Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:50

Klinkt logisch maar hoe zit het dan met de paarden die het wel direct goed oppakken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 08:51

Klaar.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:56

Leuk wat je zegt over je armen over elkaar heen. Die gebruik ik ook vaak om aan te geven hoe lastig het kan zijn voor een paard. Net als de radslag, die kan ik ook maar 1 kant op.

Ben van mening dat als je je paard wilt verbeteren je eerst bij je zelf moet beginnen. Ga je zelf eens recht richten. Dus iid je armen andersom kruisen, met je linkerhand in spiegelbeeld net zo netjes proberen te schrijven als je rechter.
Door dat soort dingen te doen begrijp je je paard beter als je hem vraagt rechter te worden. Plus dat je door dat te doen wordt je rechter en kan je je paard beter begeleiden.

Ik probeer in het dagelijks leven er af en toe bij stil te staan om dingen met m'n andere hand te doen. Verdomd lastig!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:04

Starbreeze schreef:
Klinkt logisch maar hoe zit het dan met de paarden die het wel direct goed oppakken?

Paarden die van nature vrij recht zijn en het makkelijk doen, kan je, mits met oog voor de jeugdigheid van het lichaam, al wat eerder beginnen met steeds kleine stukjes training van de spieren. Zorg dat het leuk voor ze blijft. Niet te lang/vaak achter elkaar en stoppen als het goed is. En regelmatig een hersteldagje (doe ik meestal buitenritje, grondwerk NH, dagje vrij in de wei, kort ontspannen longeren zonder bijzet o.i.d.)

Dat is mijn werkwijze.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:06

Japeloup schreef:
Leuk wat je zegt over je armen over elkaar heen. Die gebruik ik ook vaak om aan te geven hoe lastig het kan zijn voor een paard. Net als de radslag, die kan ik ook maar 1 kant op.

Ben van mening dat als je je paard wilt verbeteren je eerst bij je zelf moet beginnen. Ga je zelf eens recht richten. Dus iid je armen andersom kruisen, met je linkerhand in spiegelbeeld net zo netjes proberen te schrijven als je rechter.
Door dat soort dingen te doen begrijp je je paard beter als je hem vraagt rechter te worden. Plus dat je door dat te doen wordt je rechter en kan je je paard beter begeleiden.

Ik probeer in het dagelijks leven er af en toe bij stil te staan om dingen met m'n andere hand te doen. Verdomd lastig!

Ik ben zelf links én rechts, misschien dat mijn paard daarom ook vrij recht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:07

Japeloup schreef:

Ik probeer ook met regelmaat met links mijn muis van de pc te bedienen.

Verder ben ik het helemaal met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:08

Is het overigens vreemd dat mijn paard het makkelijkst in galop kan stretchen?

In stap en draf is ze veel sneller afgeleid lijkt het.

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:09

Interessante visie van een ruiter die hier op stal staat (Heeft Z dressuur gereden met het vorige paard en heeft nu een relatief jonkie waarmee binnenkort B dressuur gestart gaat worden): 'Het vwnw/lang en laag is niet goed. Je moet eerst in aanspanning trainen voordat je met ontspanning bezig kunt gaan. Ik train mijn paard eerst heel diep en rond (een paar cm verwijdert van kin op de borst) en als hij dat constant doet gaan we opbouwen naar iets meer ruimte in de hals.'

Zulk soort opmerkingen zijn lastig voor mij, omdat ik altijd naar deze persoon op heb gekeken en deze visie ook door haar instructrice ondersteunt wordt. (Instructrice rijdt ook hogere dressuur) Maar ik merk heel duidelijk dat mijn gevoel het tegenovergestelde zegt. Deze ruiter is regelmatig echt aan het vechten met haar paard en heeft een hele tijd niet zonder slofteugel kunnen rijden omdat het paard er dan vandoor ging. Ik vind het raar dat ze erop zit te schreeuwen en vechten en dan na de tijd kan zeggen dat het paard fijn loopt... Persoonlijk vind ik het ook apart dat haar instructrice er iedere week een half uur op gaat om hem 'fijn' te krijgen.

