[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:37

Snackie schreef:
als jekiritisch rijkt naar de foto's van elise, zie ik op elke foto taktfouten.

Draven is een 2 takt, waarbij linksachter en rechtsvoor tegelijk op de grond zijn, als rechtsachter en linksvoor in de lucht zijn.
op alle drie de foto's zie ik een taktfout.
dat dacht ik al ja.
Kan ik daar iets aan veranderen, want het zijn manegepaarden.

Zien jullie evt. een rede waarom ze niet nageeflijk lopen?

En wat is op de eerste foto de taktfout?
Die zie ik nl. niet :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:39

Hmm.. iemand die het misschien beter kan uitleggen / laten zien?

Ik zie namelijk absoluut geen grove taktfouten, ga ik echt even heel kritisch kijken ja dan kan het een stuk beter. Zie daarin dus eerder kleinere taktfoutjes, maar durf te wedden als we van deze paarden een filmpje zouden zien dat ze gewoon netjes zuiver lopen. En je geen gekke dingen in de gang ziet... Oké paard loopt op de voorhand (laatste 2 foto's heb ik het nu over), waardoor hij grotere passen maakt met de voorhand en de achterhand er ergens bij achteraan komt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:40

mang schreef:
Is het niet zo dat die 'perfecte' takt waar jullie het over hebben, resultaat is van een (te) groot gereden voorbeen?

[ Afbeelding ]

Zoals de tekening hierboven van Fry, zo zal een normaal paard zonder luxe dressuurgangen(aanleg) nooit uit zichzelf lopen, tenzij je hem doelbewust traint op het omhooggooien van het voorbeen, en dus bezig bent met een groot voorbeen terwijl dat niet belangrijk is?
Ik pak hiervoor even een plaatje van mijn eigen paard:

[ Afbeelding ]

Het gaat mij hier even puur om het beenwerk. Dit is ruim, vrij en naar mijn mening goed in ritme. Paard stuwt iets teveel en draagt te weinig, maar takt is in orde.
Dit paard heeft geen ruim voorbeen, maar wel een sterk achterbeen.
Zolang ik niet doelgericht ga 'trainen' op het voorbeen omhoog gooien zal ze haar voorbenen nooit hoger op gaan gooien dan normaal (trainen tussen '' omdat het naar mijn mening een kunstje aanleren is.)
Dat betekend, afgaand op niet alleen deze foto, maar ook alle foto's en filmpjes in vrijheid, dat ze nooit haar voorbeen in dezelfde lijn zal houden als haar achterbeen, betekend dit dan dat ze taktmatig niet goed loopt?

Of, als het zo belangrijk is dat die lijnen bij de voor en achterbenen gelijk zijn, zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen', maar dat is vast ook niet de bedoeling of wel? Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Jullie gaan zo enorm snel... Kan het haast niet meer bij houden. Of eigenlijk, ik hou het niet meer bij.

Maar op deze wil ik graag toch nog reageren. Dit stukje tekst is namelijk incompleet en zorgt denk ik voor wat verwarring.

Takt zegt iets over de juistheid van het neerzetten van de benen. De volgorde, het tempo en het optillen van de benen.
Het paard op jou foto loopt uit de takt, maar niet omdat de takt percee slecht is.
Pakken we namelijk het stripje van de beweging:
Afbeelding
Dan zien we eigenlijk niet iets wat overeenkomt met 1 van de plaatjes:
Het linker voorbeen is licht naar achter geplaatst. Dat zegt dat plaatje 3 en 4 al niet kunnen. Blijven 1 en 2 over. Bij 1 is het dragende deel van het been recht naar beneden (bijna een recht hoek). Maar 2 is het zweefmoment. Dan zou je verwachten dat alle 4 de benen van de grond zijn. Echter, links voor en rechtsachter staan zo goed als op de grond. Rechts achter en rechtsvoor zijn in opwaartse beweging.
Dit geeft toch weer het beeld van 1.

