Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Awwijk24

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:20

Ik weet dat een afvaltraject maanden duurt. Na dat ik mijn rug brak moest ik ook afvallen. Maar ben het wel aangegaan. 1 voor mijn eigen gezondheid omdat ik weet dat als je er niks aan doet er 7 maand later weer 5 kilo bij aan zit en 2 voor de paardensport. Tis ieder zijn eigen keus om tijd te investeren in zichzelf maar aangezien het topic over te zwaar voor t paard gaat. Ik snap überhaupt niet waarom mensen te zwaar willen zijn (nogmaals ziektes en slecht werkende organen daar gelaten). Ik las vanmorgen een artikel dat in Nederland gemiddeld 73% van de gezinnen 3x per week frituur eet. Ik dacht toen gelijk aan dit topic!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:03

Ik reageer eigenlijk nooit op dit soort topics, ik vind het onderwerp wel interresant en ook zeker wel goed dat dit aangekaart wordt maar vaak ook wel aanvallend overkomen.
Ik ben zelf een zwaardere(geen obesitas) ruiter, ik kan rijden en zit mijn paard niet in de weg. Juist omdat ik de lichtste niet ben kies ik mijn paarden daarop uit. Geen kleine iele paarden of pony's dus. Ik rijd nu een flinke Gelderse en die kan mij prima houden, wordt regelmatig gecontroleerd en hij heeft nergens last van. Daarnaast sport ik flink en let op mijn eten. Het is toch een kwestie van logisch nadenken??
Iedereen moet zelf weten wat ze op hun paard laten qua gewicht, dat is hun goed recht maar ik heb wel het idee dat men tegenwoordig wat doorslaat. Paarden zijn niet van suiker en kunnen best wel wat hebben hoor. Ik vind het wel goed dat steeds meer maneges een gewichtslimiet hanteren.

En betreft ruiters en hun gewicht: het is heel lastig om te zien wat iemand weegt. Ik zie er slanker uit dan ik weeg en sommigen zien er weer zwaarder uit dan dat ze werkelijk zijn. Best wel tricky om er iemand op aan te spreken. Ik vind wel dat op een bepaald gewicht je jezelf wel moet afvragen wil ik dit mijn paard wel aandoen? Maar ja...voor wat voor gewicht geldt dit?

Het is een lastig onderwerp en dat blijft het ook denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:31

Awwijk24 schreef:
Ik snap überhaupt niet waarom mensen te zwaar willen zijn
Denk jij daadwerkelijk dat er gezonde slanke mensen zijn die denken;"Goh, ik wil zo graag dik en te zwaar zijn, laat ik mij vanaf morgen eens gaan volproppen met ongezonde troep"?
Het is geen kwestie van willen, maar vaak van letterlijk niet kunnen.
En ja, er zijn vast ook genoeg mensen bij wie het daadwerkelijk door teveel eten komt, maar voor die mensen kan dat net zo goed een troost zijn zodat ze tijdens het eten even niet denken aan alle ellende die ze hebben doorstaan.
Emotie-eten is ook ziekte, dat doe je niet omdat je zo geweldig in je vel zit.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je als je werkelijk 150 kilo weegt, je op een paard moet gaan zitten.
Maar er zit een verschil tussen overgewicht en overgewicht.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:53

Ik vind 100 kg de absolute grens.
Evenals mensen die niet correct in een zadel passen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:58

Ik zie ook nog een daadwerkelijk verschil tussen 80 kilo bij iemand van 1.55 en 1.80. Het verschil in lichaamsvet moet bij de kleine persoon zoveel meer in de weg zitten en soepel bewegen enorm beperken.

Hier heb ik geen bewijzen oid voor, maar als je ziet welk BMI daar bij hoort en bijhorende gezondheidsrisico´s kan het niet anders zijn dan dat paardrijden met een hoog BMI zwaarder is voor mens en dier.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:02

Ik vind bmi zo'n onzin.. Je lengte en je gewicht.. Maar dat gewicht uit verschillende soorten massa's kan bestaan wordt hier totaal niet in meegenomen.. Iemand met een bmi van 25 met een vetpercentage van 38% zal een paard waarschijnlijk meer in de weg zitten dan iemand met een bmi van 25 met een vetpercentage van 28% .. Waarom? Omdat spieren een kleinere omvang hebben dan vet en omdat vet niet meebeweegt zoals spiermassa dat doet.