Dit soort dingen zijn zo moeilijk voor mij, omdat ik als enige in mijn directe omgeving op de vwnw-manier wil gaan trainen. Het feit dat ik nog nooit op deze manier gereden maakt me onzeker en dan betrap ik mezelf erop dat ik me door dit soort opmerkingen aan het twijfelen laat brengen. Ik heb er nog eens over nagedacht en het filmpje van bijvoorbeeld Horseware in mijn hoofd vergeleken met hoe deze ruiter rijdt en ik dan is het toch overduidelijk wat mij fijner lijkt. Ik ben dus nog steeds van plan om lekker vwnw te gaan trainen met Femme (zodra ik een goed passend zadel heb natuurlijk). Ik vond dit wel een hele bijzondere uitspraak van deze ruiter, die ook echt haaks op het vwnw staat, vandaar dat ik het even met jullie wilde delen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:12

De allerergste scheefheid is er meestal door de mens ingereden. Het overgrote deel van de groene paarden heeft geen onoverkomelijk probleem op dat vlak ;) daarom staat het rechtrichten volgens mij ook niet op de eerste plaats in het skala. Maar wanneer het paard 'verkeerd' getraind is, zal je eerst moeten corrigeren voor je opnieuw kan beginnen, behoudens dat er een steeds het idee van losgelatenheid, nageeflijkheid en aanleuning meeneemt in wat men tegenwoordig het 'rechtrichten' noemt. Daar gaan de meesten de mist in, want als dit niet gedaan wordt creëer je een louter een illusie van een rechtgericht paard.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:14

Starbreeze: wel handig!! Zou me niet verbazen als jou links en rechtshandig zijn je paard goed helpt. Of anders gezegd: je zit hem minder in de weg.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:15

Voor mij houdt rechtrichten in dat je je paard links en rechts handig en benig maakt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 12:18

xBlackRose schreef:
Interessante visie van een ruiter die hier op stal staat (Heeft Z dressuur gereden met het vorige paard en heeft nu een relatief jonkie waarmee binnenkort B dressuur gestart gaat worden): 'Het vwnw/lang en laag is niet goed. Je moet eerst in aanspanning trainen voordat je met ontspanning bezig kunt gaan. Ik train mijn paard eerst heel diep en rond (een paar cm verwijdert van kin op de borst) en als hij dat constant doet gaan we opbouwen naar iets meer ruimte in de hals.'

Zulk soort opmerkingen zijn lastig voor mij, omdat ik altijd naar deze persoon op heb gekeken en deze visie ook door haar instructrice ondersteunt wordt. (Instructrice rijdt ook hogere dressuur) Maar ik merk heel duidelijk dat mijn gevoel het tegenovergestelde zegt. Deze ruiter is regelmatig echt aan het vechten met haar paard en heeft een hele tijd niet zonder slofteugel kunnen rijden omdat het paard er dan vandoor ging. Ik vind het raar dat ze erop zit te schreeuwen en vechten en dan na de tijd kan zeggen dat het paard fijn loopt... Persoonlijk vind ik het ook apart dat haar instructrice er iedere week een half uur op gaat om hem 'fijn' te krijgen.

Dit soort dingen zijn zo moeilijk voor mij, omdat ik als enige in mijn directe omgeving op de vwnw-manier wil gaan trainen. Het feit dat ik nog nooit op deze manier gereden maakt me onzeker en dan betrap ik mezelf erop dat ik me door dit soort opmerkingen aan het twijfelen laat brengen. Ik heb er nog eens over nagedacht en het filmpje van bijvoorbeeld Horseware in mijn hoofd vergeleken met hoe deze ruiter rijdt en ik dan is het toch overduidelijk wat mij fijner lijkt. Ik ben dus nog steeds van plan om lekker vwnw te gaan trainen met Femme (zodra ik een goed passend zadel heb natuurlijk). Ik vond dit wel een hele bijzondere uitspraak van deze ruiter, die ook echt haaks op het vwnw staat, vandaar dat ik het even met jullie wilde delen.