Als ik op me paard zit, dan wil ik graag het geluid van de passen horen. (Daarom dat ik tijdens het rijden ook stilte eis). Zo kan ik horen of het ritme en takt kloppen. Het kan namelijk zo zijn dat deze foto genomen is op een spanningsmoment, of een moment van verwarring. Of dat het paard gewoon moeite heeft met een krachtig ritme. Dan zijn z'n momentjes van neerzetten kort.
Echte taktfouten zie je meestal wel heel duidelijk. Het geeft een raar beeld, of je hoort het. Er zijn varianten die een naam hebben, bv teugelkreupel, slofkreupel, schaatsend achterbeen, hanentret enz...

Maar wat ik ook zie bij dit paard is een groot grondvlak. Een grondvlak is de ruimte tussen de 4 benen. Dat grondvlak is ideaal zo klein mogelijk. Zo'n beetje als op die foto met die lijntjes die je hier in dit topic zit. Grondvlak verkleinen is een trainingsdoel en hoort zeker bij takt. Paarden die zo'n groot grondvlak bestrijken als die van jou. Die vallen eigenlijk in stukken. Het voorbeen en hals zijn een stuk. Daarachter zit de ruiter, met soms 1 voorbeen. En daarachter komt dan nog 2 achterbenen. Dat ziet er dan niet gelikt uit en kost veel spier voor een paard. Immers, hij draagt de ruiter als het ware maar op 1 been. Zaak is om dan de 2 achterbenen er onder te gaan rijden. Vervolgens krijg je dan meer draagkracht voor de ruiter. Het paard ligt niet meer in stukken... En het beeld ziet anders (en in dit paard z'n geval vermoed ik dan ook geen taktfout meer)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:45

Mwoh... vind van al die paarden die laatste nog het minst op de voorhand lopen.. ze lopen alle drie een beetje harkerig.. en die eerste is meeeegatraaaaag aan de achterkant :=

Lieve Elise... Leuk dat je zo wil leren!! Maar aan een manegepaard kun je niet zoveel verbeteren.. omdat er ook heel veel andere mensen op rijden.. een paard is een gewoonte dier.. op een eigen paard of bijrijdpaard kun je gewoontes wel "doorbreken".. maar op een manegepaard moet je dat niet willen.

Geniet lekker van je lessen! <3

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:47

Jaah doe ik ook zeker :D
Ik zal binnenkort eens foto's laten maken op het paard waar ik meestal op rijd :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:57

Veulen84 schreef:
mang schreef:
Is het niet zo dat die 'perfecte' takt waar jullie het over hebben, resultaat is van een (te) groot gereden voorbeen?

[ Afbeelding ]

Zoals de tekening hierboven van Fry, zo zal een normaal paard zonder luxe dressuurgangen(aanleg) nooit uit zichzelf lopen, tenzij je hem doelbewust traint op het omhooggooien van het voorbeen, en dus bezig bent met een groot voorbeen terwijl dat niet belangrijk is?
Ik pak hiervoor even een plaatje van mijn eigen paard:

[ Afbeelding ]

Het gaat mij hier even puur om het beenwerk. Dit is ruim, vrij en naar mijn mening goed in ritme. Paard stuwt iets teveel en draagt te weinig, maar takt is in orde.
Dit paard heeft geen ruim voorbeen, maar wel een sterk achterbeen.
Zolang ik niet doelgericht ga 'trainen' op het voorbeen omhoog gooien zal ze haar voorbenen nooit hoger op gaan gooien dan normaal (trainen tussen '' omdat het naar mijn mening een kunstje aanleren is.)
Dat betekend, afgaand op niet alleen deze foto, maar ook alle foto's en filmpjes in vrijheid, dat ze nooit haar voorbeen in dezelfde lijn zal houden als haar achterbeen, betekend dit dan dat ze taktmatig niet goed loopt?

Of, als het zo belangrijk is dat die lijnen bij de voor en achterbenen gelijk zijn, zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen', maar dat is vast ook niet de bedoeling of wel? Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Jullie gaan zo enorm snel... Kan het haast niet meer bij houden. Of eigenlijk, ik hou het niet meer bij.

Maar op deze wil ik graag toch nog reageren. Dit stukje tekst is namelijk incompleet en zorgt denk ik voor wat verwarring.

