocht, niet eens vrijspringen zonder ruiter.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:52

Toad schreef:
een slank paard weegt 600 kilo. 20% hiervan =120 kilo. Naar mijn mening is dat echt teveel. Daarom ben ik het niet eens met die regel.

nou, dan ga ik maar dammen Haha!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:54

runningkawa schreef:
Kijk, weer wat geleerd Lachen

Ik dacht dat rijden alleen mocht als het in mindere mate voorkwam en alleen maar VWNW, dus zeker niet opgericht.
En dat springen al helemaal niet mocht, niet eens vrijspringen zonder ruiter.

Ik ben pas geleden met een vriendin op wedstrijd geweest. Zij rijdt SGW. Daar kwam ik een ruiter tegen met een paard met KS en zij crosst weer gewoon met dit paard. In overleg met de veearts. Dus niets is onmogelijk met een KS paard..(wil niet zeggen dat elk paard met KS kan springen hoor).
Alles wat ik nu doe met mijn paard is ism met de veearts. Ik rijd ook rustig weer buitenritten van 3 tot 4 uur of zo. Laatst vroegen ze (veeartsen) aan me of ik weer plannen had om op veluwe trail te gaan (deze heb ik nu 3 keer met hem gereden).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:58

Misschien een domme vraag, maar wat is ook alweer Kissing Spines??
Toad: geloof jij alles letterlijk wat in de bit staat?? Clown

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:59

Toad schreef:

Volgens mij heb ik ook zo iets gelezen en na het lezen heb ik direct het sommetje toegepast. toen kwam ik tot dezelfde conclussie dan jij.

ik heb voor mij zelf de conclussie getrokken dat wanneer je logisch nadenkt over het (type) paard dat je gaat rijden en hoe je rijdt (dus met verstand) het ook voor mensen met overgewicht mogelijk is te rijden en hun hobby uit te voeren. ondanks al de reactie van de negatievelingen onder ons mensen. er zijn voldoende paarden die 600+ wegen dus laat iedere ruiter toch in hun waarden.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:01

Kissing Spines is dat er een aantal ruggewervels te dicht tegen elkaar aan staan waardoor de doornuitsteeksels elkaar raken. Het komt in verschillende gradaties voor. Soms zijn de ruggewervels al met elkaar vergroeid. En bij andere zit er nog wel wat ruimte tussen maar niet genoeg.
Het is per paard verschillend wat je nog kan met een paard. Maar door je manier van trainen kun je het paard goed houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:03

SisLeone schreef:
Kissing Spines is dat er een aantal ruggewervels te dicht tegen elkaar aan staan waardoor de doornuitsteeksels elkaar raken. Het komt in verschillende gradaties voor. Soms zijn de ruggewervels al met elkaar vergroeid. En bij andere zit er nog wel wat ruimte tussen maar niet genoeg.
Het is per paard verschillend wat je nog kan met een paard. Maar door je manier van trainen kun je het paard goed houden.

Okee, bedankt Lachen
Weer wat geleerd.
Hoe merk je dat aan je paard?
In bewegingen, omgang?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:41

Beweging én omgang. Harm heeft waarschijnlijk in de zomer van 2004 een schuiver gemaakt op de wei. Ik had hem daar, omdat ik m pas sinds september had, een paar maanden opgemikt om even lekker bij te komen. Dat is dus finaal mislukt, wat vermagerd en vooral qua spieromvang vreselijk ingevallen kwam hij eraf, lusteloos en traag. Bloed laten prikken, bloedarmoede, behandeld en toen begon voor mij de ellende pas goed. STaken, op de rem, nijdig, oren in de nek etc. etc. eigenlijk gedrag waarvan ik zei, nee dat is niet Harm! Fysio erbij gehad maar weinig verbetering (dacht toen nog beetje slap van de wei). Dus naar kliniek gegaan (Wassenaar, Raaphorst) en daar waren ze er binnen een half uur achter.

T grappige van Harm is, dat hij altijd rad gelopen heeft, geen dag kreupel geweest. En nog altijd loopt hij beter op snoeiharde ondergrond (liefst asfalt als het aan hem ligt) dan op mulle bodem. Om nog maar een vooroordeel weg te nemen, Harm draaft lange stukken over geasfalteerde paden en loopt dan nog heerlijk met zijn neus naar beneden. Uit eigen vrije wil, want ik rij buiten nooit met de teugels erbij.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:44

Je paard mankeert wat, maar je leert je paard anders te rijden, en dan heeft je paard nergens meer last van Gestoord . Er zit - hoe je het wendt of keert - een verzwakking in die paardenrug, dus elke kilo meer zal extra belastend zijn voor het paard.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:49

Ja maar als je zo begint, dan is geen enkel paard geschikt....

Peesblessure gehad? Mag minder belast worden, doe maar weg
Schiefel? Minder belasten, doe maar weg
Bloedneus? Vast van te zware inspanning, doe maar weg

Kortom, onzin dus. Zoals je kunt lezen is Harm net als die van Sisleone onder goede begeleiding van een gerenommeerde kliniek. Denk dat ik hun oordeel toch maar iets zwaarder laat wegen dan het jouwe.......als we het dan toch over gewicht hebben!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:50

Niet als je hem leert zijn rug goed te gebruiken en op die manier zijn spieren aan te sterken.
Zoals elke ruiter weet komt de grootste druk en belasting op de spieren en niet op de wervels.
En dus kan je de druk van de wervels verlichten door de spieren goed te trainen.

