[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:17

ik voel mij hier een beetje aangevallen babo en dat is absoluut niet de bedoeling van het topic.
Natuurlijk wil ik wel iets doen met raad. Maar niet als ik mij er niet in kan vinden. Ik zeg niet dat mijn paard hangt maar leunt... je moet daar in beter lezen.... Ik heb absoluut geen hang paard. Ik zeg (en wel meerdere malen maar dat dringt niet door waarschijnlijk) dat ze haal balans in mn handen zoekt... zeg ik dat ze hangt? dan is dat niet de bedoeling of verkeerd begrepen. Wat ik bedoel is dat ze als ik haar oppak als ze niet voorwaards is ze dusdanig sloom wordt in tempo dat ze op de voorhand valt... Als ik de foto's bekijk zie ik een recht paard..(niet op de voorhand niet op de achterhand) terwijl als ik foto's bekijk dat ik haar oppak dan zie ik een paard dat de grond in loopt (op de voorhand) Ik denk dat er een miscommunicatie hier ontstaat en dat is zeker niet de bedoeling.
Dat is ook de reden waarom ik mij meer in veulen kan vinden dan in jou... jij trekt meteen de conclusie.... in veulen haar reactie geeft ze aan: als je voorwaarts neerwaarts wilt dan is dit een goede basis... Ze verplaatst zich in wat kan wat mogelijk is. Jij gaat er (naar mijn idee) van uit dat ik zo mijn hele leven ga rijden. Ik zal je uit de droom helpen... nee... zo blijf ik niet rijden... alleen deze week.... zondag heb ik weer les en gaan we de teugels weer opzoeken... stapje voor stapje.... Ik wil niet teveel in 1 keer.
Ik kan mij gewoon niet vinden in je bevindingen, daarom ga ik er niets mee doen... dat kan toch...
De tekst van Veulen kan ik mij wel in vinden en leer ik ook iets meer van... dit sluit iets meer aan op hoe ik het zie.
Bedankt... ik ga vooral door met mijn manier van rijden... :) even goede vrienden hoor...
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 19-04-13 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:19

Sjolvir schreef:
Klassiek/modern, het leven en ook het paardrijden is niet zwart wit.
Was het maar zo simpel.

Heb toevallig dan een barokkie, die als je hem voorwaarts gaat jagen in 3 stukken valt, maar hij is mijn enige barokke ervaring.
Die moet je wel rechtrichten en vw rijden, dan gaat ie vanzelf swingen.
Overigens laten mijn "moderne" instructeurs me ook rechtrichten, nou net het stuk wat ie gruwelijk moeilijk vind.

Maralyn, gelukkig, maar dan hebben jullie nog wel hele lange weg te gaan.

Die van mij moet je ook niet voorwaarts jagen hoor (kom ik er nooit meer tussen). Maar het is altijd wel goed om even activiteit op te wekken als het te lang duurt.

Overigens heb ik gisteren weer wat leuks gedaan met ons paardje. Omdat het zo vreselijk waaide maar binnen gebleven. Na een paar plichtmatige rondjes waarin meneer er duidelijk zijn gemak van wilde nemen ben ik maar meteen begonnen aan de "spelletjes" .
Volte galopperen en dan binnen enkele passen halt houden (staat ie meteen lekker gesloten, want dat vind ie altijd moeilijk). Van daaruit ben ik of weer (vanuit halt houden) aangesprongen in galop, of achterwaarts, of gewoon in draf weg. Elke keer weer wat anders (dus rondje galopperen halt houden achterwaarts, rondje galopperen, halt houden en weer galopperen, rondje galopperen halt houden en aandraven. Ook de tijd dat ie moest halt houden varieerde. Werd ie rete heet van en je merkt dan echt dat ie daar plezier aan had. (Ik hoefde maar te beginnen mijn buitenbeen naar achteren te leggen, of hij sprong al aan in galop met een enorme afdruk, of beide onderbenen naar achter te leggen en hij holde al naar achteren) Wat ook zo leuk is aan dat soort oefeningen is, dat je je paard ook echt leert op je te wachten.
Ik houd er ook altijd wel van "verrassingen" in de oefeningen aan te brengen. Als we bijvoorbeeld wijken (op de linkerhand naar rechts) ineens de andere kant op wijken. Blijven ze lekker alert van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:35