Takt zegt iets over de juistheid van het neerzetten van de benen. De volgorde, het tempo en het optillen van de benen.
Het paard op jou foto loopt uit de takt, maar niet omdat de takt percee slecht is.
Pakken we namelijk het stripje van de beweging:
[ Afbeelding ]
Dan zien we eigenlijk niet iets wat overeenkomt met 1 van de plaatjes:
Het linker voorbeen is licht naar achter geplaatst. Dat zegt dat plaatje 3 en 4 al niet kunnen. Blijven 1 en 2 over. Bij 1 is het dragende deel van het been recht naar beneden (bijna een recht hoek). Maar 2 is het zweefmoment. Dan zou je verwachten dat alle 4 de benen van de grond zijn. Echter, links voor en rechtsachter staan zo goed als op de grond. Rechts achter en rechtsvoor zijn in opwaartse beweging.
Dit geeft toch weer het beeld van 1.

Als ik op me paard zit, dan wil ik graag het geluid van de passen horen. (Daarom dat ik tijdens het rijden ook stilte eis). Zo kan ik horen of het ritme en takt kloppen. Het kan namelijk zo zijn dat deze foto genomen is op een spanningsmoment, of een moment van verwarring. Of dat het paard gewoon moeite heeft met een krachtig ritme. Dan zijn z'n momentjes van neerzetten kort.
Echte taktfouten zie je meestal wel heel duidelijk. Het geeft een raar beeld, of je hoort het. Er zijn varianten die een naam hebben, bv teugelkreupel, slofkreupel, schaatsend achterbeen, hanentret enz...

Maar wat ik ook zie bij dit paard is een groot grondvlak. Een grondvlak is de ruimte tussen de 4 benen. Dat grondvlak is ideaal zo klein mogelijk. Zo'n beetje als op die foto met die lijntjes die je hier in dit topic zit. Grondvlak verkleinen is een trainingsdoel en hoort zeker bij takt. Paarden die zo'n groot grondvlak bestrijken als die van jou. Die vallen eigenlijk in stukken. Het voorbeen en hals zijn een stuk. Daarachter zit de ruiter, met soms 1 voorbeen. En daarachter komt dan nog 2 achterbenen. Dat ziet er dan niet gelikt uit en kost veel spier voor een paard. Immers, hij draagt de ruiter als het ware maar op 1 been. Zaak is om dan de 2 achterbenen er onder te gaan rijden. Vervolgens krijg je dan meer draagkracht voor de ruiter. Het paard ligt niet meer in stukken... En het beeld ziet anders (en in dit paard z'n geval vermoed ik dan ook geen taktfout meer)

Klopt helemaal wat je zegt hoor, paard loopt uit elkaar (is ook erg lang gebouwd) en heeft daarbij een hele vlakke draf met nauwelijks zweefmoment. Het is dan ook geen dressuurgebouwd paard, maar een draver (niet dat dat een excuus mag zijn, maar misschien is het het vermelden waard) Maar wat ik alleen maar wil zeggen, is dat die lijntjes ten eerste niet in ieder moment van de beweging kloppen, en daarbij die ultieme verzameling en dus de perfecte takt, niet realistisch zijn bij de meeste combinaties die hier worden getoond.

Wat bedoel je met dit stukje als ik vragen mag, dit snap ik namelijk niet helemaal?
Vervolgens krijg je dan meer draagkracht voor de ruiter. Het paard ligt niet meer in stukken... En het beeld ziet anders (en in dit paard z'n geval vermoed ik dan ook geen taktfout meer)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:03

elise21 schreef:
Ik wil ook graag tips!
Ik rijd op een manege en dus niet op een vast paard.
Ik ben ongeveer een jaar bezig met aan de teugel rijden.