Edit: was een reactie op opala Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:54

Tja de meningen zijn verdeeld, ben benieuwd welke aandoeningen nog meer afgedaan kunnen worden als verwaarloosbaar Huilen .

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:55

Wie heeft het over verwaarloosbaar???? Ik praat verdorie over een revalidatieperiode van anderhalf jaar hoor!!!! Ik vind je raar reageren, je hebt zelf zeker paarden die nooit wat mankeren?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:03

opala schreef:
Tja de meningen zijn verdeeld, ben benieuwd welke aandoeningen nog meer afgedaan kunnen worden als verwaarloosbaar Huilen .

Als ik het afdeed als verwaarloosbaar dan liet ik hem niet elke maand checken in de aquatraining door een veearts. Dan had ik hem naar de slacht gebracht en een nieuwe gekocht. Was in ieder geval goedkoper uit dan.
En net als Daf heb ik er een lange revalidatie periode opzitten.
Laatst bijgewerkt door SisLeone op 26-09-06 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:04

opala schreef:

Verward
De meeste aandoeningen zijn met rust te genezen of te verminderen.
Een rijstijl omgooien kan ook, zodat de spieren beter getraind worden (zie bovenstaand verhaal).
Dus als mijn paard (heb er geen , maar het idee) een pees scheurt kan ik 'm af laten maken in jouw ogen.
Alleen omdat hij dan toch niks meer kan dragen?

Ik zou alle mogelijke manieren doen om te zorgen dat hij kan genezen en revalideren.
Míts hij geen pijn heeft.
Daarom zou hij onder strenge controle van een VA staan.
En als hij hersteld is, en de VA zegt dat ik er mee aan het werk kan zou ik dat ook doen.

Tenslotte is híj degene die er verstand van heeft en niet zomaar iemand van bokt... Verward

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:06

Moderatoropmerking:
Graag weer ontopic verder. Een KS of andere aandoeningen discussie kan elders op het forum gevoerd worden. Ga een beetje respectvol met elkaar om en met de keuzes die iemand maakt

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:08

Ik denk dat er genoeg paarden te vinden zijn die inderdaad nooit wat mankeren. Het is niet normaal dat paarden om de haverklap een peesblessure zouden hebben. Wanneer een paard last zou hebben van regelmatige peesblessures kan het ook verstandiger zijn om een paard minder te belasten.

Het kan best zo zijn dat het paard je gewicht goed kan dragen. Als je de stelregel van 20% van zijn eigen gewicht dragen aanhoud. Een paard wat goed ontwikkelde spieren heeft kan ook zeker meer dragen dan een paard dat dit niet heeft. Dus ik ga echt niet zeggen dat je te zwaar bent voor je paard.

Maar voor je paard is het absoluut makkelijker om iemand van 70 kg te dragen dan iemand van 130 kg.

Jij loopt ook heel wat makkelijker met een rugzak van 10 kg dan 1 van 20 kg. Ook al kan je beide wel dragen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:08

In mijn ogen is dit toch nog ontopic?
Aangezien het juist gaat om het feit wel of niet te rijden op een paard met KS of een andere blessure.
En zeker wel of niet met een zwaardere ruiter.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:14

lindsey schreef:
Ik denk dat er genoeg paarden te vinden zijn die inderdaad nooit wat mankeren. Het is niet normaal dat paarden om de haverklap een peesblessure zouden hebben. Wanneer een paard last zou hebben van regelmatige peesblessures kan het ook verstandiger zijn om een paard minder te belasten.

Het kan best zo zijn dat het paard je gewicht goed kan dragen. Als je de stelregel van 20% van zijn eigen gewicht dragen aanhoud. Een paard wat goed ontwikkelde spieren heeft kan ook zeker meer dragen dan een paard dat dit niet heeft. Dus ik ga echt niet zeggen dat je te zwaar bent voor je paard.

Maar voor je paard is het absoluut makkelijker om iemand van 70 kg te dragen dan iemand van 130 kg.

Jij loopt ook heel wat makkelijker met een rugzak van 10 kg dan 1 van 20 kg. Ook al kan je beide wel dragen.

Kan best wel zijn dat hij het dan makkelijker heeft maar het gaat erom of hij het aan kan en dat kan hij. (ik weeg nu geen 130 kg meer maar ik heb hem wel heel lang gereden terwijl ik dit gewicht woog)

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:15

Laten we het eens over iets anders hebben, ruiters met ondergewicht!

Het is natuurlijk niet goed als een veel te zwaar persoon op een kleine pony gat rijden. En geloof me, ik heb ooit een ruiter gezien die zoveel overgewicht had dat er nog maar 1 knoop van haar rijsjjasje dichtkon! Dat is natuurlijk niet goed voor je paard.
Maar we moeten ook niet doorslaan. Als je op marktplaats de advertenties ziet van sommige meisejs die een verzorgpony willen dan schrik je ervan!
Laatst een advertentie

"ik ben 183 lang en weeg 48 kilo" (!!!!!)

Ik heb degene die de advertentie zette gemaild of ze zich niet vertypt had, dat er eigenlijk 58 of 68 kilo moest staan, of dat ze toch korter was, maar dat was niet het geval.
Dit is wel een heel extreem geval maar heel veel meisjes die zulke advertenties zetten zijn extreem dun. En dat hoeft dan ook weer niet!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:17

Boev schreef:
ik heb ooit een ruiter gezien die zoveel overgewicht had dat er nog maar 1 knoop van haar rijsjjasje dichtkon! Dat is natuurlijk niet goed voor je paard.

Dus als haar jasje een paar maten groter was en alle knoopjes konden dicht was het wel oke? Clown (sarcasme!!!)