Anne_mieke88 schreef:
ik voel mij hier een beetje aangevallen babo en dat is absoluut niet de bedoeling van het topic.
Natuurlijk wil ik wel iets doen met raad. Maar niet als ik mij er niet in kan vinden. Ik zeg niet dat mijn paard hangt maar leunt... je moet daar in beter lezen.... Ik heb absoluut geen hang paard. Ik zeg (en wel meerdere malen maar dat dringt niet door waarschijnlijk) dat ze haal balans in mn handen zoekt... zeg ik dat ze hangt? dan is dat niet de bedoeling of verkeerd begrepen. Wat ik bedoel is dat ze als ik haar oppak als ze niet voorwaards is ze dusdanig sloom wordt in tempo dat ze op de voorhand valt... Als ik de foto's bekijk zie ik een recht paard..(niet op de voorhand niet op de achterhand) terwijl als ik foto's bekijk dat ik haar oppak dan zie ik een paard dat de grond in loopt (op de voorhand) Ik denk dat er een miscommunicatie hier ontstaat en dat is zeker niet de bedoeling.
Dat is ook de reden waarom ik mij meer in veulen kan vinden dan in jou... jij trekt meteen de conclusie.... in veulen haar reactie geeft ze aan: als je voorwaarts neerwaarts wilt dan is dit een goede basis... Ze verplaatst zich in wat kan wat mogelijk is. Jij gaat er (naar mijn idee) van uit dat ik zo mijn hele leven ga rijden. Ik zal je uit de droom helpen... nee... zo blijf ik niet rijden... alleen deze week.... zondag heb ik weer les en gaan we de teugels weer opzoeken... stapje voor stapje.... Ik wil niet teveel in 1 keer.
Ik kan mij gewoon niet vinden in je bevindingen, daarom ga ik er niets mee doen... dat kan toch...
De tekst van Veulen kan ik mij wel in vinden en leer ik ook iets meer van... dit sluit iets meer aan op hoe ik het zie.
Bedankt... ik ga vooral door met mijn manier van rijden... bedankt :) even goede vrienden hoor...

Ho ho, niet zo'n kort lontje hoor. Het is helemaal niet de bedoeling om jou aan te vallen Y;(
Maar ik heb je niet verkeerd begrepen hoor. Dat wat je zegt nog maar even dik gedrukt. Als je paard sloom wordt en op de voorhand gaat lopen en steun zoekt in jouw handen als je contact zoekt, zeg ik dat ie hangt. Wat is jouw definitie van hangen dan? Dat ie met 600 kilo in jouw handen hangt. Dat hoeft namelijk niet.
Ik lees nog steeds dat, zodra je je paard oppakt, hij dus op de voorhand gaat lopen en in tempo terug komt. Dan heb je in mijn opinie een aanleuningsprobleem. En geef ik je advies om dat op te lossen. Wat heb je er nu aan dat ik zeg dat het goed is wat je doet?
En ik geloof hier dat je veulen84 ook verkeerd begrijpt. "Als je voorwaarts neerwaarts wilt is dit een goede basis" betekent niet dat dit ook voorwaarts neerwaarts is. Ook voorwaarts neerwaarts rijd je met een contactteugel.
Natuurlijk zeg ik niet dat je je hele leven zo blijft rijden (waar heb je dat gelezen?). Ik geef alleen advies hoe je dat op de voorhand lopen en in tempo terugkomen kunt oplossen (met contactteugel). Maar dat advies hoef je van mij niet te volgen hoor.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 09:42

Hmm ik laat ook weer wat horen! In mijn ogen is 'hangen' dat mijn paard zwaar in mijn handen word. Een paard dat niet in je handen hangt, is daar dan namelijk ook niet zwaar. :j Mijn advies zou zijn als je paard zoveel steun zoekt in je handen, is om lekker veel te schakelen. Niet alleen in tempo maar ook in lengte van de hals/ teugels. Laten merken dat je paard op eigen benen moet lopen, en niet moet gaan leunen in je hand.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:44

LoveUggs schreef:
Hmm ik laat ook weer wat horen! In mijn ogen is 'hangen' dat mijn paard zwaar in mijn handen word. Een paard dat niet in je handen hangt, is daar dan namelijk ook niet zwaar. :j Mijn advies zou zijn als je paard zoveel steun zoekt in je handen, is om lekker veel te schakelen. Niet alleen in tempo maar ook in lengte van de hals/ teugels. Laten merken dat je paard op eigen benen moet lopen, en niet moet gaan leunen in je hand.