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen :D

Hoi Elise, wat leuk dat je hier komt kijken. Het is hartstikke lastig om een manegepaard daadwerkelijk te laten ontspannen en dan een goede aanleuning te krijgen... ik heb echt jaren op verschillende manege's gereden en bij maar weinig manege paarden tegengekomen waar aan de teugel rijden in de goede zin van het woord ook echt mogelijk was.
Bij alle foto's zie ik gewoon veel spanning... en een paard die zijn rug niet mooi kan bollen (en dat kan je het manegepaard moeilijk kwalijk nemen) Daardoor kan je geen goede aanleuning krijgen en ontstaan er ook tactfouten.

Het paard wil niet zakken met haar hoofd omdat dat ook getraind moet worden... de rugspieren, de buikspieren... het is een samenspel van alles. Waar jij zelf... omdat je gewoon op manegepaarden het meest op moeten letten is... jezelf... zelf blijven ontspannen, zelf dat knikje in je elleboog houden, zelf soepel in je lijf en blij rijden.

Ik wil je niet demotiveren... maar echt aan de teugel (dus niet geprutst en een kunstje) dat gevoel heb ik pas de laatste maanden met mijn eigen paard (en ook niet constant)... en ik ben al 20 jaar aan het rijden... eerste 15 jaar vooral manegepaarden en sinds 5 jaar een eigen paard (die weinig tot geen basis had maar wel veel trucjes.. en eigenwijze ik die eerst toch geen les wilde :o (kwam meer omdat ik gewoon niet de goede instructrice had gevonden)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:07

_Marinke_ schreef:
Hmm.. iemand die het misschien beter kan uitleggen / laten zien?

Ik zie namelijk absoluut geen grove taktfouten, ga ik echt even heel kritisch kijken ja dan kan het een stuk beter. Zie daarin dus eerder kleinere taktfoutjes, maar durf te wedden als we van deze paarden een filmpje zouden zien dat ze gewoon netjes zuiver lopen. En je geen gekke dingen in de gang ziet... Oké paard loopt op de voorhand (laatste 2 foto's heb ik het nu over), waardoor hij grotere passen maakt met de voorhand en de achterhand er ergens bij achteraan komt.

Je ziet het goed. Ik heb er een beetje puzzelig naar zitten kijken (manegepaarden zijn zooooo lastig) Op foto 3 geen taktfouten. Op foto 2 miniem. Het enige is. Dat onder takt we ook activiteit van de bewegingen verstaand. Deze paarden bewegen niet actief. Ze schaatsen een beetje met hun benen over de grond. Taktmatig goed. Activiteit nul.

Foto 1 is een ander puzzeltje. Ik kan door de hoek eigenlijk niet zien of dit paard nu stapt of draaft...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:12

Ik denk dat die net vanuit stap sukkelig aandraaft (gokje)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:13

mang schreef:
Klopt helemaal wat je zegt hoor, paard loopt uit elkaar (is ook erg lang gebouwd) en heeft daarbij een hele vlakke draf met nauwelijks zweefmoment. Het is dan ook geen dressuurgebouwd paard, maar een draver (niet dat dat een excuus mag zijn, maar misschien is het het vermelden waard) Maar wat ik alleen maar wil zeggen, is dat die lijntjes ten eerste niet in ieder moment van de beweging kloppen, en daarbij die ultieme verzameling en dus de perfecte takt, niet realistisch zijn bij de meeste combinaties die hier worden getoond.

Wat bedoel je met dit stukje als ik vragen mag, dit snap ik namelijk niet helemaal?
Vervolgens krijg je dan meer draagkracht voor de ruiter. Het paard ligt niet meer in stukken... En het beeld ziet anders (en in dit paard z'n geval vermoed ik dan ook geen taktfout meer)

Wat ik bedoelde met het stuk. Dit paard is er erg aan toe om meer bij elkaar gereden te worden. Meer stukjes richting verzameling. Zo sluit z'n lichaam zich iets. Die 3 stukken die ik omschreef (wat jij omschrijft als loopt uit elkaar) dus weer terug aan elkaar verbinden. Dan hou je als het ware meer ronding in het paard. Hij treed verder onder z'n eigen lijf en dat achterbeen is er gewoon bij.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:29

Veulen84 schreef:
mang schreef:

Wat ik bedoelde met het stuk. Dit paard is er erg aan toe om meer bij elkaar gereden te worden. Meer stukjes richting verzameling. Zo sluit z'n lichaam zich iets. Die 3 stukken die ik omschreef (wat jij omschrijft als loopt uit elkaar) dus weer terug aan elkaar verbinden. Dan hou je als het ware meer ronding in het paard. Hij treed verder onder z'n eigen lijf en dat achterbeen is er gewoon bij.