Wil niet zeggen dat je met een lager vetpercentage een paard niet in de weg kan zitten.. En dat een bmi van 25 dan ineens perfect is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:20

BMI heb ik ook niet zo veel boodschap aan.
Ik heb volgens die berekening overgewicht. Als ik in de spiegel kijk zie ik dat niet :+

Ben het met je eens dat lengte medebepalend is overigens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:34

73% 3 keer in de week frituur?
Persoonlijk heb ik moeite omdat te geloven.
Ken echt geen vrienden en familie die dat doen.
Oke ook geen obese mensen in de mensenkring om ons heen.
Maar 73 is wel erg hoog.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:58

bruintje123 schreef:
73% 3 keer in de week frituur?
Persoonlijk heb ik moeite omdat te geloven.
Ken echt geen vrienden en familie die dat doen.
Oke ook geen obese mensen in de mensenkring om ons heen.
Maar 73 is wel erg hoog.

Ik heb overgewicht en eet hooguit 3 x per jaar frituur :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:01

Wij hebben niet eens een frituurpan.
Als we al eens frietjes of een frikandel eten, gooien we het in de oven.
Ik ken ook niemand die zo vaak frituur eet, heb ook moeite om dat te geloven.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:03

Hier ook.. Zijn ongetwijfeld gezinnen die dat doen maar 73% is wel erg veel. Ik ken ook niemand die dat doet. Wij max 1 keer per week maar 1 keer per 2 of 3 weken komt vaker voor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:06

73% klinkt voor mij ook erg hoog. Zeker als het alleen om frituur gaat als je andere afhaal ook zou meerekenen zou ik het direct geloven.
Maar verder hoeft ongezond eetpatroon ook niet direct te zeggen dat je overgewicht hebt. Als je daarnaast heel veel beweegt of het is het enige wat je die dag eet wordt je er ook niet dik van.

Verder ben ik het wel eens met wat Amaryllis zegt. Het vetpercentage zou voor mij toch ook meetellen.
En dat heeft ook wel te maken met eigen ervaring. Het gaat me toch allemaal een stuk makkelijker af als je geen overtollige kilo's meeneemt op het paard. En dan praten we natuurlijk niet over 5 kilo of 10 kilo. Want dat zal het verschil niet zo maken.
En dat wil inderdaad niet zeggen dat je zonder vetpercentage je paard niet in de weg kan zitten maar naar mijn idee zit je het paard wel minder in de weg. Zeker als we over dezelfde ruiter praten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:16

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:03

73% is ook veel, geen idee hoe betrouwbaar zo'n artikel is maar schok et wel van. En tuurlijk kennen we geen mensen die dat doen. Neem aan dat mensen die zo vaak ongezond eten dat niet in een spandoek aan de deur hebben hangen. Net zoals mensen die gezond eten daar ook niet mee te koop lopen. Denk niet dat je buren,vrienden of familie je op gaat bellen om te zeggen dat ze weer patat eten.

Anyway geen idee of t waar is maar vond het iig belachelijk veel!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:14

Wat is de reden dat jockeys in hun beugels staan tijdens een race?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:25

Ik eet wél 3x per week friet (als het niet meer is), sport niet, heb een hoog vet percentage én sinds kort eindelijk geen ondergewicht meer. Alles kan :+ (Oftewel voedsel, sport en vet/gewicht staan redelijk los van elkaar)

Maar alsnog vind ik het slecht als mensen met overgewicht (voor hun paard/pony) opstappen. Ook als het paard 'stevig' is (kul argument) of goed bespierd.
Niemand is met plezier dik, maar het paard is ook niet met plezier ons rijdier.