Dat is ook hoe ik het zie idd. :j
Als ik zo alle berichten lees dan heb ik echt nog veel te leren :')
Vind overigens wel goed dat hier zo duidelijk overal op ingegaan wordt :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:51

Ik heb laatste bladzijde nog niet helemaal gelezen maar wel post van iDj over verschil tussen klassiek vs modern.... Ik vind dat paardrijden gewoon de Skala der Ausbildung als basis moet gebruiken .... en die is voor beide hetzelfde. Het onderscheid dat gemaakt wordt bestaat wel... maar dat zou eigenlijk niet nodig zijn... en is vooral bedoeld zodat mensen geld kunnen verdienen... want als er geen onderscheid is... dan valt er ook minder geld te verdienen.
Natuurlijk is er verschil in bouw van verschillende paarden en moet je daardoor elk paard anders aanpakken... en daarnaast is elke ruiter ook nog anders... paardrijden is niet simpel omdat je met zoveel verschillende factoren te maken hebt... maar het doel waar je naar streeft... die happy athlete.. soepel,ontspannen, los, tevreden, oplettend en in harmonie met ruiter... die zou gewoon voorop moeten staan. Of je paard nu barok gebouwd is of als een volbloed.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:57

Dan hebben we elkaar gewoon verkeerd begrepen.. dat kan.. miscommunicatie zit in een klein hoekje. :)
Voor mij is hangen idd een hoofd in mn handen...en dat heeft ze dus niet :)
Aanleuning is opzich een probeelm voor ons als je bedoeld dat ze niet in het voorwaartse mijn hand opzoekt.. ja dan kan ik het wel vinden in de dingen die je zegt. (denk dat de communicatie misloopt in dat jij en ik dingen anders zien :P maakt niet uit)
aanleuning wil ik gewoon even weekje overslaan... eventjes niets moet alles mag zolang je maar doorloopt... want geloof me... het was: been. been. been... hallo doe je nog iets hallo!!!
Dat wil ik niet meer... ik wil nu even... been... zo naaaaaar voooooorrreeeeen...
snap je nu beter wat ik bedoel?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:59

Anne_mieke... als paard echt nauwelijks reactie gaf op voorwaarts drijvende hulp... had ik het ook zo aangepakt... gewoon alleen maar al om te zorgen dat je helemaal niks zou kunnen tegenhouden van voren. Dan moet gewoon eerst de handrem eraf... en zorgen dat je reactie krijgt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:07

Anne_mieke88 schreef:
Dan hebben we elkaar gewoon verkeerd begrepen.. dat kan.. miscommunicatie zit in een klein hoekje. :)
Aanleuning is opzich een probeelm voor ons als je bedoeld dat ze niet in het voorwaartse mijn hand opzoekt.. ja dan kan ik het wel vinden in de dingen die je zegt. (denk dat de communicatie misloopt in dat jij en ik dingen anders zien :P maakt niet uit)
aanleuning wil ik gewoon even weekje overslaan... eventjes niets moet alles mag zolang je maar doorloopt... want geloof me... het was: been. been. been... hallo doe je nog iets hallo!!!
Dat wil ik niet meer... ik wil nu even... been... zo naaaaaar voooooorrreeeeen...

Ja hoor :D :D :D. Je hebt een incassootje begrijp ik. (Sommige paarden incasseren zo erg dat ze zich afsluiten voor je been, sommige zelfs ook voor zweep etc.) En dat is helemaal niet makkelijk.
Misschien kan je nog iets met mijn "spelletjes" om haar wat meer attent te maken.?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:38

Evelijn schreef:
Ik heb laatste bladzijde nog niet helemaal gelezen maar wel post van iDj over verschil tussen klassiek vs modern.... Ik vind dat paardrijden gewoon de Skala der Ausbildung als basis moet gebruiken .... en die is voor beide hetzelfde. Het onderscheid dat gemaakt wordt bestaat wel... maar dat zou eigenlijk niet nodig zijn... en is vooral bedoeld zodat mensen geld kunnen verdienen... want als er geen onderscheid is... dan valt er ook minder geld te verdienen.
Natuurlijk is er verschil in bouw van verschillende paarden en moet je daardoor elk paard anders aanpakken... en daarnaast is elke ruiter ook nog anders... paardrijden is niet simpel omdat je met zoveel verschillende factoren te maken hebt... maar het doel waar je naar streeft... die happy athlete.. soepel,ontspannen, los, tevreden, oplettend en in harmonie met ruiter... die zou gewoon voorop moeten staan. Of je paard nu barok gebouwd is of als een volbloed.

