Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:14

Ik hoef het paard niet te kennen om te zien dat het diens bewegingen niet volledig afmaakt en daar ook de kans niet voor krijgt omdat TS te véél in dat ene filmpje wil laten zien.
Ga er vanuit dat het in thuistraining veel kalmer en rustiger er aan toegaat.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:33

U herhaalt zich want juist dat, heb ik tegengesproken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:52

Hier een filmpje van een paar maanden geleden aan de lange lijnen.

Stond met 1 hand te filmen met 2 losse lijnen dus qua training stelt het niets voor maar hier is wel zichtbaar dat als ze niet hard(er) draaft ze ook niet ruim ondertreed als zij daar niet toe geprikkeld wordt.

Blijkbaar is dit een prettige beweging. Ik weet het niet. De zadelmaker en de fysio was iig erg tevreden over haar bespiering/soepelheid t.o.v. de laatste keer dat ze haar zagen.

Ik denk niet dat de pas "niet af maken" specifiek door mij komt :n en ik vind dat ze al erg vooruit gegaan is qua lichaamsgebruik (ook aan de longe maar daar heb ik geen video van helaas) en gangenwerk.

Je geeft me wel een beetje de indruk dat ik "zomaar wat zit te doen" maar dat is niet zo.

Ik rijd een 5 jarig paardje die een half jaar geleden nog geen 2 passen correct kon wijken. Ik ben sinds kort begonnen met de hulpen voor travers/renvers/appuyement en ik juich haar alleen al toe op het feit dat ze probeert de juiste oefening te doen bij de (lichte) hulpen die ik geef. Meer lengtebuiging e.d. zijn we in stap en stukjes in draf al mee bezig op speelse wijze.

Een baby leert ook eerst omrollen, zitten, kruipen, opstaan en dan pas lopen. Zo geld dat ook voor leren tekenen, schrijven enz.

De eerste die opstaat en gelijk al genoeg evenwicht heeft om de hele dag te gaan lopen moet ik nog tegen komen. (Oke een paard vermenselijken is niet fair.. maar ik zie het wel zo.)

Waarom mag ze niet eerst even zelf uitzoeken waar die benen heen moeten? Moet het dan allemaal direct perfect zijn? Vergeef me want ik vind feedback juist heel fijn en waar ik denk dat ik iets aan heb neem ik absoluut mee maarre.. zoals eerder gezegd. Rome is niet in 1 dag gebouwd.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-09-16 13:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:11

Kadankovitch schreef:
Hier moet ik duidelijk tegensreken: S_en_Z heeft volgens mij de hele video geduld getoond. Aangezien niemand dit paard kende uit de tijd voor dat zij het dier ging rijden, is het onmogelijk te stellen dat zij meer of minder geduldig had moeten zijn. eens iets te zien van driftige of ongeduldige hulpen. Ook de ontspanning was meer dan voldoende.

Ik zie het ook zo..Denk dat er maar weinig zijn die dit zo " na" rijden.. Ik zie veel ontspanning en t lijkt igg zeer ongedwongen.
Vind ik mooi om te zien..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:15

S_en_Z, ook ik ben onder de indruk van de ontspannen, gerichte manier waarop je met dit jonge paard werkt.

Die gangen komen wel, dat is op dit moment niet de prioriteit, maar een leuke bonus die voortkomt uit correct werk. Geef je paard tijd en doe verder zoals je bezig bent. Kritisch denken en af toe afstand nemen en naar jezelf kijken is inderdaad nodig, maar dat doe je, anders was je hier niet gekomen.

Knap!
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 22-09-16 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:17

Okee, I rest my case en ga weer in de meeleesmodus. Mijn kanttekeningen worden in het geheel niet opgevat zoals ik ze bedoeld had.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:19

En deze video toont dat het paard zelf nog niet de passen helemaal afmaakt en niet u schuld is dat het zij dat doet. De merrie heeft trouwens een heel fijn achterbeen gebruik dat best een belofte inhoudt. Gezien de voorgeschiedenis waar zij waarschijnlijk meer bezig was met 'stoeien', heeft ze ook niet geleerd haar potentieel te ontplooien.

Ik heb er nog even aan toegevoegd; u hebt hiermee een zeer goed paard onder handen. Ik wens u veel succes.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 22-09-16 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:21

terpentijn schreef:
Okee, I rest my case en ga weer in de meeleesmodus. Mijn kanttekeningen worden in het geheel niet opgevat zoals ik ze bedoeld had.

Terpentijn in begrijp wat je bedoelt hoor, maar ik denk dat S_en_Z dat weet, want ze vermeldt zelf dat ze meer vroeg in dit filmpje dan ze gewoonlijk doet.

Dat de pas vrij kort is, had ik ook gezien, maar dat heeft volgens mij enkel met jeugdigheid te maken en niet met het overhaasten in de training aangezien ze die zijgangen nog niet vaak vraagt.