Het is niet moeilijk kijk naar het FEI art401, Het doel van de dressuur, dan weet je wie er op het foute spoor zit.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:21

xBlackRose schreef:

Ik word altijd verdrietig van dit soort dingen. Arm paard denk ik dan ook... En aarm mens in haar ontwetendheid.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:22

Wel heel erg goed dat je je gevoel wil volgen xBlackRose! Je blijft kritisch en plaatst je paard voorop, daar mag je zeker niet mee ophouden :(:)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:42

@blackrose, ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Gewoon vast blijven houden aan je eigen overtuiging. Persoonlijk wíl ik niet meer 'vechten' met mijn paard, als het niet vanuit de ontspanning kan, dan maar niet. Heeft anders toch geen zin.

Even wat anders, ik vind ineens dat ik veel te vast in het zadel zit met mn leren zit... Ik wil dan 'meezitten' zoals Will Faerber dat beschrijft maar ik word tegen gehouden door dat leer. Hebben jullie dat ook?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:43

Wat bedoel je? Bedoel je dat het stropt, dat je niet kan schuiven? Wat voor broek draag jij?

edit: Oh leren zit :p excuses. Ik heb daar niet echt last van, maar mager als ik ben (en ik beweer niet dat jij dat niet bent ;) ) heb ik niet veel oppervlakte voor wrijving. Heb jij ook andere soort broeken? Is je zadel misschien te vettig?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:21

Nee het is meer dat wanneer ik mijn buiten een vanuit de heup terug wil leggen om op mn binnenste zitbeenknobbel te gaan zitten, mijn zitvlak wat tegen gehouden wordt omdat leer op leer stroef is. Toen ik nog niet zo bewust hiermee bezig was bleef mijn zitvlak eigenlijk gelijk met het zadel, nu draai ik een fractie en dat voel ik. Paard reageert er perfect op, dus ik wilde dit er wel zo inhouden :)) ik ga er een zonder leren zit proberen denk ik.

Zo doe ik het nu:
http://youtu.be/1UxRlSGJew4

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:30

@ Starbreeze: Gisteren Flexchair training gehad en mij heel bewust geworden van mijn zitbeenknobbels. Kun jij mij uitleggen wat je bedoeld met vanuit je heup terugleggen? Wanneer doe je dit bijvoorbeeld? Ik zal vanavond eens kijken of er iemand een filmpje kan maken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:00

Japeloup schreef:
Voor mij houdt rechtrichten in dat je je paard links en rechts handig en benig maakt.

Voor mij ook. Die van mij is linksgebogen en ik houd er niet echt bewust rekening mee. Doe op een kant niet extra oefeningen ofzo, maar pak beide kanten evenveel mee.

Vandaag super fijn gereden. Eigenlijk alleen maar in de stretch omdat hij dat momenteel super oppakt en echt heel diept loopt. Veel 8-tjes gereden en daar bleef hij ook stabiel met het omstellen. Voorheen kwam hij dan omhoog.

Ik ben blij dat ik zaterdag weer les heb want ik ben een beetje onzeker over mijn tempo. Het lijkt namelijk wel alsof ik echt te langzaam ga, maar ik word wel hoog opgegooid en mijn paard beweegd wel heel soepel onder me.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:03

Het was gisteren even een frustratiemomentje van mij...een van de velen de afgelopen dagen. Door het eruit te knallen gaf het weer een beetje ruimte.
Eigenlijk ben ik diep in mijn hart ontzettend trots dat ik een veteraan van 23 heb die nog helemaal fit is voor haar leeftijd. Ik wil het graag goed doen voor haar, zodat ze nog lang mee mag gaan.
Ik moet natuurlijk niet vergeten dat het door haar leeftijd allemaal misschien net wat minder snel gaat. Ik leg daarin mezelf (en haar) een te hoge druk op. Ze heeft een lastige rug en heeft zichzelf aangeleerd om hem weg te drukken tijdens de overgangen. Ik zie tijdens het longeren met chambon ook dat het haar veel moeite kost om zonder weggedrukte rug een overgang terug of vooruit te maken.