Ben het met je eens hoor Evelijn: het verschil zou er niet moeten zijn (maar is er wel degelijk). In de klassiek/academische rijkunst is het helemaal niet nodig dat je paard groot kan draven, maar is verzameling het ultieme (tussen klassiek en academisch zit overigens ook nog een verschil). Daarom waren de barokke paarden ook vooral voor verzameling gefokt. Bij de modernen willen ze juist grote bewegers zien, die ook nog eens moeten kunnen verzamelen. Het Skala is de basis voor de FEI richtlijnen, waarbinnen er bij de beoordeling van een proef binnen de kaders van het Skala zeker ook rekening wordt gehouden met de bouw van een paard (zelf gelezen in paard en sport). Daardoor zijn GP proeven voor ons "leken" ook altijd moeilijk te beoordelen.
Omdat ook barokke fokker willen meedraaien in de topsport, zie je nu meer en meer dat ook barokke paarden op beweging worden gefokt.
Persoonlijk zie ik altijd graag een paard dat swingt en graag naar voren wil. Dat is een happy athlete in mijn ogen.

De academische rijkunst is erg gericht op terugrijden en verzamelen, waarbij uiteindelijk de teugels loshangen (er geen verbinding meer is). Waarbij ze je willen doen geloven dat ook het jonge paard alleen op zit opgeleid wordt (geloof dat maar niet) Hoe dat vaak in zijn werk gaat bij jonge paarden in Spanje wil jij niet weten. Ik heb vaak genoeg Anda's gezien met littekens op hun neus van de stekels aan de binnenkant van de neusriem van kaptoom of hoofdstel. Om ze maar in de verzameling te krijgen (Spaans trauma noemen ze dat). Wil niet zeggen dat ze het allemaal zo doen hoor, maar in het algemeen gaat er al vrij snel spaans bit in, ook bij jonge paarden (compleet met stang en hefboomwerking). Ben er gewoon geen fan van.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:30

Evelijn schreef:
Anne_mieke... als paard echt nauwelijks reactie gaf op voorwaarts drijvende hulp... had ik het ook zo aangepakt... gewoon alleen maar al om te zorgen dat je helemaal niks zou kunnen tegenhouden van voren. Dan moet gewoon eerst de handrem eraf... en zorgen dat je reactie krijgt.

Babootje schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Ja hoor :D :D :D. Je hebt een incassootje begrijp ik. (Sommige paarden incasseren zo erg dat ze zich afsluiten voor je been, sommige zelfs ook voor zweep etc.) En dat is helemaal niet makkelijk.
Misschien kan je nog iets met mijn "spelletjes" om haar wat meer attent te maken.?

Juist... nu begrijpen we elkaar... eerst de handrem er af... ik wil stil zitten en met m'n kuit been kunnen geven... en geloof mij die handrem zit er echt op... die begint nu pas te slijten nu ik paar dagen zo bezig ben... dit weekend ga ik haar weer zachtjes oppakken... maar voorwaarts gaat voor alles op dit moment.. :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:01

Fijn dat Annemiek en Babootje elkaar weer begrijpen <3 Zo blijkt wel weer dat je soms denkt dat je dingen uitgebreid genoeg hebt getikt en dat er dan tóch nog misverstanden kunnen ontstaan.
Annemiek klinkt juist als dé voorbeeldklant :(:) : luistert goed naar instructeur & denkt zelf ook (onafhankelijk), loopt niet op zaken vooruit zonder overleg, denkt in stappen en weet hoe kleine/grote stappen passen bij haar en haar paard :j
Nu is dus de stap om paard goed aan het been te krijgen. +:)+
Bij een "incassootje" zoals Babootje het noemt (passende benaming! het paard voelt het natuurlijk altijd wel (voelt ook een vlieg op zijn haar zitten), maar incasseert de beenhulp zonder er wat mee te doen :j ), is het natuurlijk belangrijk dat paard leert op direct op je been te reageren. Anders kan je paard op kritieke momenten er steeds "onderuit" komen door achterbeen niet verder onder de buik te zetten en rug strak te houden. En dan blijf je in een vicieuze cirkel dat basis niet fijn gaat.

