Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Toad schreef:Stond er niet in Bit dat geen 1 paard meer dan 100 kilo kan dragen?
Ik kan me hierin wel vinden eigenlijk
Als je de regel van 20% van het lichaamsgewicht vh paard neemt, krijg je dit:
een slank paard weegt 600 kilo. 20% hiervan =120 kilo. Naar mijn mening is dat echt teveel. Daarom ben ik het niet eens met die regel.
runningkawa schreef:Kijk, weer wat geleerd
Ik dacht dat rijden alleen mocht als het in mindere mate voorkwam en alleen maar VWNW, dus zeker niet opgericht.
En dat springen al helemaal niet mocht, niet eens vrijspringen zonder ruiter.
Toad schreef:Stond er niet in Bit dat geen 1 paard meer dan 100 kilo kan dragen?
Ik kan me hierin wel vinden eigenlijk
Als je de regel van 20% van het lichaamsgewicht vh paard neemt, krijg je dit:
een slank paard weegt 600 kilo. 20% hiervan =120 kilo. Naar mijn mening is dat echt teveel. Daarom ben ik het niet eens met die regel.
SisLeone schreef:Kissing Spines is dat er een aantal ruggewervels te dicht tegen elkaar aan staan waardoor de doornuitsteeksels elkaar raken. Het komt in verschillende gradaties voor. Soms zijn de ruggewervels al met elkaar vergroeid. En bij andere zit er nog wel wat ruimte tussen maar niet genoeg.
Het is per paard verschillend wat je nog kan met een paard. Maar door je manier van trainen kun je het paard goed houden.
opala schreef:Tja de meningen zijn verdeeld, ben benieuwd welke aandoeningen nog meer afgedaan kunnen worden als verwaarloosbaar.
opala schreef:Tja de meningen zijn verdeeld, ben benieuwd welke aandoeningen nog meer afgedaan kunnen worden als verwaarloosbaar.
lindsey schreef:Ik denk dat er genoeg paarden te vinden zijn die inderdaad nooit wat mankeren. Het is niet normaal dat paarden om de haverklap een peesblessure zouden hebben. Wanneer een paard last zou hebben van regelmatige peesblessures kan het ook verstandiger zijn om een paard minder te belasten.
Het kan best zo zijn dat het paard je gewicht goed kan dragen. Als je de stelregel van 20% van zijn eigen gewicht dragen aanhoud. Een paard wat goed ontwikkelde spieren heeft kan ook zeker meer dragen dan een paard dat dit niet heeft. Dus ik ga echt niet zeggen dat je te zwaar bent voor je paard.
Maar voor je paard is het absoluut makkelijker om iemand van 70 kg te dragen dan iemand van 130 kg.
Jij loopt ook heel wat makkelijker met een rugzak van 10 kg dan 1 van 20 kg. Ook al kan je beide wel dragen.
Boev schreef:ik heb ooit een ruiter gezien die zoveel overgewicht had dat er nog maar 1 knoop van haar rijsjjasje dichtkon! Dat is natuurlijk niet goed voor je paard.