Achter de verticale lijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:30

Daar ben ik het mee eens. En dat is een PROCES, in de ontikkeling daarvan gaat nu eenmaal niet alles perfect.
Laat staat picture-perfect.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:40

damian23 schreef:
Ik luister er graag naar. Ook dat ik om me heen zie dat er gewoon heel veel paarden zijn verreden, pijn hebben, zuur doen tijdens het rijden. Wat is er nu mooier om een paard wat verreden is, allerlei medische en geestelijke problemen heeft, weer opnieuw op te leiden en daar een zilveren medaille mee te winnen? Klassiek trainer Bastiaan de Recht heeft ook van die opknapprojectjes (paard conamore). Dus ik begrijp niet zo goed waardoor jij dan een allergische reactie hebt.
De reactie heeft betrekking op het uitvergroten van de stereotypen. Wat anderen doen is slecht fout en weet ik veel wat nog meer, misbruik maken van de emotionele staat van de eigenaar die dan bij adb aankomt, je begrijpt dat dit een reactie is als gevolg van een nabij meegemaakte situatie. Verreden of anders gereden paarden opnieuw wat leren, geen probleem, maar overduidelijk medisch afgeschreven paarden nog wat langer laten lijden...
damian23 schreef:
Voor mij zijn die verschillen niet zo interessant meer, ik denk dat ik de boodschap van alle trainers wel een beetje begrepen heb. De basis is de bovenlijn van je paard ontwikkelen en sterker maken zodat hij in staat is om de ruiter te dragen. Dit door de hals te verlengen met een contactteugel. Afwisselen tussen aan- en ontspanning, tempowisselingen en stelling. Hierdoor spant het paard de buikspieren aan en brengt de rug en de schoft omhoog en maakt hij zijn rug bol. Daardoor kan hij de achterbenen goed onderbrengen. Pas als de bovenlijn sterk genoeg is kan je het paard vragen meer te verzamelen.
eens, hoewel verzamelen ook relatief is, niet iets dat enkel en alleen helemaal aan het eind van de complete trainingsloop na jaren pas wordt bereikt. Het is met sterker worden meer verzamelen / langer verzameld lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:26

ART_UMA: heb je het over Antoine de Bodt zelf of over 1 van zijn "dicipelen". Ik vind dat nog wel verschil uitmaken. Heb AdB zelf meegemaakt in de tijd dat hij nog 1 x pw les kwam geven bij ons op stal (lang geleden). En die lessen waren prima. Maar heb ook lesgevers gezien die volgens de AdB methode waren opgeleid en daar zaten er toch wel aardig wat discutabele tussen die idd volhielden dat kreupele paarden toch echt niet kreupel waren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:30

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:33

Idd interessant. Zou het achteroverhangen en het achter de loodlijn rijden wellicht iets met elkaar te maken hebben?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:44

Stijve rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 06:54

Babootje schreef:
ART_UMA: heb je het over Antoine de Bodt zelf of over 1 van zijn "dicipelen". Ik vind dat nog wel verschil uitmaken. Heb AdB zelf meegemaakt in de tijd dat hij nog 1 x pw les kwam geven bij ons op stal (lang geleden). En die lessen waren prima. Maar heb ook lesgevers gezien die volgens de AdB methode waren opgeleid en daar zaten er toch wel aardig wat discutabele tussen die idd volhielden dat kreupele paarden toch echt niet kreupel waren.

Die ervaring heb ik ook met AdB.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:31

Hier iemand met een afgeschreven, uitgedokterd paard, welke in 2005 eigenlijk allang ingeslapen had moeten worden. Mede dankzij Antoine (en zijn leerlijn Nakita de Boer) is zij helemaal hersteld en heb haar tot de Z2 gereden op wedstrijden. Paard was schever dan scheef, ongelijk bespierd en kreupel.

Zoals te zien is in mijn profiel is zij uitgegroeid tot een paard welke voor 95% recht is, gelijk en mooi bespierd is en belangrijkste: Sinds 2005 nooit meer kreupel is geworden door de beengebreken waarop ze afgeschreven was. Dus ja.. Ik geloof in AdB en weet dat hij en zijn leerlingen meerdere paarden hebben gered van de dood en de eigenaren bewust hebben gemaakt van hun eigen fouten. Wat dat is het, de fout van de ruiter dat het dier schever gaat lopen en uiteindelijk kreupel wordt.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:19