Babootje schreef:
Evelijn schreef:

Ben het met je eens hoor Evelijn: het verschil zou er niet moeten zijn (maar is er wel degelijk). In de klassiek/academische rijkunst is het helemaal niet nodig dat je paard groot kan draven, maar is verzameling het ultieme (tussen klassiek en academisch zit overigens ook nog een verschil). Daarom waren de barokke paarden ook vooral voor verzameling gefokt. Bij de modernen willen ze juist grote bewegers zien, die ook nog eens moeten kunnen verzamelen. Het Skala is de basis voor de FEI richtlijnen, waarbinnen er bij de beoordeling van een proef binnen de kaders van het Skala zeker ook rekening wordt gehouden met de bouw van een paard (zelf gelezen in paard en sport). Daardoor zijn GP proeven voor ons "leken" ook altijd moeilijk te beoordelen.
Omdat ook barokke fokker willen meedraaien in de topsport, zie je nu meer en meer dat ook barokke paarden op beweging worden gefokt.
Persoonlijk zie ik altijd graag een paard dat swingt en graag naar voren wil. Dat is een happy athlete in mijn ogen.

De academische rijkunst is erg gericht op terugrijden en verzamelen, waarbij uiteindelijk de teugels loshangen (er geen verbinding meer is). Waarbij ze je willen doen geloven dat ook het jonge paard alleen op zit opgeleid wordt (geloof dat maar niet) Hoe dat vaak in zijn werk gaat bij jonge paarden in Spanje wil jij niet weten. Ik heb vaak genoeg Anda's gezien met littekens op hun neus van de stekels aan de binnenkant van de neusriem van kaptoom of hoofdstel. Om ze maar in de verzameling te krijgen (Spaans trauma noemen ze dat). Wil niet zeggen dat ze het allemaal zo doen hoor, maar in het algemeen gaat er al vrij snel spaans bit in, ook bij jonge paarden (compleet met stang en hefboomwerking). Ben er gewoon geen fan van.

Ik vind het ook vaak opvallen op academische/klassieke plaatjes dat die paarden met een erg holle rug lopen (barokke paarden hebben dat van nature ook wel meer misschien, maar dan nog). En ik vraag mij af of dat niet mede komt door het minder "ruimgrijpend" denken/rijden. Ondanks dat die paarden vaak duidelijk hun achterhand er onder hebben/achterbenen gehoekt, vind ik de rug dus vaak minder fijn ogen. In hoeverre past een dergelijk beeld van verzameling bij ons beeld van aan de teugel?
Daarnaast vind ik je opmerking over losse teugels ook erg leuk/interessant. Hoe verder een paard afgericht is, hoe makkelijker je je paard natuurlijk met minder teugel in de verzameling kan rijden. Maar in hoeverre kan je na verzameling nog weer verruiming vragen als je helemaal zonder teugels werkt (die mijn inziens aangeven hoe lang/ruim een paard zich mag maken/lopen)? In mijn ogen is verzameling en daarin ruimere beweging vragen zwaarder dan verzameling met kortere beweging. Je zou dus ook in de verzameling wat verruiming willen om de spieren nog sterker te maken, zodat die gewicht en schokken in gewrichten en botten nog meer over kunnen nemen. Dus in die zin is verruiming na (in?) verzameling (iig met achterhand er behoorlijk ver onder) willen vragen, gerechtvaardigd lijkt mij. Bovendien kan je door verruiming na/in verzameling ook de bovenlijn stretchen (wat mijn inziens goed is voor de wervelkolom en met name de wervels waar zadel en ruiter direct boven zitten). Natuurlijk wil ik er geen ver van mijn bed show van maken, maar de basis is natuurlijk afhankelijk van het einddoel en ik denk daarom dat iedereen wel over dit soort dingen na (moet) denkt (denken).

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:11

SheeNegro schreef:
Hier dus de filmpjes van mijn les, sorry geen foto's, ik was al blij dat er iemand wou filmen :D

[ Video ]
De start van de les. Arme merrie is helemaal de kluts kwijt :(:) Dit is de tweede keer na de winter in de grote piste en de eerste keer met pionnen op 20x40 vanaf het begin. We beginnen altijd met een rondje stappen aan de hand en daarna 10 rondjes aan de longe links om te kijken wat haar energie status is. Daarna stap ik de piste rond aan de lange teugel en beginnen we te draven op de rechterhand, maar vandaag begonnen we eens op links. Dan voel je wel dat ze eventjes in de war is. Dat stukje is nu te zien, ze is dus echt haar kluts kwijt.. Ze zoekt, ze ontspant korte stukjes en dan komen de kegeltjes wat ze nog niet zo goed snapt.
Ingrijpend op de discussie die gaande is, is zij zo'n naar voor grijpend paard in de bewegingen. Maar als ik haar voorwaarts rij (of in dit geval eigenlijk, haar voorwaartser laat lopen) begint ze kleine pasjes te nemen en wordt ze 1 brok spanning. Er zijn natuurlijk momenten dat ze rustiger loopt van zichzelf en dan rij ik er natuurlijk wel aan, niet over tempo, maar hoger dan het tempo ze zelf wilt. Tot ze het tempo overneemt, , dan gaan we terug naar een lager tempo. Schakelen op het moment als in de video is nog niet aan de orde, ze moet eerst meer ontspannen.