Ben benieuwd. 73% 3 x pw friture lijkt me niet kloppend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:42

Misschien is een paard niet uit zichzelf ons rijdier. Maar plezier er in hebben zeker wel.
Zo niet geeft dat veel stof tot nadenken voor de ruiter. Ongeacht gewicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:43

Wat onze buren eten weet ik niet.
Maar van familie en vrienden weet ik echt wel of die elke week frituur eten of niet.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:35

Awwijk24 schreef:
73% is ook veel, geen idee hoe betrouwbaar zo'n artikel is maar schok et wel van. En tuurlijk kennen we geen mensen die dat doen. Neem aan dat mensen die zo vaak ongezond eten dat niet in een spandoek aan de deur hebben hangen. Net zoals mensen die gezond eten daar ook niet mee te koop lopen. Denk niet dat je buren,vrienden of familie je op gaat bellen om te zeggen dat ze weer patat eten.

Anyway geen idee of t waar is maar vond het iig belachelijk veel!

Dit is natuurlijk onzin, je hebt het echt wel door hoor als mensen zo vaak frituur eten. Vooral bij vrienden en familie waarbij je vaak over de vloer komt. Dus ik denk dat het wel mee valt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:41

Maar je denkt al snel aan 3x in de week avond eten.. Maar als ik zo eens na ga denken. Wij eten elke zaterdag frietjes, uit de airfryer maar de snacks wel uit de frituur.

Dan worden er ook nog wel eens partysnacks gebakken op een vrijdag avond en in de kantine van school of werk wordt er ook op veel plekken dagelijks een vette hap aangeboden.. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dan idd 3x per week frituur eten..

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:49

Ik heb ook overgewicht, niet extreem veel maar vooral stevige benen. Komt omdat ik niet goed kan sporten met mijn knie blessure, maar ik eet eigelijk veel te weinig. Ik rijd een 'boeren' haflinger en zit mijn paard niet in de weg, kan alles doen wat ik wil en heb er nooit last van. En toch moet ik zeggen dat dit topic me erg onzeker maakt.

Overigens kan ik me ook echt niet voorstellen dat 73% 3x in de week uit de frituur eet. (En ik snap ook niet hoe je dat lekker kunt vinden :'))

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:29

blackflicka schreef:
Iris_C schreef:
Ik kan me er eigenlijk vooral aan ergeren als mensen op een te kleine pony (of paard) stappen. Daar hoef je niet eens overgewicht voor te hebben. Het ziet er niet uit en je hindert zo'n dier aan alle kanten.

En als een volwassen dan op een ijslander stapt,ik rijd met me ijsje niet meer buiten hoor. :( .
Al dat commentaar dat de pony te klein is,ze is 140cm hoog zeg je dat het oersterke paardjes zijn die ijslander´s geloven ze je niet. :?

....

Even van internet geplukt,dit is een ijslander,maar als mensen zoiets op de straat zien,wat zeggen ze dan dat het niet kan of zo?.

Wat vinden jullie ervan.

Ik heb geen foto gezien, dus dat kan ik niet beoordelen.

Maar ik vind gewoon dat als je aan alle kanten boven en onder je paard uitsteekt dat je het dier hindert. Dan kan je nog zo licht zijn. Maargoed dat is mijn mening ;)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:12

Geen groot paard, maar een shetlander deze keer
Het ruitertje zelf kan nog net vind ik. Ze rijd amper tot niet.
Zr is 6 jaar
Nu wil haar grotere broer van 9 ook graag eens op de pony rijden. Hij is 9 jaar en heeft dezelfde bouw/postuur (zwaar voor een kind van 9 dus)
Echter vind ik dit echt niet kunnen wat vinden jullie?

Edit: ook wel handig te vermelden dat de pony een shetxwelsh is van 7 jaar en 1.04 groot
Laatst bijgewerkt door Urielle op 28-11-15 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link naar foto verwijderd

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:10

Is dat jou kind en heb je toestemming om de foto te plaatsen?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:30

Graag antwoord op mijn vraag :) ik vraag geen reactie op de foto