Laten we samenvatten dat rechtrichten zeker een plaats heeft in de africhting, en bij sommige erg scheve paarden dit misschien wel het eerste is dat opgelost moet worden.
Er zitten goede punten in wat adb zegt, het gaat mij om de manier waarop hij het brengt en persoonlijk ga ik niet op een kreupel paard zitten en heb bedenkingen bij de succesrate, hoeveel worden er 'beter' tov degene waarbij het niet werkt en die dus extra pijn leiden. Want dat is de link naar het topic, verbeteren / voorkomen van problemen met in basis een gelukkig paard.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:22

En ik denk dat je als eigenaar daar zelf verantwoordelijk voor bent. Voor die van mij was het anders een eindstation geweest. Ik weet dat als ik niet de eigenaar was, dat de kans groot was dat ze allang ingeslapen was. In mijn geval ging men wel op een kreupel paard zitten, maar ze liep binnen 1 dag weer zuiver. Dat zegt dan weer genoeg over de ruiter (en daar bedoel ik ook zeker de vroegere ik mee). En het heeft ervoor gezorgd dat ze pijnvrij verder kon gaan.

Betekent natuurlijk niet dat ik zomaar op een kreupel paard zou gaan zitten, dit was een weloverwogen keuze geweest. paar weken terug was ze plots weer kreupel en toen ben ik er niet opgegaan. Ze blijkt dan ook een gebroken griffelbeen en een peesblessure te hebben. Oftewel: gebruik je gezonde verstand en bekijk de situatie per paard. Zo doe ik het dan altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:30

Cardy schreef:
En ik denk dat je als eigenaar daar zelf verantwoordelijk voor bent. Voor die van mij was het anders een eindstation geweest. Ik weet dat als ik niet de eigenaar was, dat de kans groot was dat ze allang ingeslapen was. In mijn geval ging men wel op een kreupel paard zitten, maar ze liep binnen 1 dag weer zuiver. Dat zegt dan weer genoeg over de ruiter (en daar bedoel ik ook zeker de vroegere ik mee). En het heeft ervoor gezorgd dat ze pijnvrij verder kon gaan.

Betekent natuurlijk niet dat ik zomaar op een kreupel paard zou gaan zitten, dit was een weloverwogen keuze geweest. paar weken terug was ze plots weer kreupel en toen ben ik er niet opgegaan. Ze blijkt dan ook een gebroken griffelbeen en een peesblessure te hebben. Oftewel: gebruik je gezonde verstand en bekijk de situatie per paard. Zo doe ik het dan altijd.

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:32

ART_UMA schreef:
Laten we samenvatten dat rechtrichten zeker een plaats heeft in de africhting, en bij sommige erg scheve paarden dit misschien wel het eerste is dat opgelost moet worden.
Er zitten goede punten in wat adb zegt, het gaat mij om de manier waarop hij het brengt en persoonlijk ga ik niet op een kreupel paard zitten en heb bedenkingen bij de succesrate, hoeveel worden er 'beter' tov degene waarbij het niet werkt en die dus extra pijn leiden. Want dat is de link naar het topic, verbeteren / voorkomen van problemen met in basis een gelukkig paard.

Gewoon even een vraag, spreek je uit eigen ervaring of over "horen zeggen" ? Ik ben het helemaal met je eens dat je op sommige paarden ECHT NIET meer moet/mag rijden, maar mijn ervaring met Antoine is, dat hij dat ook zeker niet doet.

Het is wel echt een mannetje die het verhaal soms een beetje mooier maakt dan het misschien is. Commercieel? Ja zeker, maar goed, dat mag.

Mijn ervaringen met Antoine zijn positief. Nu had en heb ik geen geblesseerd of afgekeurd paard, maar ben gewoon uit interesse met mijn redelijk gespannen merrie eens een les bij hem gaan rijden en binnen een les konden we gewoon stappen ipv alleen maar gespannen dribbelen. Puur en alleen door het dier te helpen bij het ontspannen en haar balans te vinden. Eigenlijk een beetje "a la de veel besproken mevrouw op het arabiertje...." . Antoine is niet heilig en geen goeroe (al gelooft hij zelf graag van wel :') en er is ook best wel wat op bepaalde dingen aan te merken, maar over het algemeen ben ik positief!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:36

Volgens mij is dat het gevaar ook met veel instructeurs. Heel veel kunnen je namelijk een fantastisch gevoeg geven als je op het paard zit en dat je fantastisch bezig bent. Dat is ook wat waard, begrijp mij niet verkeerd, maar het blijft dan wel de vraag of het je daadwerkelijk rijtechnisch ergens gaat brengen. Als een instructeur dat roept terwijl er rijtechnisch nog niets noemenswaardigs gebeurd, dan bestaat de kans dat je een goed gevoel aan een verkeerde uitvoering gaat koppelen. Je gevoel kan je enorm verraden.