Daarbij vind ik het paard in de zijgangen zeer ontspannen en ruim, niet korter dan in de gewone draf, dus veel verkeerd doe je er in mijn ogen niet mee.

edit: ik denk dat jouw post veel negatiever geïnterpreteerd wordt dan hij bedoeld was, je wilde juist zeggen dat je gelooft dat het paard nog beter loopt in gewone trainingen, dat is een compliment.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 22-09-16 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:23

@Terpentijn. Nee hoor meneer ik had ze zeker wel goed begrepen. Wij verschillen alleen grondig van mening, dat is alles. En dat u met mij van mening verschilt vind ik helemaal niet erg of zelfs belangrijk. Het was zeker niet de bedoeling u diep in uw ziel te raken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:27

S en Z, met de lijn achter de achterhand langs activeer je beter de achterhand ( onmogelijk als je staat te filmen hoor om t zo te doen)..zodra ze meer gaat zakken aan die dubbele longe krijgt ze ook meer ruimte in de beweging ( de lange rugspier kan dan ontspannen )..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:35

pol1 schreef:
S en Z, met de lijn achter de achterhand langs activeer je beter de achterhand ( onmogelijk als je staat te filmen hoor om t zo te doen)..zodra ze meer gaat zakken aan die dubbele longe krijgt ze ook meer ruimte in de beweging ( de lange rugspier kan dan ontspannen )..

Klopt, daar hangt ie normaal ook maar omdat ie met filmen zo laag kwam (over de grond sleepte) heb ik hem er even overheen gegooid (het was destijds al een overwinning op zich dat ze aan die kant van de baan bleef lopen.. ze heeft me een aantal keer de hele baan doorgesleurd, niet alleen onder het zadel maar ook aan de longe dus daarom het filmpje destijds haha)

Heb hem ook een keer achter de billen langs gedaan en terug door de longeersingel aan de binnenkant zodat ik 2 lijnen kort bij elkaar had en een stukje met 1 hand kon filmen maar dat ervaarde ze toen nog als heel onprettig. Daarom deze keuze :=

Dit filmpje was van een paar maanden terug. Denk dat ik haar toen een maandje deed ong. Inmiddels loopt ze stofzuigerend (dat is iets overdreven maar wel lekker relaxed en lang laag) aan de dubbele lijnen :) ik weet dat je er nog veel meer mee kunt bereiken maar ik kan beter rijden dan longeren :P

Ik hoef ook eigenlijk niet te longeren want ik rijd maar 3 dagen per week. De overige dagen wordt ze gelongeerd door de eigenaresse of heeft ze rust.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:54

Ja ieder zo zn ding..Ik kan beter longeren.. soms denk ik jammer is dat maar t is zoals t is..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:12

@Terpentijn,
Ieder zijn mening is welkom in dit topic, ook wanneer je het niet met elkaar eens bent.. dus laat je daar niet door onthouden :)

@Pol1,

Zo erg kan het toch niet zijn?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:15

Nee zeker niet maar heb gewoon meer feeling aan de longe dan zie je de dingen natuurlijk ook beter!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:34

pol1 schreef:
Ja ieder zo zn ding..Ik kan beter longeren.. soms denk ik jammer is dat maar t is zoals t is..

Maar waarom zou dat jammer zijn? De meesten hebben één punt waarin ze beter zijn dan de andere punten of facetten van het werken met paarden. Het is toch juist mooi dat u ook plezier hebt in het werk naast het paard als het rijden om de een of andere reden een keer niet gaat? Ik ken een leger van mensen die alles van paarden uit hun leven hebben gebant omdat ze niet meer konder [wedstrijd-]rijden. Dat vind ik pas echt jammer [voor hen].
Ik heb mijn longeren moeten ontwikkelen omdat ik vaker niet in staat was om te rijden. Nu zie ik dat als een extra instrument om verder te komen in de africhting van sommige [niet alle] paarden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:05

Ik vind het longe filmpje alles behalve fijn. Ik zie een strak paard, geen tot weinig ontspanning en afgebroken beweging.

Ik zie graag een paard los in de rug tijdens het longeren. Liever de neus eruit en lekker swibgend dan op die manier. Ik zie geen toegevoegde waarde aan de dubbele lijnen als het dier geen ruinte krijgt om te zakken/ontspannen. Dan kun je hem ook bijzetten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:08

Ik vind de manier van 'bijzetten' niet fijn op het flimpje, geen prettig beeld imo (edit: beetje onduidelijk, maar bedoel de manier van bevestigen van de longe). Paard kan amper wat met het hoofd behalve in de houding lopen waar de lijn toe dwingt en is strak en niet ontspannen. Dubbele lijnen vind ik zelf fijn werken maar op deze manier vind ik het niet zoveel toevoegen.

Edit 2: sorry spuit elf ik zie dat DarkoFoitzik me al voor was :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:26

Ik vind het rijfilmpje prettig om naar te kijken: beetje gehaast, maar wel vriendelijk gereden. Het longeerfilmpje vind ik echt niet leuk om te zien: de neus kan er niet uit en heb wel het idee dat het paard juist zoekt naar meer met de neus naar de grond en langer over de rug worden... en dat lukt niet omdat de voorkant te strak/kort vast zit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:33

Zoals ik al eerder aangaf heb ik haar alleen even zo ingespannen om een stukje te filmen dat ze aan die kant van de baan bleef :+ hier kreeg ze LICHTE tegendruk van de terugspanning (ik had absoluut géén druk op de lijnen totdat ze een stuk wegliep naar de hoefslag) maargoed.. ik voel de aandrang mijzelf te verdedigen omdat er onterecht gesuggereerd wordt dat ik het paard strak heb opgeknoopt..