Video 2 komt straks.

Video 3:
[ Video ]
Filmpje van de proef die we geoefend hebben helemaal op het einde. Ze was hier al wat moe, ze verliest soms wat impuls, dan komt ze ook omhoog. Tijdens het halsstrekken zie je ook haar grote probleem, ze schuift haar neusje niet uit, ik ben al wel blij dat ze de ruimte neemt die ze krijgt.

Voor de rest in het algemeen, dit was onze slechtste les ooit :+

Wat een leuk paard, daar wil ik ook wel een ritje op doen :9
Mij valt op dat het paard gigantisch heen en weer zwabbert (links/rechts). De ene keer valt ze met schouder naar links/rechts, dan andere keer met de achterhand. Dat komt ook mede door je losvast-verbinding. Ik denk als je haar iets meer begeleidt in het balans houden, dat ze ook minder rennerig wordt en het hoofd ook stiller wordt. Natuurlijk moet ze uiteindelijk ook zelf in balans kunnen blijven, maar je mag haar best wel iets meer hints geven ;) Probeer juist ook maar eens voltes te rijden met (nagenoeg) geen stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:26

Ik mis de strekking van wat het verschil is tussen hangen en leunen in de hand?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 13:34

Ik denk dat het tot op zekere hoogte t zelfde is Joolien.. Een paard dat hangt in de teugels, zoekt te veel steun bij jou, en loopt niet genoeg op eigen benen. Maar ik snap denk ik wel een beetje het punt dat annemieke bedoeld. Er zit toch wel een verschilletje tussen. Heel simpel voorbeeld: Gaspard ging enorm struikelen als ik hem voor meer ruimte gaf. Maar hij hangt nooit, en draagt zelf zijn hoofd. Wel zoekt hij steun in de teugels door te gaan 'leunen'. Ik ben dat nu aan het oefenen door te wisselen in de lengte van de teugel. Maar zwaar is hij nooit. Ik denk dat daar het verschil ligt tussen hangen en leunen... Verbeter me als ik het mis heb..! :+

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:49

Joolien schreef:

Ik denk dat de behoefte om die woorden los van elkaar te gebruiken niet bij iedereen aanwezig is.. :oo
Bij Annemieke is het denk ik vooral dat haar paard te makkelijk terugkomt in tempo. Niet alleen vanwege het nemen van verbinding met de teugels, maar sowieso.. Op de teugels komt paard dan natuurlijk NOG meer en makkelijker terug in tempo. Als hetzelfde paard een voorwaartse drang had gehad, zou het wellicht wel een hanger zijn, omdat het paard überhaupt niet "correct" (zoals ik zou willen) reageert op teugelhulpen (wat zou ik willen: teugelhulp of verbinding leidt NOOIT tot strakker worden in de mond/bovenlijn; teugelhulpen leiden tot meer nagevelijkheid, stelling of compacter lopen).
In dit geval leidt een beetje teugel al tot korter grijpend achterbeen in plaats van nagevelijkheid, omdat de voorwaartse drang ontbreekt en afremmen een (meest) logische reactie is dat een paard kan geven op druk in de mond.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je Zyalda laat kiezen vind ze het zelf helemaal niet zo nodig om de passen met het voorbeen af te maken :=
Afbeelding

Ik zie wel wat dingetjes.. teentjes die naar voren gaan uit onbalans. Wat te lange teugel.. Hakje optrekken bij beenhulp.. maar ik heb wel het idee dat we vooruit gaan qua beweging/activiteit.. wat vinden jullie?

Vorige keer kregen we het commentaar dat ik haar o.a. te lang liet worden en te hoog tempo reed.