Bedankt. Foto is al best oud maar het gaf wel aan wat ik wilde zeggen met het beengebruik. inmiddels krijg ik haar al meer bij elkaar al blijft het heel lastig voor mij.
Deze is recenter en hier zie ik dat ze meer bij elkaar is en daardoor gelijk iets meer draagt ipv stuwt.
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:32

mang schreef:

Uhm.. net of een draver geen zweefmoment kan hebben....

Afbeelding

De lijnen van linksachter en rechtsvoor zijn perfect. Rechtervoorbeentje is iets meer ingetrokken dan het achterbeen. Ja niet zo gek.. zijn zweefmoment komt uit de stuwing.

Iets minder "extreem". Nog een draver.

Afbeelding

Onder het zadel kunnen ze het ook..

Een franse draver

Afbeelding

Het punt is.. een draver is gefokt op zijn stuwkracht.

Waarom zou jouw paard anders zijn dan een KWPNer met een wat lastigere bouw? Of een Engels volbloed..?

Dan denk ik... het ras gebruiken als excuus om niet verder te hoeven kijken dan naar wat je hebt is gewoon niet eerlijk tegenover je paard. (en ik kan me absoluut niet voorstellen dat jij zo bent hoor) maar je snapt me wel toch?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-13 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:34

Uhm ik zeg toch ook niet dat ze geen zweefmoment heeft? Ik zeg alleen dat ze een vlakke draf heeft met weinig zweefmoment.
Op de 2e en 3e foto die je laat zien kloppen de lijntjes overigens ook niet..

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:34

S_en_Z schreef:
Ik denk dat die net vanuit stap sukkelig aandraaft (gokje)
het was in de overgang draf-stap.

Ik merkte laatste keer wel dat ik mijn arme meer ontspande en dat het paard zijn hoofd liet zakken. (Niet rond maar wel lager)
Is het paard actiever rijden meer door rijden?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:43

Takt is toch iets wat gewoon wat elk gezond paard of het nou een shetlander of een warmbloed is heeft... en wat je onder het zadel als eerste wil bereiken... dan heb je het gewoon over skala der ausbildung.. en die begint met takt en daarna lossgelassenheit, aanleuning, schwung, verzameling en als laatste durchlässigkeit.
Het moet toch gezien worden als soort bouwstenen... takt is voorwaarde voor lossgelassenheit. Een goede aanleuning kan je alleen bereiken met takt en lossgelassenheit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:45

mang schreef:
Uhm ik zeg toch ook niet dat ze geen zweefmoment heeft? Ik zeg alleen dat ze een vlakke draf heeft met weinig zweefmoment.
Op de 2e en 3e foto die je laat zien kloppen de lijntjes overigens ook niet..

Zoek maar eens een voorbeeld van een perfecte piaffe of passage op google zoals hij in de boeken omschreven wordt:

Vind je ook niet.

Er valt ALTIJD wel iets op aan te merken. Teveel op de onderhals, kaak gespannen, staart gespannen. Achterbeen te weinig aangetrokken. Voorbeen te onderstandig. Te weinig zitten. Teveel "harken"... EN is het het paard dat bijna tot in perfectie gaat dan heb je wel weer een ruiter die strak zit of voeten naar voor of....

Betekent dat dat alle GP ruiters moeten stoppen met het sterker maken van hun paard? Want het kan toch niet tot in perfectie... dus wat is het nut te trainen aan je oefening als je paard m wel "kent"?

Tjonge wat zou de sport NOG lelijker worden als we zo gaan denken.. -O-

Vind maar eens een KWPN dekhengst met een perfecte bouw die ook perfect kan lopen? Vind je ook niet... die lopen 9 vd 10 x op karakter en een goede ruiter..