De mensen waar ik het meest van het opgestoken gaven mij in de eerste paar lessen eerder een rotgevoel. Daar kwam ik de eerste tijd echt niet helemaal 'in de gloria de les uit....' Die lieten mij dan meestal inzien wat er allemaal nog aan mankeerde. Wel opbouwend, maar je moet eerst echt weten waar je staat voordat je verder kunt. En vaak valt dat in eerste instantie altijd weer tegen.

Verder kun je heel snel 'ontspanning' bij een paard krijgen door hem een lange teugel te geven en er af te blijven. Daar zal vrijwel ieder paard positief op reageren. Dat is handig, maar rijtechnisch gezien nog niks eigenlijk. De kunst is om ontspanning in aanspanning te krijgen, en dat is wel een hele lange weg. Dat bereik je niet in een lesje of twee... Dat is mijn ervaring iig. :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:40

Ik heb totaal geen ervaring met de adb methode dus kan daar ook niks aan toevoegen. Kan wel inhaken op Jasmijn haar verhaal, die eerste lessen met mijn huidige instructrice dacht ik echt: ik kan helemaal niks!

Het plaatje zoals de Ijslander vind ik fijner dan zo'n dier met de neus continue over de grond voor een jong paard. Dat ziet er voor mij haast net zo onnatuurlijk uit als de kin op de borst. De Ijslander loopt m.i. mooier in balans. Het is natuurlijk wel fijn als ze durven te zakken naar beneden, dat neem ik ook mee met mijn jonge paard. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:50

jasmijn78 schreef:
Volgens mij is dat het gevaar ook met veel instructeurs. Heel veel kunnen je namelijk een fantastisch gevoeg geven als je op het paard zit en dat je fantastisch bezig bent. Dat is ook wat waard, begrijp mij niet verkeerd, maar het blijft dan wel de vraag of het je daadwerkelijk rijtechnisch ergens gaat brengen. Als een instructeur dat roept terwijl er rijtechnisch nog niets noemenswaardigs gebeurd, dan bestaat de kans dat je een goed gevoel aan een verkeerde uitvoering gaat koppelen. Je gevoel kan je enorm verraden.

De mensen waar ik het meest van het opgestoken gaven mij in de eerste paar lessen eerder een rotgevoel. Daar kwam ik de eerste tijd echt niet helemaal 'in de gloria de les uit....' Die lieten mij dan meestal inzien wat er allemaal nog aan mankeerde. Wel opbouwend, maar je moet eerst echt weten waar je staat voordat je verder kunt. En vaak valt dat in eerste instantie altijd weer tegen.

Verder kun je heel snel 'ontspanning' bij een paard krijgen door hem een lange teugel te geven en er af te blijven. Daar zal vrijwel ieder paard positief op reageren. Dat is handig, maar rijtechnisch gezien nog niks eigenlijk. De kunst is om ontspanning in aanspanning te krijgen, en dat is wel een hele lange weg. Dat bereik je niet in een lesje of twee... Dat is mijn ervaring iig. :)

Ik begrijp je reactie, maar mijn ervaring tijdens die lessen was nu niet echt een gevoel dat het zo heerlijk ging hoor! Had absoluut geen fantastisch gevoel. Waarschijnlijk komt mijn bericht anders over.

Mijn paard bleef dribbelen, ook(of misschien wel juist) met een lange teugel. Ik dacht tijdens die eerste lessen, dat ik er werkelijk helemaal niets van begreep van dat hele paardrijden niet!

Ik denk dat het moeilijk is om je een beeld van mij en mijn paard te vormen (in het algemeen is het lastig met tekst op internet) alleen aan de hand van wat ik zojuist heb opgeschreven over AdB. Met positief bedoel ik niet dat het rijden en de lessen zo positief waren, maar mijn beeld in het algemeen over AdB en zijn lessen.

hsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:55

hsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:48

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 13:04

Ook al aanspanning vanuit de achterhand en voor de verticaal...., net als Ingrid Klimke, Philip Karl, Will Faerber.
Klassieke Dressuur zoals het hoort.
;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 13:06

AdB is geen methode, het is Klassieke Dressuur met een Gourou sausje.
Overigens niets mis mee.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 02-12-14 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 13:13

jasmijn78 schreef:
Verder kun je heel snel 'ontspanning' bij een paard krijgen door hem een lange teugel te geven en er af te blijven.