Dit is de reden dat ik voor lange lijnen heb gekozen: Door de baan heen stappen omdat ze onder het zadel staakte/omdraaide omdat ze niet door de baan heen wou en door niets telkens wegsprong. Als zij wegsprong kneep ik me aan in het zadel en ontplofte ze (spanning op spanning). Mede hierdoor is ze nu zo braaf.

(Zoals je ziet. Niet teruggespannen. Alleen door de singel rechtstreeks naar het bit) en dan op de volte hing 1 lijn achter haar billen langs.

Verder zeg ik ook dat ik slecht ben in longeren. Heb ik geen woord over gelogen. Gelukkig hoef ik dat ook niet te doen, dat wordt voor me gedaan.

Maar ik ben het er mee eens dat het er absoluut niet fijn en ontspannen uit ziet hoor. 4 Maanden geleden bestond ontspanning nog niet in haar koppie. Niet onder het zadel/aan de longe of in de omgang.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:46

Mijnheer Kadankovitch,
Stel voor U hebt een jong redelijk getalenteerd paard dat gedurende 2 jaar netjes ingereden is.
Zou U ons het verschil kunnen omschrijven in dat wat we als ruiter voelen tijdens een progressieve overgang van arbeidsdraf naar arbeidsstap indien het paard met de neus omstreeks 20cm voor de loodlijn loopt, met de neus omstreeks 5cm voor de loodlijn en met de neus omstreeks 20cm er achter?
Ik bedoel het elementaire verschil van de gehele fysieke ervaring.
Dat moet in een paar woorden kunnen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:47

Simpelman schreef:
Mijnheer Kadankovitch,
Stel voor U hebt een jong redelijk getalenteerd paard dat gedurende 2 jaar netjes ingereden is.
Zou U ons het verschil kunnen omschrijven in dat wat we als ruiter voelen tijdens een progressieve overgang van arbeidsdraf naar arbeidsstap indien het paard met de neus omstreeks 20cm voor de loodlijn loopt, met de neus omstreeks 5cm voor de loodlijn en met de neus omstreeks 20cm er achter?
Ik bedoel het elementaire verschil van de gehele fysieke ervaring.
Dat moet in een paar woorden kunnen.

Geachte Heer,
Uw vraag verbaast mij. Ik weet ook niet of ik mij gevlijd moet voelen, of argwaan moet koesteren. Één antwoord kan ik met absolute zekerheid geven: Ik ben niet in staat op uw vraag in een paar woorden te antwoorden.
De gestelde materie te complex en bevat teveel onbekende factoren. Ook getalenteerde paarden die goed zijn opgeleid, kunnen zeer verschillend aanvoelen, bepaald door hun specifieke bouw, motorische aanleg en karakter. Bovendien voel ik persoonlijk erg veel. Mijn evenwicht, mijn zit, mijn benen en mijn armen. De drie posities die voorgeeft kunnen bij verschillende bouw, aanleg èn karakter een totaal ander effect hebben op een paard. Onmogelijk om dit allemaal te omschrijven.
Ik zou moeten vervallen in grove vereenvoudiging en u weet hoe ik daarover denk: dat heeft meestal en vooral het effect dat men NIET het juiste en realistische beeld krijgt. Een complex gegeven [in dit geval te vergelijken met 12 dimensioneel schaken] in een paar woorden uitdrukken leidt onvermijdelijk tot onjuistheden. Overigens denk ik dat de mensen hier best een meer uitgewerkte uitleg kunnen begrijpen. Hooguit kan de wil daartoe ontbreken.
Bovendien zie ik het nut niet in van deze exercitie.
Sorry op deze vraag niet op de door u gewenste manier kan antwoorden. Wellicht zijn er hier personen die dit wel kunnen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:56

Wanneer U op deze vraag geen eenvoudig antwoord kunt geven dan stel ik dat U geen enkele persoonlijke rijkunstige deskundigheid hebt.
Er is namelijk iets elementairs aan te duiden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:59

Nou Simpelman, ik vind dit ook een moeilijke vraag eerlijk gezegd en ik vind dit nogal een aantijging die je nu maakt, met of zonder U geschreven.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:00

Simpelman schreef:
Wanneer U op deze vraag geen eenvoudig antwoord kunt geven dan stel ik dat U geen enkele persoonlijke rijkunstige deskundigheid hebt.
Er is namelijk iets elementairs aan te duiden.

En zou u ons dan eventueel kunnen verrijken met UW rijkunstige deskundigheid, mijnheer Simpelman?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:13

Terpentijn, niet alleen meelezen. M.i. zijn jij en S_Z het eigenlijk simpelweg eens, met dit verschil dat zij de voorgeschiedenis exact kent en jij 'blanco' reageert.

Juist ontzettend leuk om de verschillende meningen na te lezen.