Daar hebben we aan gewerkt.. en ze gaat steeds fijner voelen. Al vind ze het stiekem soms best wel een beetje moeilijk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 14:27

Vind het er netjes uitzien! Ik denk wel dat je je handen iets lager mag dragen. Teugels dus iets korter, hand naar beneden en naar voren. Dat was ook het eerste wat mij opviel. Op je 2e foto (denk dat je daar een wending ofzo inzet?) komt je buitenhand best veel omhoog.. Of lijkt dat zo? Wat ik daar wel zie is dat je met je binnentreugel contact verliest, doordat je teugels net een tikje te lang zijn (denk ik). Daar kruipt ze dan ook net iets achter de LL.. Over je voeten zeg je zelf al dus daar ga ik niet meer over beginnen. :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:41

LoveUggs schreef:
Ik denk dat het tot op zekere hoogte t zelfde is Joolien.. Een paard dat hangt in de teugels, zoekt te veel steun bij jou, en loopt niet genoeg op eigen benen. Maar ik snap denk ik wel een beetje het punt dat annemieke bedoeld. Er zit toch wel een verschilletje tussen. Heel simpel voorbeeld: Gaspard ging enorm struikelen als ik hem voor meer ruimte gaf. Maar hij hangt nooit, en draagt zelf zijn hoofd. Wel zoekt hij steun in de teugels door te gaan 'leunen'. Ik ben dat nu aan het oefenen door te wisselen in de lengte van de teugel. Maar zwaar is hij nooit. Ik denk dat daar het verschil ligt tussen hangen en leunen... Verbeter me als ik het mis heb..! :+

_iDj_ schreef:
Joolien schreef:

Ik denk dat de behoefte om die woorden los van elkaar te gebruiken niet bij iedereen aanwezig is.. :oo
Bij Annemieke is het denk ik vooral dat haar paard te makkelijk terugkomt in tempo. Niet alleen vanwege het nemen van verbinding met de teugels, maar sowieso.. Op de teugels komt paard dan natuurlijk NOG meer en makkelijker terug in tempo. Als hetzelfde paard een voorwaartse drang had gehad, zou het wellicht wel een hanger zijn, omdat het paard überhaupt niet "correct" (zoals ik zou willen) reageert op teugelhulpen (wat zou ik willen: teugelhulp of verbinding leidt NOOIT tot strakker worden in de mond/bovenlijn; teugelhulpen leiden tot meer nagevelijkheid, stelling of compacter lopen).
In dit geval leidt een beetje teugel al tot korter grijpend achterbeen in plaats van nagevelijkheid, omdat de voorwaartse drang ontbreekt en afremmen een (meest) logische reactie is dat een paard kan geven op druk in de mond.

:j

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:42

Wat mij ook opvalt is dat er een hoek zit in de lijn van je onderarmen-teugels.
Verder ken ik je niet en je paard ook niet dus kan ik eigenlijk nergens over oordelen, ik vind het een erg fijn beeld!
Mooi ding ook :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:43

Sam blijf jullie lastig vinden hoor, maar tegelijk ook erg leuk! :o

Als ik het vergelijk met de foto's van laatst, dat je haar lekker lang en laag reed. Het valt mij op dat jij op die vorige foto's je handen veel netter hebt. En hier als je haar meer oppakt heb je ze ineens erg hoog met een beste hoek erin. Ik zie geen lijn van elleboog -> bit. Dus, als je haar oppakt, teugels korter zodat jij weer die mooie handhouding krijgt zoals op de vorige foto's. ;) Enne wat doet je bekken???? Ik zie jou je kont er helemaal uitdrukken i.p.v. dat je je bekken gaat kantelen en echt in het zadel gaat zitten. Op de 3e foto zou je ook je benen wat naar achteren mogen plaatsen. Wel zie ik een fijn actief paard!! Veel meer al in de wedstrijd houding gereden, vergeleken als met laatst. En het ziet er zeker niet verkeerd uit! Ze plaatst haar achterhand er steeds beter onder en je ziet haar ook echt werken van achteren. Heel positief!

Foto 1, nog een beetje aan het losrijden? Ik vind haar hier nog een tikkeltje lang, niet verkeerd. Maar het hangt beetje tussen in. Zo te zien wil je haar hier iets opgerichter rijden maar ze neigt juist in haar lichaam nog wat naar die houding van de vorige keer (meer lang en laag en ontspannen).

Foto 2, jammer dat ze achter de teugel komt en je daardoor boogjes in je teugels krijgt. Wel zet je haar hier volgens mij aardig aan het werk vanuit de achterhand. Maar net even wat meer been geven zodat ze het neusje er weer wat meer uit beweegt (en opgerichter komt) maakt het beeld wel af.