Ga eens op hoge wedstrijden kijken.. moet je eens zien hoeveel kromme paarden er eigenlijk lopen die puur op karakter en fijn gereden zijn bovenaan meedraaien?

Daarbij

Meeste hengsten die ik los zie lopen in vrijheid zou ik mn merrie nog niet mee insemineren al werd t gratis aangeboden.

We verwachten geen perfecte plaatjes. Maar om iets uit te leggen moet je weleens tot in den perfectie gaan kijken/tekenen om duidelijk te maken wat je bedoeld. Iedereen bepaald zijn eigen "ideaalbeeld". Voor mij is dat op een zo vriendelijk mogelijke manier zoveel mogelijk uit mijn paard halen. Of ik nu nog 10 jaar in het M1 rijd of over 4 maanden in het Z1 start. I don't care. Correct rijden en FIJN en BLIJ rijden vind ik vele malen belangrijker. Hoe ver ik kom zal me een worst zijn.

Er zit hier naar mijn idee niemand die gaat voor het "snelle resultaat". We hebben het allemaal over FIJN rijden, BLIJ zijn met kleine verbeteringen.. Je NIET frustreren.. zouden we het daarover hebben als we alleen maar naar een "totaalplaatje" kijken?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-13 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:50

:wave:

Ik lees hier al een hele tijd mee, sowieso sinds deel II. Ik vind het erg leerzaam en de reacties die worden gegeven worden heel goed uitgelegd. :)

Ik heb een tijdje geleden, in deel III, ook foto's geplaatst van mij en mijn bijrijdpony Sylvester. :) Ik geloof dat dat eind december was. :)

Nu hebben we alweer wat verder geoefend en hebben we al 2 officiële wedstrijden achter de rug en hebben we al 7 winstpunten! Onze eerste wedstrijd hadden we 197 en 195 punten met een 2e en 4e prijs en bij de 2e wedstrijd 197 punten en 193 met een 2e prijs.

Voor mijn gevoel gaat het ook supergoed, maar toch zou ik graag willen vragen wat jullie nu van Syl en mij denken :)

Ik rijd Syl nu sinds midden november 2012. Syl heeft vroeger M dressuur gelopen en hij kan mij dus veel leren. Als we ongeveer 20 minuten aan het rijden zijn gaat het superlekker. Hij is heel erg ontspannen en ik heb echt niks in mijn handen. Soms gaat hij alleen wel te diep lopen, hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan oplossen?

1. Afbeelding
1e keer officieel. Ik vind deze foto zelf moeilijk te beoordelen, omdat hij schuin van voren is gemaakt.

2. Afbeelding
Hals strekken, ik vind het een mooi beeld. Hij loopt lekker voorwaarts, ik zie iig een grote driehoek bij de voorbenen, maar de achterbenen wel minder.

3. Afbeelding
2e x officieel. Van hand veranderen in middenstap. Vind hem hier mooi lopen, ik geef hem ruimte en hij loopt niet te diep.

4. Afbeelding
Hier loopt hij ook netjes. Niet te diep, alleen mag hij voorwaarter. Hij heeft niet zulke grote driehoekjes bij zijn benen. Ook moet ik mijn been niet optrekken.

5. Afbeelding
Op stal aan het rijden. Hier heeft hij zijn hoofd er mooi recht voor en lijkt hij zijn achterbeen goed te gebruiken?

Hebben jullie misschien tips voor mij? :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:52

Evelijn schreef:
Takt is toch iets wat gewoon wat elk gezond paard of het nou een shetlander of een warmbloed is heeft... en wat je onder het zadel als eerste wil bereiken... dan heb je het gewoon over skala der ausbildung.. en die begint met takt en daarna lossgelassenheit, aanleuning, schwung, verzameling en als laatste durchlässigkeit.
Het moet toch gezien worden als soort bouwstenen... takt is voorwaarde voor lossgelassenheit. Een goede aanleuning kan je alleen bereiken met takt en lossgelassenheit.

Juist, en daarom denk ik juist dat die lijntjes langs de benen tussen kogel en knie(?? Hoe noemt dat bij een paard := ) NIET realistisch zijn om takt op de beoordelen. Omdat bijvoorbeeld paarden met met zo'n schouder |, zoals iemand dat eerder hier mooi liet zien, de voorbenen nooit op dezelfde manier natuurlijk naar voren/omhoog kunnen brengen als de achterbenen. Of hij moet een laaggehouden, zwak achterbeen hebben, of je moet met trucage leren zijn voorbeen omhoog te gooien. Wat allebei ook niet de bedoeling is.

Maar ik begin het idee te krijgen dat het hier vooral heel gezellig is als je alles accepteert wat er wordt gezegd, een kritische blik op bepaalde inzichten is niet de bedoeling blijkbaar. Dus ik hou me voortaan wel bij meelezen en bedenk zelf waar ik wel of geen waarde aan hecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:55

Nynke_Mandy schreef:
:wave:

Ik lees hier al een hele tijd mee, sowieso sinds deel II. Ik vind het erg leerzaam en de reacties die worden gegeven worden heel goed uitgelegd. :)

Ik heb een tijdje geleden, in deel III, ook foto's geplaatst van mij en mijn bijrijdpony Sylvester. :) Ik geloof dat dat eind december was. :)

Nu hebben we alweer wat verder geoefend en hebben we al 2 officiële wedstrijden achter de rug en hebben we al 7 winstpunten! Onze eerste wedstrijd hadden we 197 en 195 punten met een 2e en 4e prijs en bij de 2e wedstrijd 197 punten en 193 met een 2e prijs.

Voor mijn gevoel gaat het ook supergoed, maar toch zou ik graag willen vragen wat jullie nu van Syl en mij denken :)

Ik rijd Syl nu sinds midden november 2012. Syl heeft vroeger M dressuur gelopen en hij kan mij dus veel leren. Als we ongeveer 20 minuten aan het rijden zijn gaat het superlekker. Hij is heel erg ontspannen en ik heb echt niks in mijn handen. Soms gaat hij alleen wel te diep lopen, hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan oplossen?

1. [ Afbeelding ]
1e keer officieel. Ik vind deze foto zelf moeilijk te beoordelen, omdat hij schuin van voren is gemaakt.

2. [ Afbeelding ]
Hals strekken, ik vind het een mooi beeld. Hij loopt lekker voorwaarts, ik zie iig een grote driehoek bij de voorbenen, maar de achterbenen wel minder.

3. [ Afbeelding ]
2e x officieel. Van hand veranderen in middenstap. Vind hem hier mooi lopen, ik geef hem ruimte en hij loopt niet te diep.

4. [ Afbeelding ]
Hier loopt hij ook netjes. Niet te diep, alleen mag hij voorwaarter. Hij heeft niet zulke grote driehoekjes bij zijn benen. Ook moet ik mijn been niet optrekken.

5. [ Afbeelding ]
Op stal aan het rijden. Hier heeft hij zijn hoofd er mooi recht voor en lijkt hij zijn achterbeen goed te gebruiken?

Hebben jullie misschien tips voor mij? :)

Nynke, ik wil niet slijmen maar ik word dolblij van jouw foto's *\o/* Je hebt het al zo goed voor elkaar, ik kan er weinig over zeggen!!!! Halsstrekken en middenstap zijn super! Wat voor cijfers krijg je daarop?
Foto 4 zit je iets naar voren maar dat komt denk ik doordat je pony niet zo actief is, en dan probeer je van alles te doen om hem voorwaarts te krijgen. Ga goed op je billen zitten en 'denk Anky'! Rechtop boven je paard zitten. :D

Helemaal super, ga zo door!!!! _/-\o_

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:59

mang schreef:
Juist, en daarom denk ik juist dat die lijntjes langs de benen tussen kogel en knie(?? Hoe noemt dat bij een paard := ) NIET realistisch zijn om takt op de beoordelen. Omdat bijvoorbeeld paarden met met zo'n schouder |, zoals iemand dat eerder hier mooi liet zien, de voorbenen nooit op dezelfde manier natuurlijk naar voren/omhoog kunnen brengen als de achterbenen. Of hij moet een laaggehouden, zwak achterbeen hebben, of je moet met trucage leren zijn voorbeen omhoog te gooien. Wat allebei ook niet de bedoeling is.

Maar ik begin het idee te krijgen dat het hier vooral heel gezellig is als je alles accepteert wat er wordt gezegd, een kritische blik op bepaalde inzichten is niet de bedoeling blijkbaar. Dus ik hou me voortaan wel bij meelezen en bedenk zelf waar ik wel of geen waarde aan hecht.

Ohjee. Voel je je aangevallen? Sorry, ik dacht dat je een discussie wou voeren.

Waarom ook niet? Dit topic staat bij discussies toch? En volgens mij worden er hier helemaal geen rare dingen gezegd tegen je hoor :)

Niemand zegt dat je niet kritisch mag zijn??
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-13 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:00

@Mang: Dat laatste is sowieso een goed idee... bij alles in het leven.

De streepjes zijn voor sommige gewoon een extra houvast om iets duidelijk te maken... we zitten jammer genoeg niet samen in een kamer... of nog liever een manegehal waarbij we elk paard live kunnen beoordelen ;)
Maar zoals die pony hierboven van Nynke_Mandy... wat ik zie is dat die dus beetje op voorhand valt (niks te erg trouwens) bij foto 2 en 4 zie ik dat de hoefjes van de voorkant nog staan terwijl de achterste al vertrokken zijn... dat zou dus een klein taktfoutje zijn. (? ben aan het leren) daar hoef je dan niet streepjes voor te gaan trekken denk ik dan.

Maar erg leuke pony en ziet er echt al super uit... zijn echt goed op weg.. en dat is dus ook goed te zien in hun punten. Wat een geweldige pony om op te leren rijden... daar mag je echt heel blij mee zijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:03

S_en_Z schreef:
mang schreef:

Ohjee. Voel je je aangevallen? Sorry, ik dacht dat je een discussie wou voeren.

Waarom ook niet? Dit topic staat bij discussies toch? En volgens mij worden er hier helemaal geen rare dingen gezegd tegen je hoor :)

Niemand zegt dat je niet kritisch mag zijn??

Ik vind jou bijdrages hier altijd erg fijn om te lezen maar was (ben) het gewoon niet eens met de streepjesmethode. Je hebt behalve mijn reactie te verdraaien over het zweefmoment van mijn paard, waardoor je mij dus te kijken zette, niets duidelijk ontkracht of uitgelegd. Dus dan vraag ik me toch een beetje af wat jij dan ziet als discuseren? Je begint namelijk over punten die helemaal niet het onderwerp van discussie waren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:08

mang schreef:
waardoor je mij dus te kijken zette

Dit zijn jouw gevoelens... en dit is een topic op een forum... waarom ga je er niet vanuit dat mensen het goed met je voor hebben?
Niet alleen BLIJ rijden... maar ook BLIJbokken :+ (en daarbij bedoel ik NIET dat we het allemaal met elkaar eens moeten zijn... of dat we NIET kritisch mogen zijn... maar dat je er vanuit gaat dat andere mensen in dit topic niets dan het beste met jou en anderen voorheeft.

Weggebokt

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:09

Mag ik ook eens een foto plaatsen ?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:10

Evelijn schreef:
mang schreef:
waardoor je mij dus te kijken zette

Dit zijn jouw gevoelens... en dit is een topic op een forum... waarom ga je er niet vanuit dat mensen het goed met je voor hebben?
Niet alleen BLIJ rijden... maar ook BLIJbokken :+ (en daarbij bedoel ik NIET dat we het allemaal met elkaar eens moeten zijn... of dat we NIET kritisch mogen zijn... maar dat je er vanuit gaat dat andere mensen in dit topic niets dan het beste met jou en anderen voorheeft.

Misschien was dat niet direct haar bedoeling, maar ze verdraaide mijn reactie waardoor ik er slechter uit kwam. Dat vind ik gewoon niet netjes, of het nu bewust was of niet.