Er is een heel groot verschil tussen een lange teugel en de hals strekken, ze hebben nauwelijks iets met elkaar te maken.
Het hals strekken mét voorwaartse impuls is de instap naar aanspanning vanuit de achterhand.
Een lange teugel geven is slechts de boel uit elkaar laten vallen.

Lange teugel
Afbeelding

Hals strekken
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:14

Simpelman schreef:
Overigens niets mis mee.

Exact!

Nu heb ik AdB ook nooit horen zeggen dat hij iets nieuws doet of een eigen methode bedacht heeft. Hij heeft alleen zijn naam aan verbonden. Commercieel gezien erg handig.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:05

[***] schreef:
Simpelman schreef:
Overigens niets mis mee.

Exact!

Nu heb ik AdB ook nooit horen zeggen dat hij iets nieuws doet of een eigen methode bedacht heeft. Hij heeft alleen zijn naam aan verbonden. Commercieel gezien erg handig.

Precies! Wilde eigenlijk hetzelfde zeggen :Y) .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:08

Uiteindelijk was hij er wel de eerste mee die beweerde dat kreupelheden op te lossen waren door recht te richten. En daarin ook nog vaak slaagde.
Door het uitvergroten van hulpen liet hij ook minder bekwame ruiters voelen hoe je een paard recht moest richten. Probleem was dat mensen dit eenmaal geleerd hebbend, ook tot in het oneindige zo door bleven rijden. Bedoeling is dat je uiteindelijk je hulpen ook weer "klein" maakt. :+
Slingerend door de bak handen hoog en uiteindelijk ook geen reclame voor de De Bodt methode.
Voorwaar, als je geen enkel gevoel voor paardrijden hebt, lost ook de De Bodt methode dat niet op.
Tel daarbij op een aantal De Bodt instructeurs die naar mijn bescheiden mening toch echt ook niet zo talentvol waren en je naam is zo weer om zeep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:11

Babootje schreef:
Uiteindelijk was hij er wel de eerste mee die beweerde dat kreupelheden op te lossen waren door recht te richten. En daarin ook nog vaak slaagde.
Door het uitvergroten van hulpen liet hij ook minder bekwame ruiters voelen hoe je een paard recht moest richten. Probleem was dat mensen dit eenmaal geleerd hebbend, ook tot in het oneindige zo door bleven rijden. Bedoeling is dat je uiteindelijk je hulpen ook weer "klein" maakt. :+
Slingerend door de bak handen hoog en uiteindelijk ook geen reclame voor de De Bodt methode.
Voorwaar, als je geen enkel gevoel voor paardrijden hebt, lost ook de De Bodt methode dat niet op.
Tel daarbij op een aantal De Bodt instructeurs die naar mijn bescheiden mening toch echt ook niet zo talentvol waren en je naam is zo weer om zeep.

Ja, dat is een mooie aanvulling Babootje. :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 17:10

Hier is weer het "recht richten".
Recht richten in de dressuur is het gelijkmatig ontwikkelen van beide zijden van het paard, het is spierontwikkeling en lichamelijke vaardigheid en dat kost veel tijd.

Vrijwel alle jonge en niet goed getrainde paarden zetten zich vast uit angst, onzekerheid, onbegrip of door ongenoegen. Het is hun instinctieve verdediging.
Aangezien paarden net zo scheef zijn als mensen zullen ze dat vastzetten aan de ene kant sterker doen dan aan de andere, ze voelen dan scheef, lopen krom, buigen niet in de hoeken, hebben moeite met één galop, enz..
Ze geven niet na en nemen aanleuning op één kant.
Ga je met dit soort paarden "dressuren" dan zullen ze vanzelfsprekend na verloop van tijd flinke problemen krijgen in hun lijf.

Het eerste deel van de africhting bestaat uit het opbouwen van vertrouwen, communicatie, ontspanning, gehoorzaamheid, losgelatenheid.....
Om daar te komen moeten we het paard leren de hals te strekken, eerst op een rechte lijn vervolgens op gebogen lijnen.
Het moet in de buiging aanleuning te gaan zoeken op de buitenteugel, dat komt voort uit halsstrekken op een gebogen lijn en zich laten omstellen.

Is dit redelijk bevestigd, wijken voor het been, schouder voorwaarts, achterhand naar binnen.
Dit mag allemaal rustig in stap.
Een wonder geschiedt, het paard wordt in no time 90% minder scheef.

Pas lang daarna als de tact, de aanleuning, de nageeflijkheid en de Schwung in de draf redelijk bevestigd zijn gaan we ons verdiepen in het recht richten van de bespiering anders wordt dit namelijk persen en pompen.

Voor Geyron ;)