Ik start vanavond nog een keertje (daarom wilde ik gisteren vast teveel) en dan even niet. Ik wil haar dan ook nog wat meer gaan longeren met chambon. Ik longeer haar voor we weggaan nog even thuis met chambon, zodat ze al wat losgewerkt is. Dan hoef ik er minder aan te rijden tijdens het inrijden.

Neemt niet weg dat ik nog wel veel vragen heb. Ik lees termen en ik snap dat ik ze moet, maar wanneer en hoe voelt dat dan...komt wel.....

Nog een praktische vraag...als ik longeer met chambon word ik een beetje gek van alle teugels en dingen. Ik laat vaak teugels aan het hoofdstel (met keelriem), dan de chambonkoorden aan het bit en de longeerlijn haal ik achter de oren langs. Ik heb hem al aan bit en neusriem gehad, maar dan trekt ze heel erg naar buiten. Hoe doen jullie dat?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:14

Een veteraan van bijna 30.

Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:27

Simpelman schreef:
Een veteraan van bijna 30.

[ Afbeelding ]

Prachtig als je zo oud kunt worden Simpelman!
Ik vind mijn veteraan door haar leeftijd ook zo wijs, ik geniet er van.
Ik durfde eerst niet wedstrijden met haar te gaan rijden, omdat 23 in ogen van velen al heel oud is, maar na de eerste keer officieel starten groeide ik tijdens het uitstappen van trots. Ze deed het toch maar even tussen al dat jonge dressuurgeweld.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:30

@xBlackRose: respect dat je je gevoel blijft volgen +:)+ Ik snap dat het heel lastig is om een andere weg in te slaan dan de mensen om je heen, zeker als de mensen om je heen al wat hoger in de dressuur gereden hebben. Bedenk iedere keer dat het jouw paard is en dat jij daarmee moet doen wat voor jou goed en fijn voelt. Je bent niemand verantwoording schuldig over jouw manier van rijden. Geniet ervan als anderen vechten met hun paard terwijl jij lekker bezig bent met samenwerken met je paard. Bedenk ook dat hoger in de dressuur rijden lang niet alles zegt. En zo rond dat de neus bijna tegen de borst zit, in welke wereld krijg je daar een los paard met actief ondertredend achterbeen van???:

Afbeelding

@Ankem: wil niet teveel tegelijk. Bij mijn 22 jarige gaat het ook allemaal langzamer dan met m'n andere paard. Het kost tijd. Wees blij met babystapjes. Hier op stal staat er eenstje die al 4 weken bezig is met alleen maar stretchen in stap. Het paard kreeg daarvan al spierpijn, zodanig dat draf er nog niet eens in zat. En dat paard liep ZZ zwaar... Zo zie je maar dat het soms echt tijd kan kosten.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:38

Horseware, wat een foto .... Ik kan er niet eens naar kijken. Het geeft mij hetzelfde gevoel als die beelden die je weleens ziet van de dierenbescherming. Maakt me heel verdrietig

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:40

Ankem, ik heb een apart hoofdstel wat ik gebruik om te longeren. Daar heb ik de teugels afgehaald.
Zelf vind ik het prettiger om de longeerlijn door het binnenbit over het hoofd en dan aan de buitenbitring vast te maken. Mijn paard vind het irritant als ik de longeerlijn direct aan het bit vastmaakt. Alles wat bungelt vind hij vervelend en wil dan zijn hoofd omhoog doen. De chambonklipjes zitten bij mij onder de klip van de longeerlijn.

Ik herken het wel, dat wegdrukken in een overgang. Dat heeft die van mij heel lang gehad. Ze hebben dan gewoon de kracht nog niet. Geef het gewoon even de tijd. Het duurt gewoon wel wat langer.

@Blackrose, het is inderdaad lastig om je gevoel te volgen als iedereen om je heen wat anders roept. Maar kijk maar eens heel goed naar die paarden. Zien de er gelukkig uit? Bewegen ze fijn en los door het lijf? Inderdaad, wat Horseware zegt, geniet ervan dat jij lekker met je paard aan het samenwerken bent en zij in gevecht zijn.