Foto 3, ja!! :) Lekker actief achterbeen zeg! Vanuit hier nog meer laten dragen (komt vanzelf wel! :j ), en zelf goed gaan zitten (bekken kantelen, been wat naar achteren, teugels korter, 1 lijn -> elleboog; bit).

Vind jullie vooruit gegaan Sam, super! :j
Enne als ik dingen verkeerd zie tell me!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:48

@S_en_Z... vind die van jou echt zo leuk om te zien. Mooie billen... anders dan de billen van die Donnerfee (van SheeNegro) wat trouwens ook knap paard was.
Wat mij opvalt aan je foto is dat de lijn elleboog - bit vooral op foto 2 en 3 niet recht is. Dat zou wel het ideaal zijn. Ik heb wel het idee dat haar achterhand hier flink aan het werk is.... maar ben wel benieuwd wat je aan de voorkant voelt... zoekt ze de aanleuning wel op? Of doe jij je hand omhoog om nog maar iets te kunnen voelen? Als je uitgaat van de nek (de eerste halswervel) moet altijd het hoogste punt zijn dan zien we dat ook niet op de foto's .. het is eerder de derde halswervel.

@SheeNegro... leuk paard... maar beide nog erg zoekend. Wel lekker tempo maar ben het met iDj eens dat de merrie iets meer steun mag krijgen. Rustige verbinding blijven aanbieden. Vind dat ze bij halsstrekken zich erg opkropt... zou dus nog vaker meenemen in je training dat ze echt met teugelcontact haar hals durft te laten vallen. Daarnaast begrijp ik niet zo goed wat het geklooi in het halthouden op het eind bij laatste filmpje voor goeds moet doen.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:52

Mag ik even iets vragen? :)
Ik lees hier nu al een tijdje mee (en reageer af en toe wat) en ik kom best vaak tegen dat de 1e nekwervel het hoogste punt moet zijn.
Nou krijg ik dat zelf gewoon écht niet voor elkaar, het ziet er vaak meer uit zoals op de foto's van S_en_Z ..
Wat moet je dan anders doen of veranderen? Want ook als ik op wedstrijden om me heen kijk (nu zeg ik niet dat iedereen daar zo goed is :') ) zie ik dit bijna nooit?

Sorry als dit al een keer eerder is uitgelegd maar er zijn nogal veel pagina's haha.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:58

xxxjanna... ik weet het... ik zie het ook weinig... maar lees het wel overal dat het gewoon zo hoort,... misschien dat het deels te maken heeft met de bouw van het paard? Of dat het gewoon allemaal aanleuningsproblemen zijn.. ik weet het niet.
In het dressuurproeven boekje staat onder aanleuning (blz 18) het volgende:
"Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspannenheid. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen, iets voor de loodlijn. Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals."

Maar je hebt gelijk dat je dat eigenlijk maar weinig ziet. (is volgens mij nog niet zo concreet langsgekomen)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:03

Naar mijn mening komt dat vanzelf als je het paard goed van achteren naar voor hebt, het paard voldoende kracht heeft, met voldoende impuls loopt en gaat dragen. Van voor krijg je automatisch dan oprichting en zo doende komt ook de 1e nekwervel op het hoogste punt. Maar bij bijvoorbeeld een combinatie die alleen nog maar met de basis bezig is is dat nog lang niet in die mate haalbaar (het paard kan gewoon nog niet voldoende verzamelen). Dan is het veel belangrijker dat het paard voldoende ontspant / rekt in de bovenlijn, vanuit daar kun je gaan sluiten en waar je eerst voorwaarts reed om het paard ook de kans te geven wat te strekken en de bovenlijn daarmee te rekken en ontspannen sluit je het nu en zet je die energie nu om in het dragen. De achterhand gaat kantelen en dragen...

Maar bij het wat laten rekken / bollen in de bovenlijn en ontspannen is het heel moeilijk om de eerste nekwervel als hoogste punt te hebben. Sterker nog imo is dat gewoon onmogelijk (ook qua het lichaam van het paard). ;)

Afbeelding Afbeelding

Zien jullie het verschil in lichaamsgebruik?? En wat de hals daarbij doet?? In welk stadium de paarden zijn van de opleiding?? ;)
(Ik had alleen bij de 1e liever wat meer activiteit gezien, minder op de voorhand)
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 19-04-13 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt