mang schreef:Is het niet zo dat die 'perfecte' takt waar jullie het over hebben, resultaat is van een (te) groot gereden voorbeen?
[
Afbeelding ]
Zoals de tekening hierboven van Fry, zo zal een normaal paard zonder luxe dressuurgangen(aanleg) nooit uit zichzelf lopen, tenzij je hem doelbewust traint op het omhooggooien van het voorbeen, en dus bezig bent met een groot voorbeen terwijl dat niet belangrijk is?
Ik pak hiervoor even een plaatje van mijn eigen paard:
[
Afbeelding ]
Het gaat mij hier even puur om het beenwerk. Dit is ruim, vrij en naar mijn mening goed in ritme. Paard stuwt iets teveel en draagt te weinig, maar takt is in orde.
Dit paard heeft geen ruim voorbeen, maar wel een sterk achterbeen.
Zolang ik niet doelgericht ga 'trainen' op het voorbeen omhoog gooien zal ze haar voorbenen nooit hoger op gaan gooien dan normaal (trainen tussen '' omdat het naar mijn mening een kunstje aanleren is.)
Dat betekend, afgaand op niet alleen deze foto, maar ook alle foto's en filmpjes in vrijheid, dat ze nooit haar voorbeen in dezelfde lijn zal houden als haar achterbeen, betekend dit dan dat ze taktmatig niet goed loopt?
Of, als het zo belangrijk is dat die lijnen bij de voor en achterbenen gelijk zijn, zou zij dus meer met haar achterbenen moeten 'slepen', maar dat is vast ook niet de bedoeling of wel? Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
Jullie gaan zo enorm snel... Kan het haast niet meer bij houden. Of eigenlijk, ik hou het niet meer bij.
Maar op deze wil ik graag toch nog reageren. Dit stukje tekst is namelijk incompleet en zorgt denk ik voor wat verwarring.
Takt zegt iets over de juistheid van het neerzetten van de benen. De volgorde, het tempo en het optillen van de benen.
Het paard op jou foto loopt uit de takt, maar niet omdat de takt percee slecht is.
Pakken we namelijk het stripje van de beweging:
[
Afbeelding ]
Dan zien we eigenlijk niet iets wat overeenkomt met 1 van de plaatjes:
Het linker voorbeen is licht naar achter geplaatst. Dat zegt dat plaatje 3 en 4 al niet kunnen. Blijven 1 en 2 over. Bij 1 is het dragende deel van het been recht naar beneden (bijna een recht hoek). Maar 2 is het zweefmoment. Dan zou je verwachten dat alle 4 de benen van de grond zijn. Echter, links voor en rechtsachter staan zo goed als op de grond. Rechts achter en rechtsvoor zijn in opwaartse beweging.
Dit geeft toch weer het beeld van 1.
Als ik op me paard zit, dan wil ik graag het geluid van de passen horen. (Daarom dat ik tijdens het rijden ook stilte eis). Zo kan ik horen of het ritme en takt kloppen. Het kan namelijk zo zijn dat deze foto genomen is op een spanningsmoment, of een moment van verwarring. Of dat het paard gewoon moeite heeft met een krachtig ritme. Dan zijn z'n momentjes van neerzetten kort.
Echte taktfouten zie je meestal wel heel duidelijk. Het geeft een raar beeld, of je hoort het. Er zijn varianten die een naam hebben, bv teugelkreupel, slofkreupel, schaatsend achterbeen, hanentret enz...
Maar wat ik ook zie bij dit paard is een groot grondvlak. Een grondvlak is de ruimte tussen de 4 benen. Dat grondvlak is ideaal zo klein mogelijk. Zo'n beetje als op die foto met die lijntjes die je hier in dit topic zit. Grondvlak verkleinen is een trainingsdoel en hoort zeker bij takt. Paarden die zo'n groot grondvlak bestrijken als die van jou. Die vallen eigenlijk in stukken. Het voorbeen en hals zijn een stuk. Daarachter zit de ruiter, met soms 1 voorbeen. En daarachter komt dan nog 2 achterbenen. Dat ziet er dan niet gelikt uit en kost veel spier voor een paard. Immers, hij draagt de ruiter als het ware maar op 1 been. Zaak is om dan de 2 achterbenen er onder te gaan rijden. Vervolgens krijg je dan meer draagkracht voor de ruiter. Het paard ligt niet meer in stukken... En het beeld ziet anders (en in dit paard z'n geval vermoed ik dan ook geen taktfout meer)